Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunlaskeuma

Vierailija
10.07.2015 |

Hei!

Huomasin eilen vessassa käydessäni, että minulla on ilmeisesti aika paha kohdunlaskeuma. Olen varannut itselleni lääkärin ensi viikolle, mutta tietysti asia askarruttaa. Mitä hoitomahdollisuuksia minulla on ja mitkä mahdollisuudet "toipua"?
Olen 35-vuotias ja minulla on yksi lapsi. Synnytyksestä on aikaa kohta 3 vuotta. Synnytyksen jälkeen toivuin hyvin, enkä huomannut laskeumaa. Viime aikoina minulla on ollut jonkin verran alavatsakipuja ja erittäin runsasta valkovuotoa. Kohtu on emättimen suulla, ei vielä ulkona.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kohdunsuu voi kuukautiskierron aikana liikkua, olla välillä alempana ja vetäytyä välillä ylöspäin. Kohdunlaskeumasta ei välttämättä ole kyse.

Lievää kohdunlaskeumaa hoidetaan lantionpohjan lihasten jumaplla, johon voi saada fysioterapeutin apua. Joskus laskeumaa on syytä hoitaa renkaalla, joka asetetaan emättimen pohjalle tukemaan kohtua ja kohdunsuuta.

Jos laskeuma on vaikea, se hoidetaan leikkauksella, jossa kohtu poistetaan. Tämä tulee kyseeseen tietenkin vasta, kun lapsiluku on täynnä. Vaihdevuosi-ikäisillä naisilla käytetään myös estrogeenikorvaushoitoa, joka lievittää laskeumasta johtuvia oireita, kuten kutinaa, kuivuutta ja kirvelyä.

Koska olet nuori ja mahdollinen laskeuma kuulostaa lievältä, uskon että asia saadaan hoidettua niin, että siitä ei ole vaivaa.

t. Mia, terveydenhoitaja

Haluatko henkilökohtaisen vastauksen? Lataa maksuton neuvolachat-sovellus. Lue lisää neuvola.meedoc.com

Vierailija
2/3 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN sen näkee? itselläni ilmeisesti joku outo laskeuma, koska kun kävin pissalla, sattumalta huomasin että vaginasta pilkottaa jotain vaaleaa vaginan suulta, jotain mitä ei pitäisi ola siellä. olen yrittänyt itse tutkia mitä se on, mutta en löydä muuta vastausta kuin joku laskeuma, esim. virtsarakon, peräsuolen, tms. En usko että on kohdusta kyse, koska se on VALKEAA, muu osa alapäätäni punertavaa.MIKÄ SE ON??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

oletko synnyttänyt hiljattain? Jos emätin ei ole vielä kunnolla palautunut synnytyksestä, sieltä saattaa pilkottaa esim. repeämän reunaa tai muuta jos ompelu ei ole osunut ihan kohdilleen. Vaikeita tai epäsiistejä repeämiä on joskus hankala saada kauniin näköisiksi ja siksi emättimeen saattaa jäädä ylimääräiseltä näyttäviä lerpakkeita. Nämä voivat olla vaaleampia kuin muu emättimen limakalvo.

Jos emättimestä ihan pullottaa jotain, mitä siellä ei pitäisi olla, pitää käydä lääkärin tai gynekologin vastaanotolla.

t. Mia, terveydenhoitaja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä