Paljon opiskelijan pitaisi saada saastoon?
Mietin tassa taloudenpitoani ja tajusin etta minun pitaisi ehka ruveta saastamaan systemaattisemmin. Tavoitteena siis taloudellinen vakaus ja jarkeva saastaminen, talla hetkella minusta tuntuu etta kulutan liikaa.
Paljon tuloillani pitaisi jaada taskun pohjalle kuukausitasolla? Saan talvella 500 eur opintotukea ja 700 eur palkkatuloja ja kesaisin 1150 eur palkkaa. Opintotuki laskettu 10 kk vuodesta, vuokra 210 euroa. Saastossa on noin 15 000. Paljon minun pitaisi pyrkia saastamaan kuukausittain? Talla hetkella saastan aktiivisesti 80 euroa kuussa (loma 30+muuten vain 50) ja passiivisesti mita nyt tilille jaa kuun jalkeen. Mika olisi ideaali?
Kommentit (3)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:02"]ASP-tili? Vai mihin säästät?
Harva pystyy opiskeluaikoina säästämään sen suuremmin, itse tosin säästän 80e/kk lomamatkaan, mutta jätänkin uudet vaatteet ostamatta ja baareissa käymättä. Avopuolisoni on työssäkäyvä, muuten en pystyisi säästämään.
[/quote]
En tieda oikein mita varten saastan, mutta ei tunnu hyvalta jos kaikki menee mita tulee. Tulevaisuudessa tulee kuitenkin viela isoja hankintoja (asunto, lapset, parempi auto, muutto, remontit...) niin olisi hyva etta olisi tietyn kokoinen pesamuna. Ilman tavoitetta on vaikea tehda saastosuunnitelmaa tai laskea kuukausittaista maaraa. Siksi kysyinkin, onkotahan jotain ohjenuoraa - on helpompi saastaa kun on jotain mihin tarttua.
Itse avaisin asuntosäästötilin, jos olisi varaa. Nyt menee 500e tuesta ja 400e lainasta jo 80% pelkkään asumiseen täällä Helsingissä.
T: opiskelija, joka jäi ilman kesätöitä ja opiskelee siksi kesälläkin :(
ASP-tili? Vai mihin säästät?
Harva pystyy opiskeluaikoina säästämään sen suuremmin, itse tosin säästän 80e/kk lomamatkaan, mutta jätänkin uudet vaatteet ostamatta ja baareissa käymättä. Avopuolisoni on työssäkäyvä, muuten en pystyisi säästämään.