Mieheni syömishäiriöinen tytär ärsyttää yli kaiken!
Miehelläni on entisestä avioliitostaan 16-vuotias tytär, joka sairastui syömishäiriöön 11-vuotiaana. Parani kohtalaisesti siitä hoidon avulla, mutta sairastui uudelleen 14-vuotiaana ja oli sairaalassa pitkiä aikoja, kun ei suostunut syömään suun kautta. Tämä tytär on oikea omaan napaansa tuijottelija. Salakateellinen ja salakatkera. Esittää olevansa hyväsydäminen, mutta esim. kiusaa pienempiä lapsia, kun luulee, ettei kukaan näe. Esim. meillä oli ikkuna auki ja lapset olivat kaikki ulkona, niin rääkkäsi pienempiä, kun luuli, että kukaan ei kuule. Mieheni ei tätä usko, vaan luulee minun olevan jotenkin vinksahtanut aina, kun otan asian puheeksi. Hän sanoo tuntevansa tyttärensä niin hyvin, että tämä ei koskaan tekisi kenellekään pahaa ja että tällä ei ole koskaan tullut mieleenkään kiusata ketään. Mies siis pitää tytärtään aivan uskomattomattomana ja minä taas näen tytössä ihan muuta. Minusta tyttö manipuloi kaikkia syömisellään. Tekeytyy avuttomaksi, kun oikeastaan osoittaa syömälakollaan vain kiukkunsa epäsuorasti meitä muita kohtaan. Aluksi pidin hänestä ja tunsin myötätuntoa, mutta kun olen nähnyt hänen oikean luonteensa ja petollisuutensa, alan olla kyllästynyt ja kyynistynyt itsekin. Mitä minun pitäisi tässä kohtaa tehdä? Muuttaa itseäni ja ajatuksiani vai pitää oma kantani?
Kommentit (54)
5v joka salaa isosiskon ilkeydet toimii samalla tavalla kuin hyväksikäytetty, joka on hyväksikäyttäjästään riippuvainen.
perheterapiaan, mars!
ottakaa perheessä avoin linja: salaisuuksia ei. Mies tulisi saada siihen mukaan, en osaa neuvoa miten.
Otat ruipelolikasta tukevan otteen ja mäiskit risulla paljaille persuksille niin kauan että kunnolla punoittaa tai huuto loppuu. Ja samalla teet sille selväksi miten ihmiset käyttäytyy. Ja että samanlainen löylytys on luvassa jos ei ääni muutu kellossa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:51"]
Käykö tyttö terapiassa? Jos ei niin syytä olisi. Voisitte hyötyä terapiasta koko perhe. Oireilee todella voimakkaasti vanhempiensa eroa? Hänellä voi hyvin olla myös jokin persoonallisuushäiriö tai ainakin alkava sellainen. Olisi hyvä saada hoitoa, ennen kuin se pahenee. Millaiset välit hänellä on äitiinsä?
[/quote]
Tyttö käy taas terapeutilla. Ehkä olisi hyvä, jos olisi myös perhekäyntejä. Tai parikäyntejä myös pelkästään vanhempien kesken.
Ottaen huomioon, että tytön kotiin on tunkenut vihantäyteinen noita, joka pyrkii etäännyttämään tytön kaikin tavoin isästään ja kuiskailee käärmeenkielellä asioita isän korviin, ja jota hänen hyvinvointinsa ei kiinnosta, hyvinhän tytöllä menee. Kuulostat aloituksen ja vastaustesi perusteella niin vittumaiselta, pahalta ja sydämeltään mädältä ihmiseltä, että sylkisin päällesi, jos joskus sinut näkisin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:30"]Ottaen huomioon, että tytön kotiin on tunkenut vihantäyteinen noita, joka pyrkii etäännyttämään tytön kaikin tavoin isästään ja kuiskailee käärmeenkielellä asioita isän korviin, ja jota hänen hyvinvointinsa ei kiinnosta, hyvinhän tytöllä menee. Kuulostat aloituksen ja vastaustesi perusteella niin vittumaiselta, pahalta ja sydämeltään mädältä ihmiseltä, että sylkisin päällesi, jos joskus sinut näkisin.
[/quote]
En ole ap, mutta et kuulosta itse kovin tasapainoiselta ihmiseltä, anteeksi vaan. :S
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:20"]
Muuttaa omaa kantaasi! Syömishäiriö on mielen sairaus ka näin ollen vaikuttaa paljon tytön käyttäytymiseen. Älä ole katkera vaan kasva ihmisenä ja yritä itse päästä omasta selfish ajatus maailmasta pois.
[/quote]
Minun näkökulmastani on todella vaikeaa tällä hetkellä muuttaa näkökulmaani. Tyttö siis kiusaa pienempiään. Esimerkiksi vahingoittaa fyysisesti tahallaan pienempää (5-vuotiasta), haukkuu ja ivaa pienempää, syöttää tälle kuravettä ja kun toinen ei suostu sitä syömään, ruiskuttaa sitä viisivuotiaan naamalle.
Ymmärrän kyllä, että hänellä on oman päänsä sisällä mielen ongelmia, mutta tällainen käytös tekee minut vihaiseksi. Kyllä 16-vuotiaan jo kuuluisi jollain tavalla ymmärtää, mikä on oikein ja mikä väärin. Mies ei suostu edes puhumaan asiasta. Hän on kantansa lyönyt lukkoon, että kyseessä on kiltti tyttö, joka ei tekisi pahaa kärpäsellekään. Kertoilee juuri näitä juttuja kaikille tutuillekin, että tämä tyttö on siitä kummallinen, ettei ole koskaan kiusannut elämässään ketään. Kun kerron miehelle, mitä olen itse kuullut ja nähnyt, hän ei usko minua, vaan ajattelee, että pahansuopuuttani keksin nämä asiat omasta päästäni. Tyttö siis tulee meidän parisuhteen väliin tietyllä tavalla.
Kakkosen mukaan minun tulee vain muuttaa omaa asennettani ja ymmärtää? En tiedä, pystynkö.
ap
[/quote]
Seuraavalla kerralla, kun näet tytön kiusaavan pienempiään otat ja kuvaat tilanteen. Kun mies näkee omin silmin tapahtuneen, on hänen pakko uskoa näkemänsä. Tai sitten hän on täysin sokea.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:30"]
Ottaen huomioon, että tytön kotiin on tunkenut vihantäyteinen noita, joka pyrkii etäännyttämään tytön kaikin tavoin isästään ja kuiskailee käärmeenkielellä asioita isän korviin, ja jota hänen hyvinvointinsa ei kiinnosta, hyvinhän tytöllä menee. Kuulostat aloituksen ja vastaustesi perusteella niin vittumaiselta, pahalta ja sydämeltään mädältä ihmiseltä, että sylkisin päällesi, jos joskus sinut näkisin.
[/quote]
Aika hurjia oletuksia olet tehnyt. Tarkoituksesi on ilmeisesti loukata, mutta en aio ottaa tätä henkilökohtaisesti, sillä sinä et tunne minua. Toivon, että itse löydät sisäisen rauhan itsellesi. Vaikutat huonovointiselta.
ap
Syömishäiriöisten perheenjäsenet sairastuvat usein myös. Aivan kuten alkoholistien perheenjäsenet. Tarkoitan nyt sitä, että perheenjäsenet sairastuvat henkisesti. Sairas ihminen, alkoholisti tai syömishäiriöinen, ottaa niin valtavan tilan perheessä, että muukin perhe menee raiteiltaan.
Olisko terapiasta apua? Tai Al-anonista? Tiedän, että Amerikassa on tukiryhmiä myös syömishäiriöisten läheisille. Tai Syömishäiriöliitosta?
Syömishäiriöistä puhutaan aina kasvamisen vaikeutena ja länsimaisen naisihanteen tuotoksena. Jätetään mainitsematta se, että kyseessä on oiva tapa tanssittaa koko perhettä oman pillin mukaan. Manipuloida.
Voi v***u mitä panettelua.
En tosiaan ihmettele, että tällaisen äitipuolen teinillä on syömishäiriö.
Täällähän mustamaalataan melkein kuin Eerikaa.
Jokin on mennyt erossa pieleen ja pahasti kun teini on noin sisaruskateellinen 5-vuotiaalle ja samalla haluaisi itsekin olla mahdollisimman pieni.
Ja tämmöinen sairaalloisella tavalla suhtautuva äitipuoli ei helpota asiaa yhtään. Olisit aikuinen.
Älä nyt ainakaan rupea salakuvaamaan, jos meinaat, että teillä voi koskaan olla mitään luottamuksellisia välejä.
Mikä vimma sulla on todistaa miehellesi, että hänen tyttärensä on Paha ja Manipuloiva? - Samalla kun itse et ollenkaan puutu suoraan silloin kun tyttö käyttäytyy huonosti.
Täällä on liuta Sirpa Laamasen seuraajia ja sielunsiskoja ja -veljiä jo neuvoneet vaikka mitä vihamielistä, joku on nimitellyt pikkulutkaksi... Eikös sitä Eerikaakin kuvattu videolle? Siis tämä sairas pariskunta.
Tätä se teettää, kun yksi lapsista ei ole oikeasti tervetullut perheeseen ja hänestä tehdään kaikkien ongelmien syntipukki.
Ap ei itse osaa olla lämmin kasvattaja ja turvallinen äitihahmo tuolle teinille.
Käykö tyttö terapiassa? Jos ei niin syytä olisi. Voisitte hyötyä terapiasta koko perhe. Oireilee todella voimakkaasti vanhempiensa eroa? Hänellä voi hyvin olla myös jokin persoonallisuushäiriö tai ainakin alkava sellainen. Olisi hyvä saada hoitoa, ennen kuin se pahenee. Millaiset välit hänellä on äitiinsä?