Yh-äiti ja tytär - minkä kokoinen asunto?
Olen pienen tytön yksinhuoltaja. Asumme kaksiossa. Mihin ikään mielestänne kaksio toimii hyvänkokoisena asuntona? Onko jokin ikä, jolloin lapsi alkaa kaipaa/tarvita omaa huonetta?
Asumme Helsingissä, joten asumiskustannukset ovat aika korkeat. Haluan myös asua kivalla alueella, mielellään nipistän tuosfa neliömäärästä.
Kokemuksia, mielipiteitä?
Kommentit (27)
Minä asuin äitini kanssa kaksiossa ihan täysi-ikäiseksi asti. Makuuhuoneesta tehtiin minulle oma huone, äiti rajasi itselleen olohuoneesta oman makuusopen. Ihan hyvin pärjättiin, eikä kaivattu isompaa asuntoa.
Mun miesystävä asuu 17 v poikansa kanssa kaksiossa. Pojalla huone, isällä sänky olohuoneessa. Ei siinä meillä oikein yksityisyyttä ole...onnekai tuon ikäisen saa jättää yksin kotiin.
Kaksio, 57 neliötä. Muutimme tähän kun tytär oli 1/2-vuotian, ja nyt hän täyttää 16 vuotta. Hyvin mahdutaan. Ensin oltiin kummatkin makkarissa, sitten tytär makkarissa. nyt tyttärellä on olkkari omana huoneena, ja mulla makkari. hyvin passaa.
Mulla ja 4-v tytöllä 74,5 neliöinen kolmio. Pienempään en ikinä muuttais.
Asuttiin isossa kaksiossa (60 m2) niin pitkään että tyttö itse alkoi haaveilemaan kunnolla omasta huoneesta. Hommattiin sitte kolmio sillon kun tyttö oli 5v. Melkeen saman verran neliöitä (67m2) kun edellisessäkin kämpässä, tässä on vaan kaksi makkaria.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:49"]Kaksio, 57 neliötä. Muutimme tähän kun tytär oli 1/2-vuotian, ja nyt hän täyttää 16 vuotta. Hyvin mahdutaan. Ensin oltiin kummatkin makkarissa, sitten tytär makkarissa. nyt tyttärellä on olkkari omana huoneena, ja mulla makkari. hyvin passaa.
[/quote]
Missä vietätte eniten aikaa yhdessä? Entä jos tulee vieraita?
Kaksiossa asutaan yhäkin koska en halua muuttaa kovin kauas Helsingin keskustasta. Neliöitä löytyy 58m2 ja käytännössä kummallakin on omat huoneet koska olohuone on kokonaan erillinen huone kuten makkarikin. Mää asustan isohkossa olkkarissa, jossa on myös sohva ja tv ja tyttö 7v asuu pienessä makkarissa. Eli jos tulee vieraita/katsotaan yhdessä telkkaria niin ollaan mun huoneessa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:52"]
Mulla ja 4-v tytöllä 74,5 neliöinen kolmio. Pienempään en ikinä muuttais.
[/quote]
minulla on kolme makuuhuonetta ja 76 neliötä. Makuuhuoneet ovat aika pieniä, mutta katsoin tärkeäksi, että molemmilla lapsilla on oma huone. Yleensä näillä neliöillä saadaan kolmio. Eli pidä silmällä tiettyjä neliöitä, mutta isompaa huonelukua. Hinta menee kuitenkin neliöiden mukaan.
Miten joku voi asua lapsensa kanssa kaksiossa?! Tai ylipäätään kerrostalossa. Olisi ollut kamalaa jos olisin joutunut viettämään lapsuuteni pienessä kerrostalokaksiossa! Onneksi olen aina saanut asua omakotitalossa ihan omassa huoneessa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:02"]
Miten joku voi asua lapsensa kanssa kaksiossa?! Tai ylipäätään kerrostalossa. Olisi ollut kamalaa jos olisin joutunut viettämään lapsuuteni pienessä kerrostalokaksiossa! Onneksi olen aina saanut asua omakotitalossa ihan omassa huoneessa.
[/quote]
omakotitalo on painajainen.
nimim. Ei ikinä enää
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:02"]
[/quote]
omakotitalo on painajainen.
nimim. Ei ikinä enää
[/quote]
Miksi? Liikaa siivottavaa? Pitää itse huolehtia asunnon kunnosta? Joutuu lämmittämään saunan PUILLA?!
Meillä oli 70neliön kolmio kahden leikki-ikäisen lapsen kanssa. Oltaisiin varmaan pärjätty kaksiossakin, mutta minusta oli tosi kiva että minullakin oli oma huone ja tila. Ehkä joku 10v olisi jo viimeistään oman huoneen tarpeessa?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:02"] Miten joku voi asua lapsensa kanssa kaksiossa?! Tai ylipäätään kerrostalossa. Olisi ollut kamalaa jos olisin joutunut viettämään lapsuuteni pienessä kerrostalokaksiossa! Onneksi olen aina saanut asua omakotitalossa ihan omassa huoneessa. [/quote] omakotitalo on painajainen. nimim. Ei ikinä enää [/quote] Miksi? Liikaa siivottavaa? Pitää itse huolehtia asunnon kunnosta? Joutuu lämmittämään saunan PUILLA?!
[/quote]
Onko sulle sietämätön ajatus ettei kaikki halua kodistaan työleiriä?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:02"] Miten joku voi asua lapsensa kanssa kaksiossa?! Tai ylipäätään kerrostalossa. Olisi ollut kamalaa jos olisin joutunut viettämään lapsuuteni pienessä kerrostalokaksiossa! Onneksi olen aina saanut asua omakotitalossa ihan omassa huoneessa. [/quote] omakotitalo on painajainen. nimim. Ei ikinä enää [/quote] Miksi? Liikaa siivottavaa? Pitää itse huolehtia asunnon kunnosta? Joutuu lämmittämään saunan PUILLA?!
[/quote]
pihatyöt.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:06"]
[/quote]
Onko sulle sietämätön ajatus ettei kaikki halua kodistaan työleiriä?
[/quote]
Työleiriä? Voi teitä laiskoja pullamössömammoja. Ette varmaan tiedä työstä mitään.
Mulla 3,5 vuotias tytär, 3h ja 69 neliöö. Oikein hyvä meille, kaksiossakin pärjättäisiin mutta kyllä mä tykkään myös omasta yksityisyydestä, jos siis ois niin että nukuttais samassa huoneessa. Tyttökin saa nukkua rauhassa omassa huoneessa. Oma huone on ollut tytölle tosi tärkeä eli tuskin pienempään muutetaan enää ikinä. Asutaan Espoossa asossa että ei tämäkään ihan sairaan halpaa ole mutta oon kyllä erittäin tyytyväinen.
Mä asun 2,5 vuotiaan tyttären kanssa myös kaksiossa, enkä vielä ole kokenut tarpeelliseksi hankkia isompaa asuntoa. Varsinkin kun meidän asunto on uusi ja sijainti loistava. Olen kuitenkin miettinyt tätä, mutta en vielä ole tullut mihinkään tulokseen.
Kaipa se on eniten kiinni siitä että mitä itse ajattelet, lapsi ei tarvitse omaa huonetta ihan hetkeen kyllä. Mä tykkään, että meillä on omat huoneet mutta ymmärrän kyllä hyvin esimerkiksi juuri vaikka sen asumisen stadin keskustassa. On siinäkin oma viehätyksensä. Siellä kolmiot ovat jo todella kalliita. Mutta on siinä oma viehätyksensä, mä en enää vaihtais. Tykkään myös sisustamisesta ja se onkin aika tarkkaan mietitty ja harkittu. Kiva kun tytön lelut on suurimmaksi omassa huoneessaan niin ei oo esimerkiksi olohuoneessa isoja leluvuoria.
Kouluun menevällä voisi olla hyvä olla oma huone, mutta ei sekään ole välttämätöntä. Voihan sitä olla vaikka vain oma esim. kirjahyllyllä tms. rajattu soppi, jossa kerrossänky, jonka alla työpöytä.
Alle kouluikäinen on vielä helposti tosi kiinni äidissä, etenkin jos olette kahden. Ei teidän edes tarvitse nukkua eri huoneessa.
Niin ja Stadissahan on ihan vakio, että yh-perheissä äiti nukkuu olohuoneessa. Tai joskus myös molemmat vanhemmat.