Mitä töitä/opiskelua lievästi autistiselle?
Pidän luonnontieteistä ja luonnosta. Pidän myös ihmisistä, mutta useampi vuosi asiakaspalvelussa on todistanut etten halua toimia huutavien ja ilkeiden ihmisten kanssa. Työkaverien kanssa yleensä tulen toimeen loistavasti, paitsi semmoiset ns kiusaajatyyppiset ottavat mut helposti silmätikukseen. Rasitun myös työstä jossa ympärillä paljon hälinää ja melua, kiire ei haittaa. Työn pitäisi myös olla liukumatyötä, en pysty vuorotyöhön koska en kestä ollenkaan univajetta (liukuma auttaisi myös jos nukkuisi esim yön huonosti), mutta myös minuutin tarkkuudella jossain oleminen on haastavaa. Muuten olen luotettava ja ahkera.
Työssä pitäisi olla hyvä työllisyys, sillä en työhaastatteluissa ja muiden kanssa kilpailemisessa pärjää kovin hyvin. Olen keskimääräistä ihmistä älykkäämpi, mutta rajoitteita ja puutteita on paljon, ja yksi niistä on että näen ja koen maailman hieman eri tavalla kuin muut.
Pidän tosiaan luonnontieteistä ja erityisen hyvä olen biologiassa. Kemiassa ja fysiikassa myös, mutta vain teoriat menevät, sillä laskemisesta ja matikasta en pidä. Myös historia, filosofia ja yhteiskunta kiinnostavat. Olen hyvä oppimaan ja tankkaamaan tietoa, mutta luovuutta ei löydy. Ymmärrän laajoja kokonaisuuksia ja kausaliteettejä, sekä pienet nippelitiedot jäävät todella hyvin muistiin myös. Osaan myös noudattaa hyvin sääntöjä, ohjeistuksia ja toimia niiden mukaan, mutta täysin vapaa oma-alotteisuus ei onnistu eli esim joku tutkijan ura voisi olla haastavaa. Fyysisesti olen kömpelö ja hidas, enkä pärjää fyysisissä töissä. Saatan esim helposti painaa vääriä näppäimiä. Myös paljon toistoa vaativat aivottomat työt ovat haastavia.
Kommentit (11)
Tällä hetkellä olen siis kemian alalla töissä pienillä tunneilla ihan lukiopohjalta, kemian ollessa tietenkin hallussa paremmin kuin lukiotasoisesti. Pidän tästä, mutta en ole hakeutunut alalle jatko-opiskelemaan, sillä töitä on todella huonosti tarjolla. Kaikki ovat määräaikaisia ja todella pienipalkkaisia paikkoja, ja työkaveritkin ovat sanoneet että ei kannata tämän takia. Olen hakenut nyt lääketieteelliseen, josta voisin erikoistua esim patologiaan tai muuhun lääketutkimukseen (ei kuitenkaan tutkijaksi), mutta pääsykoe kaatuu puhtaasti fysiikan laskuihin. Hyvin vaikeaa päntätä jotain mikä ei kiinnosta, varsinkin kun tietää ettei aiheuttaa enää opiskellessa tai työssä tarvitse.
Ap
Assburger kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Matematiikka on tärkeä, jos luonnontieteellisiä aloja edes harkitsee.
Kuulostat hyvin samalta kuin minä itse joskus.
Ja nuorin lapseni, jola sai nyt 13-vuotiaana asperger-diagnoosin.
Olen 25-vuotias. Osaan kyllä matikkaa ja olen siinä lahjakas, mutta en pidä siitä.
Luonnonvara-ala, esim. luonnonvaratuottaja? Voisitko kuvitella yrittäjyyttä?
Kaikkien on vaikea päntätä sellaista, mikä ei kiinnosta. Mutta jos haluaa opiskelemaan alalle, jonka pääsykokeissa ja opinnoissa sellaista asiaa vaaditaan, niin se on päntättävä päähän silti. Siinä se motivaatio mitataan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä olen siis kemian alalla töissä pienillä tunneilla ihan lukiopohjalta, kemian ollessa tietenkin hallussa paremmin kuin lukiotasoisesti. Pidän tästä, mutta en ole hakeutunut alalle jatko-opiskelemaan, sillä töitä on todella huonosti tarjolla. Kaikki ovat määräaikaisia ja todella pienipalkkaisia paikkoja, ja työkaveritkin ovat sanoneet että ei kannata tämän takia. Olen hakenut nyt lääketieteelliseen, josta voisin erikoistua esim patologiaan tai muuhun lääketutkimukseen (ei kuitenkaan tutkijaksi), mutta pääsykoe kaatuu puhtaasti fysiikan laskuihin. Hyvin vaikeaa päntätä jotain mikä ei kiinnosta, varsinkin kun tietää ettei aiheuttaa enää opiskellessa tai työssä tarvitse.
Ap
Fysiikkaa tarvitaan kyllä lääketieteen opinnoissa.
Perustuu oikeaan henkilöön, jolla autismi
He studied economics and pre-med at the University of California, Los Angeles, earned an M.D. from the Vanderbilt University School of Medicine,[6] and started but did not finish his residency[8] in pathology at Stanford University Medical Center.[9] While off duty at night, he worked on his hobby, financial investing.[9]
Lievästi autistinen? Sinähän kirjoitat paremmin kuin suurin osa av:lla.
Vierailija kirjoitti:
Lievästi autistinen voi olla ihan normaaliälykäs tai normaalia älykkäämpikin ja myös kirjoittaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Se on normaalia lievästi autistisille. Lievä autismi vaikuttaa sosiaalisuuteen muttei tuota oppimisvaikeuksia. Lukeminen ja opiskelu on sopivasti stimuloivaa toimintaa. Neurotyypilliset voivat kokea saman tylsänä.
"Työssä pitäisi olla hyvä työllisyys, sillä en työhaastatteluissa ja muiden kanssa kilpailemisessa pärjää kovin hyvin. "
Ensin sinun pitää käsittää, ettei sellaisia hyväpalkkaisia ja hyvin työllistäviä töitä ole, joihin olisit ainoa hakija.
Vähän nöyryyttä myös, eikä tuollaista "olen kaikista paras ja nopea oppimaan", etenkin jos olet niin kömpelö, että painelet jatkuvasti vääriä nappeja.
Minkä ikäinen olet?
Matematiikka on tärkeä, jos luonnontieteellisiä aloja edes harkitsee.
Kuulostat hyvin samalta kuin minä itse joskus.
Ja nuorin lapseni, jola sai nyt 13-vuotiaana asperger-diagnoosin.