Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö alkaa vegaaniksi?

Vierailija
11.07.2015 |

Kertokaapa hyötyjä ja haittoja. Toisaalta kiinnostaisi mutta sitten taas mietin onko sellaisessa rajoittamisessa järkeä kun sulkee pois jopa sosiaalisia tilanteita (siis vaikka jäätelötötteröitä kioskilla tai kakkupalaa juhlissa, ei sen suurempaa). Onko joku vegaani täällä joka voisi kertoa vähän omaa tarinaansa? Miksi suosittelet ja miksi et suosittele?

Ja toinen kysymys; onko siihen kaikilla varaa? Soijamaito, soijakerma, soijajogurtti ja vastaava on tosi kallista verrattuna maitoversioihin. Jäätelöistä ja suklaista puhumattakaan..

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:24"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:22"]

Olen kasvissyöjä eli liha on jo poissa ruokavaliosta kokonaan. En syö myöskään liivatteita tai juoksutteita tms. eläimen tappamista vaativia raaka-aineita.

Mietin kananmunan ja maidon jättämistä pois sekä eläinten että itseni takia. Olen kuullut että etnkin maito on pahaksi kehon tulehdustilalle.

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:08"]

Miksi alkaisit? Itse olen sekasyöjä, mutta pääasiassa syön kasvisruokia, kuitenkin käytän kaikkia maitotuotteita ja kananmunaa. Miksi haluaisit ryhtyä vegaaniksi, jos kerran se tulis niin kalliiksi? Miksi et vaan käyttäis maitotuotteita entiseen tapaan, mutta et käyttäisi lihaa?

[/quote]

Mietinkin lähinnä että tuleeko se oikeasti kalliiksi?

ap

[/quote]

Ei kai se kamalasti ainakaan, riippuu ihan siitä mitä haluaa syödä ja minkä merkin tuotteita ostaa ja mistä. Kannattaa varmaan tutkia asiaa ja tuotteita ja päättää sitten :D

[/quote]

Siis vegaanit ei syö ruokaa, vaan jotain tuotteita.
[/quote]

Niin koska pihvi kermakastikkeessa onkin se ainoa oikea ruoka

Vierailija
2/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai sun tarvi vegaani olla suojellaksesi niin omaa hyvinvointia kuin eläimiäkin? Vähempikin riittää. Vähennä maitotuotteita mutta jos juhlissa koet kohteliaaksi ottaa palan kakkua niin ota. Ei sen tarvii olla joko tai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen alkamassa vegaaniksi tuo kissa jo meillä aloitti. Vegaaniksi alan siis grillikauden jälkeen. Tämä kesä on niin surkea, että olisi kyllä voinut alkaa jo aikaisemmin.

Vierailija
4/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lähteä sillä, että kaiken korvaa soijatuotteilla. Väärä valinta, jos tähän lähdet.

Eikä sitä ekana kannata vegaaniksi suoraan heittäytyä. Paljon paremmin pääset lähtöön ja kokeilemaan, sopiiko sinulle, kun alat söymään enemmän vihanneksia ja vähemmän eläinkunnan tuotteita.

Ei ne pidempiaikaiset vegaanit oikein käytä paljoa noita soijatuotteita, vaan se ruoka on paljon kasviksia ja hedelmiä.

Vierailija
5/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:20"]Ei kannata lähteä sillä, että kaiken korvaa soijatuotteilla. Väärä valinta, jos tähän lähdet.

Eikä sitä ekana kannata vegaaniksi suoraan heittäytyä. Paljon paremmin pääset lähtöön ja kokeilemaan, sopiiko sinulle, kun alat söymään enemmän vihanneksia ja vähemmän eläinkunnan tuotteita.

Ei ne pidempiaikaiset vegaanit oikein käytä paljoa noita soijatuotteita, vaan se ruoka on paljon kasviksia ja hedelmiä.
[/quote]

Tosiaan siis olen jo kasvissyöjä. Osaatko avata miksei soijalla saa korvata?

