Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opintotukikuukaudet loppu, pitää jättää opinnot kesken :/

Vierailija
13.07.2015 |

Mulla on jo yksi tutkinto olemassa, joka on kuitenkin vanhentunut, etteis illä saa enää mitään töitä. Tästä uudemmasta amk-tutkinnosta olisi jäljellä 30 opintopistettä, mutta nyt näyttää siltä, etten voi opiskella loppuun, kun ei ole rahaa :( Ottaa niin päähän. Ahdistaa tää huono taloudellinen tilanne ja tiedän tasan tarkkaan, että tuolla vanhemmalla tutkinnollani en tee työtä hakiessa mitään :(

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki?

Vierailija
2/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaet jotain siwankassa-tyyppistä ilta- ja viikonlopputyötä opintojen lopun ajaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina?

Vierailija
4/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee töitä niin kuin suurin osa korkeakouluopiskelijoista?

Vierailija
5/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin opintojen ohella tai sitten sossusta rahaa.

Vierailija
6/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:12"]

Mulla on jo yksi tutkinto olemassa, joka on kuitenkin vanhentunut, etteis illä saa enää mitään töitä. Tästä uudemmasta amk-tutkinnosta olisi jäljellä 30 opintopistettä, mutta nyt näyttää siltä, etten voi opiskella loppuun, kun ei ole rahaa :( Ottaa niin päähän. Ahdistaa tää huono taloudellinen tilanne ja tiedän tasan tarkkaan, että tuolla vanhemmalla tutkinnollani en tee työtä hakiessa mitään :(

[/quote]Miksi olet hidastellut opinnoissa? Oletko muuten tietoinen siitä, että sosiaalitoimisto maksaa toimeentulotukea ja Kela yleistä asumistukea sen jälkeen, kun olet pyytänyt todistuksen Kelalta, että sulla ei enää ole opintotukeen oikeutta? Itse asiassa sulla voi tulot noustakin toimeentulotuella ja asumistuella.

Vierailija
7/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:15"]

Opintolaina?

[/quote]

Opintolainaa ei saa sitten enää kun opintotuki on loppunut.

Vierailija
8/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaista olisi varmaan etsiä jotain töitä, opiskelijana on helpompi saada kuin työttömänä. Toisisijainen toimeentulotuki. Kyllä ainakin lähipiirin nuorelle opinto-ohjaaja oli sanonut, että toimeentulotuella jos aika ei riitä, kun sairasteli aika paljon mutta valmistuminen oli realistista sitten kun oli paremmassa kunnossa ja alkoi pisteitä tulla. Hänellä siis fyysinen sairaus, eikä pystynyt olemaan ajoin yhtään läsnä. 

Vierailija
9/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvatkaa vaan olenko hakenut töitä. Kas kummaa, kun en saa mitään. Opintolainaa en saa, koska en saa opintotukeakaan. Vielä lapsestakin pitäisi tässä konkurssissa hoitaa. 

Vierailija
10/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOITAA = HUOLEHTIA

Vierailija
11/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin tai ota laina

Vierailija
12/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt sossussa? Sinne  nyt ihan ensimmäisenä, jo ennen kuin sulta loppuu opintotuki. Ja jos sulla ei ole kuin puoli vuotta opintoja enää jäljellä, eli olet melkein valmis, niin löytyy niitä töitä vielä, jostakin ja jotakin kautta.

Vierailija
13/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:17"]

arvatkaa vaan olenko hakenut töitä. Kas kummaa, kun en saa mitään. Opintolainaa en saa, koska en saa opintotukeakaan. Vielä lapsestakin pitäisi tässä konkurssissa hoitaa. 

[/quote]No mutta sähän saat toimeentulotukea ja yleistä asumistukea kun sulla ei ole oikeutta opintotukeen. Mitä ihmettä valitat? Sulle lasketaan lapsikin mukaan talouteen ja saat varmaan toimeentulotukea ja asumistukea jotain 1200 euroa. Se on enemmän kuin opiskelijan tuet.

Vierailija
14/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne, hain toimeentulotukea. En todellakaan jätä opintoja kesken Kelan idioottimaisen opintotukisysteemin kanssa. Mulla on tilanne että olen käyttänyt kaikki kandivaiheen opintotuet enkä saa maisterivaiheeseen tukia koska pari kurssia roikkuu aikataulujen yhteensovittamisen hankaluuden takia. Kuitenkin olen tehnyt jo ison osan maisterivaiheen opinnoista ja gradua alan tehdä syyskuussa. Saa nähdä ehdinkö käyttää montaakaan maisterivaiheen opintotukikuukautta. No, nyt olen kyllä töissä mutta vain muutaman viikon. Olisi varmaan ollut järkevää pysyä vanhassa systeemissä joka mahdollisti opintojen suorittamisen joustavasti. Eli niin että sekä kandi- että maisterivaiheen opintotukikuukaudet myönnetään samanaikaisesti.

Vierailija
15/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut hiljaisuuteni. Aloin tekemään toimeentulotukea! En tiennyt tällaisesta mahdollisuudesta.

Vierailija
16/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi tänään ei kirjoitus oikein luista. Aloitin siis toimeentulotukihakemuksen tekemisen. ap

Vierailija
17/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot käyvät ihan ylikierroksella tästä kaikesta. Näköjään vaikuttaa myös kirjoitusasuuni. Yleensä osaan kyllä kirjoittaa ja vaikutan muutenkin ihan täysjärkiseltä :D Huh, mikä aloitus. Mutta tosiaan, pistän toimeentulotukihakemuksen vireille!

ap

Vierailija
18/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suomen opintotukisysteemi on kyllä ihan sairas. Mitä järkeä on siinä, että sitten kun opintokuukaudet loppuu saakin yhtäkkiä enemmän rahaa toimeentulotuen muodossa. Jonkinlainen perustulo pitäisi saada, jossa toimeentulotuki lasketaan opintotuen kokoiseksi.

Vierailija
19/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä en kyllä usko, että tulen saamaan enemmän rahaa. Voiko olla muka mahdollista? Kai niillä siellä joku keino on, jolla ne kiertää sen, etten missään nimessä pääsis elämään ainakaan hurjassa toimeentulotuki-yltäkylläisyydessä :) heh. Naurattaa jos sitä nyt ajautuu sossun asiakkaaksi. Onneksi tämä on väliaikaista ja paperit hankin koulusta asap! Ja vielä lisäksi, en pidä tuota toimeentulotukea mitenkäään varmana tulonlähteenä, olen tottunut nimittäin melkoisiin pettymyksiin tässä viime aikoina. 

Vierailija
20/39 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppuu tukikuukaudet vuoden päästä, opintoja vielä 3 vuotta jäljellä. Kävin jo etukäteen kysymässä sosiaalityöntekijältä aiheesta ja sanoivat, että ensinnäkin voi hakea jatko-opintotukea, toisekseen sossu tukee jos opiskelija tekee edes osa-aikaisesti töitä opintojen ohella jos ei mitään muita tuloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan