kotiäidit jotka ei shoppaile
Onko teitä muita kuin minä? Tuntuu niin ahdistavalta lukea lastenvaate muotiblogeja missä ostetaan, ostetaan ja ostetaan vanhemmuus kaupasta. Lapsilla on toinen toistaan kiiltävämmät ja kirkkaammat haalarit, sävy sävyyn asusteet ja sitten lapset heitetään hoitoon ja äiti töihin, että on taas rahaa ostaa vanhemmuutta ja rakkautta lapselle kaupasta. "Katso pikkuinen, näin paljon äiti sinua rakastaa, että jättää sinut päiväksi itkemään päiväkotiin, että saadaan rahaa jotta voin ostaa sinulle uudet kirkkaamman väriset haalarit!"
Kuinka moni on jo ähkyssä kaikenmaailman haalareiden kanssa? Värit ja kuviot sen kuin loistaa loistamistaan, sitten nekään ei kohta näytä enää miltään, jolloin pitää saada vielä enemmän ja voimakkaamman väristä. Mistä lähtien rakkauden, ilon, onnen ja yhteisen ajan on voinut korvata vain kaupasta ostamilla tavaroilla?
Miksi ostaminen on ilo, onni, autuus ja intohimo? Mistä se tyhjyys tulee mikä täytyy tavaralla täyttää?
Kommentit (26)
Ja edelleen. Siellä vaatekaupassa/kirpparilla toiset käyttää ajan hintojen kyttäämiseen, toiset taas värien yms katsomiseen. Kun koko vaatekaappi, niin lapsen kuin aikuisen, on yhteensopivaa, harmonisten asukokonaisuuksien löytäminen on helppoa. Toisille tuo käy luonnostaan. Siksi koko aloitus ja keskustelu tuntuu täysin typerältä näin esteetikon näkökulmasta.
On siinä kyllä sellainenkin puoli, jos ei pue lasta toisten mielestä riittävän hyvin, että kuvitellaan, että lapsista ei pidetä huolta. Mä inhoan shoppailua, ostan vain pakolliset, saadaan paljon kierrätysvaatetta. Meillä lapset tykkää etsiä ja pukea ite, eikä todellakaan aina sävysävyyn, tytöt vetää isoveljien vanhoja vaatteita päälle jne. Oon todennu, että sopii mulle. Varsinkin 2,5v on suorastaan hellyttävä, kun kiskoo päälleen jotain, mikä mahtuu ja pysyy päällä. Ku toinen on ite etsiny ja pukenu, en tajua, miksi pitäis kotipihassa (omakotitalo) nipottaa vaatteista. Mutta ilmeisesti mm. tän tytön omanlainen pukeutuminen oli jollekin liikaa, ku oli tehty lastensuojeluilmoitus.. no, sossut totes, että jatkotoimenpiteille ei oo tarvetta. Kerroin kyllä niille tyttäreni tavasta ja siitä, etten näe tarvetta vaihdattaa vaatteita kotipihaan.
.
mutta siitä näkökulmasta ymmärrän vanhempia (äitejä), jotka on tarkkoja siitä, miltä lapset näyttää, vaikka itse näyttäiskin vähän rähjäiseltäkin jopa. Itse asiassa ymmärrän paremmin noin päin kuin viimeisen päälle laittaituneen äidin ryysyläiseltä näyttävän lapsen kans...
.
ja käyn muuten töissä ja lapset on olleet myös päivähoidossa. (Viihtyivät hyvin.) Vaikka ei tarvi tienata, että olis vara shoppailla merkkituotteita, joilla vois näyttää rakkauden määrän..
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:10"] Mikä on lapsen ja perheen kannalta hyödyllisempää kuin yhteensopivien vaatteiden valitseminen? [/quote] Mikä ei ole? :D Vai oliko tämä vitsi, sarkasmia, tai jotain mikä menee multa ohi? [/quote] Ei kun haluan että kerrot. Ja huom. matchaavien vaatteiden valintaan menee noin 2-15 sekuntia aikaa per pukeutumiskerta.
[/quote]
No voihan. Luitko ap:n aloitusviestin? Kyse ei todellakaan ole mistään 2 sekunnista per päivä vaan asia on paljon laajempi. Kyllä sinäkin sen tiedät, etkö tiedäkin?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:10"] Mikä on lapsen ja perheen kannalta hyödyllisempää kuin yhteensopivien vaatteiden valitseminen? [/quote] Mikä ei ole? :D Vai oliko tämä vitsi, sarkasmia, tai jotain mikä menee multa ohi? [/quote] Ei kun haluan että kerrot. Ja huom. matchaavien vaatteiden valintaan menee noin 2-15 sekuntia aikaa per pukeutumiskerta.
[/quote]
No voihan. Luitko ap:n aloitusviestin? Kyse ei todellakaan ole mistään 2 sekunnista per päivä vaan asia on paljon laajempi. Kyllä sinäkin sen tiedät, etkö tiedäkin?
[/quote]
Ap näkee asian todella mustavalkoisesti. Onhan se tietty huolestuttavaa kun tämä maailma on aika materialistinen, mutta tuskimpa kukaan nyt kuvittelee ostavansa lapselleen rakkautta. Tai mistäs minä sen tiedän, yhtä vähän mitä ap. Ihme kiihkoilua toisten valinnoista.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:35"]No, kaikkien on varmaan pakko shoppailla edes jonkun verran, että lapsella on vaatteet päällä. Ja kun niitä vaatteita on pakko ostaa, miksi ei sitten ostaisi nättejä ja yhteen sopivia? Kerskakulutusta ja kaiken maailman minirodineita en ymmärrä minäkään, mutta kyllä lapsenkin ulkoasuun ja siistiin pukeutumiseen pitää panostaa jo ihan tapojen opettamisen takia.
[/quote]
Tämä. Itsekin ostan oikeastaan lapselle vain tarpeeseen, mutta aina nättiä ja yhteensopivaa. Kirppareitakin koluan mutta hyvin vähänlaisesti löytyy enää hyväkuntoista nättiä vaatetta nyt kun vauvaikä on ohitettu ja vaatteet ehtii kulua käytössä enemmän. Merkkivaatteista en kuitenkaan perusta eikä minulla niihin olisi varaakaan.
.
Tällä hetkellä suosin sisävaatteista name itiä ja ulkovaatteissa myös ni:tä sekä reimaa. Mahdollisimman paljon ostan alesta ja reiman ulkovaatteet aina. Kauniisti ja käytännöllisesti puettu lapsi on minulle äitinä asia josta olen ylpeä :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:10"]
Mikä on lapsen ja perheen kannalta hyödyllisempää kuin yhteensopivien vaatteiden valitseminen?
[/quote]
Mikä ei ole? :D Vai oliko tämä vitsi, sarkasmia, tai jotain mikä menee multa ohi?
[/quote]
Ei kun haluan että kerrot. Ja huom. matchaavien vaatteiden valintaan menee noin 2-15 sekuntia aikaa per pukeutumiskerta.
[/quote]
Jatkan vielä. Tajuatko lainkaan miten pienestä asiasta nillität!? Sinun kannattaisi ehkä miettiä voisitko itse käyttää tämän nillitykseen menevän ajan paremmin.