ONKO JOLLAKIN OLLUT SE PENIKKATAUTI?
Enkä tarkoita mitään että on muuttunut "penikaksi" vaan se jalka vaiva. Itse olen harrastanut jo aika kauan juoksua ja lenkkarit ei oo iskunkestävät.. jos on jollaki ollut nii kertokaa kokemuksi jos on ollu!!
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:38"]Ei se johdu pelkästään kengistä, vaan olet ylirasittanut jalkojasi. Kahden viikon tauko juoksusta tekee hyvää.
[/quote]
Nii ootte varmaa oikeessa :) ehkä kannattaa pitää taukoa.. tykkään vaan niin juosta nii vähä arsyttää mutta minkäs sillle voi
Harrastin aktiivisesti juoksua (vähintään kerran päivässä ympäri vuoden), penikat iskivät ja kestivät noin yhden ja puolen vuoden ajan. Taukoja en pitänyt, vaikka ehkä pitäisi, vaan hoidin sitä kylmähoidolla ja hieronnalla jottei lihaksen ja luun väliin olisi tullut niitä kiinnikkeitä. Miksi ne sitten niin pitkän ajan jälkeen katosivat? Kuka tietää, mutta kipeät olivat.
Meille opetti fysiatri koulussa: penikkatauti on tyhmien tauti. (Siis läpällä tietty). Eli ei osaa pitää taukoa ja vaiva vaan pahenee. Penikoiden ikävä puoli on, että ne turtuu lenkillä ja sitten taas oalaavat entistä pahempana. Ei kannata antaa pitkittyä, voit vaikka vesijuosta tai pyöräillä 3-4 viikkoa. Muita hyviä vinkkejä: kylmiä kylpyjä säärille, irroittele itse luukalvoja (niin sanotusti) eli hiero säären ympäriltä. Ota suohkussa saippuapala ja vedä sillä niiden säärien myötäsesti, tekee makeankipeää. Vältä korkkareita/takaosaltaan korkeita kenkiä hetki. Sido kantakuppi lenkkareissa tiukasti, eli nauhoita ylös asti. Jos uudet kengät, aloita lenkkeily rauhassa. Käy urheiluhuerojalla ja syö tulehduskipulääkekuuri. Ja anna niiden jalkojen levätä kunnolla, pääset vähemmällä ja oot jo kohta lenkkipoluilla. Tsemppiä paranteluun:)
Kunnon lenkkarit ja kompressiosukat lenkille jalkaan. Lenkin jälkeen, ja muutenkin, suihkussa säärille vuoroin kuumaa ja jääkylmää, että verenkierto vilkastuu. Kompressiosukat jalassa voi nukkuakin, niin jalat palautuu yön aikana. Nämä siis toimivat ainakin itselläni.
Mulla aiheuttaa yliliikkuvat nivelet säärivaivaa ja ns. puujalkaa jos enempi juossut. Hölkkääminen varsinkin venäyttää mukavasti sääret.