Mamma meuhkasi kaupassa lapsen reppuvalinnasta
Olipas hämmentävä tilanne. Olin tyttäreni kanssa kaupassa katselemassa reppua syksyksi. Vieressä oli toinen perhe samalla asialla. Tämän perheen ekaluokalle menevä tytär olisi halunnut Frozen- tai Monster High-repun. Perheen äiti alkoi huutaa ettei varmasti osta sellaista hahmoreppua, että eikö lapsi ymmärrä että isommat sitten kiusaa ja nauraa ja lapsi joutuu silmätikuksi. Olin ihan järkyttynyt. Äiti vaan jatkoi meuhkaamistaan, perheen isä sovitti tytön kanssa Frozen-reppua ja yritti näyttää äidille että ihan hyvähän tämä on. Siinä vaiheessa poistuttiin itse paikalta kun alkoi jo nolottamaan.
Minun tyttäreni valitsi Monster High-repun eikä ole tullut tuollainen kiusaamisasia mieleenkään. Kiusataanko muka jossain ekaluokkalaisiakin repun perusteella? Näin muuten kys. perheen vielä myöhemmin, ostoskärryssä nökötti se samainen Frozen-reppu, eli ilmeisesti äiti oli vähän höllentänyt linjaa. Mutta onko kellään tämmöistä tapahtunut, että olisi siis repun takia kiusattu vai oliko tällä mammalla vaan vähän huono päivä?
Kommentit (19)
Ei nyt suoranaisesti kiusattu, mutta itse sain kyllä kuulla varsinkin luokkakavereilta kuittailua, kun olin valinnut ns. poikien hahmon. Tämä tosin vuonna -92...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:03"]
Ei todellakaan kiusata repun takia. Kolmasluokkalaisella pojalla oli vielä Angry Birds -reppu viime lukuvuoden ja niin oli monella luokkakaverillakin tai sitten cars tms. Tyttärellä oli ala-asteella 1. -3. luokilla prinsessat reppua yms. Tylsiä ne kuvattomat on lasten mielestä. Kaikillahan on joku hauska hahmoreppu.
[/quote]
No sitä minäkin... oli vaan niin hämmentävä tilanne kun toinen huutaa vieressä miten kaikki sitten vaan nauraa kun on tuommonen reppu...Huh. -ap-
Ehkä tuo lapsi sitten kiusaa, koska äiti on niin sanonut ja lapsi itse on kateellinen niille, jotka hahmorepun on saanut. Ehkä tuo äiti on joutunut kiusaamisen kohteeksi ja pelkää saman kohdistuvan lapseensa.
meillä menee tokalle, koulu alkoi jo eskarista tutulla pinkillä änkkärirepulla ja nyt himoitaan frozenia.... Itse ostaisin ajattoman....mutta eihän nuo parin-kolmenkympin reput kestä, joten kuvasta pääsee tämän repun mukana eroon ennenkuin se on pois muodista. Ei niistä kuvista kiusata, päinvastoin kommentti saattaa olla että ai sulla on tollanen kuvaton....sekin on vain toteamus, ei kiusaamista.
Mun tyttöä ekaluokalla jotkut tytöt oli kiusanneet kun oli prinsessareppu. Olisi ilmeisesti pitänyt olla joku muodissa oleva hahmoreppu.
Mä ainakin aion antaa lapseni valita ite reppunsa.. Sitten joskus kun niitä lapsia siunaantuu. Muistan kun menin kouluun niin jouduin käyttämään isoveljen reppua.. Kun sain uuden niin se oli isän firmasta tuotu ilmainen mainosreppu. Keräsin pitkään viikkorahoja että sain ostettua mieleiseni repun neljännellä luokalla. Mua ei viety ikinä edes kauppaan katsomaan reppuja!
Ehkä sillä äidillä oli joku syy ylireagoida, jos on vaikka itse joutunut kiusatuksi lapsena. Vaikka ei kai nyt vielä noin alaluokille kiusata, ehkä 3. luokasta eteenpäin pitäis jo olla aikuisempi reppu
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:13"]
meillä menee tokalle, koulu alkoi jo eskarista tutulla pinkillä änkkärirepulla ja nyt himoitaan frozenia.... Itse ostaisin ajattoman....mutta eihän nuo parin-kolmenkympin reput kestä, joten kuvasta pääsee tämän repun mukana eroon ennenkuin se on pois muodista. Ei niistä kuvista kiusata, päinvastoin kommentti saattaa olla että ai sulla on tollanen kuvaton....sekin on vain toteamus, ei kiusaamista.
