Tunnetko älykkään köyhän?
Julkisuudessa olevat suomalaiset köyhät ovat usein niitä, joiden elämänhallinta on pielessä: köyhässä perheessä kasvanut, kouluttamaton, ehkä mt-haasteita, voi olla muitakin terveysongelmia, päihteiden käyttöä. Ja sitten työttömyyttä.
Mutta millaisia ovat suomalaiset älykkäät köyhät? Enkä tarkoita äö-lukemia, vaan ihmisiä joita sinä pidät älykkäänä, mutta jotka silti ovat köyhiä?
Minä en tunne yhtäkään, mutta omassa kuplassani en kyllä tunne ketään köyhiä, pienituloisia kyllä.
Kommentit (33)
Montakin. Heille rahalla ei ole paljonkaan merkitystä
Henkilökohtaisesti olen kohtuullisen älykäs mutta hyvin köyhä. Ongelma on se ettei minulla ole kunnianhimoa yhtään enkä ole sillä tavalla itsekäs että halajaisin menestystä. Jos olisin rikas antaisin suurimman osan hyväntekeväisyyteen kuten eläimille jne.
Tunnen. Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ikäiseni (30-vee), joka jo lukiossa joutui olemaan sairaslomalla fyysisen takia ja ei ole pystynyt menemään työelämään.
Vierailija kirjoitti:
On väärin kysyä näin, koska et voi toisen elämästä sanoa tätä. Minusta on sanottu, että olen pelottavan älykäs. Yleinen oletus ihmisillä on, että olen todella köyhä ja jopa monta sataatuhatta olisi ulosotossa. En käy töissä, koska koen elämäni onnellisemmaksi ilman töitä ja tulen toimeen näin. Toisaalta pitäisin töissä hanttihommista, joissa ei tarvitsisi ajatella mitään, koska päässä pyörii niin paljon kaikkea muuta. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että elän loppuelämäni onnellisena. Niin ja en minä ole köyhä. Annan ihmisten olettaa niin, koska en halua rahan kinuajia kimppuuni enää.
Miten niin on väärin kysyä?
Tottakai voin kysyä, ei se loukkaa ketään, jos joku toteaa kaveristaan että on fiksu ihminen, mutta joka vaikka sairauden takia ei kykene töihin ja siksi on köyhä. Tai että joku älykäs tyyppi on niin ekologisuuteen kallellaan, että on valinnut elää köyhyydessä.
Raha ei pysy kun tuskaisasti säntää paikasta toiseen.
Sama juttu kuin laihduttaessa, ajattelu ei auta.
No en ole vielä tavannut älykästä rikasta ihmistä.
Tunnen. Nainen on hyvin älykäs. Pääsi peruskoulusta 9,8 ka:lla, monta tutkintoa. Mutta pienipalkkaisilla aloilla.
Köyhäksi tekee köyhä mies. Miehellä add, on yrittäjä tuolla maalla, ja hyvin, hyvin hidas. Ei saa montaa satasta kuussa palkkaa. Tienaisi enemmän työttämänäkin. Heidän yhteenlasketut tulonsa ovat siis pienet, kun vielä lapsiakin pitää elättää.
Se pitää sanoa, että osaksi köyhyys on omaa valintaa. He lyhentävät asuntolainaa niin paljon kuin suinkin, jotta saavat sen maksettua nopeammin.
Ja köyhyys on myös tapa elää. Molemmat köyhistä oloista, vaikkain hyvistä perheistä. Pihtailu on myös verissä.
Älykäs köyhä ei ole kunnianhimoinen ja ei halua stressata itseään työllä. Hän keskittyy mieluummin uuden asioiden opetteluun.
Tutkija, jolla on paljon älyä monellakin tapaa, mutta vähän voimavaroja toimia haastavassa akatemisessa maailmassa. Kohtuullinen toimeentulo tarkoittaa useille monen eri projektin päällekäin pyörittämistä, jatkuvaa uuden rahoituksen etsimistä, verkoston ylläpitämistä, oman osaamisen oikeanlaista esiin tuomista jne.
Tätä toki työelämä monesti muutenkin on tänä päivänä ja moni "kärsii" tämän tapaisesta tilanteesta. Lahjat ja kiinnostus on ammattiin tai alaan, mutta toimintaympäristö ja alalla menestyminen eivät sovi omaan luonteeseen, elämäntilanteeseen tai henkisiin voimavaroihin.
Minä. Olen jumiutunut huonoihin parisuhteisiin enkä ymmärtänyt kiinnostua niissä omasta taloudestani lainkaan. Itsekeskeisten vanhempien varjossa omanarvontunne kasvoi kieroon ja olen ollut altis todistelemaan kelpaavuuttani ihmisille, jotka eivät sitä ansaitse. Ollut säälimätön itseäni kohtaan ja haaskannut vuosia kiertoteillä, koska olen hävennyt lahjojani, joille vanhemmat naureskelivat.
Päihteitä en harrasta mutta menen kai tuohon mt-kategoriaan sitten. Olen kuitenkin täysin työkykyinen kunhan saan siivottua elämäni järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
SUlle on annettu hyvät eväät muttta et ole osannut hyödyntää niitä.
Mitä hyödyntäminen meinaa ylipäätään? Eväät mihin? Eväät elää elämää joka ei kiinnosta ja hyöty muillekin on vain melko marginaalinen? Puuhastellaan yhtä joutavia kuin työtön, ollaan tehottomia ja muka pidetään hommaa kasassa. Tehdään töitä jotta voidaan kuluttaa, mikä on melko turhaa suuremmassa mittakaavassa. Monihan ei edes ymmärrä, että on ihan sama olla tekemättä mitään kuin tehdä _muka_ jotain. Eli tekeminen ei ole se juttu, vie vaan turhaan energiaa kaikilta jos tehdään vääriä asioita ja vielä tehottomasti. Mikä sitten merkitsee, on jokaisen päätettävissä. Älykkäät ajattelevat tästä varmaan hieman erilailla kuin monet muut.
Kun muut hokee "täytyy pitää homma pyörimässä", kysyy älykäs miksi ja mitä tässä pyöritetään? Seuraa hiljaisuus ja hetken päästä joku sanoo "mutkun täytyy pitää homma pyörimässä". Ok, se on moro. Jos älykäs tekee jotain elämällään, on se hyvin usein jotain muita hyödyttävää altruistisista lähtökohdista. Ei siitä että olisi ura tai mammonaa. Koska ensimmäisestä voi löytää jotain sisältöä kunhan ei ala liikaa pohtimaan homman merkityksettömyyttä ja omia vaikuttimia (itsellensä merkitykselliseksi tunteminen?), vaan keskittyy hetkeen ja tilanteeseen kerrallaan. Pieni apu, pieni vaikutus, hymy jne. Siitä tullee onni.
SUlle on annettu hyvät eväät muttta et ole osannut hyödyntää niitä.