Hyvän talon ominaisuudet
Mitä niihin kuuluu sinun mielestäsi. Ajatellaan että talo rakennetaan ensin pienelle lapsiperheelle asuttavaksi (1-3 pientä lasta), jonka jälkeen talo myydään. Mitä tulisi huomioida suunnittelussa sekä ensimmäisten asujien että myöhemmän myynnin kannalta? Mistä olisit itse valmis maksamaan, ja mistä tinkimään? :)
Neliöitä olisi max. 130, makuuhuoneita 3-4.
Kommentit (30)
Mieluummin yhdessä tasossa. Ja saunaan ikkuna. Hyvät materiaalit. Hyvä pohja on kaiken a ja o.
Suosittelisin yhteen tasoon rakentamista. Käytännöllisempää, halvempaa ja elinkaarimielessä toimivampaa. Eri juttu jos olisi satoja neliöitä.
Velaton. Se on paras ominaisuus kun katsoo maamme tulevaisuuden näkymiä
Onko makuuhuoneiden koolla väliä, riittääkö pienelle lapselle pienempi mh joka voisi toimia myös esim. työhuoneena? Kodinhoitohuone saa täältäkin pisteet vaikka ei sitä listassa ollutkaan. Tarviiko khh paljon kaappeja ja säilytystilaa? Entä arkieteinen, tarviiko sitä? Ja mitä sinne tulee, riittääkö naulakko/kaappi ja tilaa kengille?
Onko jollain erityinen toive tai idea esim. lämmitysmuodosta, entä saako keskuspölynimuri pisteitä? Kylpyamme/ kylpylätyyppinen pesuhuone? Vanhempien mh-n yhteyteen/viereen oma wc? Mistä olisit valmis maksamaan?
Ohis, mutta meillä oli edellisessä talossa ns. "yksi seinällinen" vaatekaappeja, nykyisessä on yksi vaatehuone. Alkuun ajattelin että vaatehuone on näppärämpi, mutta sittemmin olen huomannut että erilliset kaapit oli parempi, koska niissä pystyi esim. matkalaukut laittamaan yhteen kaappiiin (johon ei sitten muuta tullutkaan, vain noita matka- ym. laukkuja) ja kenkiä. Itse en pidä siitä että vaatehuoneessa on puhtaat petivaatteet ym. ja sitten matkalaukut, kengät ym. "sekaisin", on pitänyt laittaa kengät eteiseen hankittuun lipastoon ja matkalaukuille hankkia säilytypussit jne.
Isot makuuhuoneet ois meijän toivelistassa. Tuntuu ettei nykyisiin 10 neliön pikkukoppeihin saa mahtumaan mitään.. Kodinhoitohuone myös ehdottomasti lapsiperheelle! Ja sen sijoitus niin, ettei se ole vain läpikulkua varten, vaan siellä oikeasti mahtuu hyvin se pyykkiteline olemaan levällään. Kodinhoitohuoneeseen myös mahdollisimman paljon säilytystilaa (haluaisin säilöä liinavaatteet, pyyhkeet, jne kodarissa).
Ja kyllä, vanhempien makuuhuoneen yhteyteen kylppäri!
Mulle viiden lapsen äitinä on erityisen tärkeätä tilava eteinen, keskuspölynimuri ja kaksi vessaa.
Yhdessä tasossa.
Huoneet tarpeeksi tilavia ja muutenkin avara pohjaratkaisu.
Säilytystilaa ei voi olla koskaan liikaa =)
Laadukkaasti rakennettu... toisinsanoen minä en haluaisi ostaa älväriä, vaan mieluummin paikanpäällä muuratun täystiilitalon, hirsitalon tms. Tiedän, että moni haluaa ja saakin ostaa älvärinsä =)
Siinä muutama esimerkki...
Aika monessa pohjapiirroksessa khh on piirretty läpikulkutilaksi niin että arkieteisestä pääsee sisälle. Mietityttää että kulkeutuuko etenkin lasten mukana helposti hiekkaa ja likaa myös khh:n puolelle missä puhtaita vaatteita tai pyykkejä voi olla esillä/kuivumassa. Onko jollain tästä kokemusta?
Hyvä kuulla myös vaatehuoneen huonommista puolista, itsekin olen ajattelut että olisi kätevämpi kuin pelkät kaapit. :)
Tarkoititko 9 että vanhempien makuuhuoneen yhteydessä olisi nimenomaan kylpyhuone, ei pelkkä wc? Ajattelitko talon "pääkylpyhuonetta", vai pienempää esim. suihkukopilla?
AP, joka oli myös 7.
Mä haluan ison tiskialtaan, sellaisen kuin ennen vanhaa. Tiskiallas saisi jatkua seinään asti.
Ruokakomero olisi kiva. Sellainen iso.
Haluan myös korkeat huoneet, isot moniruudulliset ikkunat.
Kellariluukku keittiössä, kuin muumitalossa.
Maakellari... Viileä huone..
Haluan huvikumputalon.
Olisitko valmis maksamaan esim. laadukkaista keittiökalusteista? Entä mitä materiaalia toivoisit lattian olevan?
11, jos nyt tekisimme talon, luultavasti tekisimme sen itse emmekä ostaisi valmistaloa. Materiaalit luultavasti olisivat "keskitasoa", ei halvinta/huonointa, mutta ei myöskään törkykallista. En haluaisi että talo näyttäisi siltä että on koitettu päästä mahdollisimman halvalla ja materiaalit olisi valittu kestämään seuraavat 20 vuotta (lasikuitutapetti ja halvin muovimatto/laminaatti mitä on alennuksesta saanut).
Itse lisäisin yhden mahdolliseen omaan ostopäätökseeni liittyvän asian, takan. Kaipaako kukaan muu takkaa tai puuhellaa?
Kellari olisi ihana! Samoin autotalli. Ap: mitä tarkoitat arkieteisellä? Onko teillä joku juhlasisäänkäynti erikseen?
Kodinhoitohuoneeseen vaatekaapit, ainakin lapsille. Pyykkihuolto on helppoa kun saa vaatteet suoraan kaappiin kuivumasta. Keittiöstä ja olojuoneesta EI käyntiä makuuhuoneisiin. Keksin nämä itse ja olen edelleen onnellinen noista pienistä suurista ideoista, 8 vuotta ollaan asuttu. Lisäksi iso vaatehuone kodin tavaroille ja hyvät ulkovaatteiden säilytyskaapit, meillä 7 metriä 3 eteisessä yhteensä. Riittää 4 hengen perheelle.
15 arkieteisellä tarkoitan että esim. lapset pihalta tullessaan voivat jättää kuraiset kamppeensa sinne, samoin vanhemmat jos ovat olleet likaisissa töissä (tai muutenkin, miten kukanenkin oppii tai haluaa sitä käyttää). Toinen eteinen on "pyhäeteinen", jonne siis vieraat voivat tulla ja jossa on esim paremmat takit ym eikä tavaraa niin paljon.
Ap, kaipaisin siis wc:n missä myös suihku mahdollisuus (suihkukaappi tai siirreltävät suihkuseinät). Siskollani kodinhoitohuoneen toisesta päästä mennään keittiöön ja sieltä päästä pääsee myös ulos. Noin puolivälistä kodinhoitohuonetta mennään saunaan. Kodinhoitohuone on kuitenkin niin kapea ettei siitä mahdu järkevästi ohittamaan levällään olevaa pyykkitelinettä (saa siirtää tai vähintään "siivekkeet" lapset laittavat päällekkäin eivätkä pyykit näin kuivu) eikä kodinhoitohuoneen perällekään mahdu pyykkitelinettä niin että saunaan/kylpyhuoneeseen pääsisi.. Ovat jälkeenpäin useasti mananneet miksi eivät rakentaneet isompaa, vaan kuvittelevat että tuo riittää. Näin vinkiksi.
Numero 9
Selkeä ja toimiva pohjaratkaisu. Keittiö, ruokailutila ja olohuone toisessa päässä taloa ja mielellään avointa yhtenäistä tilaa. Makuuhuoneet, kylppärit ja khh toisella puolella taloa. Keittiöstä mahdollisesti kulku khh puolelle. Erillinen vessa eteisen läheisyyteen. Iso eteinen/aula jonka yhteydessä vaatehuone. Jos mennään yli 150m2 niin rakentaisin 2 tasoon, muuten yksitasoinen helpompi.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:08"]Olisitko valmis maksamaan esim. laadukkaista keittiökalusteista? Entä mitä materiaalia toivoisit lattian olevan?
11, jos nyt tekisimme talon, luultavasti tekisimme sen itse emmekä ostaisi valmistaloa. Materiaalit luultavasti olisivat "keskitasoa", ei halvinta/huonointa, mutta ei myöskään törkykallista. En haluaisi että talo näyttäisi siltä että on koitettu päästä mahdollisimman halvalla ja materiaalit olisi valittu kestämään seuraavat 20 vuotta (lasikuitutapetti ja halvin muovimatto/laminaatti mitä on alennuksesta saanut).
Itse lisäisin yhden mahdolliseen omaan ostopäätökseeni liittyvän asian, takan. Kaipaako kukaan muu takkaa tai puuhellaa?
[/quote]
Takka tai puuhella olisi kiva, mutta ei välttämätön, jos lämmityskulut olisivat muuten kohtuulliset.
Jos itse rakentaisin taloa perheelleni, en miettisi pintamateriaaleissa tai kaappimallistonvalinnassa liikaa jälleenmyyyntiä, ne kuitenkin kuluvat, tyylit muuttuvat ja ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Ainakaan meillä ne eivät pahemmin vaikuta ostopäätökseen. Niillä voisi ollq vaikutusta, jos pitäisi valita kahden muuten täsmälleen yhtä hyvän vaihtoehdon väliltä mutta ei muuten.
Aloittaja tahtoisi omaan taloonsa:
-järkevä pohjaratkaisu
-kohtuulisen paljon säilytystilaa
-vaatehuone olisi plussaa
- isot ikkunat
-pitkälti neutraalin väriset pinnat. Esim. lastenhuoneessa seinissä voisi olla myös väriä, jonka voisi kuitenkin myynnin yhteydessä peittää uudelleen.
- keittiössä riittävästi laskutilaa
- sauna
Mitä muuta tulee mieleen? :) Onko väliä onko talo 1- vai 2-kerroksinen?
AP