Tunnetko älykkään köyhän?
Julkisuudessa olevat suomalaiset köyhät ovat usein niitä, joiden elämänhallinta on pielessä: köyhässä perheessä kasvanut, kouluttamaton, ehkä mt-haasteita, voi olla muitakin terveysongelmia, päihteiden käyttöä. Ja sitten työttömyyttä.
Mutta millaisia ovat suomalaiset älykkäät köyhät? Enkä tarkoita äö-lukemia, vaan ihmisiä joita sinä pidät älykkäänä, mutta jotka silti ovat köyhiä?
Minä en tunne yhtäkään, mutta omassa kuplassani en kyllä tunne ketään köyhiä, pienituloisia kyllä.
Kommentit (33)
En taida tuntea. Isovanhempieni sukupolvissa oli vielä niitä, jotka olivat jääneet älystä huolimatta koulutuksen ulkopuolelle. Eivät hekään lopulta köyhiä olleet. Pieni eläke riitti pieniin menoihin, mutta omaisuutta oli silti karttunut hieman.
Voi, monta. Tosin köyhyys ei tee älykkääksi, eikä rikkauskaan. Oikeastaan nämä korreloivat todella vähän, minun kokemukseni mukaan.
Olen älykäs, todistetusti. En ole ihan köyhä, mutta en myöskään varakas. Arvoni ei perustu omaisuuden haalimiseen itselle vaan olen koko ikäni halunnut auttaa muita, myös taloudellisesti. Tärkeintä minulle on jättää itsestäni hyvä jälki elämään ja muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei älykkäät ihmiset ole köyhiä, sillä älykkäitä ihmisiä kiinnostaa fyffe. Kun on riittävän älykäs, niin sitä poistaa kaiken tarpeettoman elämästään, ja keskittyy vain rahantekemiseen.
Väärin. Me erityisen älykkäät emme juokse rahan perässä ja emme me myy mitään. Varsinkaan omaa aikaa. Me olemme jo keksineet tavan elää jolloin raha ei pyöritä elämäämme. Itse en nosta mitään tukia ja olen hypännyt oravanpyörästä jo 4 vuotta sitten. Me emme huutele tai jaa vinkkejä miten tämä on mahdollista koska mielestämme vain me erikois-älyköt olemme ansainneet tämän tavan elää. Riemuvoitto hoitaa työt ja me korjaamme sadon ilman panostusta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Voi, monta. Tosin köyhyys ei tee älykkääksi, eikä rikkauskaan. Oikeastaan nämä korreloivat todella vähän, minun kokemukseni mukaan.
Kulttuurialalta valmistuneita? Vai elämänarvot "rahanvastaisia" vai miksi ovat köyhiä?
En yritä arvostella ketään, oon vain utelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurialalta valmistuneita? Vai elämänarvot "rahanvastaisia" vai miksi ovat köyhiä?
En yritä arvostella ketään, oon vain utelias.
Jos raha ei kiihota, se ei kiihota. Ei tarvi ”kulttuurialaa” siihen 🙂
Monta, mutten tiedä yhtäkään älykästä rikasta. Eipä tuo maallinen mammona siihen aivotoimintaan näytä vaikuttavan useimmilla kuin negatiivisesti.
Montakin löytyy kaveripiiristä. Melkein kaikki heistä ovat köyhiä jonkin mielenterveysongelman tai esim. adhd:n tai autismin takia. Enpä ole itsekään tyhmimmästä päästä mutta sairauden takia jäänyt koulut kesken ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ei ole älystä tai halusta kiinni, mielelläni kouluttautuisin pitkälle ja olisin työelämässä mutta keho ei kykene.
Vierailija kirjoitti:
Monta, mutten tiedä yhtäkään älykästä rikasta. Eipä tuo maallinen mammona siihen aivotoimintaan näytä vaikuttavan useimmilla kuin negatiivisesti.
Kun ihmisestä tulee miljonääri niin äo putoaa 20 pistettä, kun miljardööri niin lähtee toinen samanmoinen. Jos omaisuus on peritty niin se vielä tuplaa pudotuksen.
Tunnen paljonkin.
Yksi älykkäimmistä tuntemistani ihmisistä on köyhä alkoholisti, joka asuu äitinsä kanssa.
Terävä päästään kuin mikä, opinnot jäivät kesken kun ero tyttöystävän kanssa masensi hänet ja kiireinen elämä ajoi juomaan.
Oli politiikassa erittäin aktiivinen ja huippuosaaja, mutta kyllästyi ihmisten ahneuteen ja aatteen myymiseen.
Hänen kohtalonsa surettaa minua usein.
Enollani hyvin pitkälle sama tarina, hyvin koulutettu ihminen ja työskenteli toimitusjohtajana.
Vaimon sairastuminen, sittemmin lapsettomuus sairauden johdosta ja lopulta ero ajoivat myös hänet juomaan kuin viimeistä päivää.
Sinne meni ura ja rahat, viinan takia.
Tiedän mutta muuttuivat heti älykkäiksi kun saivat rahaa.
Kaikki älykkäimmät tuttuni ovat alkoholisteja ja köyhiä.
Eivät kestä todellisuutta ja pakenevat viinaan.
Parasta on olla hieman höttöpäinen keskivertotallaaja.
Tunnen. Kaikilla mt ongelmia, autismin kirjolla, erikoisia luonteita jotka ei kaikkien kanssa toimeen tule. Heillä elämä kuluu omiin tutkimuksiin ja harrastuksiin syventyneenä. Täysin epämotivoituneita rahan suhteen.
Tunnen monta. Yhtenäistä heille on se että he pyrkivät elämään itselleen hyvää ja laadukasta elämää eivätkä keskity materiaan🙂
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
On väärin kysyä näin, koska et voi toisen elämästä sanoa tätä. Minusta on sanottu, että olen pelottavan älykäs. Yleinen oletus ihmisillä on, että olen todella köyhä ja jopa monta sataatuhatta olisi ulosotossa. En käy töissä, koska koen elämäni onnellisemmaksi ilman töitä ja tulen toimeen näin. Toisaalta pitäisin töissä hanttihommista, joissa ei tarvitsisi ajatella mitään, koska päässä pyörii niin paljon kaikkea muuta. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että elän loppuelämäni onnellisena. Niin ja en minä ole köyhä. Annan ihmisten olettaa niin, koska en halua rahan kinuajia kimppuuni enää.
Itse tunnen parikin rahakkaammasta suvusta. On ollut kova lapsuus ja jäänyt vailla vanhempien turvaa kun molemmat vanhemmat olivat jatkuvasti töissä/työmatkoilla. Nyt sitten pyörittelevät ihmisiä miten sattuu ja viinaakin menee kaksin käsin. Ihan työssäkäyviä ovat.
Rahavalta voi toimia vapaasti brutaalisti. Virkavalta on hyvin usein liitossa rahavallan kanssa,
Tuleva sukupuuttomme on seuraus juuri tästä liitosta. Esim. sähkön siirron rahanpesumaksu on seurausta anastajavallan ylivoimasta ja käytännössä yksinvallasta.
Jos olisin tyhmä, niin en ymmärtäisi kuinka tyhmä olenkaan enkä ajattelisi sellaisia asioita, jotka nyt estävät minua hakemasta töihin ja tekemästä töitä.
T. Perfektionisti
Ei älykkäät ihmiset ole köyhiä, sillä älykkäitä ihmisiä kiinnostaa fyffe. Kun on riittävän älykäs, niin sitä poistaa kaiken tarpeettoman elämästään, ja keskittyy vain rahantekemiseen.