Kello 12.30 menin herättämään teiniä. Sen huoneen ovessa
oli tulostettuna tämä artikkeli: http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/kasvu/murrosika/outi_saarenpaa_heikkila_anna_teinin_nukkua_pitkaan_lomalla
Oli suurella fontilla erottanut siitä tämän kohdan ja varmuuden vuoksi vielä yliviivaustussilla maalannut keltaiseksi: Lomalla vanhempi voi joustaa teinin nukkuma-ajoissa. Ei kannata huolestua, sillä nuori pääsee kyllä takaisin arkirytmiin.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:27"]
Voivoi kun monet ihmiset on niin laiskoja, menevät aikaisin nukkumaan kun on paras hetki vuorokaudesta tehdä töitä! Laiskoja ja saamattomia, kun haluavat nukkua silloin kun toiset tekevät töitä ahkerasti hihat heiluen!
[/quote]
Niinpä. Heillä menee päivän parhaat tunnit nukkuessa. Ehtiikö sitä mitään tehdäkään, kun nukkuu puoli päivää?
[/quote]
Onhan siinä herrajjumala koko päivä, ilta ja osa yötäkin aikaa!
Illanvirkkujen unirytmi on joustavampi ja kestää näin mm. matkustamisen. Aamunvirkut ovat hukassa, sekaisin ja saikkukunnossa, jos nukkumaan meno viivästyy vartin tai jos kelloja siirretään tai jos on joutunut vaihtamaan aikavyöhykettä.
Minusta tuollaiset artikkelit ovat asiantuntijoilta ihan käsittämätöntä teinien pillin mukaan tanssaamista ja mielistelyä. Niin kauan kuin minä muistan, on sanottu että nimenomaan iltayön varhainen uni on teinille tärkeää (tosin on myöskin ihan normaalia, että teinillä unirytmi siirtyy myöhempään -- TUNNIN tai kaksi, eli luonnollinen nukkumaanmenoaika olisi siltikin klo 23-24!). On eri asia antaa teinin valvoa silloin tällöin pikkutunneille (tämän minä toki sallisin, lomalla ja satunnaisesti) kuin antaa vapaat kädet roikkua koneella aamukuuteen ja nukkua iltapäiväkahteen.Se, että vuorokausirytmi kääntyy lomalla kokonaan, ei ole hyvä asia ja minä en ainakaan sellaista sallisi.
Nuori TARVITSEE vielä rajoituksia ja sääntöjä nukkumisen suhteen, myös lomalla. En yhtään ihmettele, miksi mielenterveysongelmien lukumäärä on mennyt katon läpi ja koulussa opettajat ovat helisemässä, kun teinit haluaisivat jatkaa yöelämäänsä vielä arjen alettuakin.
Minusta te keskustelette täällä ihan aiheen vierestä ja nokittelette toisianne ja kinaatte ihan suotta. Eikö teillä ole minkäänlaista lukutaitoa ja vivahteiden tajua? Tuo aloitushan kertoo, että ap:n teini on nokkela ja on osannut näpäyttää humoristisella tavalla vanhempiaan, jotka luultavasti ovat jo ehtineet vetää herneen nokkaan kun teini nukkuu puolillepäivin. Teini myös yrittää kertoa, että homma on hänellä hallussa ja hän on tietoinen riskeistä, joita vuorokausirytmin muuttuminen aiheuttaa. En ymmärrä, miten tähän kuuluu se, onko joku laiska töissä, mahdollisesti jopa syrjäytynyt tms.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:27"]
Voivoi kun monet ihmiset on niin laiskoja, menevät aikaisin nukkumaan kun on paras hetki vuorokaudesta tehdä töitä! Laiskoja ja saamattomia, kun haluavat nukkua silloin kun toiset tekevät töitä ahkerasti hihat heiluen!
[/quote]
Niinpä. Heillä menee päivän parhaat tunnit nukkuessa. Ehtiikö sitä mitään tehdäkään, kun nukkuu puoli päivää?
[/quote]
Onhan siinä herrajjumala koko päivä, ilta ja osa yötäkin aikaa!
Illanvirkkujen unirytmi on joustavampi ja kestää näin mm. matkustamisen. Aamunvirkut ovat hukassa, sekaisin ja saikkukunnossa, jos nukkumaan meno viivästyy vartin tai jos kelloja siirretään tai jos on joutunut vaihtamaan aikavyöhykettä.
[/quote]
Sarkasmi...
Mulla on ollut töissä raskas viikko, olen tuurannut kahta ihmistä, ja olen tehnyt joka päivä ylitöitä ainakin pari tuntia. Ja en todellakaan nyt viikonloppuna nouse ainakaan ennen yhtätoista sängystä, tänään nousin varttia vaille 12. En todellakaan nouse aikaisin silloin kun ei ole pakko. Eilen valvoinkin myöhempään kuin viikolla. Minä olen aina ollut illanvirkku, mun mielestä pitäis lailla kieltää ennen kymmentä herääminen. Töihin menen kahdeksaksi, ja kello herättää puoli kahdeksalta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:53"] [quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:46"] [quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:40"] [quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:11"] moneen teillä valvotaan? [/quote] Onko sillä jotain väliä? [/quote] Tietysti! Nukkumaanmenoaika määrittää, paljonko yössä tulee unta, kun nukkuu esim. kello 12:een. Jos menee nukkumaan kello 4 yöllä, pitää nukkuakin tuonne kahteentoista, jotta unta kertyy 8h. Jos menee nukkumaan kello 6 aamulla, pitää nukkua kello 14:een. See? [/quote] Oletko koskaan kuullut luontaisesta unirytmistä? [/quote] Oletko koskaan kuullut koulussa ja töissä käynnistä tiettyyn kellon aikaan. Jos valvoo koko yön on ihan luontaista nukkua koko päivän. Jos nukkuu yön niin valvoo päivän, elämä on valintoja. [/quote]Juuri tämän takia nämä mussukat, jotka pitävät klo 7/8 alkavaa työvuoroa työnantajan henkilökohtaisena vittuiluna, eivät ikinä tule onnistumaan työelämässä.
[/quote] Kunpa tuo luontainen unirytmi oliskin oma valinta. Mäkin koen tuon klo 7 alkavan työpäivän vittuiluna, mutta sille ei voi mitään.
T: 48v/ 30v työelämässä ollut iltavirkku.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:07"]oli tulostettuna tämä artikkeli: http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/kasvu/murrosika/outi_saarenpaa_heikkila_anna_teinin_nukkua_pitkaan_lomalla
Oli suurella fontilla erottanut siitä tämän kohdan ja varmuuden vuoksi vielä yliviivaustussilla maalannut keltaiseksi: Lomalla vanhempi voi joustaa teinin nukkuma-ajoissa. Ei kannata huolestua, sillä nuori pääsee kyllä takaisin arkirytmiin.
[/quote]
DD.
Kyllä me valvotaan vaikka mamma luulekin et nukutaan ;)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:56"]
Minusta tuollaiset artikkelit ovat asiantuntijoilta ihan käsittämätöntä teinien pillin mukaan tanssaamista ja mielistelyä. Niin kauan kuin minä muistan, on sanottu että nimenomaan iltayön varhainen uni on teinille tärkeää (tosin on myöskin ihan normaalia, että teinillä unirytmi siirtyy myöhempään -- TUNNIN tai kaksi, eli luonnollinen nukkumaanmenoaika olisi siltikin klo 23-24!). On eri asia antaa teinin valvoa silloin tällöin pikkutunneille (tämän minä toki sallisin, lomalla ja satunnaisesti) kuin antaa vapaat kädet roikkua koneella aamukuuteen ja nukkua iltapäiväkahteen.Se, että vuorokausirytmi kääntyy lomalla kokonaan, ei ole hyvä asia ja minä en ainakaan sellaista sallisi.
Nuori TARVITSEE vielä rajoituksia ja sääntöjä nukkumisen suhteen, myös lomalla. En yhtään ihmettele, miksi mielenterveysongelmien lukumäärä on mennyt katon läpi ja koulussa opettajat ovat helisemässä, kun teinit haluaisivat jatkaa yöelämäänsä vielä arjen alettuakin.
[/quote]
Olet ilmeisesti aamuihminen?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:17"]Opetan itse toisella asteella ja kyllä täytyy sanoa, että se on opiskelijoille aivan valtava ponnistus ja vaiva alkaa taas herätä kasiksi kouluun elokuussa. Myöhästymisiä ja pinnaamista on todella paljon!
Jos vanhemmat voisivat auttaa lapsiaan normirytmiin jo ainakin viikkoa ennen koulun alkua...?
[/quote] juuri tästä puhuttiin teinin kanssa.
[/quote]
Miksi puhut teinin kanssa siitä että joku anonyymi av-mamma väittää opettavansa amiksessa?
Teini kuittaili. No, ei pidä hermostua. Meillä mies vetää herneet nokkaan ihan pienestäkin, kun teini vähän haastaa sitä, siis jopa ihan huumorilla tehdyistä letkautuksista. Meillä mies olisi varmaan jo täyttä sotaa rakentamassa jos ovessa olisi tuollainen lappu. :=))
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:09"]
Teini kuittaili. No, ei pidä hermostua. Meillä mies vetää herneet nokkaan ihan pienestäkin, kun teini vähän haastaa sitä, siis jopa ihan huumorilla tehdyistä letkautuksista. Meillä mies olisi varmaan jo täyttä sotaa rakentamassa jos ovessa olisi tuollainen lappu. :=))
[/quote]
Kuulostaa kamalalta. T: 2
Mä herättelen yleensä päiväkahvin juodessani. On itse toivonut sitä.
Hahah. Annat nukkua kunhan ei koko päivää.
Mun miehen tyttö herää jo kuudelta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:11"]moneen teillä valvotaan?
[/quote]noin neljään meillä.
5
Opetan itse toisella asteella ja kyllä täytyy sanoa, että se on opiskelijoille aivan valtava ponnistus ja vaiva alkaa taas herätä kasiksi kouluun elokuussa. Myöhästymisiä ja pinnaamista on todella paljon!
Jos vanhemmat voisivat auttaa lapsiaan normirytmiin jo ainakin viikkoa ennen koulun alkua...?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:17"]Opetan itse toisella asteella ja kyllä täytyy sanoa, että se on opiskelijoille aivan valtava ponnistus ja vaiva alkaa taas herätä kasiksi kouluun elokuussa. Myöhästymisiä ja pinnaamista on todella paljon!
[/quote] juuri tästä puhuttiin teinin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 14:20"]Onneksi omani ei halua lusmuta. Sanoo että koko päivä menee horroksessa jos nukkuu liian pitkään. Viim. Kympiltä herää.
[/quote] Lusmuaminen/ pitkään nukkuminen on sama asia ?
[/quote]Yleensä nämä kaksi ominaisuutta ovat samoissa ihmisissä.
[/quote]
Paskapuhetta. Meillä on koko perhe minua lukuunottamatta yökukkujia ja myöhään nukkujia ja aina ovat töitä tehneet ja opiskelleet.