Mitä kummaa? Neuvolakortin uusi väri kiihdyttää äitejä
Kommentit (25)
Mitäpä jos euvolassa olisi kasa kortteja, esim. pinkkiä, sinistä, keltaista ja vihreää ja siitä vanhemmat saisivat itse valita kortin lapselleen? Minkä valitsisit? Itse ottaisin "tyttöjen värin" tytölle ja esim. sinisen pojalle.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:01"]Uutisoinnissa on tehty virhe mainostamalla, että kortti on nykyisin sukupuolineutraali. Jos olisi sanottu vain, että vanhojen korttien loppuessa otetaan käyttöön yksi vihreä kortti, kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Se on tuo sana sukupuolineutraali, joka saa monet näkemään punaista. [/quote] Näinpä. Luulin että kaikilla on samanlainen neuvolakortti enkä ollut edes kiinnittänyt huomiota että kortin kansi on SININEN ja että tämä on nyt POJAN kortti. Miksi juuri vihreä on itseoikeutetusti sukupuolineutraali? Valkoinen olisi ollut kaikilla mahdollisilla tavoilla neutraali. Vihreään liittyy paljon enemmän mielikuvia ja merkityksiä.
[/quote]
Sama täällä. Olin ajatellut, että neuvolakortit ovat aina sinisiä. Ihan rehellisesti sanottuna pitää olla aika hiljainen elämä, jos tämä uudistus jotenkin vie iloa arjesta.
[/quote]
Täällä kans yks joka on luullu, et kaikilla on samanlainen kortti. Samahan se minkä värinen se kortti on kuhan on ees se kortti.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:37"]Mitäpä jos euvolassa olisi kasa kortteja, esim. pinkkiä, sinistä, keltaista ja vihreää ja siitä vanhemmat saisivat itse valita kortin lapselleen? Minkä valitsisit? Itse ottaisin "tyttöjen värin" tytölle ja esim. sinisen pojalle.
[/quote]
Rehellisesti sanottuna ottaisin varmaan ekalle lapselle sen itseni mielestä kaikista kivoimman värisen, seuraavalle lapselle sitten toisiksi kivoimman jne. Tuskin kävisi mielessä ajatella mitään tyttöjen ja poikien värejä.
Mitä vitun väliä jollain kortin väreillä? Mammat töihin siitä, hankkikaa elämä että on muutakin mietittävää kuin neuvolakortit.
Kun kortin värin informaatiolla ei ole väliä, onko kortillakaan enää oikeasti virkaa? Sotulla ne tiedot aukeaa siellä ja ne pääsee katselemaan pankkitunnuksilla. Jos haluaa, ne saa tulosteena.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:37"]
Mitäpä jos euvolassa olisi kasa kortteja, esim. pinkkiä, sinistä, keltaista ja vihreää ja siitä vanhemmat saisivat itse valita kortin lapselleen? Minkä valitsisit? Itse ottaisin "tyttöjen värin" tytölle ja esim. sinisen pojalle.
[/quote]
Mitäpä jos ei tuhlattaisi rahaa tuollaiseen, kun yksi väri riittää oikein hyvin kaikille. Ihan sama, onko se väri vihreä, keltainen, sininen vai punainen.
Meillä on tytön neuvolakortti siinä muovikotelossa. Piti ihan tarkistaa se väri kun tottunut siihen keltaiseen koteloon ja tottunut että "kortti on keltainen". Eipä sitä tule vilkuiltua kuin pari kertaa vuodessa.
Harmi, meillä on vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä neuvolakortteja jo neljässä polvessa. Nyt katkesi sekin ketju.
Itse en ymmärrä tätä sukupuolineutraaliutta, kun on tosiasia että on miehet ja on naiset ja osa vähän molempia. Ei se vihreällä kortilla miksikään muutu.
Miksi pitää edes olla tuollaisia turhanpäiväisiä pahvilärpäkkeitä nykyään, kun homman voisi hoitaa digitaalisesti? Vaasassa on ilmeisesti kokeilussa sähköinen versio ja joutaisi tulla muuallekin.
Ei vihreä ole neutraali väri, se on "poikien väri". Keltainen ei ole neutraali väri se on "tyttöjen väri". Harmaa on enemmän "poikien väri"
Neutraali väri on sellainen, joka ei ole sen enempää tyttömäinen kuin poikamainenkaan. Loppujen lopuksi todellisuudessa jos tahdottaisiin valita neutraali "väri" tuohon korttiin niin se olisi valkoinen.
En ymmärrä mitä ihmeen väliä sillä on, minkä värinen tuo kortti on? Tietysti on voinut helpottaa oikean kortin löytämistä niillä äideillä, joilla on tyttö ja poika kun kortit on olleet eriväriset, mutta toisaalta voihan nuo muullakin tavoin merkitä. Meillä on laitettu nimitarrat lasten neuvolakorttien kansiin, jotta on helpoin valita heti oikea mukaansa neuvolaan.
Tämä kommentti on hulvaton:
"Miksi nykyään lopetetaan ihan kaikki kiva? Suomalaiset yrittää ankeuttaa elämää näköjään oikein tosissaan!”
Ihan tosissaan ankeutuu tämän äitylin elämä nyt. Voi ei. Hahaha.
On joillakin liian helppo elämä kun tuollaisesta jaksavat narista.
Jos oikeasti haettiin sukupuolineutraalia vaihtoehtoa, sen kortin olis pitänyt olla valkonen. Nyt sen on virheen liiton väri. Pakkoviherrystä pahimmillaan.
Niihin kortteihin voi hommata tasan sellaiset päällyset kuin haluaa.
Ei niiden korttien väriä olisi tarvinnut muuttaa. Ne oli ihan hyvät tuollaisina. Perinteikkäät.
Uutisoinnissa on tehty virhe mainostamalla, että kortti on nykyisin sukupuolineutraali. Jos olisi sanottu vain, että vanhojen korttien loppuessa otetaan käyttöön yksi vihreä kortti, kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Se on tuo sana sukupuolineutraali, joka saa monet näkemään punaista.
Jokainen äityli, jota ahdistaa, voi hankkia siihen korttiin kivat oikeanväriset irtokannet. Ja samalla vuorata pinkillä oman passinsa ja poikavärisen k-plussakorttinsa. Sitten tietävät kassajonossa onko mamma mamma vai pappa.
Mitä väliä minkä värinen se kortti on? Oikeastaan niitä voisi olla useampaa väriä ja niistä voisi sitten valita. Olisi helpompaa jos on useampi neuvolaikäinen muksu. Tulisi varmemmin oikea kortti mukaan tai vaihtoehtoisesti ei tarvitsisi käyttää aikaa niiden pläräämiseen, että mikä mukaan tällä kerralla.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:03"]
Jokainen äityli, jota ahdistaa, voi hankkia siihen korttiin kivat oikeanväriset irtokannet. Ja samalla vuorata pinkillä oman passinsa ja poikavärisen k-plussakorttinsa. Sitten tietävät kassajonossa onko mamma mamma vai pappa.
[/quote]
Ajokortti on onneksi valmiiksi pinkki.
Miksi edes uusittiin väritys?? Nykyaikana kaikki on jo tuolla sähköisessä järjestelmässä niin sieltä vaan tuloste käteen joka kerran kun neuvolassa käy, väreistä viis ja lapset saa olla poikia ja tyttöjä, kaikenlaista pakkoneutralisointia ja vaatiiko sitä nuo vastasyntyneet vai niin nykyaikaiset "sukupuolettomat" vanhemmat?