Söin puolikkaan gramman paratabsin. Kauan ootan ennen alkoholin ottamista?
En halua maksavaurioita, mutta ne lauantaikännit...
Kommentit (13)
Ei tarvitse odotella. Itse olen ainakin silloin tällöin käyttänyt kaikkia Suomessa myytäviä kipulääkkeitä samanaikaisesti alkoholin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:53"]
Ei tarvitse odotella. Itse olen ainakin silloin tällöin käyttänyt kaikkia Suomessa myytäviä kipulääkkeitä samanaikaisesti alkoholin kanssa.
[/quote]
Siksipä tuo "en halua maksavauroita" disclaimer :D
Ens viikollakin on lauantai. Eli viikon päästä on uusi mahdollisuus lauantaikänneihin.
Jos yksi paratabs aiheuttaisi alkoholin kanssa maksavaurion niin se ei olisi käsikauppalääke, tai vähintään siihen olisi lisätty jotain antabus-vaikutuksen aiheuttavaa. Asiasta myös puhuttaisiin harva se päivä, valistus olisi ihan eri luokkaa.
Ei huolta vaikka huuhtelisit ne paratabs kaljalla alas. Nää perus kipulääkkeet ei pysty sua vahingoittaa vaikka vetäisit paketillisen naamaan.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:13"]Ei huolta vaikka huuhtelisit ne paratabs kaljalla alas. Nää perus kipulääkkeet ei pysty sua vahingoittaa vaikka vetäisit paketillisen naamaan.
[/quote]
Joo pakkauskoot on kai laskettu niin että paketilllinen ei tapa, mutta ota kolme pakettia niin alkaa tuntumaan jopa ilman alkoholia.
Tosin maksavaurio ei tunnu missään ennen kuin on jo myöhäistä.
Maksavauriota et puolikkaasta saa, parasetamoli yksistään niin kevyt lääke. Jos söisit sanotaanko 6g päivässä ja vetäsit kaljaa siinä sivussa niin alkais varmaan tuntumaan jo..
Parasetamol on oikeastaan turvallisempaa alkoholin kanssa kuin ibuprofeiini, sillä ibuprofeiinilla ja alkoholilla on molemmilla mahan limakalvoa heikentävä vaikutus. Parasetamolin ja alkoholin aiheuttamaa maksavaurion vaaraa ei taas voi päätellä suoraan molempien aineiden taipumuksesta aiheuttaa maksavauriota liian suurilla annoksilla. Oikeastaan alkoholin samanaikainen käyttö parasetamolin kanssa vähentää parasetamolin yliannostuksen riskiä, ainakin eläimillä, mutta luultavasti myös ihmisillä.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2125.2000.00167.x/pdf
2 sekuntia