Vanhus makaa märissä lakanoissa, kotihoito käy kahdesti päivässä
Kuuluuko heille lakanoiden vaihto ja pedin kuivana pitäminen? Vaipat on, vaihtamisesta en tarkemmin tiedä. Olen hiukan ulkopuolinen mutta tuo märkä sänäky ihmetyttää.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista toimintaa oli äidilläni kotihoidon kanssa muutamia vuosia sitten.
Ulostetta sängyssä ja patjassa, ruokailun jälkeen ruoantähteitä liiskaantuneena lattiaan ja muutenkin epämääräistä toimintaa.
Vaatteet vaihtamatta, suihkusta laistamista ja vaikka mitä shaibaa.
Onneksi mutsi kuoli muutamassa vuodessa, eikä joutunut kärsimään enää pidempään sitä touhua.
Ja sinä siunasit touhun vierestä? Saattana jos mun äitiäni kohdeltaisiin noin, ei olisi kotihoidon johto kuulevien kirjoissa muutamaan viikkoon kun ääneni korottaisikin ja suoraan sanoisin.
Tilatkaa tena-kaupasta kertakäyttöisiä siivekkeellisiå vuodesuojia.
Sellainen päällimmäiseksi ja vielä lakanan alle varuillaan toinen, ettei patja kastu.
Vierailija kirjoitti:
Ulostetta sängyssä ja patjassa, ruokailun jälkeen ruoantähteitä liiskaantuneena lattiaan ja muutenkin epämääräistä toimintaa.
Onneksi mutsi kuoli muutamassa vuodessa, eikä joutunut kärsimään enää pidempään sitä touhua.
Kamalaa tollanen 😔
Vanhus tarvitsee itselleen suojaksi jonkun riittävän selväpäisen apulaisen, joka pitää hänen puoliaan kotihoitoa ja muita instansseja vastaan, kun ei vanhukset yleensä pidä ääntä itsestään tai vaadi juuri mitään. Kannattaa sukulaisten olla valppaana.
Sitten on näitä itsepäisiä vanhuksia, jotka eivät anna vaihtaa vaippaa, lakanoita tms.
Aina normaalisti vaihdetaan, jos huomataan niiden olevan vaihdon tarpeessa. Meillä kotihoito kyllä vaihtaa lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tutkia mikä on taustalla. Joka kerta on lakanat olleet märät, kun olen poikennut. Kuitenkin siellä käuy kahdesti päivässä kotihoito. Olen olettanut että huolehtivat myös hygienistasta. Alan selvittää juttua. ap
Mikä firma tekee kotihoidon? Yhteys sinne heti. Etkä tyydy pahoitteluihinm. Vaam esitätätäkysymykset ja niihn kuuluu saada vastaus. Sejururaavaksi soitat kunna vanhustyöhön, pomolle.
Onko vanhuksella omaisia?
Vierailija kirjoitti:
Pitää tutkia mikä on taustalla. Joka kerta on lakanat olleet märät, kun olen poikennut. Kuitenkin siellä käuy kahdesti päivässä kotihoito. Olen olettanut että huolehtivat myös hygienistasta. Alan selvittää juttua. ap
Voimia asioiden hoitoon ja muutenkin . Elämä on raadollista vanhetessa .
Jos kotihoito käy vain kahdesti päivässä, se on liian vähän heikkokuntoiselle vanhukselle eli käyntejä pitäisi lisätä, jotka tietysti maksavat.
Kirjoitatko lähiomaisena, niin silloin tiedät syyn, miksi kotikäyntejä ei ole lisätty ja ostettu ulkopuolisia palveluita, kuten siivous, kylvetys jne.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus tarvitsee itselleen suojaksi jonkun riittävän selväpäisen apulaisen, joka pitää hänen puoliaan kotihoitoa ja muita instansseja vastaan, kun ei vanhukset yleensä pidä ääntä itsestään tai vaadi juuri mitään. Kannattaa sukulaisten olla valppaana.
tällä ei sellaista ole tarjolla. Sehän surullista onkin, että kaikilla ei ole omaisia jotka jaksasivat taistella noita instansseja vastaan. ap
Kyllä kotihoidolle kuuluu tietenkin vaihtaa kuivat lakanat. Eikö vanhus pääse itse vessaan? Silloin 2 käyntiä päivässä on liian vähän. Miten ruokailu?
Ja millainen vaippa on käytössä? Näitäkin on eri imukykyisiä ja eri tarkoituksiin. Vuoteessa pitäisi olla myös vuodesuoja. Jotkut vanhukset repii ja aukoo vaippoja, jolloin mikään käyntimäärä ei riitä turvaamaan petin pysymistä kuivana. Varsinkin miehillä on tapana räveltää vehjettään ja sitten on vaippa miten sattuu. Jotkut myös virtsaa todella suuria määriä tai ihminen on sen muotoinen ettei vaippa vaan istu ja fuskaa jostain. Aika outoa, että ensimmäisenä tulee mieleen kysellä täältä eikä soitella sinne kotihoitoon.
Meillä ainankin omaiset on yhteydessä jos heitä jokin mietityttää ja sitten yhdessä tai tiimin sisällä mietitään ratkaisua.
Mikään siivous taas ei kuulu. Kun joku valitti, että lattialla liiskaantunutta ruokaa. Tiskit ja roskat hoidetaan, mutta ei kyllä lattioita ehdi luuttuamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kotihoito käy vain kahdesti päivässä, se on liian vähän heikkokuntoiselle vanhukselle eli käyntejä pitäisi lisätä, jotka tietysti maksavat.
Kirjoitatko lähiomaisena, niin silloin tiedät syyn, miksi kotikäyntejä ei ole lisätty ja ostettu ulkopuolisia palveluita, kuten siivous, kylvetys jne.
siivousta saa tunnin kuukaudessa palvelusetelillä, siitäkin toki omavastuu maksettava itse. On pienituloinen, ei ole enempään varaa. Kyllähän kaikkea saisi rahalla. olen neuvoton kun viereltä katselen. ap
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä itsepäisiä vanhuksia, jotka eivät anna vaihtaa vaippaa, lakanoita tms.
Aina normaalisti vaihdetaan, jos huomataan niiden olevan vaihdon tarpeessa. Meillä kotihoito kyllä vaihtaa lakanat.
Jep, kyllä me kotihoidossa vaihdetaan aina märät lakanat. Joskus voi käydä niin, että kaikki puhtaat lakanat ovat pesukoneessa, eikä näin voi tehdä.
On surullista, että me hoitajat joudumme hoitamaan todella huonokuntoisia ihmisiä kotonaan. Teemme kotihoidossa paljon huoli-ilmoituksia ja yritämme sapittaa vanhuksia, eli saamaan laitospaikkaa, koska näemme työssämme koko ajan itse ettei kotona eläminen vaan onnistu vaikka kotihoito kävisi useamman kerran päivässä.
Syyttäkää päättäjiä, älkää hoitajia. Esim. meillä on iltavuorossa kolme iltahoitajaa. Kerran kaksi hoitajaa illasta puuttui ja oli tulossa vain sijainen iltaan. No me kaksi aamuvuorolaista jäimme sitten tuplavuoroon, eli teimme iltavuorot heti aamuvuorojemme perään täysin nääntyneinä ja uupuneina. Viime hetkellä sijainen peruutti tulonsa, joten iltavuorosta tuli erityisen rankka meille kahdelle aamusta asti työskenneelle. Oli erityisen kylmäävää saada sinä iltana erään asiakkaan omaiselta rääkyvä, ilkeä puhelinsoitto jossa meidät haukuttiin lyttyyn ja uhattiin tehdä ilmoitus eteenpäin kun emme tee työtämme hyvin ja tule oikeaan aikaan jne. Teemme kyllä parhaamme. Pahinta tässä työssä on omaiset, ikävä kyllä.
Oma äitini oli kotihoidon avulla kotona muutaman vuoden ja sain hänelle sitten kuin lottovoittona laitospaikan elämänsä viimeisiksi vuosiksi. Olen kiitollinen kotihoidolle että yrittivät viimeiseen asti hoitaa, vaikka tilanne oli mahdoton.
Me hoitajat olemme myös ihmisiä, joilla on omia omaisia sairaalassa, palvelutaloissa ja kotihoidon turvin kotona. Me emme ole mitään "ilkeitä laiskoja ihmisiä" jotka ilkeyttään hoitavat "huonosti". Me yritämme parhaamme niillä resusseilla mitä meillä on.
En voi muuta sanoa kuin että omaisten kannattaa vaan taistella aggressiivisesti sen eteen yhteistyössä kotihoidon kanssa, että omainen saadaan hoivakotiin, jos on liian huonokuntoinen hoidettavaksi kotona. Usein myös sairaala on oikeampi paikka kuin koti.
Vierailija kirjoitti:
No voihan olla että ne on just vaihdettu ja silti märät hetken päästä.
Niin, tai ainaki sanotaan että just vaihdettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita huoli-ilmoitus kunnalle!
"Mitä tarkoittaa huoli-ilmoitus?
Ilmoitus tehdään, kun herää huoli iäkkäästä henkilöstä, joka on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan. Ilmoituksen tarkoituksena on varmistaa, että iäkäs henkilö saa tarvitsemansa huolenpidon silloinkin, kun hän ei sitä itse osaa tai ymmärrä pyytää."
Kotihoito käy kahdesti päivässä, ei silloin mitään ilmotuksia tarvi tehdä.
Aamulla aamiainen, Lounaalla lounas, iltapäivällä kahvi ja leipä, illalla illallinen ja kello 21,00 yöpala ja lääkkkeet sekä pesu ym.
Laittakaa vaatimus että kirjoittavat kirjaan tulo ja menoajat ,mitä on tehty sekä nimi.
Vierailija kirjoitti:
Suihkuun on paha pakottaa ketään, kun täällä on itsemääräämisoikeus vanhuksellakin. Jos raahaat väkisin suihkuun, se on pahoinpitely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siivousta saa tunnin kuukaudessa palvelusetelillä, siitäkin toki omavastuu maksettava itse. On pienituloinen, ei ole enempään varaa. Kyllähän kaikkea saisi rahalla. olen neuvoton kun viereltä katselen. ap
Itse avustin, siivosin joka päivä kodin, pesin pyykit vaihdoin lakanat, ja laitoin ruoan.Kaiken päälle vein koiran ulos . Merkillistä, että kukaan juuri ei tunne empatiaa ja tee vähän extraa sen sijaan että lasketaan minuutteja , milloin ollan oltu täys aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä siunasit touhun vierestä? Saattana jos mun äitiäni kohdeltaisiin noin, ei olisi kotihoidon johto kuulevien kirjoissa muutamaan viikkoon kun ääneni korottaisikin ja suoraan sanoisin.
Mutku, sun asenteella menisi äitisi eläke palveluiden ostamiseen ja elämiseen ja ehkä pitäisi vielä käyttää niitä säästöjä ja varallisuutta, jotka on pois jälkipolvien perinnöistä.
Oman kokemuksen mukaan palveluita kyllä saa, näin ainakin isälläni. Kotihoito käy vaikka kymmenen kertaa päivässä, siivous ja pyykinpesu voidaan ostaa yksityiseltä sektorilta, samoin fysioterapia-palvelut ja jalkahoidot, virkistys ja toimintakyvyn ylläpitoa jne. Mutta kaikki maksaa, eikä raaskita ostaa palveluita, kun eläke hupenee niihin, eikä jälkipolvien perintöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etkö voi itse hiukan auttaa, jos kerran niin hyvin tiedät tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku, sun asenteella menisi äitisi eläke palveluiden ostamiseen ja elämiseen ja ehkä pitäisi vielä käyttää niitä säästöjä ja varallisuutta, jotka on pois jälkipolvien perinnöistä.
Oman kokemuksen mukaan palveluita kyllä saa, näin ainakin isälläni. Kotihoito käy vaikka kymmenen kertaa päivässä, siivous ja pyykinpesu voidaan ostaa yksityiseltä sektorilta, samoin fysioterapia-palvelut ja jalkahoidot, virkistys ja toimintakyvyn ylläpitoa jne. Mutta kaikki maksaa, eikä raaskita ostaa palveluita, kun eläke hupenee niihin, eikä jälkipolvien perintöön.
maksaako sosiaalitoimi nämä jos eläke on nettona alle 1000e/kk? En ole perijä tässä tapauksessa. ap
Hei ap. Mulla on oikeaa tietoa, ainakin Helsingin keskustan kotihoidon toimintatavoista. Minun anopilla kävi kotihoito 3 x vuorokaudessa. Aamulla: pesut ja pukeminen, aamupalan laitto pöytään sekä lääkkeet. Päivällä laittoivat lounaan mikroon. itse piti anopin ymmärtää syödä, sitä ei jääty valvomaan. Hänellä oli Alzheimer, joten ihan saattoi unohtaa syödä. Illalla kävivät vielä, eivät laittaneet yövaatetta ennekuin pyysin erikseen. Siivous esim. petivaatteiden vaihto ei kuulu kotihoidon tehtäviin eikä lattioiden putsaus ruuan tähteistä.
Kylpy olisi monesti saattanut "unohtua", mutta onneksi satuin monesti kylpypäivänä paikalle. Vanhus pääsi suihkuun. Jos en olisi sinne juuri silloin mennyt, olisi suihku unohtunut. Minä toimin kodinhoitajana; vein kaupasta viikon ruuat, siivosin, pesin pyykin. Käytin lääkärissä ja kampaajalla. Eli vanhus tarvitsee monta avustajaa eri tehtäviin eri tyypit. Onneksi anoppi pääsi palvelukeskukseen viimeisiksi vuosikseen. Kannattaa pyytää palaveri kotihoidon vastaavan ja omahoitajan kanssa, voivat varmaan tulla vanhuksen kotiin ja joku vastuu-läheinen myös mukaan. Ps. ne vaipat on saattanut jäädä vaihtamatta jos vaikka vanhus on kieltäytynyt.