Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten amerikkalaisilla on aina niin täydelliset hampaat?

Vierailija
13.07.2015 |

Katselin jotain konserttia ja taas huomasin, miten kaikilla yleisössäkin oli täydellinen hammasrivi. Ei siis vain julkkiksilla vaan niillä tavallisillaki ihmisillä aina niin nätit hampaat. Onko siellä jotenkin edullinen hammashoito vai mistä tuo johtuu? (joo, ne kodittomat yms. pois luettuna) Kun taas briteillä on usein paljon huonomman näköiset.

Mä haluaisin kans tasaisen ja valkoisen hammasrivin, mutta eihän täällä Suomessa ole sellaiseen varaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 23:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 23:55"]

Siellä on Suomea tärkeämpää, miltä näyttää julkisesti.

[/quote]

Sen takiako aikuiset miehet kulkevat ylisuurissa T-paidoissa housut nilkoissa? :)

[/quote]

Osa kulkee ja osa ei, eikä siinä ole heille mitään ihmeellistä. Täällä taas jos poikkeaa pieruverkkarihiihtäjistä, niin suureen ääneen ihmetellään et "kuka toikin luulee olevansa?" ;)

[/quote]

Kuka ihmettelee? Sinä? 

Vierailija
2/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sen takiako aikuiset miehet kulkevat ylisuurissa T-paidoissa housut nilkoissa? :)

[/quote]

Nam! :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Osa kulkee ja osa ei, eikä siinä ole heille mitään ihmeellistä. Täällä taas jos poikkeaa pieruverkkarihiihtäjistä, niin suureen ääneen ihmetellään et "kuka toikin luulee olevansa?" ;)

[/quote]

Kuka ihmettelee? Sinä? 

[/quote]

Tynnyrissäkö olet kasvanut?

Vierailija
4/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu varmaan Coca Colasta.   ;)

Vierailija
5/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:05"]

Johtuu varmaan Coca Colasta.   ;)

[/quote]

Ostan huomenna 5l Cokista.

ap.

Vierailija
6/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa hammaskalusto on paljon tärkeämpi kuin Euroopassa tai sen ulkonäköön ja kuntoon kiinnitetään paljon enemmän huomiota. Huonoja hampaita pidetään häpeällisinä ja niistä myös huomautellaan ihan suoraan.

Vierailija
7/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta siellä kiinnitetään huomiota hygieniaan ja hampaiden pesemiseen paljon enemmän kuin Suomessa. Ja nimenomaan siltä kannalta, että hampaat näyttävät puhtailta ja hengitys ei haise. Hampaiden terveys ei ole niin ajatuksessa mukana, vaikka tietysti peseminen on hyvä asia.

Lisäksi hampaita valkaistaan ja valkaisutuotteita sekä palveluja on runsaasti tarjolla. Jos ei ole köyhä, niin ihmisillä on käytettävissä olevaa rahaa enemmän kuin suomalaisilla, joten hammaslääkäreiltäkin löytyy tuotetarjontaa vaikka millä mitalla. Jos pelkkä valkaisu ei auta, niin sitten suoristetaan raudoilla pienetkin viat, joita Suomessa ei alettaisi korjata ja jos sekään ei auta, niin sitten kuoret hampaiden päälle. Sama juttu, jos valkaisutuotteet kuluttavat hammasta liikaa.

Olisi kiva, jos hammashygieniaan panostaminen tulisi Suomessakin vielä vahvemmin esille ja tuotetarjonta kasvaisi. Mutta valkaisu taas on hammasterveyden kannalta tarpeetonta, terveitä ja ehjiä hampaita hiomalla kiinnitettävät kuoret vieläkin tarpeettomampia. Ymmärrän toki, jos omiin hampaisiin tulee jokin selkeä vika, että silloin muoto korjataan tavalliseksi.

Vierailija
8/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 23:53"]

Sielläpäin lähes kaikki valkaisevat. Se on kuitenkin hampaille haitallista eli heidän hampaidensa oikea kunto usein PALJON huonompi, varsinkin kun harvalla siellä on varaa käydä hammaslääkärissä eli vetävät vaan sen sijaan jonkun halvan valkaisun peittääkseen ongelmat. En suosittele. 

[/quote] Taas tuli ensikaden tietoa :D :D :D ja Helsingissa jaakarhut kavelevat kaduilla.

Oikomishoidot ovat niin yleisia etta melkein jokaisella varhaisteinilla on raudat suussa. Kallistahan se on mutta tulokset kestavat sitten lopun ikaa. USAssa hammaslaakarilla kaydaan kaksi kertaa vuodessa puhdistuttamassa hampaat ja hammaslaakari tekee kunnon valkaisut tarvittaessa. Niita sitten yllapidetaan hyvalla hygienialla, hammaslangalla jne. En ymmarra miten valkaisu mielestasi peittaa mitaan ongelmia kuten vinksallaa olevia tai reikaisia hampaita, taisit keksia tuon ihan itse.