[/quote]
siis kuvasta pääsee RÄMÄN repun myötä eroon aika nopeaa.
Ap, se varmaan riippuu vähän paikkakunnasta ja koulusta ja luokasta.
Oma esikoisen ihan itse halusi ekaluokalle mennessään lakata käyttämästä pinkkiä ja glitteriä ja hahmokuvioita. Kun ne ei kuulemma ole ison koululaisen juttuja. Ja kyllä se pukeutumistyyli kieltämättä on ekalla monella jo vähän toinen kuin eskarissa.
En sitten tiedä, onko ketään kiusattu vaatteiden tai repun takia, toivottavasti ei ole.
tai sitten äiti kuuluu näihin "yöök, piirroshahmoja" - ihmisiin, jotka saavat aivohalvauksen hello kittystä ja kieltävät lapsiltaan halveksuen kaikki vaatekappaleet joissa on vilauskaan mitään disneyhin liittyvää.
Ei niillä kestä mikään. Haglöfsin corker ja kånken kuluivat pohjasta puhki vuodessa.
No todellakin kiusataan. Onhan se harmi. Mulla oli ala-asteelaisena natiaisena unicefin liikkeestä ostettu yksivärinen reppu, jossa oli nauhoja, joissa oli eri kansallisuuksien edustajia. Jotain melkeinpä tikku-ukko tyylisiä pieniä piirroksia. Minusta reppu oli kiva, ja olin ylpeä siitä, sillä olin kuullut että osa tuotosta menee hyvään tarkoitukseen. Kerran koulussa eräs minua pari vuotta vanhempi lapsi alkoi haukkumaan reppuani kovalla äänellä. Huuteli käytävillä kaikkea tyyliin "hyiii ällö neekerireppu". Sen jälkeen en uskaltanut enää käyttää ennen niin kivaa reppua, sillä pelkäsin tähän kiusaajaan törmäämistä. No, silloin olinkin toisella luokalla joten en oikein osannut suhtautua asiaan oikein. Paha mieli kyllä jäi :(
Itse olen jotenkin ajatellut että juuri nuo hahmoreput olisi sellaisia mistä vähiten kiusattaisi. Mutta olipa äidin syy mikä hyvänsä, ihan väärä tapa hoitaa tuo asia. Olisi tuosta varmaan voinut jo kotona keskustella jos on noin tiukka linja, varsinkin kun isäkin näytti olevan hyvin yllättynyt. Tai sitten rauhallisemmin siellä kaupassa. -ap-
Ehkä kiusaaminen oli vain tekosyy, ja oikea syy se ettei äiti vaan tykännyt repuista. Itsekään en noista hahmorepuista tykkää vaan jostain yksinkertaisista ja klassisista, mutta kyllä silti annan lapsen valita reppunsa itse.
Eiköhän tuo kiusaaminen ole enemmän äidin päässä. Kyllä meilläkin vaimo on se joka hokee "mutta kun kaikki muut" argumenttia. Joillain on hahmo reppu, toisilla ei, mutta kiusaaminen on monimutkaisempi ilmiö kuin se, että kaikki pitää pakottaa samaan muottiin.
Mulla ei ole ikinä ollut mitään hahmoreppua. Sain ekalle luokalle ihan mielettömän hienon O'Neillin repun jossa oli neonkeltaista, pinkkiä ja sinistä. Tätä sitten käytinkin melkein koko ala-asteen. Vieläkin muistelen kaiholla kyseistä reppua, mutta eiköhän äiti heittänyt sen pois loppuunkulumisen vuoksi. Tämä 90-luvulla.
Mulle naurettiin ala-asteella, kun reppu oli vartalooni nähden ihan suhteettoman suuri :D näkyi takaapäin vissiin vaan nilkat ja päälaki
T: lyhyt
Kiusaaminen on harvoin mitenkään loogista. Voidaan kiusata Frozen-repusta tai voidaan kiusata siitä, ettei ole Frozen-reppua.
Ei todellakaan kiusata repun takia. Kolmasluokkalaisella pojalla oli vielä Angry Birds -reppu viime lukuvuoden ja niin oli monella luokkakaverillakin tai sitten cars tms. Tyttärellä oli ala-asteella 1. -3. luokilla prinsessat reppua yms. Tylsiä ne kuvattomat on lasten mielestä. Kaikillahan on joku hauska hahmoreppu.