Isä ei anna 10 v. tytön syödä välipalaa koulun jälkeen..
10 v tyttöni asuu joka toisen viikon isällään, ja isän luona on kuulemma käytäntö, että välipalaa ei saa siellä syödä ennen kuin läksyt on tehty, koska muuten läksyjen teossa menee liian kauan. Tytöllä on isän luota reilu puolen tunnin kävelymatka kouluun ja takaisin, joten lapsella on varmasti kiljuva nälkä kun pääsee vihdoin kotiin. (Minun luota matkaa kouluun on vain noin 10 min kävely.)
Isä on valittanut jopa opettajalle, että tytöllä menee liian kauan läksyissä. Jopa useita tunteja. Olen kertonut opettajalle, että meillä läksyissä menee kyllä vain noin puoli tuntia. Ja isän luona läksy teossa kestää varmaan siksi, että isä saattaa pyyhkiä koko sivun ja laittaa tytön tekemään sen uusiksi, jos käsiala ei isän mielestä ole tarpeeksi siisti.
Tänään tytöllä oli hiihtokilpailut, ja tyttö haki aamulla sukset luotani, ja kertoi samalla, että suksia palauttessa ei kuulemma sitten saa jäädä syömään äitin luo, vaan pitää heti kävellä isän kotiin. (pikkuveli käyttää samoja suksia, jonka vuoksi ne sukset pitää palauttaa minun luo)
Minusta on käsittämätön ajatus, että lapsen pitää ensin hiihtää hiihtokisoissa, kävellä sitten kotiin, tehdä läksyt ja sitten vasta saa syödä. Ihan sairasta.
Voitte uskoa että annoin tytölle heti voileivän ja mehulasin käteen, kun tyttö astui ovesta. Ja kävin sitten heittämässä tytön autolla isänsä luo.
Valitettavasti tämä ei ole ainoa tapa jolla isä tyttöä sortaa.. Ja tavat joilla isä tyttöä kohtelee kuulostaa pelottavan tutuilta. Sain itse osakseni samaa kohtelua silloin kun olimme yhdessä, ja siksi lähdinkin jo silloin kun olin raskaana. Valitettavasti exä sai pakoiltua viranomaisia niin, että avioero astui voimaan vasta tytön syntymän jälkeen, mikä takasi isälle automaattisesti huoltajuuden.
Olen ottanut yhteyttä koulukuraattoriin, ja tyttö on kertonut kokemuksistaan kuraattorille. Nyt asiaa aletaan onneksi selvittämään sosiaalihuollon kanssa.
Kommentit (43)
Ei vit tu näitä sy si p askoja provoja eka on tämä ja sitten on se että äiti ei anna lukiolaistytön ja pojan nukkua samassa sängyssä vaan sanoo tytölle että ei saa siirtyä sohvalta pois ennen kuin hän on herännyt
trolololloo
Onko mahdollista, että voisit hakea yksinhuoltajuutta? Ei varmasti tytön kehitykselle terveellistä tuollainen kohtelu.
Yrittäisin ottaa lapsen kokonaan itselleni.
Ja vertaistueksi, et taida vielä olla lukenut ketjua Narsistin keskustelutyyli. Veikkaanpa sinun kokevan siellä ahaa-elämyksen. Varaudu isoon määrään vihaa ja surua, mutta myös ihan uutta tietoa minkä avulla käsitellä kokemaasi ja miettiä tulevaisuutta lapsenne huoltajina.
Onpa sydäntä raastava tilanne. Hyvä, että olet ottanut tähän ulkopuolisia mukaan. Tue tyttöä olemaan rohkea ja kertomaan asioista muille, esim. läksyistä opettajalle.
Missään eroperheessä ei olla täysin samoilla säännöillä, mutta ei oman lapsen vääinkäytöstä tarvitse kestää. Välipalasääntö on järjetön ja lapselle vahingollinen.
Teillä on edessä vaikeat ajat, kun tyttö tulee murrosikään ja isän kontrollintarvetta koetellaan. Älä epäröi ruveta "hankalaksi", kun lapsesi tarvitsee puolustajaa.
Monen miehen kanssa sulla on lapsia jos sukset kerran pitää palauttaa veljelle ja veli ei ole tuolla isällä? Eli eri isätkö?
Jos isä on narsisti ja hänet pakotetaan antamaan ruokaa, hän keksii jonkun uuden ikävän jäynän edellisen tilalle. Noiden kanssa ei voi voittaa kuin pysymällä mahdollisimman kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Ensin tuli mieleen, että ne välipalat olis herkkuja. Siitä ei olekaan kyse. Ilmeisesti isä on persoonaltaan vinoutunut, kun ei osaa asiaa ajatella lapsen kannalta.
Milloin sitten olisi päivällisen aika? Nälkäisenä ajatus on nälässä ja tulokset huonoja. Kohtuullista olisi sopia asia tytön kanssa, mikä olisi sopiva systeemi. Pakottamisella ei hyvää tule.
Sopia asia tytön kanssa? Isähän siellä määrää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa sydäntä raastava tilanne. Hyvä, että olet ottanut tähän ulkopuolisia mukaan. Tue tyttöä olemaan rohkea ja kertomaan asioista muille, esim. läksyistä opettajalle.
Missään eroperheessä ei olla täysin samoilla säännöillä, mutta ei oman lapsen vääinkäytöstä tarvitse kestää. Välipalasääntö on järjetön ja lapselle vahingollinen.
Teillä on edessä vaikeat ajat, kun tyttö tulee murrosikään ja isän kontrollintarvetta koetellaan. Älä epäröi ruveta "hankalaksi", kun lapsesi tarvitsee puolustajaa.
Lapsen väärinkäytös? Ongelma on kylläkin isällä.
Vierailija kirjoitti:
Monen miehen kanssa sulla on lapsia jos sukset kerran pitää palauttaa veljelle ja veli ei ole tuolla isällä? Eli eri isätkö?
Luitko aloitusta ollenkaan? Ero tytön isästä tullut voimaan juuri tytön syntymän jälkeen. On itsestäänselvää siis, että pikkuveli ei ole saman isän lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, miten toimisin, kun en ole vastaavassa tilanteessa ollut. Ainakin nämä tulee mieleen:
-Hyvä, että koulukuraattori ja sosiaalihuolto ovat nyt mukana. Rohkaise tyttöä kertomaan heille rehellisesti tilanteesta. Älä mustamaalaa tai hauku miestä tytön kuullen, vaan anna tytön muodostaa oma käsitys, niin hän saa sen aidosti ilmaistua viranomaisille (aikuisen vaikutus kuuluu helposti lapsen tavassa ilmaista itseään ja saa viranomaiset epäilevälle kannalle).
-Valista tyttöä hänen oikeuksistaan ja kerro hänen olevan arvokas. Hän ansaitsee hyvää kohtelua. On tärkeää korostaa näitä, jotta isän huono kohtelu vaikuttaisi mahdollisimman vähän hänen itsetuntoonsa.
-Kerro tytölle, että viimeistään 12-vuotiaana hän saa itse kieltäytyä menemästä isälle, jos ei halua. Tämä voi helpottaa tyttöä. Toki 2 vuotta on lapselle pitkä aika, mutta sitten olisi edes päätepiste tiedossa.
-Oletko jutellut välipalasta isän kanssa? Onko isän mahdollista joustaa asiassa? Kasvava lapsi tarvitsee ravintoa. Jos isä ei jousta, yritä keksiä keinoja, joilla tyttö voisi syödä ennen isälle menoa. Voitko laittaa tytölle eväitä reppuun, niin hän voisi syödä matkalla? Voitko sopia opettajan kanssa, että tyttö voisi pitää pulpetissa esim. paketillista välipalapatukoita, joista ottaa sitten mukaansa koulun jälkeen?
-Tuosta läksykirjan pyyhkimisestä pitäisi kyllä isälle huomauttaa, että _opettaja_ arvioi käsialan riittävyyden. Jos tytöllä on pokkaa ja sopiva puhelin, niin ottaa puhelimella valokuvan tehdyistä läksyistä. Jos isä sitten kumittaa, niin tyttö näyttää koulussa opelle valokuvan ja läksyjen kumittaminen jää isän mokaksi.
Nämä on tosi hyviä vinkkejä! Erityisesti juuri tuo viimeinen. Opettaja päättää, mikä on riittävän hyvin tehty kotitehtävä. Tästä kuvan ottamisesta saisi myös lisää "todistusaineistoa" näihin keskusteluihin auttavien tahojen kanssa.
Minä kirjoitin tuon vinkin ja suhtaudun siihen vähän varauksella. En usko, että olisin itse ainakaan 10-vuotiaana uskaltanut tehdä tuollaista temppua kotonani. Ap:n pitää tarkkaan arvioida, millaisen reaktion noin avoin vastustaminen isässä herättää, esim. onko riski fyysiseen väkivaltaan, puhelimen tuhoamiseen jne. Henkistä väkivaltaa olisi varmaan ainakin luvassa, mutta sitäkin on monensorttista. Jos mies hetken nalkuttaa ja haukkuu, niin sen saattaisi tyttö kestää. Jos taas tiedossa on tuntien mittainen huutomaratoni, jossa isä ei luovuta ennen kuin kuvat on tuhottu ja läksyt tehty uudelleen, niin sellaiselle ei lasta kannata altistaa.
Olen ihan varma, että ruoattomuus ei ole ainoa väkivallan muoto, jota tytär kohtaa isänsä osalta.
Oma narsisti-isäni esti minun iltaruokailuani ala-asteella. Olin lihonut stressaavan perhetilanteen vuoksi vatsasta. Mutta kärsin valtavasti isän jo pelkästä olemassaolosta, ruoka oli sivuseikka kokonaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
No kai nuoremmalla lapsella on eri isä, jos ap pyrki eroamaan tyttären isästä jo ennen tytön syntymää.
Miksei voi syödä välipalaa samalla kun tekee läksyjä?
Mummolassa sai aina välipalan ja kahvit koulun jälkeen ja samalla tein läksyjä.
Sinua on kusetettu tuossa huoltajuusasiassa. Ei mitenkään automaattisesti ole eron jälkeen isällä huoltajuus vaan se päätetään erikseen.
Voisiko lapsi ottaa jonkun välipalan koululle mukaan isäpäivinä ja syödä koululla ennen lähtöä sen? Joku hedelmä ja välipalakeksi menisi repussa hyvin.
Sairas tilanne ja varmasti lapsen psyykkiselle kehitykselle haitallinen.
Hyvä että olette hakeneet apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen väärinkäytös? Ongelma on kylläkin isällä.
Pahoittelut: lapsen KOKEMAA väärinkäytöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan oikein, että läksyt tehdään hyvin eikä hutaisemalla ja jos lapsi jää välipalan ääreen tarkoituksena pitkittää läksyjen tekemistä, niin toki läksyt tehdään ensin.
Aika monen erolapsen läksyjenteosta huomaa, kummalla vanhemmalla hän on viikon. Sama lapsi voi olla äidin luona äärettömän lepsu ja isän luona ollessaan tekee tehtävät kunnolla.
Eiköhän ne läksyt tule tehtyä hutaisten kun vatsa kurnii nälästä eikä pysty keskittymään läksyihin.
Miksi vatsa kursnisi nälästä? Ranskalaislapset syövät lounaaksi yleensä voileipää tms. kevyttä ja seuraavan aterian illalla klo 19 jälkeen. Eivät he syö välipaloja ja silti tekevät läksyt.
Missä päin Ranskaa sinä asut perheesi kanssa? Minkä ikäisiä lapsia teillä on? Jos siellä ei ole kouluruokailua, niin millaiset eväät te teette lapsille?
Pariisin liepeillä. Alakouluikäisiä. Monenlaisia. Voit itse googlettaa tai katsoa Pinterestistä Lunch box ideas, packed lunch ideas.
Mikä on syy, ettei välipalaa voi antaa. Onko nuukuus vai mikä. Kumma jos ei ole varaa leipää tms antaa. En ymmärrä ihmisiä jotka ei anna toisten syödä. Eikö voi myös itse tehdä läksyt. Ei ole isän tehtävä pyyhkiä sivuja ja teettää uudelleen. 10 vuotias osaa tehdä itse läksynsä. Isän tehtävä ei ole tarkistaa mahdollisia virheitä. Yhden voileivän syöntiin ei kauaa mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan oikein, että läksyt tehdään hyvin eikä hutaisemalla ja jos lapsi jää välipalan ääreen tarkoituksena pitkittää läksyjen tekemistä, niin toki läksyt tehdään ensin.
Aika monen erolapsen läksyjenteosta huomaa, kummalla vanhemmalla hän on viikon. Sama lapsi voi olla äidin luona äärettömän lepsu ja isän luona ollessaan tekee tehtävät kunnolla.
Eiköhän ne läksyt tule tehtyä hutaisten kun vatsa kurnii nälästä eikä pysty keskittymään läksyihin.
Miksi vatsa kursnisi nälästä? Ranskalaislapset syövät lounaaksi yleensä voileipää tms. kevyttä ja seuraavan aterian illalla klo 19 jälkeen. Eivät he syö välipaloja ja silti tekevät läksyt.
Missä päin Ranskaa sinä asut perheesi kanssa? Minkä ikäisiä lapsia teillä on? Jos siellä ei ole kouluruokailua, niin millaiset eväät te teette lapsille?
Pariisin liepeillä. Alakouluikäisiä. Monenlaisia. Voit itse googlettaa tai katsoa Pinterestistä Lunch box ideas, packed lunch ideas.
Hm. Ranskassahan on kouluissa hyvän mittaiset ruokatauot, kouluissa maksullinen isohko ateria, omat eväät tai jopa lapset käyvät kotona lounaalla ja koulusta kun päästään kotiin, lapset kylläkin syövät goûterin eli välipalan (tosin tyyliin peanutbutter voileipa jne eli makeahkoja välipaloja) ja sitten syödään ruoka kotona. Onhan se ruokailu suomen mittapuussa myöhään mutta silti. Ehkäpä tämä on teidän perheessä enemmänkin sitten.
Ja taas satuillaan.