Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työnantajat kysellä työkkäristä varmistaakseen henkilön työttömyyden?

Vierailija
21.02.2022 |

Mulle tarjottiin tiettyä määräaikaista työtä omatoimisen haun kautta (ei siis työkkärin osoittamana), niin tämä työnantaja soittaa myöhemmin ja ilmoittaa että tarvitsee varmistuksen työttömyydestäni ja sen kestosta. Useamman kerran tilanteeni on tullut kyllä julki.
Oli kuulema jo kyselly työkkäristä tätä osaltani. Eikö tämä ole henkilötieto, joka on kerättävä työnhakijalta tai ainakin saatava lupa? Myös määräaikaisuuden syy oli vaihtunut tässä välissä, tuossa alkuperäisessä ei ole mitään merkistystä onko työtön vai työllinen.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä tapauksessa työnantaja haluaisi jotain tiettyä etuutta, kuten palkkatukea tai vaikka työntekijän joka on ollut työttömänä sen yli 12 kk, joka mahdollistaa määräaikaisen ilman perusteluja niin miksei sitä voi työnhakijalle kertoa? Reilua molemmille!

Ap.

Jos työnantaja haluaa palkkatukea, hän kysyy suoraa työkkäristä eikä sinulta. Vuorotteluvapaan kanssa taas on usein niin, että työtön kertoo olleensa työtön ties miten pitkään ja sitten selviää, että eipäs ollutkaan, välissä on ollut selittämättömiä katkoja, kun työnhakija "unohti".

Vierailija
22/29 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normimenettely kun on vuorotteluvapaa kyseessä.

Niin mulle tämä ”myytiin” aluksi äitiysloman sijaisuutena, jonka perään lisättiin yllättäen vuorotteluvapaan sijaisuus, kun tietoni eivät olleet avautuneet työnantajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mulle tämä ”myytiin” aluksi äitiysloman sijaisuutena, jonka perään lisättiin yllättäen vuorotteluvapaan sijaisuus, kun tietoni eivät olleet avautuneet työnantajalle.

Ap.

Vierailija
24/29 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakevatkohan he sijaista vuorotteluvapaalle jäävän tilalle. Tällaista sijaisuutta tekevän sijaisen pitää täyttää tietyt kriteerit. Meillä tällaiset sijaisuudet täytettiin yhteistyössä työvoimatoimiston kanssa.

Vierailija
25/29 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voi olla ensin äitiysloman sijainen ja heti jatkoksi vuorotteluvapaan sijainen, jos et ole ollut riittävän pitkään työtön ennen sitä. Tosin vuorotteluvapaan sijainen voidaan palkata johonkin toiseen tehtävään eikä siihen, josta joku on vuorotteluvapaalla, ja vaikka toiseen toimipaikkaan.

Miksi työnantaja ei pyydä tietoja suoraan sinulta vaan ne pitäisi "avautua" jostakin?

Palkkatukea saa kyllä niin äitiysvapaan kuin minkä tahansa muun sijaiselle, jos vaan sijainen palkkatuen ehdot täyttää. Varma tieto, kun itse olen sellaisena ollut.

Vierailija
26/29 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voi olla ensin äitiysloman sijainen ja heti jatkoksi vuorotteluvapaan sijainen, jos et ole ollut riittävän pitkään työtön ennen sitä. Tosin vuorotteluvapaan sijainen voidaan palkata johonkin toiseen tehtävään eikä siihen, josta joku on vuorotteluvapaalla, ja vaikka toiseen toimipaikkaan.

Miksi työnantaja ei pyydä tietoja suoraan sinulta vaan ne pitäisi "avautua" jostakin?

Palkkatukea saa kyllä niin äitiysvapaan kuin minkä tahansa muun sijaiselle, jos vaan sijainen palkkatuen ehdot täyttää. Varma tieto, kun itse olen sellaisena ollut.

Tänään äitiysloman sijaisuus (+vuorotteluvapaan sijaisuus) vaihtui sitten pelkäksi vuorotteluvapaan sijaisuudeksi. Päättäisivät jo.

Tuli mieleen, että onko noloa myöntää voittoa tekevänä pörssiyrityksenä hakevansa apurahoja?!

Vierailija
27/29 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa olisi mahdollista olla työtön, vaikka ei olisikaan työnhakijana työkkärissä. Rahan saaminen tosin voisi olla hankalaa, mutta voihan joku olla vaikka niin rikas, ettei tarvitse päivärahaa.

Minä elän omillani asunnon myytyäni. Potti näyttäisi riittävän eläkeikään.  Elintaso jää vaisuksi, mutta en suostu kyykytykseen. Onhan lisäksi nykyinen asunto myytävissä ja jotain pienta omaisuutta.

Vierailija
28/29 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos kyseessä on vuorotteluvapaan sijaisuus, niin kyllä työnantajalla on oikeus ja velvollisuus selvittää viranomaiselta työttömyytesi kesto. 

Vierailija
29/29 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukisitte koko ketjun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän