Voiko työkaveri pakottaa jäämään ylitöihin?
Kommentit (29)
Pyydä työkaverilta ylityömääräys kirjallisena. Vain siten se on ylityötä - edellyttäen toki, että työkaverilla on oikeus ylitöihin vaatia jäämään. Ylityö ei ole työtä, josta saa vastaavan ajan vapaana. Se on työtä, joka korvataan ihan erikseen ja silloin pitää olla näyttöä siitä, että on määrätty ko. työhön.
Meillä ei ylitöihin edes saa jäädä ilman esimiehen pyyntöä/lupaa. Siitähän maksetaan erillinen korvauskin.
Ei voi. Jos et ole työsopimuksessa lupautunut tekemään tarvittaessa tylitöitä ei voi esimieskään lain mukaan pakoittaa. Vain tilanteissa jossa on kriisitapaus niin työnantaja voi määrätä ylitöihin. Muuten ei.
Oletko allekirjoittanut työsopimuksen lukematta sitä tai alasi TES:iä? Sillälailla! :D
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:02"]Edes esimies ei voi pakottaa ylitöihin. Hätätyö on sitten asia erikseen, siitä ei voi kieltäytyä. [/quote] Mitä on hätätyö? Ensimmäistä kertaa kuulen termin, vaikka työelämässä olenkin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:48"]
Ei ole reilua, että liukuvalla työajalla olevat liukuvat töistä vapaalle juuri silloin, kun on vähiten työntekijöitä paikalla. Samaan aikaan sellainen, jolla ei ole liukumamahdollisuutta pistetään ylitöihin tekemään liukujienkin työt. Mitään henkilökohtaisia suunnitelmia ei saisi ilmeisesti tehdä, sillä ei voi koskaan tietää, kuka on poissa seuraavana päivänä. Ap
[/quote]
Sinä teet ihan itse omat arviosi, valintasi ja päätöksesi omassa työssäsi. Luet sen sopimuksen, jonka olet allekirjoittanut solmimalla työsuhteen työntajasi kanssa, jossa olet sitounut toimimaan sopimusehtojen mukaisesti. Jos sinua ei ole velvoltettu jäämää ylitöihin sopimusehdoissa sinä et jää. Et voi typistää itseäsi viattoman uhrin asemaan, jos itse teet päätöksen jäädä ylitöihin vastoin sopimusta.
Mä oon niin väsynyt. Mä en jaksa käydä töissä. Mä oon loppu. Työ on pereseestä. Työkaverit on hanurista. Mua kiustataan töissä. Palkka on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pieni. Mä haluun omaa aikaa. Mä.... Mä ......
Nykypäivää suomessa.
Jos työsopimuksessa sinulle määritetyt työt on myöhässä sinusta johtuvista syistä työnantaja voi velvoittaa sinut ne suorittamaan ylitöinä, mutta ketään ei voi pakottaa. Ylitöistä pitää ilmoittaa hyvissä ajoissa, jos ei ilmoiteta siitä pitää maksaa erillinen korvaus.
Jos työnantaja on sitä mieltä, että sinä et suoriudu töistäsi ehtojen mukaisesti niin hän voi kirjoittaa sinulle kirjallisen varoituksen ja kolmannesta irtisanoa niin kannattaa ottaa riittävän kattavasti selvää alasti sopimusehdoissa ja laillista oikeuksistasi, ettei käytetä sinun tavoin hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:48"]
Ei ole reilua, että liukuvalla työajalla olevat liukuvat töistä vapaalle juuri silloin, kun on vähiten työntekijöitä paikalla. Samaan aikaan sellainen, jolla ei ole liukumamahdollisuutta pistetään ylitöihin tekemään liukujienkin työt. Mitään henkilökohtaisia suunnitelmia ei saisi ilmeisesti tehdä, sillä ei voi koskaan tietää, kuka on poissa seuraavana päivänä. Ap
[/quote]
Vaikuttaa aika erikoiselta, jos tuollainen järjestely on pomolle ok. Tulee meinaan kalliiksi. Kannattaisi nyt kuitenkin ihan ottaa asia puheeksi ja ilmoittaa esimiehelle, että sinä et jatkossa jää ylitöihin jos ei määräys tule häneltä itseltään.
Voi pakottaa, mutta siitä ei tarvitse välittää. Sanoo vaan työ"kaverille" että hoitaa oman tonttinsa.