jatkoa sh-ketjuun: kätilötkään eivät ole passareita
Kyl se on siihen mennyt meidänkin alalla että kelloja soitetaan ja pyydetään milloin mitäkin - vaipanvaihtoa (vaikka sen jo osaa, tietysti näytetään alussa), lisämaidonhakemista, juotavaa jne jne....ei ajatus ole se että synnyttänyt nainen makaa sängyssä ja joku tulee juosten maidon kans, mehun kans jne. Nyt täytyy muistaa että synnyttäneiden osastolla kyse on TERVEISTÄ naisista ja jotkut näköjään olettaa et sairaalan sängyssä ollaan kunnon potilaina. Ei se mielestäni niin kuulu olla. Ei tämä tietenkään koske kaikkia mut osa naisista kyl kuuluu näihin naisiin. Esim vaik näytetään heti mistä saa lisämaitoa tarv hakea niin odottakaa vain kun on yö klo 03.52 niin sitä ei enää muisteta....huh....
Kommentit (16)
Vierailija:
...tervekin nainen voi synnytyksen jälkeen olla aika romuna. Itse menetin synnytyksessä verta lähes neljä litraa, hb laski niin, että oli matalimmillaan 56 ja kahden ps-pussin jälkeen 73. Lisäksi olin oolut nukutettuna sekä 38.5c kuumeessa. Kuutisen tuntia synnytyksen jälkeen soitin kelloa ja sanoin klölle, että pitäisi päästä vessaan. Vastaus oli, että mene sitten vessaan. Itkua vääntäen vastasin, etten pääse omin voimin tästä edes pystyyn. Auttoi minut vessaan ja jätti sitten sinne. Toinen klö haki sitten sängyllä pois, kun pyörryin pöntölle.
Tässä kunnossa minun oletettiin myös hoitavan vastasyntynyttä koko päivän.Seuraavana päivänä pyysin apua suihkuun, synnytyssalissa kun jäi suuremmat pesut tekemättä tuon verenvuodon vuoksi. Kukaan ei tullut ikinä auttamaan, niinpä ystäväni pesi minut illalla ja vaihtoi veriset lakanat.
Ymmärrän kyllä ns. kuntouttavan hoidon, mutta ehkä pitäisi katsoa potilaan vointiakin. Ja olen itse se parjattu sairaanhoitaja, joka tietää mikä ero on hoitamisella ja palvelulla...
Rupesi ihan suututtaa puolestasi. Jotenkin en pysty käsittämään tuollaista toimintaa. Toivottavasti annoit palautetta ja mieluiten julkisesti. Voiko noin epäempaattisia ihmisiä olla tuollaisella alalla? Ystäväsi oli varmasti aarre tuossa tilanteessa, pisteet hänelle.
Varsinkin ne jotka saavat stytostaattia ym. solumyrkkyjä, niin eipä kaikki ole kunnossa. Jotkut yrjöävät sisuskalunsakkin pihalle, kun voivat niin pahoin.
Molemmilla kerroilla jouduin leikkaukseen ja olin tosi kipeä, lähes liikuntakyvytön ja apu oli tosi tarpeen. Kiitos siis kaikille ihanille kätilöille jotka jaksatte auttaa!
Miten tuollaista voi tapahtua :(? Missä? Olen tosi pahoillani kokemuksestasi. Itselläni oli vähän vastaava tilanne, 4 pussia tankattiin verta ja olin kolmisen päivää tosi heikossa kunnossa. Enkä voi kuin kiittää PHKS:n hoitajia ja kätilöitä. Pidettiin kuin kukkaa kämmenellä.
, ohi kanslian, kipitti viimeisen huoneeseen ja soitti sieltä kelloa samantien että pitäs saada maitoa.
vaan piti pyytää, että maito tuodaan.
Mutta meillä vaihdettiin sängystä lakanatkin vaikka joka päivä. Sitä kysyttiin joka aamu haluaako puhtaat lakanat
en tajunnut sanaakaan tuosta tarinastasi... kuin humalaisen selostus...
siis hoitsu ja meillä äidit käyvät kansliasta pyytämässä lisämaidon. Tarkoitin tällä sepustuksellani sitä että jos äiti jaksaa käydä pihalla asti ja kulkee sen kanslian ohi niin miksi ei pyydä samalla sitä maitoa tai miksi ei kävele huoneesta takaisin maitoa hakemaan vaan soittaa kelloa. Enemmän sillä äidillä on aikaa hakea se maito kuin että hoitajat kiikuttavat joka minuutin välein jollekin jotakin. Ja tämä koskee tietenkin vain liikkumaan pystyviä äitejä.
idioottimaista, ja kätilöt (suurinosa itsekin naisia!!) vielä tätä harhaa jatkavat. Missään muussa osastolla ei tulisi kyseeseenkään että lakanoita potilas alkaisi itse vaihtamaan. Tai ainakin olisi hyvin poikkeuksellista. Synnytys ei ole sairaus, eikä raskauskaan, mutta P*RUN kipeää se tekee. Syöpäosastollakin on potilaita jotka on ok kunnossa, miksei heitä panna vaihtamaan lakanoitaan? Siksi, että äidit ovat alistuneet vallalla olevaan menettelytapaan. Itsekin itkua vääntäen jouduin veriset lakanat vaihtamaan, kun ei kukaan kyselyistä huolimatta tullut avuksi. Ja taatusti olin kipeämpi kuin joku pitkäaikaissairas. Mutta kun synnytys ei olekaan SAIRAUS niin itse vaan hommiin. Todella toivon että voisin seuraavan kerran yksityissairaalassa synnyttää, mielelläni maksaisin siitä paljon puhutusta PALVELUSTA.