ap

Vierailija
6/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa alkaa, minua kaduttaa ainoastaan se, että en alkanut aiemmin. Itseasiassa menee nyt vähemmän rahaa perus ruokiin kuin koskaan ennen ja tullut todella paljon uusia aineksia ruokavalioon. Plus olen terveempi kuin ennen, vaikka herkuttelen enemmän :) Eikä rajoita sosiaalista elämää, mulle on lähes aina löytynyt jotain herkkuja juhlissa, keksiä kahvipöydässä, jätskiä tötterökiskalta ja ruokaa ravintoloissa. Helppoa kuin heinän teko ja vähemmän kärsimystä maailmassa. En voisi kuvitellakaan eläväni enää millään muulla ruokavaliolla, niin paljon hyviä puolia, että kumoavat pikkuiset alun takeltelut. Vegaaneja on koko ajan enemmän ja jo parin viime vuoden aikana olen huomannut valtavan kasvun vegaanisten tuotteiden tarjonnassa

Vierailija
7/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lakto-ovo, mutta kokeilin vuoden alussa olla jonkin aikaa vegaanina. Kotona onnistui hyvin, eikä ollut kallista (jäi juustot yms. ostamatta, koska en niistä vegaanisista oikein tykkää, lisäsin papujen ja linssien käyttöä, ne on tosi edullisia). Mutta monissa sosiaalisissa tilanteissa tosiaan oli vähän hankalaa. Ainakaan minun kotikaupungissani ei pahemmin vegaaniannoksia ravintoloissa tai kahviloissa ole. Tarjoilijoilla ei ollut mitään tietoa vegaaniruuasta, eikä annoksiin pääsääntöisesti oikein suostuttu muutoksia tekemään, muuta kuin jättämään kaikki eläinperäiset tuotteet pois (jolloin ei kauheasti mitään jäänyt). Myös kylässä tunsin usein olevani tosi hankala vieras ja häpesin kertoa vegaaniuudestani. Mutta käytän kyllä kotona edelleen paljon kasvikermaa ja -maitoa, myös juuston syönti on vähentynyt vegaanikokeilun jälkeen.

Vierailija
8/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:24"]Ehdottomasti kannattaa alkaa, minua kaduttaa ainoastaan se, että en alkanut aiemmin. Itseasiassa menee nyt vähemmän rahaa perus ruokiin kuin koskaan ennen ja tullut todella paljon uusia aineksia ruokavalioon. Plus olen terveempi kuin ennen, vaikka herkuttelen enemmän :) Eikä rajoita sosiaalista elämää, mulle on lähes aina löytynyt jotain herkkuja juhlissa, keksiä kahvipöydässä, jätskiä tötterökiskalta ja ruokaa ravintoloissa. Helppoa kuin heinän teko ja vähemmän kärsimystä maailmassa. En voisi kuvitellakaan eläväni enää millään muulla ruokavaliolla, niin paljon hyviä puolia, että kumoavat pikkuiset alun takeltelut. Vegaaneja on koko ajan enemmän ja jo parin viime vuoden aikana olen huomannut valtavan kasvun vegaanisten tuotteiden tarjonnassa
[/quote]

Mitä sä syöt välipaloiksi? :-)

ap

Vierailija
9/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit osallistua vegaanihaasteeseen jolloin saat itsellesi mentorin joka neuvoo ongelmatilanteissa. Onko sun ruokavalio tällä hetkellä painottunut kovasti maitotuotteisiin?

Vierailija
10/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:43"]Voisit osallistua vegaanihaasteeseen jolloin saat itsellesi mentorin joka neuvoo ongelmatilanteissa. Onko sun ruokavalio tällä hetkellä painottunut kovasti maitotuotteisiin?
[/quote]

Siis tuutori, ei mentori.

Vierailija
11/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:43"]Voisit osallistua vegaanihaasteeseen jolloin saat itsellesi mentorin joka neuvoo ongelmatilanteissa. Onko sun ruokavalio tällä hetkellä painottunut kovasti maitotuotteisiin?
[/quote]

En tällasesta ollut kuulutkaan, pitää googlata. Ei painotu kovastikaan, lähinnä rahkaa/jogurttia välipalana. Ja sitten tietysti leivonnassa ja ruoanlaitossa tarvitsee välillä käyttää.

Yksi ongelma vaan olisi tyttöystävä joka ei mitään kasvimaitojuttuja siedä. Tai sietää ehkä mutta on kyllä tosi ennakkoluuloinen. En tiedä miten sitten vaikeutuis ruoanlaitto siltä kannalta.

ap

Vierailija
12/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljän hengen perhe ja ruokaan menee n. 600€/kk, että eipä se vegaanius niin kalliiksi tule :)

Mutta muuten sanoisin, että ehdottomasti kannattaa ryhtyä vegaaniksi! Huonoja puolia ei oikeastaan ole tullut vastaan.

