Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistus lapsen harrastuksesta.

Vierailija
08.07.2015 |

Syksy lähestyy ja viisi vuotta täyttänyt lapsi pitäisi laittaa johonkin harrastukseen. Ahdistaa kamalasti, koska tiedän että nyt on ne vuodet milloin luodaan vahva into johonkin mikä pitää pojan kaidalla tiellä teininä. Ollaan käyty harrastejumpassa ja muskarissa, mutta nyt tuntuu että kaikilla muilla on selvät sävelet mijin lapsi laitetaan. Mä en tiedä.... asumme aika isossa kaupungissa ja vaihtoehtoja on ihan hirveästi. Lapsi ei ole osoittanut mitään erityiskiinnostusta mihinkään, siksi olen nyt vaikeuksissa tämän ylitarjonnan kanssa. Mitäs teidän lapset alkoi harrastaa sinä vuonna kun täyttivät 5, tai myöhemmin? Kun tuntuu että monilla lapsilla on jo joku "oikea" harrastus tässä iässä. Vai kuvittelenko vaan...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on apua siitä että seuraat mitä lapsi touhuaan mieluiten. Jos lapsesi on askartelu- tai piirrustuslapsia niin sitten kuvamataidon kerhoon. Jos hän tykkää musiikista niin sitten musiikkikerhoon. Jos hän taas on sellainen energiapakkaus joka temppuilee koko ajan niin sitten vaikka sirkuskerhoon. Jos hän pelaa ulkona jalkapalloa tai muita pallopelejä innossaan niin sitten sellaseen. Seuraa nyt kesän ajan mitä sinun lapsesi lempiuuhia on ja sitten etsit siihen sopivaa harrastusta. Ei kannata pakoittaa häntä sellaseen mikä ei ole muutenkin jo mieluisaa puuhaa.

Vierailija
2/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me ajateltiin siten, että halutaan johonkin missä liikkuu ja mikä ei ole väkivaltaista ja kallista ja liian intensiivistä. Ja missä on jotenkin järkevää lajitoimintaa, ja minkä lajin parissa voisi viihtyä vaikka papparaiseksi asti. Joten tuupattiin poika tennikseen, ja tykästyi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan huono äiti mut mun mielestä 5 vuotiaan ei tarvi harrastaa yhtään mitään muuta,kuin päiväkotia tai kerhoa tms. Siinä vaiheessa kun laps haluaa alkaa harrastaa ts. kiinnostuu jostain oikeasti, on oikea aika. Ei niin et vanhemmat vie ja päättää, kun kuuluu ja muutkin harrastaa.

Vierailija
4/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tossa iässä. Toki voitte kokeilla, mutta se laji tulee todennäköisesti vielä vaihtumaan moneen kertaan. Mutta joku monipuolinen laji voisi olla tässä iässä hyvä, esimerkiksi voimistelu tai muksujudo.

Vierailija
5/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, miten lapsista tehdään suorittajia jo alle kouluiässä. Antakaa heidän nauttia aikatauluttomuudesta ja kokeilla erilaisia asioita, sen sijaan että puskette johonkin tiettyyn harrastukseen kehittymään huipputaitureiksi. Miksi kiinnostuksen pitäisikään säilyä koko loppuiän? Ihmislapsi on utelias ja vaihtelunhaluinen, ei häntä voi vahingoittamatta pakottaa harrastamaan vain yhtä lajia säännöllisesti. Juujuu tottakai nicojemmiina TAHTOO mennä balettiharkkoihin kuudesti viikossa, mutta mitäpä lapset eivät vanhempiensa eteen tekisi.

Vierailija
6/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 10:50"]

Mä oon varmaan huono äiti mut mun mielestä 5 vuotiaan ei tarvi harrastaa yhtään mitään muuta,kuin päiväkotia tai kerhoa tms. Siinä vaiheessa kun laps haluaa alkaa harrastaa ts. kiinnostuu jostain oikeasti, on oikea aika. Ei niin et vanhemmat vie ja päättää, kun kuuluu ja muutkin harrastaa.

[/quote]

Mun mielestä taas vanhempien tehtävä on kannustaa lapsi ainakin jonkinlaisen liikuntaharrastuksen pariin. Ennen kouluikää opitaan liikuntatottumuksia, ja se tekee vain hyvää. Liikunnasta tulee normaali tapa elää. Sitten kun vanhenee niin voi toki vaihtaa harrastusta oman mieltymyksen mukaan, mutta vanhemmista pitää lähteä se ensimmäisen liikkumisen kipinä. 

Vierailija
7/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä teet nyt ongelman sellaisesta missä EI ole ongelmaa. 5-vuotias ei tarvitse mitään pakkoharrastusta. Jari Sinkkonen sanoi muistaakseni kun joku mamma ihmetteli kun lapsi ei harrasta mitään, että miltäs se muksu vaikuttaa. Äiti siihen ettei siinä mitään vikaa ole, ei se sitten tarvii mitään jos kerran hyvin voi.

Vierailija
8/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite harrastin tanhua suunnilleen tuon ikäsenä, mutta innostus loppu jo varmaan ennen ekaluokan alkua. Lisäksi oon kokeillu taidekoulua, luistelua, kokkikoulua ja erilaisia koulun tai seurakunnan järjestämiä kerhoja. Mikään noista ala-asteajan harrastuksista ei oo jääny mulle pidemmäksi aikaa.
Alotin partion ku olin eskarissa ja harrastan sitä vieläki ja oon menossa ysille. Se on ainoo harrastus joka on mulla kestäny pidempään ku pari vuotta.

Vierailija
9/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hoitopäivän ja työpäivän jälkeen kaikki on niin poikki että on ihanaa vaan tehdä kotona ruoka ja olla loppuilta ilman aikatauluja. Meillä esikoinen aloitti "vakavasti" liikuntaharrastuksensa vasta 11-vuotiaana ja nyt harrastaa kilpatasolla edelleen. Pienempinä leikkivät mitä halusivat ja vapaa-aika kului omaan tahtiin. Ja nyt kulkevat välillä jo itse harrastukseen, ei tarvitse kuskailla.

Vierailija
10/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa vanhemmat kysyi pienenä/nuorena välillä, että haluanko harrastaa jotakin. Arka lapsi ei uskalla haluta ja lisäksi tajusin vanhempien olevan mielissään, kun vastasin etten halua. Eli ei voi mennä niin että vanhemmat odottaa aloitteen tulevan lapselta! Kokeilkaa jotain harrastetta, vaihdelkaa jos ei sovikaan, mutta älkää jääkö odottamaan että lapsi alkaa jotain harrastetta kinuta, ei se välttämättä osaa/uskalla.

Vierailija
11/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kasvata lastasi pumpulissa.
Teininä tulee kokeiltua ja testattua kaikenlaista, se kuuluu kasvamiseen.
Kysy itse lapselta, mistä hän tykkää.

Vierailija
12/12 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata stressata :) Voihan sitä vaikka kokeilla syyskauden jotain ja keväällä jotain muuta. Toki joku harrastus voi olla kiva ajanviete, mutta väkisin ei kannata mitään alottaa jos ei yhtään kiinnosta.