Voidaanko mut jättää hoitamatta (masennus)?
- Kelan tuki ei ole mahdollinen, koska edellisestä terapiajaksosta liian vähän aikaa.
- Omakustanteisesti ei ole MITÄÄN mahdollisuutta (tulot alle 1000e/kk)
- Sain lähetteen juuri psykiatrian polille ja lapussa sanottiin, että voidaan antaa oliko se nyt 6-12/kk hoitoa eli jotain juttelua psykologilla/psykiatrisella sairaanhoitajalla.
Mitä tapahtuu tämän jälkeen? Heittävätkö polilta ulos? Voinko saada jotain apua? Tai siis voidaanko mut jättää hoidotta. Olen vaikeasti masentunut ihan jo elämäntilanteeni takia eikä helpotusta näy. On yksinkertaisesti pakko saada apua tai muuten en tule säilymään hengissä kun en vaan jaksa enää. Pelottaa mennä tuonne psykiatrian polille nyt jos tosiaan hoitoa saa vain tuon ajan :(. Helpottaisi jos pääsis edes kerran kuussa juttelemaan!!
Kommentit (26)
Minä voin hoitaa sinua :3
Kaikkea hyvää.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:20"]Minä voin hoitaa sinua :3
Kaikkea hyvää.
[/quote]
Piristit päivääni :)..Ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:29"]
Minäkin olen käynyt tuon kaiken läpi syömishäiriöineen päivineen. Nyt kun tuli elämässä ihan oikeita ongelmia mistä ei selviä lääkkeillä eikä juttelemalla ammattiauttajien kanssa, huomasin miten turha se koko hoitokierre oli. Mielenterveyden saa takaisin ja usein ne kaikki ongelmat täysin turhia ahdistuksia ja pelkoja. Menetäpä sellaista mitä et takaisin saa enää koskaan.
[/quote]
:D Kultaseni. Mulla on ihan "oikeita" ongelmia elämässäni, ei sillä etteikö syömishäiriö silloin olisi ollut vakava. Toisilla vaan on vähän huonompi tuuri kaikessa ja elämässä on paljon vastoinkäymisiä, minä satun kuulumaan niihin. Ymmärrätkö sinä, että ei kenenkään psyyke kestä jatkuvaa paskan lentämistä niskaan? Kun en ehdi toipua mitenkään edellisestä vastoinkäymisestä (nämä eivät edellenekään ole luokkaa "kynsi katkesi", "sairastin pitkän flunssan" tms) niin johan mulla on jo seuraava katastrofi tulossa.
10, millaista ryhmäterapiaa sulle tarjottiin? Kelan tukemaa vai..? Olen itse miettinyt kans tuota, mutta lähettäneen lääkärin mukaan siitä tuskin ois mulle hyötyä. Tai mun oma elämä on niin "ongelmainen", että tuo ryhmäterapia ei riitä.. Mun ongelmat eivät muutenkaan ole sosiaalisiin tilanteisiin liittyviä tms. Olen myös miettinyt siltäkin kannalta, että ryhmässä en voisi olla täysin avoin asioistani. En halua omalle tunnolleni sitä, että joku muu ahdistuu tai masentuu jutuistakin kun tuntuu olevan ammattilaisillakin kestämistä.
Tätä menoa syrjäydyn yhteiskunnasta.. Fyysiseltä kunnoltani pystyn tekemään kyllä toimistotyötä tai kaikkea ei-fyysistä työtä, ainakin osa-aikaisesti.. Tällä tahdilla jos jatkuu niin en ole enää päästäni työkykyinen. Kuka mut oikeesti hoitaa tuon polin jälkeen?
Ap
[/quote]Tarjottiin kaikenmaailman (sori vähättely) taidejuttuja ja voimaannutaan yhdessä terapioita, kaupungin tai jnkun muun järjestämiä, ilmaisia kuitenkin. Olisin vain halunut päästä puhumaan jonkun kanssa edes kerran kuukaudessa, jotta voisin jotenkin saada itseni kokoon tulevaisuutta varten. Psykiatri sanoi että tämä avopoli on tarkoitettu oikeasti psykiatrisesti sairaille, ei masennuspotilaille. Ok, mutta mihin se jättää muut? Olen täysin syrjässä työelämästä ja muutenkin elämästä, joten voisin kuvitella että olen oikeasti sairas enkä täältä omin avuin pääse ylös. Oma lääkärini oli samaa mieltä etten tulisi hyötymään ryhmäterapiasta tai päiväsairaalasta, josta myös oli puhe, mutta näin ollen olen kotona ilman lääkkeitä ja hoitoa. Joskus vain nämä ongelmat kasaantuvat ja kasaantuvat kun ei sitä apua saa. Oikeasti olen sitä mieltä, että ihminen voidaan jättää hoitamatta täällä.
[/quote]
Menkää molemmat lääkäriin vaatimaan lähetettä. Myös terveyskeskuslääkäri voi määrätä lääkityksen. Minä esimerkiksi uusin masennuslääkereseptini terveyskeskuksessa nyt, kun terapiani on loppunut.
Ap:n terapeutti on tehnyt virhearvion, kun on lopettanut ap:n terapian. Tuossa olisi käsittääkseni voitu menetellä toisellakin tavalla niin, että hoitosuhde olisi jätetty vielä voimaan. Ap olisi kokeillut olla ilman terapiaa, ja koska ap:n vointi on huonontunut, hänellä olisi ollut mahdollista jatkaa terapiaansa. Tietysti voin olla väärässäkin. Tätä voisi tiedustella lääkäriltä (ja Kelalta, jos olet saanut Kelan tukea).
Oma hoitosuhteeni psyk.polilla jätettiin tällä tavalla avoimeksi. Palasin sitten uudelleen terapeuttini potilaaksi, kun oloni huononi yllättävän ikävän elämäntilanteen vuoksi.
Jos ap:lla on ollut hoitosuhteen päättymisen jälkeen uusia kriisejä, hänen pitäisi päästä uudelleen potilaaksi näiden uusien kriisien vuoksi.
Hätätapauksessa kannattaa mennä juttelemaan kriisikeskukseen, ettei tarvitse olla täysin ilman keskusteluapua.
Niin siis tuo terapeutti jankkasi puolisen vuotta kun voin niiiiin hyvin, en keksi enää puhuttavaa jne. Vähän painosti mut sieltä ulos? Tosin koin itsekin olevani valmis siihen. Kyseessä oli siis yksityinen terapeutti ja sain sille Kelan tukea. Käsittääkseni enää ei voi tuota yhtä terapiavuotta käyttää, enkä kyllä samalle terapeutille menis vaikka maksettais :D..
- Ap
Sut potkitaan pois sitten kun on käynnit täynnä. Muistan hyvin viimeisen juttelukerran (kävin kunnallisella psyk. sh:lla), kun sain kerrottua kaikista itsemurha-aikeistani ja miten en jaksa enää. Hetken juttelun jälkeen hoitaja kertoi käyntimäärän täyttyneen ja toivotti hyvää jatkoa
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 19:23"]Ap:llä vähättelevä asenne, miksi? :D kultaseni [/quote] Koska vastasi vähättelevään viestiin "oikeista ongelmista".
[/quote]
Niin, ei kannattaisi tulla pätemään ongelmieni tasosta kun et tiedä. Toisaalta pitäisihän sitä olla oikeus hoitoon, vaikka ahdistaisi tai masentaisi ilman mitään konkreettista syytä.
Kai noita "kroonikkojen" lääkityksiä joku valvoo? Joskus aikoinani terapian jälkeen söin vielä mielialalääkkeitä. Lopulta lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta enää reseptiä, koska ei kuulemma ole potilaan etu hoitaa pelkästään lääkkeillä ilman jutteluapua ja lääkitystä täytyy aina valvoa. Eikö sitä paitsi osastolle ole tosi vaikea päästä?
- Ap