Vierailija
13/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:43"]Voisit osallistua vegaanihaasteeseen jolloin saat itsellesi mentorin joka neuvoo ongelmatilanteissa. Onko sun ruokavalio tällä hetkellä painottunut kovasti maitotuotteisiin?
[/quote]

En tällasesta ollut kuulutkaan, pitää googlata. Ei painotu kovastikaan, lähinnä rahkaa/jogurttia välipalana. Ja sitten tietysti leivonnassa ja ruoanlaitossa tarvitsee välillä käyttää.

Yksi ongelma vaan olisi tyttöystävä joka ei mitään kasvimaitojuttuja siedä. Tai sietää ehkä mutta on kyllä tosi ennakkoluuloinen. En tiedä miten sitten vaikeutuis ruoanlaitto siltä kannalta.

ap
[/quote]

Ruuanlaitossa kannattaa käyttää kerman sijaan kaurakermaa. Niitä saa myös sipulilla maustrttuna. Kasvimaidoista minun makuuni on parhaiten Alpron soijamaito mutta se on aika hintavaa. Soijamaitoa saa Lidlistä ja S-ryhmän kaupoista halpamerkkeinä, ovat hyviä kahviin, leivontaan, smoothieihin ym. Lapset juo niitä meillä ruokajuomana. Jos haluaa käyttää pähkinämaitoja niin ne on helppo tehdä itsekin. Kauramaito käy samoihin asioihin kuon soijamaito.

Minä syön välipaloina yleensä soijajugurttia, täytettyjä leipiä (esim. hummuksen kanssa), hedelmiä, chia-vanukkaita tai smoothieta.

Vierailija
14/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin itsekin juuri alkaa, mutta näin aluksi mukavuussyistä hyväksyn vielä luomumunat -maitotuotteet, villin kalan ja riistan. Kyseessä on tässä vaiheessa vielä eettinen sekasyönti, mikä sekin on sentään askel oikeaan suuntaan. Pääasia on olla tukematta tehomaataloutta, jossa eläimiä kohdellaan todella kaltoin, jos vaikka ajattelee muniasukujen kukkoja, jotka tiput yleensä tukehdutetaan hiilidioksiidilla täällä meillä, ja muualla ihan kylmästi murskataan elävältä.

Vierailija
15/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:14"]

Älä tee sitä. Mikään itsensä rajoittaminen ei ole kannattavaa. Sama koskee myös kaikkia "periaatteita" (huom kaikkia).

[/quote] Kuten periaate, ettei tapa tai vahingoita muita, tai varasta? Aikamoista anarkiaa siitä seuraisi.

Vierailija
16/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:52"]Tuota asiaa pohtiessasi sinun kannattaisi lukea myös vastapuolen näkemyksiä. Niiden, jotka ovat kokeilleet veganismia ja sitten luopuneet siitä. Syystä tai toisesta. Googlella löytää, varsinkin englanniksi.
[/quote]

Joo niin kannattaa :) Tää keskustelukin oli vähän sekä että - siis myötä- ja vastakommentteja varten.

ap

Vierailija
17/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Jään seuraamaan :)

Vierailija
18/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:24"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:22"]

Olen kasvissyöjä eli liha on jo poissa ruokavaliosta kokonaan. En syö myöskään liivatteita tai juoksutteita tms. eläimen tappamista vaativia raaka-aineita.

Mietin kananmunan ja maidon jättämistä pois sekä eläinten että itseni takia. Olen kuullut että etnkin maito on pahaksi kehon tulehdustilalle.

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 01:08"]

Miksi alkaisit? Itse olen sekasyöjä, mutta pääasiassa syön kasvisruokia, kuitenkin käytän kaikkia maitotuotteita ja kananmunaa. Miksi haluaisit ryhtyä vegaaniksi, jos kerran se tulis niin kalliiksi? Miksi et vaan käyttäis maitotuotteita entiseen tapaan, mutta et käyttäisi lihaa?

[/quote]

Mietinkin lähinnä että tuleeko se oikeasti kalliiksi?

ap

[/quote]

Ei kai se kamalasti ainakaan, riippuu ihan siitä mitä haluaa syödä ja minkä merkin tuotteita ostaa ja mistä. Kannattaa varmaan tutkia asiaa ja tuotteita ja päättää sitten :D

[/quote]

Siis vegaanit ei syö ruokaa, vaan jotain tuotteita.

Vierailija
19/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/26 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ap! Mulla on sama juttu suunnitteilla :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan