Mikä veto, kun perä lähtee sivuluisuun yliherkästi, Toyotassa tyypillinen?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Laita kitkarenkaat niin toimii. Itse ajanut jo 8 vuotta kitkoilla ja pitoa on.
Mä olen ajanut kitkarenkailla siitä asti, kun niitä tuli markkinoille. Pitoa on ja toimii hyvin, mutta on hyvä, että vielä jotkut ajavat nastarenkailla, koska he karhentavat jään ja silloin kitka pitää. Vesimärkä jää on kitkarenkaille kauhistus, mutta onneksi se on harvinaista.
2d Ke-70 4k-koneella. Panomiesten auto.
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokematon kuski. Ei osaa lähteä valoista kevyellä kaasulla.
Paino sanalla meinaa. Pointtina oli kumpi veto. Missään ei kerrota, etteikö kuski hallitsi autoaan.
No eihän se hallitse autoaan, jos ei meinaa valoista päässä liikkeelle tai kokee perän lähtevän luisuun yliherkästi :D En itse ainakaan tahdo saada moisia tilanteita aikaiseksi vaikka joskus lapsettaa ja pitää leikkiä :)
No sulla on lukemisen vaikeutta. Missään ei sanottu, että lähtisi heittelemään tai ettei kuski hallitsisi autoaan. Näillä vaan kuvattiin ominaisuuksia, kun haluaa tietää onko tyypillinen etu- vai takaveto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita kitkarenkaat niin toimii. Itse ajanut jo 8 vuotta kitkoilla ja pitoa on.
Mä olen ajanut kitkarenkailla siitä asti, kun niitä tuli markkinoille. Pitoa on ja toimii hyvin, mutta on hyvä, että vielä jotkut ajavat nastarenkailla, koska he karhentavat jään ja silloin kitka pitää. Vesimärkä jää on kitkarenkaille kauhistus, mutta onneksi se on harvinaista.
Ppäjaupunkiseudulla risteysalueet on aika usein sileää jäistä pintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on ihan totta että Toyotasta lähtee perä luisuun aika herkästi. Meillä ollut sekä Corolla että Avensis, molemmilla useamman kerran pyörähtänyt vaimolla risteyksessä. Hiljaisella nopeudella joten ei mitään sattunut. En tiedä onko näissä normaali lyhyempi akseliväli vai mistä johtuu. Opelilla ja VWllä ei ole vaimolla ollut samaa ongelmaa.
Tuo on tosiaan automalli kohtaista, ihan veto tavasta riippumatta.
Etuvetoisella ei kyllä liikennevalo lähdöissä pitäisi perän heittää lainkaan, mutta mutkissa hyvinkin. Lyhyt akseliväli tietysti tekee sivuluisuista äkkinäisempiä, mutta enemmän tuohon sivuluisu alttiuteen vaikuttaa alustan ja jousituksen toteutus, ajonvakautuksen toiminta ja tietenkin kunnolliset/surkeat talvirenkaat.
Erikoisin ilmiö tästä "kevyt peräisyydestä" on ollut omalla kohdallani etuvetoinen Volvo V70mk2 hyvillä nastarenkailla, joka saattoi lähteä heittämään perää liukkaissa mutkissa varsin yllättäen ja laajalla kaarella, vaikka muuten se oli enemmänkin taipuvainen puskemaan keula edellä liukkaissa mutkissa.
Normioloissa Volvo tuntui kuitenkin todella tukevalta autolta ajaa.Samat kokemukset itsellänikin on Opelista ja VW:stä, ovat todella tasapainoisia ja yllätyksettömiä ajaa joka säässä, vaikka eivät yleensä tunnu yhtä tukevilta kuin isot Volvot.
Mulla on etuvetoinen Volvo S80 ja se on siitä hyvä auto, että se osaa mennä suoralla tiellä suoraan, ilman jatkuvaa paimentamista. Edellinen auto oli takavetoinen Volvo ja sillä oli kiva driftailla, kun siinä on pitkä akseliväli, leijuu rauhallisesti.
Etuvetoisia Toyotia olen ajanut 30 vuotta. Enpä saa niitä luisuun, kun lähden valoista. Olen nainen ja osaan lähteä sujuvasti. Huono kuski saa luisuun. Ei tuosta voi sanoa onko etu- vai takavetoinen.
Itsellä lähti Corollan takapää heittelehtimään jääpolanteesta. Ehkä painojakaumalla on jotain osuutta herkkyyteen, kun Lancerin perä oli myös kovin levoton, mutta muut autot ovat kulkeneet kuin kiskoilla.
Vierailija kirjoitti:
Etuvetoisia Toyotia olen ajanut 30 vuotta. Enpä saa niitä luisuun, kun lähden valoista. Olen nainen ja osaan lähteä sujuvasti. Huono kuski saa luisuun. Ei tuosta voi sanoa onko etu- vai takavetoinen.
Sullakin on lukihäiriö, kun nämä kaksi asiaa ei edes ole samalla rivillä "saa niitä luisuun, kun lähden valoista".
hitaasti liikkeelle ja sit äkkiä isompaa vaihdetta silmään. Mitä pienempi vaihde sitä helpommin lähtee peräluisumaan.
Ei oo meidän Toyotan perä venkoillut, nätisti menee lumipöperössäkin.
Landcruiser 2010
Eikö se lue missään ohjekirjasessa? Ja jos jää kiinni lumeen niin sitten ainakin näkee mitkä pyörät sutii tyhjää
Minun corollan renkaita joutuu luistattamaan lähdöissä aina kun siinä on niin pieni kone ja ohut alavääntö. Pelkällä kytkimellä ei jaksa lähteä vaan sammuu, eikä kytkimen reipas luistatus kaasulla ole mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullakin on lukihäiriö, kun nämä kaksi asiaa ei edes ole samalla rivillä "saa niitä luisuun, kun lähden valoista".
Kuka viitsii kysellä tuollaista
Katsokoon auton omistajan käsikirjasta.
Vierailija kirjoitti:
hitaasti liikkeelle ja sit äkkiä isompaa vaihdetta silmään. Mitä pienempi vaihde sitä helpommin lähtee peräluisumaan.
Ei tässä mitään ajo-ohjeita ole kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mitään ajo-ohjeita ole kysytty.
Ajo-opetuksen tarpeessa olet.
Vierailija kirjoitti:
Yritän nyt esittää yhtä tyhmää. Mikä on vaihde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän nyt esittää yhtä tyhmää. Mikä on vaihde?
Katso omistajan käsikirjasta.
Kyllähän nyt ajettavana olevasta autosta kannattaa tietää onko se etu-, taka- vai nelivetoinen kullekin tyypillisen ajokäytöksen ennakoimiseksi. Se on sitten myöhäistä tajuta, että ai tää olikin takavetoinen, kun Scania -teksti suurenee silmissä...
Renkaat yhtä vanhat kuin auto vissiin
0 veto kivettyneillä
Hämeenkyrön amiksen metsllilinjan Maken ja Peten veto siitä kumpa osaa vetää enempi lintassa.
Voittaja saa tornin nuuskaa.