Mua ärsyttää kaikki syrjäytymisenhoito- ja kiusaamisenestämiskampanjat
Tulee sellainen olo että siinä kiusaajien hyysääjät ja kiusattuja hanakasti muka mielisairaina hoitoon passittavat idiootit hurskastelee kilpaa. Kannattaisko vähän miettiä omaa toimintaansa ja sen vaikutusta syrjäytymisen aiheuttajana?
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:52"]
Ikäänkuin samaa mieltä. Olen töissä tavallisen keskiluokan asuttaman alueen koulussa ja kokemukseni mukaan 2/3 kiusaamistapauksista on jollain tapaa seurausta kiusatun toiminnasta. En väitä, että kiusaajat toimisivat oikein, mutta monesti he toimivat ymmärrettävästi. Totta kai lapset sulkevat leikkien ulkopuolelle sen, joka ei noudata yhteisön sääntöjä. Tämä ei tietenkään koske irrationaalista väkivaltaa tai tavaroiden varastelua ym.
[/quote]
Eli oliko OK sinusta, että minut suljettiin päiväkodissa ryhmän ulkopuolelle koska olin hiljaisempi ja ujompi kuin muut, johtuen synnynnäisestä temperamentista?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:00"]
Ikäänkuin samaa mieltä. Olen töissä tavallisen keskiluokan asuttaman alueen koulussa ja kokemukseni mukaan 2/3 kiusaamistapauksista on jollain tapaa seurausta kiusatun toiminnasta. En väitä, että kiusaajat toimisivat oikein, mutta monesti he toimivat ymmärrettävästi. Totta kai lapset sulkevat leikkien ulkopuolelle sen, joka ei noudata yhteisön sääntöjä. Tämä ei tietenkään koske irrationaalista väkivaltaa tai tavaroiden varastelua ym.
[/quote]
Eli oliko OK sinusta, että minut suljettiin päiväkodissa ryhmän ulkopuolelle koska olin hiljaisempi ja ujompi kuin muut, johtuen synnynnäisestä temperamentista?
[/quote]
Periaattessa voisi sanoa että jos olisit jääräpäänä vain mennyt mukaan, tai katsonut porukasta sen pehmeimmän lenkin jonka kanssa pääsee mukaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:52"]Ikäänkuin samaa mieltä. Olen töissä tavallisen keskiluokan asuttaman alueen koulussa ja kokemukseni mukaan 2/3 kiusaamistapauksista on jollain tapaa seurausta kiusatun toiminnasta. En väitä, että kiusaajat toimisivat oikein, mutta monesti he toimivat ymmärrettävästi.
Totta kai lapset sulkevat leikkien ulkopuolelle sen, joka ei noudata yhteisön sääntöjä.
Tämä ei tietenkään koske irrationaalista väkivaltaa tai tavaroiden varastelua ym.
[/quote]
Onko näin. Meidän lapset on pienessä kyläkoulussa ja siellä on kaksi joukolla syrjittyä lasta, molemmat tosi lihavia. Ja yksi meidän lapsen luokkalainen on kiusaajatyyppiä, uhreiksi näyttää valikoituvan pienet ja hentoiset pojat etusijalla vaikka näiden luonteessa ei ole mitään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:04"]
[/quote]
[/quote]
Periaattessa voisi sanoa että jos olisit jääräpäänä vain mennyt mukaan, tai katsonut porukasta sen pehmeimmän lenkin jonka kanssa pääsee mukaan.
[/quote]
Missä sanoin, etten noin olisi toiminut, en missään.
Kiusaaminen ei ole koskaan kiusatun vika. Raiskaus ei ole raiskatun vika. Parisuhdeväkivalta ei ole uhrin vika. Työpaikkakiusaaminen ei ole uhrin vika. Jne.
Jokaisen uhriin kohdistuvan teon saan mielessään muunneltua tietysti kumman tahansa osapuolen syyksi, jos niin erityisesti tahtoo tehdä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olet sitä mieltä että päiväkotilapset ovat kykeneviä ja heiltä tulee odottaa tällaista analyyttista silmää? Idiootti.
Mies
Minua kiusattiin koulussa -80 luvun lopulla -90 luvun alussa. Ikävänä koin ne "kampanjat" kiusaamista vastaan, niissä aina niinkuin jotenkin nostettiin ne kiusatut esiin ja minä kun olisin vain halunnut saada olla rauhassa. Kaksi kertaa valitin kiusaamisesta opettajalle, ensimmäisellä kerralla eräs oppilas (joka ei kiusannut) tuli sanomaan ettei näistä saisi puhua opettajille. Ja toisella kertaa muutamat alkoi kuittaileen että ai niin sua ei saanut kiusata.
Toivottavasti opettajat nykyään osaa vähän paremmin hoitaa asiaa.
Mä en ymmärrä miksei noita kiusaamiskampanjoita voi nimeä "älä ole kusipää" -kampanjoiksi.
Samaten voisi kaikille lapsille opettaa miten puolustetaan omia oikeuksia. Itse esim. tulin sellaisesta taustasta, etten edes osannut sanoa vastaan vaan lähtökohtaisesti en pitänyt itseäni edes minkään arvoisena. Sellaiset ovat hyviä kohteita kiusaamiselle - kiusaaminen kun on täysin ryhmädynamiikkaa, toimintaa jossa vain etsitään sopivat uhrit, ne "syyt" kiusaamiselle ovat toisarvoisia.
Eniten ihmetyttää että rahalla muka kiusaaminen loppuisi.
Raha kun yleensä tuppaa menemään vain paperinpyörittelijä-virastotyöläisille ja heidän kampaviinereihin.
Uusi trendi on kerätä puhelimitse rahaa ja jos et maksa niin olet itse vähintään kiusaaja.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olet sitä mieltä että päiväkotilapset ovat kykeneviä ja heiltä tulee odottaa tällaista analyyttista silmää? Idiootti.
Mies
[/quote]
Jos ne kerran on kykeneviä jättämään ulkopuolelle, heh. Mutta oli se vaikeaa päiväkodissa ja ne täditkin niin lapsenmielisiä, että sanoivat näin, että kaverit ja leikit valitaan aamusta ja sitten on vaikea enää päästä mukaan leikkiin.
Että jos jää sinne sivuun, niin ei sieltä kai enää kukaan hae pois vaan annetaan olla. Raakaa se on mutta hieman itsestäkin kiinni. Tuo kokemus oli minulla silloin kun vein omaa lasta, jolla ei aina ollut kaveria mutta joskus oli.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:30"]
Jos ne kerran on kykeneviä jättämään ulkopuolelle, heh. Mutta oli se vaikeaa päiväkodissa ja ne täditkin niin lapsenmielisiä, että sanoivat näin, että kaverit ja leikit valitaan aamusta ja sitten on vaikea enää päästä mukaan leikkiin.
Että jos jää sinne sivuun, niin ei sieltä kai enää kukaan hae pois vaan annetaan olla. Raakaa se on mutta hieman itsestäkin kiinni. Tuo kokemus oli minulla silloin kun vein omaa lasta, jolla ei aina ollut kaveria mutta joskus oli.
[/quote]
Millä perusteilla oletat 5-vuotiaan olevan kykenevä ottamaan vastuuta omasta toiminnastaan?
Vähän epäilen ettei sulla omia lapsia edes ole, sen verran järjetöntä kommentointia.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:27"]
Mä en ymmärrä miksei noita kiusaamiskampanjoita voi nimeä "älä ole kusipää" -kampanjoiksi.
Samaten voisi kaikille lapsille opettaa miten puolustetaan omia oikeuksia. Itse esim. tulin sellaisesta taustasta, etten edes osannut sanoa vastaan vaan lähtökohtaisesti en pitänyt itseäni edes minkään arvoisena. Sellaiset ovat hyviä kohteita kiusaamiselle - kiusaaminen kun on täysin ryhmädynamiikkaa, toimintaa jossa vain etsitään sopivat uhrit, ne "syyt" kiusaamiselle ovat toisarvoisia.
[/quote]
Meinasin kommentoida ketjua, mutta tässähän se kaikki olennainen tulikin
Mitään kampanjoita tarvita, vaan kovempaa kuria! Ei tämä ole niin monimutkaista.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 10:27"]
[/quote]
Meinasin kommentoida ketjua, mutta tässähän se kaikki olennainen tulikin
[/quote]
Lisäyksenä vielä että kiusattu oikeautensa tietävä lapsi voidaan pahimmassa tapauksessa vain sulkea ryhmän ulkopuolelle. Mikäli näin käy on vanhempien syytä ohjata ex kuisattu lapsi sellaisten harrastusten pariin, joista hän saa kavereita. Moni kiusattu olisi ollut ihan tyytyväinen siihenkiin että saa olla koulupäivät rauhassa vaikkakin yksin jos vaihtoehtona on jatkuva pelon tunne.
Ikäänkuin samaa mieltä. Olen töissä tavallisen keskiluokan asuttaman alueen koulussa ja kokemukseni mukaan 2/3 kiusaamistapauksista on jollain tapaa seurausta kiusatun toiminnasta. En väitä, että kiusaajat toimisivat oikein, mutta monesti he toimivat ymmärrettävästi.
Totta kai lapset sulkevat leikkien ulkopuolelle sen, joka ei noudata yhteisön sääntöjä.
Tämä ei tietenkään koske irrationaalista väkivaltaa tai tavaroiden varastelua ym.