Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen työsuhde ja lapsen hankinta

Vierailija
11.07.2015 |

Olen määräaikaisessa työsuhteessa aina 2018 kevääseen saakka, sen jälkeen ei töitä ole tiedossa. Olen korkeastikoulutettu mutta alalla on vähän jos ollenkaan työpaikkoja tarjolla. Lapsenhankinta olisi ajankohtainen: parisuhdetta on kestänyt jo miltei 10 vuotta ja ikää minulla jo 32 vuotta. Voisi jopa sanoa, että tunnen kiirettä asian suhteen ikäni takia, vaikka vauvakuumetta ei ole. Mies haluaisi jo lapsen. Taloudellinen tilanne pelottaa enkä tiedä, missä kohtaa olisi fiksuinta yrittää lasta. Tiedän, ettei se välttämättä ole mikään tilausasia, kunhan järki-ihmisenä suunnittelen. Mies on vakiduunissa matalapalkka-alalla, molempien mielestä lasta kuuluisi hoitaa kotona sen kolme vuotta eli jompikumpi jäisi sitten kotiin mutta itse olisin siinä vaiheessa jo varmastikin työtön. Mitä te olette mieltä? Osaako joku sanoa, miten äitiyspäivärahat ja muut lasketaan jos on määräaikainen työsuhde ja mitä tuloja sitten on kun työsuhde päättyy esim. juuri äitiysloman aikana? En tiedä näistä mitään. Kiitos avusta ja mielipiteistä!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan. Minulla ei ole ketään, joka olisi samassa tilanteessa ja jolta neuvoa kysyisin.

Vierailija
2/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti korkeakoulutettu nainen alalla, jossa ei ole varma työllisyys ja suunnitelmissa kotona hoitaa lasta useita vuosia, on todella huono ajatus. Voi olla oikeasti vaikea päästä töihin. Jos haluat enemmän kuin yhden lapsen, kiirettä tekee että ehdit tehdä lapset ja palata työelämään mahd. nopeasti.

Vierailija
4/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 10:46"]Olen määräaikaisessa työsuhteessa aina 2018 kevääseen saakka, sen jälkeen ei töitä ole tiedossa. Olen korkeastikoulutettu mutta alalla on vähän jos ollenkaan työpaikkoja tarjolla. Lapsenhankinta olisi ajankohtainen: parisuhdetta on kestänyt jo miltei 10 vuotta ja ikää minulla jo 32 vuotta. Voisi jopa sanoa, että tunnen kiirettä asian suhteen ikäni takia, vaikka vauvakuumetta ei ole. Mies haluaisi jo lapsen. Taloudellinen tilanne pelottaa enkä tiedä, missä kohtaa olisi fiksuinta yrittää lasta. Tiedän, ettei se välttämättä ole mikään tilausasia, kunhan järki-ihmisenä suunnittelen. Mies on vakiduunissa matalapalkka-alalla, molempien mielestä lasta kuuluisi hoitaa kotona sen kolme vuotta eli jompikumpi jäisi sitten kotiin mutta itse olisin siinä vaiheessa jo varmastikin työtön. Mitä te olette mieltä? Osaako joku sanoa, miten äitiyspäivärahat ja muut lasketaan jos on määräaikainen työsuhde ja mitä tuloja sitten on kun työsuhde päättyy esim. juuri äitiysloman aikana? En tiedä näistä mitään. Kiitos avusta ja mielipiteistä!
[/quote]Ei määräaikaisuus vaikuta äitiyspäivärahan suuruuteen. Määräaikaisen edut on ihan samat kuin vakkarin työsuhteen aikana. Jos sun työsuhde päättyy äitiys- tai vanhempainvapaan aikana niin sit se vaan päättyy ja thats it. Jatkat vapaan loppuun niillä tukirahoilla jotka olet ehtinyt työsuhteen sikana tienata.

Vierailija
5/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen korjaa: Aikana... EI sikana

Vierailija
6/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainpäiväraha määräytyy viimeksi vahvistetun verotuksen tulojen mukaan. Jos jäät äitiyslomalle 2016 raha määräytyy 2014 tulojen mukaan.
.
.
Halutessaan sen voi laskettaa vapaata edeltävien 6 kk tuloilla, mutta näiden tulojen tulee olla vähintään 20% suuremmat kuin verotuksessa vahvistettujen.

Vierailija
7/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää sitä lasta nyt ettei mene liian myöhäiseksi. Koskaan ei välttämättä tule täydellistä ajankohtaa. Sitäpaitsi, raskaaksi tuleminen ei ole itsestäänselvyys. Joillakin voi kestää jopa muutama vuosi ennen kuin tärppää. Tsemppiä!

Vierailija
8/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille! Hyvä tietää, ettei työsuhteen päättyminen vapaan aikana vaikuta, se antaa jo hieman pelivaraa ajan suhteen. Haluaisimme vain yhden lapsen ainakin näin teoriatasolla mietittynä. Idea olisi se, että mies jäisi kotiin sitten, kun äitiysloma päättyy tai miten se meneekään. Ongelmaksi muodostuu sitten se, että mähän olen työttömänä, sillä tuskin heti töitä saan, pessimistinä näin ajattelen. Miten se sitten menee, jos olen ensin kotona kunnes äitiysloma päättyy, sitten alkaa kotihoito tukineen. Jos yritän saada töitä, voiko lennosta vaihtaa niin, että mies jää kotiin ja menen itse töihin? Mua niin pelottaa työttömyys, se on oikea mörkö mulle, sillä en ole koskaan ollut päivääkään työttömänä. Ongelma on tosiaan se, että työsuhteen ehtii varmasti päättyä sinä aikana kun olen vapaalla joten paluuta ei sinne ole, vaikka mies jäisi heti hoitamaan kotiin. Tämä on jotenkin niin vaikeaa.

Vierailija
9/9 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:44"]Yrittäkää sitä lasta nyt ettei mene liian myöhäiseksi. Koskaan ei välttämättä tule täydellistä ajankohtaa. Sitäpaitsi, raskaaksi tuleminen ei ole itsestäänselvyys. Joillakin voi kestää jopa muutama vuosi ennen kuin tärppää. Tsemppiä!
[/quote]

Juu, tämä on itsestäänselvyys, mutta ajattelen sen jotenkin niin, että meidän tehtävä on tehdä kaikkemme, jotta tilanne on mahdollisimman hyvä ja otollinen taloudellisesti ja muutenkin. Loppu on sitten lahja. Se ei ole meistä kiinni. Kiitos sinulle :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä