Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt apua pottailuun!!! Lapsi jo 2v 4kk :(

Vierailija
13.07.2015 |

Laitoin lapsen ensimmäisen kerran potalle alle vuoden ikäisenä, heti kun oppi istumaan. Ajattelin että tottuisi ajatukseen ja sitten se itse tarpeiden tekeminen olisi helpompaa. No ei ollutkaan tytön mielestä hyvä juttu vaan rupesi itkemään. Sitten jätettiinkin potta pitkäksi aikaa pois, annoin sen kuitenkin seistä olohuoneen nurkassa, paikassa jossa tyttö sen näkee joka päivä ja kävi välillä itse katselemassakin. Noin 1,5-vuotiaana istutin taas potale ja sain tytön siinä istumaankin pitkiäkin aikoja kun luin vaikka kirjaa tai annoin katsoa televisiota siinä. Kuitenkaan ilman vaippaa ei halunnut istua. Jos vaipan otti pois, taas alkoi huuto enkä tietysti väkisin halunnut pitää ettei tule inhottava mielikuva potasta. 

Asia haudattiin taas muutamaksi kuukaudeksi niin että silloin tällöin tyttö istui vaippa pääällä potalla mutta en painostanut ottamaan vaippaa pois. 2-vuotiaana teki ensimmäisen kerran pienen nökäreen kakkaa pottaan mummolassa hoidossa ollessaan. Isäni oli huomannut että nyt taitaa tehdä ja juoksuttanut potalle. Oli kuulemma lopettanut kakkaamisen heti mutta pieni nökäre tipahti oikeeseen osoitteeseen. Olivat sitten kovasti kehuneet ja antaneet mehua ja piparia. Loput kakat tuli puolen tunnin päästä taas vaippaan. Kotona onnistui parin päivän päästä samalla lailla. Nyt n. 3vk sitten sain tytön tekemään kakan potalle 3 kertaa (niin että itse tuli ilmoittamaan että kakka tulee) ja joka kerta kehuin kovasti. Tyttö vaikutti itsekkin vähän innostuneelta asiasta ja yhdessä heitettiin pökäleet pönttöön ja tyttö sai vetää vessan. Nyt kuitenkaan taas ei ole pitkään aikaan tullut mitään. Muutama päivä sitten aloitin tekemään niin että kun kakka tulee vaippaan niin heitä sieltä sen pökäleen pottaan ja laitan tytön hetkeksi istumaan siihen. Kun tyttö nousee niin saa itse liimata tarran "pottavihkoon". Näistä on ollut ylpeä ja iloinen ja näyttelee mummille ja vaarille pottavihkoa mutta edelleenkään en saa tyttöä omatahtoisesti menemään potalle. 

Nyt aina kun kysyn "mennäänkö potalle" vastaus on itkuinen "eeeiiiiii pottaa" ja karkuun juokseminen. Kotona olen antanut olla ilman vaippaa jotta tulisi ilmoittamaan kun pissattaa mutta aina se on mennyt niin että joko on tullut hysteerisesti vaatimaan uutta vaippaa tai sitten pissannut lattialle ja tullut sitten vasta ilmoittamaan että "oho". En ole suuttunut lattialle pissaamisista mutta olen koittanut näyttää vähän pettymystä ja kysynyt että "minnes se pissa olisi kuulunut tehdä?". Siihen kyllä tyttö osaa vastata että pottaan.

Jossain vaiheessa tämä meni varmasti pieleen mutta mitä ihmettä nyt teen? Millä saisin tytön potalle tai edes ilmoittamaan mulle etukäteen ennen kuin kakka on jo vaipassa/pissa lattialla? Pöntöllekkin olen yrittänyt mutta siinä ei viihdy ollenkaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan pakota. Kyllä tyttösi vielä oppii, kun lopetat tuon stressaamisen. Mun poika alkoi käymään potalla 2,5vuotiaana, sen jälkeen pikkuhiljaa jätettiin vaippa pois..

Vierailija
2/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten vaam otat sen vaipan pois kokonaan jo päiväaikaan. Niin me teimme kun selvästiki vähän jo osasi tietää milloin pissattaa/kakattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ketään ikätoveria, jolta pottahommat sujuu? Jos olisi mallina.. näin saatiin siskoni lapsi äkkiä kuivaksi kun serkku oli mallia näyttämässä.

Ostakaa yhdessä kivoja pikkuhousuja (myös aikuiselle!) ja kehota pitämään pöksyt siisteinä? Tää toimi meillä.

Vierailija
4/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa;
Hengailtiin siis kaikki uusissa hienoissa pikkareissa ja käytiin yhdessä vessassa.. kyllä miestä joskus nauratti töistä tullessa kun veskissä istu kolme naista housut kintuissa; äitee pöntöllä, esikoinen 3v ja pikkusisko 1,6v kumpikin omalla potallaan :D

Vierailija
5/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en alkanut viemään potalle enkä jaksanut kokonaista päivääkään vaipattomuutta. Kerroin että nami tulee joka kerta kun käy vessassa ja vaippa pysyy kuivana. Kaupassa valittiin namit ja laitoin ne näkyvälle paikalle. viikossa jäi vaippa pois

Vierailija
6/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta otin kylmästi vaipat pois. Samoin otin matot lattioilta ja vuorasin sohvat vilteillä.
Tein taulun johon sai laittaa aina pissan jälkeen tarran ja kun oli kymmenen tarraa niin sai lahjan.
Kuusi päivää ja viisi lahjaa meni ja tyttö 2,5 vuotiaana täysin kuiva...

Vierailija
7/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolme lasta opettanut kuivaksi ja kaikilla tuli siihen yhtäkkiä tietty kypsyys, että ne oppivatkin homman täysin ihan viikossa. Kaksi n. 2,5-vuotiaana ja yksi lähempänä 3-vuotiasta. Eli en suosittele painostamista tai asiasta stressaamista, ei tyttösi edes ole niin iso vielä. Voithan yrittää ostaa yhdessä jotain ihania glitter-prinsessa-pikkuhousuja, jos se motivoisi lasta? Meillä auttoi myös se, että kun oltiin kalsarisilteen ja sitten laitettiin vaippa kylään lähdettäessä, niin poika hetken päästä istui epämukavan näköisesti ja pyysi kalsareita, eli vaippa tuntui housuihin verrattuna inhottavalta.
.
Joka tapauksessa: Älä stressaa, ihan varmasti sinunkin tyttösi oppii vaipoista pois!! Tsemppiä. :)

Vierailija
8/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:08"]

Olisko ketään ikätoveria, jolta pottahommat sujuu? Jos olisi mallina.. näin saatiin siskoni lapsi äkkiä kuivaksi kun serkku oli mallia näyttämässä. Ostakaa yhdessä kivoja pikkuhousuja (myös aikuiselle!) ja kehota pitämään pöksyt siisteinä? Tää toimi meillä.

[/quote]

On yksi tuttu mutta hänen vanhemmat on jo töissä ja asuvat vähän kauempana niin nähdään nykyisin aika harvoin. Olen kyllä tytölle sanut että "****kin osaa tehdä potalle pissan/kakan" Ei ole juuri vaikuttanut asiaan.

Vierailija
9/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vahinko sattuu, anna olla pissaisissa housuissa; tuntuu epämukavalle. Alkaa pottahommat kiinnostamaan. Ja jätät vaipat vaankylmästi pois. Kun soudat ja huopaat vaippa, ei vaippaa.. lapsi ei hahmota milloin on ok päästää housuun ja milloin ei.

Vierailija
10/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennysrengas ja pöntölle? Toiset vaan kypsyy myöhemmin, vanhemmille tietty tuskastuttavaa, mutta ei oo katastrofi, jos 3v asti on vaipat. Ja voihan ne vaihtaa sellaisiin harjoitteluhousuihin, jotka tuntuu märältä. Oon ainaki Ekolossa niitä nähny. Mä en oo stressannu enkä houkutellu. Meidän 2,5v jätti ite keväällä vaipat pois. Väliin tulee vahinkoja, oon ilmaan kummempaa showta siivonnu sotkut ja antanu kuivat housut. Kun homma lähtee omaehtoisesti, se on nopeaa, sitten ku asia menee perille. Ja siis meillä on ollu niitäki, joita oon koittanu opettaa, eikä se oo ollu sen nopeampaa..

Vierailija
11/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä potta oli vessassa, jotenkin yhdistyi paremmin asiaan siellä.

Potta pois, pytylle pienennysrengas ja lapsi siihen istumaan heti, kun alkaa oirehtia niin, että kohta tulee tulosta. Vaippa pois, ihmeesti märät pöksyt ja kakat housuissa kannusti siinä vaiheessa, kun lapsi ymmärsi hädän ja vessan yhteyden.

Vierailija
12/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on vielä pieni joten älä stressaa. Ehkä aika ei juuri nyt ole vielä ihan kypsä vaipasta luopumiselle? Kuten joku muukin kirjoitti, olen huomannut että jossain vaiheessa lapsi on valmis vaipattomuuteen js silloin muutos käy suht helposti. Olen opettanut 4 lasta potalle, nuorin ollut n. 2,5 ja vanhin 3,5v asian oppiessaan.

Vierailija
13/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ei vaan ole vielä valmis. Meillä kuopus pelkäsi hysteerisesti pottailua ja se vaan paheni lapsen mennessä päiväkotiin, ja lopulta potasta oli tullut niin hirveä mörkö että sen näkeminenkin sai lapsen menemään lukkoon. Vaikka aina yritettiin esitellä sitä pottaa myönteisen kautta.  Kerroin lapselle, kun lapsi oli 2,5, että minä laitan tän potan nyt tänne vessan nurkkaan, ja sinä haet sen sieltä sitten kun sinusta tuntuu että haluat Primasta ison merirosvolaivan ja teet pottaan pissat. Lapsi mulkoili sitä pottaa siinä pari kuukautta, ja kun tuli joululoma eikä siinä ollut tarhan tätejä painostamassa ja vanhempia painostamassa, hän mietti asian ihan itse, haki potan ja oli kuiva. Ja sai merirosvolaivan. Lapsi oli silloin 2 vuotta ja 8 kuukautta.

Vierailija
14/14 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oppi kertaheitolla päiväkuivaksi 3v2kk. On arka tapaus ja annoin mennä omaan tahtiin. Potalle voi viedä pehmoleluja käymään. Lapsia saattaa potta pelottaa aluksi.