Ps. Moniko MIES suostuisi vaihtamaan itse lakanansa (tai ylipäätään tekemään mitään) puskettuaan melonin P*rseestään? Veikkaan ettei hirmu moni.
ennen kuin vauva-arki alkaa. Siellä sairaalassa pitäisi olla tarjolla luksusta. Kyllä sitä kuntouttavaa toimintaa sitten kotona riittää vuosiksi! Minusta ei ole pelkoa, että äidit lamaantuisivat toimintakyvyttömiksi, jos saisivat hetken hengähtää!
Varsinkin jos on ennestään lapsia, se sairaalajakso voi oikeasti olla lepoonkin tarpeen.
KÄSITTÄMÄTÖN asenne!
yksityishoitajaa palkattu. Yksi hoitaja vastaa noin viidestä potilaasta ja muut hommat lisäksi niin ei siinä ehdi passaamaan vaikka kuin haluaisi.
liikkeelle lähtö edistää äidin toipumista synnytyksen jälkeen. Mm. laskimo-, yms. verisuonikomplikaatiot, verenkierron parantuminen, kudoksien ravinteiden ja hapen saannin parantuminen, kohdun supistuminen ja tyhjentyminen, infektioiden määrä vähäisempi, jne, jne.
Mautonta joltakin " ammatti-ihmiseltä" alkaa täällä synnyttäneiden äitien keskustelufoorumissa kirjoittamaan tuohon sävyyn äideistä ja heidän passuutuksistaan. Moni äiti kaipaa hieman kontaktia, tukea, kannustusta tai vaikkapa vain juttuseuraa mukavilta ammatti-ihmisiltä. En yhtään ihmettele jos ammattikuntaamme kohtaan tunnetaan välillä arkuutta. " Uskaltaako kysyä?" " Jos kätilöt ovat ilkeitä ja käännyttävät takaisin" . Tiedätte varsin hyvin mitä hormonit saavat aikaan synnyttäneen äidin mielialoissa. Ko. osastoilla pitäisi valita henkilökunta joka osaa eläytyä synnyttäneen äidin maailmaan eikä tarkastella maailmaa oman navan kautta. Suosittelen työkiertoa jos alkaa leipääntymään. -konkari, kätilö
...tervekin nainen voi synnytyksen jälkeen olla aika romuna. Itse menetin synnytyksessä verta lähes neljä litraa, hb laski niin, että oli matalimmillaan 56 ja kahden ps-pussin jälkeen 73. Lisäksi olin oolut nukutettuna sekä 38.5c kuumeessa. Kuutisen tuntia synnytyksen jälkeen soitin kelloa ja sanoin klölle, että pitäisi päästä vessaan. Vastaus oli, että mene sitten vessaan. Itkua vääntäen vastasin, etten pääse omin voimin tästä edes pystyyn. Auttoi minut vessaan ja jätti sitten sinne. Toinen klö haki sitten sängyllä pois, kun pyörryin pöntölle.
Tässä kunnossa minun oletettiin myös hoitavan vastasyntynyttä koko päivän.
Seuraavana päivänä pyysin apua suihkuun, synnytyssalissa kun jäi suuremmat pesut tekemättä tuon verenvuodon vuoksi. Kukaan ei tullut ikinä auttamaan, niinpä ystäväni pesi minut illalla ja vaihtoi veriset lakanat.
Ymmärrän kyllä ns. kuntouttavan hoidon, mutta ehkä pitäisi katsoa potilaan vointiakin. Ja olen itse se parjattu sairaanhoitaja, joka tietää mikä ero on hoitamisella ja palvelulla...
1. Pöyristyttäviä kommentteja kätilöiltä. Tiedän kokemuksesta (kaksi synnytystä takana), että sairaalaan mahtuu kaikenlaisia äitejä. Itse kuulun niihin, jotka menevät suoraan synnytyspöydältä suihkuun ja híuksia föönaamaan ja hoitavat KAIKEN itse, MUTTA kaikki eivät ole yhtä hyvässä kunnossa tai haluavat yksinkertaisesti vain levätä ennen kotiinmenoa. Jotkut ovat epävarmempia kuin toiset ja kaipaavat siksi kätilön tukea (=soittavat sitä kelloa jopa yöllä). Ihmettelen niitä kätilöitä, jotka täällä aukovat päätään arvostellen äitejä, varsinkin kun iso osa kätilöistä ei ole itse synnyttäneitä.
2. Ikäviä kokemuksia monilla synnäreistä. Meidän synnärillä en ole törmännyt kuin yhteen kamalaan kätilöön ja hänkin on juopporetkun onneton vaimo, joten veemäisyys mennee sen piikkiin.