Minkälainen vastuuton äiti antaa teinin tupakoida?!
Sehän on laitontakin! Mutta vaikkei olisikaan, niin ajattelisi edes lapsensa terveyttä!
Kommentit (14)
Itsestä se on lähtöisin, eikä holhoaminen siihen auta vaan lähinnä provosoi. Mielummin polttaa tupakkaa, kun vetäisi piriä.
Aloin polttaa 14-vuotiaana, äitini huomasi vasta parin vuoden jälkeen. Oli tosi pettynyt, mutta en saanut arestia koska nyhjäsin muutenkin aina kotona. Riparilla sai polttaa jos oli lupalappu vanhemmilta. Muistan ihmetelleeni tätä, koska en olisi ikinä kehdannut pyytää eikä vanhempani olisi sitä allekirjoittaneet. Lopetin sitten tupakoinnin jossain vaiheessa, kun aloin säästämään muihin juttuihin.
Tässä varmaan tarkoitetaan tosiaan sitä, että miksi jotkut vanhemmat hyväksyvät teinin tupakoinnin kritisoimatta sitä ollenkaan. Minäkin ihmettelen sitä. Oma teinini on kohta 14 enkä todellakaan hyväksyisi polttamista. Teini ei esim. voisi polttaa minun nähteni. Tiedän, että teinini on kokeillut tupakointia. Annoin siitä negatiivista palautetta ja nyt teiniä ei omien sanojensa mukaan todellakaan kiinnosta tupakointi - kuitenkaan minun kommentoinnin takia vaan muista syistä. Saattaahan olla että kommentointini on vaikuttanut jossain alitajunnassa. Kaverinsa "polttaa" ja kaverin äiti oli sanonut että polta nyt sitten mutta älä isäsi nähden. En voi tajuta tuommoista ratkaisua.
Puolison 3 lasta aloittivat tupakointi teiniikäisenä. Nuorin on 14v nyt ja hyvin maistuu tupakat . En ymmärrä itse miksi sallivat.
Mitenkäs kiellät? Jatkuva videokuvayhteys? Menet kaikkialle mukaan?
Vaikka ei polttaisi kotona tai saisi tupakkaa kotoa, keksii kyllä keinot. Terveisin teininä tupakoinut, joka ei yhtä ainoaa röökiä saanut vanhemmilta tai ikinä polttanut kotitontilla (vanhemmatkaan eivät polttaneet). Eihän he siitä tykänneet, mutta eivät myöskään voineet minua kotiin lukita siitä 18v synttäreihin asti.
Ap varmaan tarkoitti niitä vanhempia, jotka antavat teiniensä tupakoida. Ja niitä löytyy. Myös niitä, jotka hakevat lapsilleen tupakkaa. Miksi näin tekevät, sitä en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:11"]Mitenkäs kiellät? Jatkuva videokuvayhteys? Menet kaikkialle mukaan?
Vaikka ei polttaisi kotona tai saisi tupakkaa kotoa, keksii kyllä keinot. Terveisin teininä tupakoinut, joka ei yhtä ainoaa röökiä saanut vanhemmilta tai ikinä polttanut kotitontilla (vanhemmatkaan eivät polttaneet). Eihän he siitä tykänneet, mutta eivät myöskään voineet minua kotiin lukita siitä 18v synttäreihin asti.
[/quote]
Hanki auktoriteetti ja kunnioitus. Minä en ikimaailmassa olisi uskaltanut/kehdannut polttaa, sillä tiesin vanhempieni kannan asiaan. Lisäksi vanhempani ovat saaneet istutettua päähäni tiedon siitä, mitä kaikkia terveyshaittoja tupakka aiheuttaa. En edes teininä halunnut kokeilla tupakkaa tietäen, kuinka se pilaa elämän. Vaikka olinkin todella 'villi' lapsena ja teininä, en silti tupakkaan koskaan koskenut.
N23
Aloitin tupakoinnin 17- vuotiaana, nyt ilää 38 ja yhä poltan enkä lopeta. Ihanin asia maailmassa!
Omat vanhempani eivät tupakoineet ja yrittivät kaikin keinon saada minutkin lopettamaan.
Oma poikani kertoi vuosi sitten, että samalla luokalla olevan tytön äiti ostaa tytölle tupakkaa ja siideriä. Vähän epäilin, kunnes itse näin tämän 14v tytön ja äidin yhdessä tupakalla keskellä kaupunkia r-kioskin pihalla keskellä päivää. Voi sanoa, että äiti on aika lailla ns. wt -äiti ja tämän mies melko alkoholisoitunut. Pitkäaikaistyöttömiä ja kovaäänistä porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:23"]
Aloitin tupakoinnin 17- vuotiaana, nyt ilää 38 ja yhä poltan enkä lopeta. Ihanin asia maailmassa! Omat vanhempani eivät tupakoineet ja yrittivät kaikin keinon saada minutkin lopettamaan.
[/quote]Voin haistaa löyhkäsi tänne saakka!
Mielipiteeni: Jos nuori on ainakin 15v, voi hänen tietyissä rajoissa antaa käyttää tupakkaa ja alkoholia, jos hänelle sitä tarjotaan, mutta vanhemmat eivät sitä osta.
Kieltäminen todennäköisesti vain johtaa pahoihin tapoihin.
Kerro nuorelle, että juomaansa ei saa jättää vartioimatta sekunniksikaan.
Sekava teksti, mutta you get the point.
Jos nuori on 15, voi hänelle asettaa rajat alkoholin ja tupakan käyttöön.
Itse ainakin tekisin näin, mutta ensin valistaisin terveyshaitoista ja vaikutuksista, ja muistuttaisin, ettei juomaa saa jättää vartioimatta.
En myöskään hankkisi itse lapselle mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:23"]Aloitin tupakoinnin 17- vuotiaana, nyt ilää 38 ja yhä poltan enkä lopeta. Ihanin asia maailmassa!
Omat vanhempani eivät tupakoineet ja yrittivät kaikin keinon saada minutkin lopettamaan.
[/quote]
Vähän käy sääliksi kun et ole saanut kokea mitään oikeasti ihanaa. :/
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:23"]Aloitin tupakoinnin 17- vuotiaana, nyt ilää 38 ja yhä poltan enkä lopeta. Ihanin asia maailmassa!
[/quote] Aivan asiaa puhut :) jokaisen oma elämä ja omat valinnat