Miten eroon kuolleen sukulaisen tavaroista?
Olen ihan luvallisesti hankkiutumasa eroon menehtyneen sukulaiseni tavaroista. Perikunta olen minä (+vanhempani, joita asia ei voisi vähempää kiinnostaa), joten nakki napsahti - asunto ja kellarikomero pitää tyhjentää. Huonekalut paikallinen hyväntekeväisyysjärjestö haki jo, mutta pikkutavaraa ja vaatteita he eivät huoli. Vanhempani eivät halua mitään, minä otan muutaman astian. Kaikki muu joutaa pois, mutta miten/minne?
Kirpparilla en myy mitään. Kun tyhjennän komeron + asunnon, haluan kaiken nopeasti pois. Mitä voi viedä kaatopaikalle ja miten pakattuna? Ikivanhan elektroniikan kävin jo viemässä kierrätykseen. Vaatteet ovat perusvaatetta, kulunutta ja vanhanaikaista, samoin kengät. Vieraspatjoja, tyynyjä, peittoja löytyy, mutta ne ovat iänkaikkisen vanhoja eikä niille ole tarvetta. Joulukoristeita, kirjoja, vhs-kasetteja, astioita - niin, kaikkea sitä mitä ihmiselle kertyy. Miten näistä tavaroista pääsee eroon??
Kommentit (47)
Roskiin vaatteet ja kengät.
Kierrätyskeskukseen irtosälä, jonka voi myydä eli koriste-esineet, astiat ja kirjat.
Facebook-neuvo on mielestäni paras. Talon ilmoitustaululla oleva lappukin voi toimia. Vähemmän kuljetettavaa kaatopaikalle.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:40"]
Aika tunteeton olet! Joku läheinen (koska perit) on kuollut ja sinä sanot, että on saatava vaan nopeasti tyhjäksi, kun kohta alkaa loma. Käytä.lomasu tavaroiden perusteelliseen läpikäymiseen. Saatat löytää aarteita. Kun olet kaiken katsonut ajan kanssa ja miettinyt, mitä säästät, niin sitten joku kuolinpesiä ostava firma tyhjentämään loput. . Yksi tuollaisen firman mies puhui telkkarissa, että tuntuu kauhealta, että heille työnnetään jonkun ihmisen koko elämä. Sen kaikki tavarat. Tuntuu kylmältä.
[/quote]
Elämä ei ole ne tavarat. Olisi mahtavaa jos ihmiset tajuaisivat tämän. Ei ole kivaa jättää jälkipolville rojupesää raivattavaksi. terveisin minimalisti, joka elää elämää, ei kerää sitä.
Olen tehnyt ihan samanlaisen urakan, aika tasan vuosi sitten. Kaksio ja vinttikomero.
Neuvoni = *jos* joku firma on valmis loppusiivoamaan asunnon siitä hyvästä, että vie tavarat asianmukaisesti (jätteisiin, kierrätykseen, jälleenmyyntiin) pois, ole kiitollinen.
Surullista, lopullista, mutta totta.
Vakuutan, varsinkin tämän urakan jälkeen, että karsin irtaimistoani kovalla kädellä. Niin paljon turhaakin turhempaa kamaa ja sälää on myös omassa kodissani.
On se elämä niissä tavaroissakin. Kyllä jälkipolville on mukava säästää myös osa eletyn elmän tavaroista. Erityisesti valokuvat.
Jotkut on jemmanneet omaisuutensa patjaan tai tapetin väliin tai kirjahyllyn taakse...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:40"]
Aika tunteeton olet! Joku läheinen (koska perit) on kuollut ja sinä sanot, että on saatava vaan nopeasti tyhjäksi, kun kohta alkaa loma. Käytä.lomasu tavaroiden perusteelliseen läpikäymiseen. Saatat löytää aarteita. Kun olet kaiken katsonut ajan kanssa ja miettinyt, mitä säästät, niin sitten joku kuolinpesiä ostava firma tyhjentämään loput. . Yksi tuollaisen firman mies puhui telkkarissa, että tuntuu kauhealta, että heille työnnetään jonkun ihmisen koko elämä. Sen kaikki tavarat. Tuntuu kylmältä.
[/quote]
Elämä ei ole ne tavarat. Olisi mahtavaa jos ihmiset tajuaisivat tämän. Ei ole kivaa jättää jälkipolville rojupesää raivattavaksi. terveisin minimalisti, joka elää elämää, ei kerää sitä.
[/quote]
Onko tosiaan taas vaan kaksi ääripäätä?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:53"]
On se elämä niissä tavaroissakin. Kyllä jälkipolville on mukava säästää myös osa eletyn elmän tavaroista. Erityisesti valokuvat.
[/quote]
No ottaa sitten muistoksi kuvat niistä vanhoista palttoista ja lahjapapereista ja rikkinäisistä levysoittimista ja kukkapöydistä ja iijokisarjoista ja tahraisista kapioista ja korvattomista kahvikupeista. Jos se elämä kerran on niissä.
Minusta kuollut ansaitsee sen, että läheinen katsoo tavarat läpi. Sirllähän voi olla vaikka viestejä jälkipolville, rahakätköjä ja muuta jälkipolville tarkoitettua.
.
Valokuvista valitsee ne, joissa on sukulaisia.
.
Suvussa kulkevat käsityöt (esim kirjaillut pöytäliinat)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:53"]
[/quote]
No ottaa sitten muistoksi kuvat niistä vanhoista palttoista ja lahjapapereista ja rikkinäisistä levysoittimista ja kukkapöydistä ja iijokisarjoista ja tahraisista kapioista ja korvattomista kahvikupeista. Jos se elämä kerran on niissä.
[/quote]
Eihän kaikki tavara ole rojua.
Läheiseltä kyllä odottaisin, että tämä läheinen katsoo kaikki tavarat ja tutkii, onko jotain, jonka voisi suvussa säästää.
Kiitos vinkeistä, huomenna alkaa urakka!
Ja jäljellä olevat tavarat ovat ihan "rojua". Sukulaiseni jakoi jo muutama vuosi sitten valokuvat ja muutamat arvokkaammat jutut minulle, vanhemmilleni ja muutamalle ystävälleen. Hän sairasti pitkään ja kävi läpi tärkeät tavarat. Paperit olivat tiptop-järjestyksessä. Niihin vähemmän tärkeisiin, tavallisiin tavaroihin, eivät voimat riittäneet ja niiden hävittäminen on nyt minun tehtäväni. Ap
[/quote] Eihän kaikki tavara ole rojua.
[/quote]
Ei, mutta tavallisten ihmisten tavallisissa kaksioissa tavallisen koti-irtaimiston arvo on... Ei mitään. Käyhän katselemassa kirppispöytien tarjontaa, niin ymmärrät.
Oletko varma, ettei rahakätköjä ole? Tuttavilla kävi vastaavassa tilanteessa niin, että papan piilottamia setelikätköjä meni poisheitettäviin. Käteistä rahaa löytyikin suuria summia.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:05"]
Kiitos vinkeistä, huomenna alkaa urakka!
Ja jäljellä olevat tavarat ovat ihan "rojua". Sukulaiseni jakoi jo muutama vuosi sitten valokuvat ja muutamat arvokkaammat jutut minulle, vanhemmilleni ja muutamalle ystävälleen. Hän sairasti pitkään ja kävi läpi tärkeät tavarat. Paperit olivat tiptop-järjestyksessä. Niihin vähemmän tärkeisiin, tavallisiin tavaroihin, eivät voimat riittäneet ja niiden hävittäminen on nyt minun tehtäväni. Ap
[/quote]
Ap, olet (olette) järjestäneet ja edenneet asiallisesti eli sukulaisesi tärkeät asiat hoidettu.
Rojut voit huoletta hävittää.
Mulla on 1600e pieni kultaharkko pienessä muovirasiassa kirjoituspöydän laatikossa kaiken sälän seassa varkaita naamioituna.. Sillä saisi jo kunnon loman....
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:11"]
Oletko varma, ettei rahakätköjä ole? Tuttavilla kävi vastaavassa tilanteessa niin, että papan piilottamia setelikätköjä meni poisheitettäviin. Käteistä rahaa löytyikin suuria summia.
[/quote]
Olen varma. Sukulaiseni oli ihan järjissään loppuun saakka ja kuten sanoin, järjesti kaikki tärkeät asiat itse viimeisten vuosiensa aikana. Hän oli myös järjissään siinä mielessä, että hän käytti viimeisinä vuosinaan rahansa helpottaakseen omaa oloaan, eli osti palveluita yms. Varsinaista omaisuutta ei siis jäänyt juurikaan asunnon lisäksi. Juuri näin pitää mielestäni toimia! Ap
Ole tarkka. Ostetaan kuolinpesä-firmoissa on myös sellaisia, jotka käyvät valitsemassa parhaat tavarat päältä ja jättävät ystävällisesti kaatiskaman paikoilleen. Ei voi luottaa, että kämppä tyhjenisi tällä tavalla.
Muista myös kellari ja vintti.