Fluorin lisaaminen juomaveteen on myos vahentanyt reikien syntymista dramaattisesti.

Vierailija
9/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän maksaisi oikaista 6 vinoa hammasta täällä Suomessa?

Vierailija
10/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä nykyään Suomessakin aika useilla on raudat. Mä oikaisutin hampaani aikuisena, mutta ei näistä täydellisä silti tullut. Lapsellani on ollut erilaiset rautoja suussa jo 8 vuotta, ja hampaat on mielestäni jo täysin upeat, mutta hoito vaan jatkuu. Oikoja on tosi perfektionisti. 

Lapseni oli aikanaan luokallaan ainoa, mutta nyt ainakin joka neljälle kaverilla näkyy olevan raudat. 

Vierailija
11/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:00"]

Amerikkalaisista on hampaiden ulkonäöstä pakkomielle. Useimmat eivät vain valkaise, vaan ottavat kuoret hampaisiinsa, koska omat hampaat eivät olisi edes valkaistuna kooltaan tai muodoltaan riittävän täydelliset. 

Toivon kovasti ettei tänne Suomeen ja Eurooppaan tule tuollaista muotia, että täytyisi alkaa terveitä hampaita hioa ja kuorittaa joidenkin pienten ulkonäköpuutteiden takia. Tai edes valkaista. Itse tykkään ainakin omaan naamaani enemmän luonnollisen aavistuksen kellertävistä hampaista kuin paperinvalkoisista.

[/quote] Useimmat eivat kylla ota kuoria hampaisiinsa, sen tekevat yleensa laulajat ja nayttelijat joiden omat hampaat eivat ole priimakunnossa. Suurimalla osalla julkisuuden henkiloista on ihan omat hampaat, katso esimerkiksi vaikka Amy Schumer tai Jennifer Garner.

Vierailija
12/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin tuntuu, että nykyisin Suomessakin oiotaan lasten hampaita enemmän kuin ennen. Itse olin ala-asteella 80-90-luvulla ja tosi harvalla oli raudat. Nyt niitä näkyy monella. Omat hampaani ovat sellaiset, että olisin raudat tarvinnut ja nykyisin varmasti jokainen lääkäri ne laittaisi tällaisiin hampaisiin.

Vierailija
13/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:15"]

Kyllä mun mielestä nykyään Suomessakin aika useilla on raudat. Mä oikaisutin hampaani aikuisena, mutta ei näistä täydellisä silti tullut. Lapsellani on ollut erilaiset rautoja suussa jo 8 vuotta, ja hampaat on mielestäni jo täysin upeat, mutta hoito vaan jatkuu. Oikoja on tosi perfektionisti. 

Lapseni oli aikanaan luokallaan ainoa, mutta nyt ainakin joka neljälle kaverilla näkyy olevan raudat. 

[/quote]

Oikomiskoje oli itselläkin vuosikausia, mutta sillä korjattiin vain purentaa. Hampaat jäivät vintturaan, mikä harmittaa suuresti. Paljonko muuten maksoi aikuisiällä oikaisu?

Vierailija
14/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin suorat hampaat, mutta jotenkin tuntuu niin nololta mennä "voisitteko hioa mun hampaat pienemmiksi ja suoristaa ne jotenkin, kun olen tällainen pinnallinen".

Mulle pitäisi 3 tai 4 hammasta fiksata, että saisin suoran rivin. Paljonkohan se maksaisi, jos laittaisi kuoret tmv.? Tai jos oikomishoidon aloittaisi, mitähän se maksaa?

Vierailija
15/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oikomisesta on jo 25 v aikaa, ja maksoin silloin liki 20 000 markkaa. Tai oliko se itse asiassa enemmänkin? 

Vierailija
16/27 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:15"]

[/quote]

Oikomiskoje oli itselläkin vuosikausia, mutta sillä korjattiin vain purentaa. Hampaat jäivät vintturaan, mikä harmittaa suuresti. Paljonko muuten maksoi aikuisiällä oikaisu?

[/quote] USAssa tavallinen hammaslaakari (Dentist) ei tee oikomishoitoja niita varten on Orthodontist joka on spesialisti.

Vierailija
17/27 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran se maksaa USA:ssakin. Tosin netistä saa tilattua halvalla valkaisupaketteja. 

Vierailija
18/27 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielläpäin lähes kaikki valkaisevat. Se on kuitenkin hampaille haitallista eli heidän hampaidensa oikea kunto usein PALJON huonompi, varsinkin kun harvalla siellä on varaa käydä hammaslääkärissä eli vetävät vaan sen sijaan jonkun halvan valkaisun peittääkseen ongelmat. En suosittele. 

Vierailija
19/27 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kaikki joilla on varaa laittaa hammaskuoret. Muotia tasainen vitivalkoinen hammasrivistö.

Vierailija
20/27 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä