Lukemispäiväkirja! Apua!
Eli opiskelen yliopistossa vieraan tiedekunnan laitoksella kurssia, jonka suorittamiseen kuuluu lukemispäiväkirja. En itse ole tällaista ennen tehnyt, ja nyt nousi päähän kysymys, missä muodossa tätä oikein kirjotetaan? Yleiseltä tasolta, vai voiko sekaan laittaa minämuotoa, omia mielipiteitä tyyliin ''minun mielestäni...'' Pitääkö alkuun laittaa päivämäärä ja mitä luki, vai muodostaa yhtenäinen kokonaisuus? Ohjeita ei annettu muutenkuin lukemisprosessia koskien.
Kommentit (12)
Tieteenaloilla on joskus omia ohjeita eri työmuotoihin, koeta hakea. Jos et löydä, niin mikset kysy kurssista vastaavalta?
Itse en ole tehnyt suoranaisesti lukemispäiväkirjaa, mutta oppimispäiväkirjoissa on riittänyt 1) tutustuminen aiheeseen, eli toisin sanoen osallistuminen luennoille on nähtävissä, 2) omat ajatukset, reflektointi, perusteltu kritiikki ja näkökulmat käsiteltävään asiaan. Luultavasti lukemispäiväkirjassa sama juttu.
Millaista kirjallisuutta luet ja kuinka paljon?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:16"]
Tieteenaloilla on joskus omia ohjeita eri työmuotoihin, koeta hakea. Jos et löydä, niin mikset kysy kurssista vastaavalta?
Itse en ole tehnyt suoranaisesti lukemispäiväkirjaa, mutta oppimispäiväkirjoissa on riittänyt 1) tutustuminen aiheeseen, eli toisin sanoen osallistuminen luennoille on nähtävissä, 2) omat ajatukset, reflektointi, perusteltu kritiikki ja näkökulmat käsiteltävään asiaan. Luultavasti lukemispäiväkirjassa sama juttu.
[/quote]
Vähän ujostuttaa tiedekunnan ulkopuolisena kysellä kurssista vastaavalta henkilöltä vinkkejä. Ja nuo oppimispäiväkirjaan vaadittavat asiat kuulostavat ihan hyviltä tähän tarkoitukseen
Mnulla oli pedagogisissa opinnoissa noita. Tein lyhyitä referaatteja luetusta. Sitten oli esseitä. Niihin laitoin myös omia ajatuksia ja pohdintoja.
Meillä ei ainakaan toivottu mitään referointia kirjasta vaan nimenomaan omat ajatukset ja näkökulmat sekä tematiikan pohdintaa ja suurempaan kontekstiin sijoittamista.
Mutta riippuu kurssista ja tiedekunnasta?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:16"]
[/quote]
Vähän ujostuttaa tiedekunnan ulkopuolisena kysellä kurssista vastaavalta henkilöltä vinkkejä. Ja nuo oppimispäiväkirjaan vaadittavat asiat kuulostavat ihan hyviltä tähän tarkoitukseen
[/quote]
Mitä ujostuttavaa siinä nyt on... Ainakin yliopistoissa, joissa on vapaa sivuaineoikeus luulisi, ettei kukaan jaksa miettiä "uskaltaako" kysyä tiedekunnan ulkopuolisena tarkempia tietoja kurssien suoritustavoista.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:20"]
Meillä ei ainakaan toivottu mitään referointia kirjasta vaan nimenomaan omat ajatukset ja näkökulmat sekä tematiikan pohdintaa ja suurempaan kontekstiin sijoittamista.
Mutta riippuu kurssista ja tiedekunnasta?
[/quote]
Kansanterveystiedettä (lääketieteen yksikkö). Ohjeissa sanottiin sentään että referointi kielletty. Joten voin kirjottaa minä -muodossa?
No minä kirjoitin ne pedagogisen esseet niin että ensin selostin asiaa monelta kannalta ja sitten omat mielipiteeni ja pohdintani. Eli kaikki ei ollut minä-muodossa. Ja ainakin niistä sain hyvät arvosanat noin... Onko pituus kerrottu?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:37"]
No minä kirjoitin ne pedagogisen esseet niin että ensin selostin asiaa monelta kannalta ja sitten omat mielipiteeni ja pohdintani. Eli kaikki ei ollut minä-muodossa. Ja ainakin niistä sain hyvät arvosanat noin... Onko pituus kerrottu?
[/quote]
20 sivua pitäisi saada aikaan. Kiitos viestistä.
Sitten kuulostaa siltä, että kannattaq esitellä teoriaa ja keskusteluttaakin ehkä tutkijoita ja lisäillä sitten myös niitä omia pohdintoja. Yritä jäsennellä hyvin ja omaa oivallusta korostaen!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:40"]
Sitten kuulostaa siltä, että kannattaq esitellä teoriaa ja keskusteluttaakin ehkä tutkijoita ja lisäillä sitten myös niitä omia pohdintoja. Yritä jäsennellä hyvin ja omaa oivallusta korostaen!
[/quote]
Kiitos vinkistä!
Kyllähän nyt av:n lukuisista ''akateemikoista'' joku on tälläistä vääntänyt?