Miten saan vaatekaappini täyttymään, apua! (ei yhtään vaatteita)
Olen teini ja ongelmana on vaatekaapin sisällön niukkuus. Omistan muutaman jakun joita pidän, muutaman paidan jota pidän, yhdet farkut ja muutamat legginssit. Miten saan vaatekaappini täyttymään suht koht halvalla, ja niin ettei tarvitsisi edes viikossa pitää samoja vaatteita? Miten saan tehtyä vaatteiden pidosta monipuolista? Miten yhdistelen vaatteita? En käytä ollenkaan edes vähän muotoja paljastavia paitoja, ja tämä taitaa olla suurin ongelma, kun iso osa paidoista on sellaisia. Miten saisin rohkeutta tähän? Haluan myös näyttää pitkältä ja hoikalta, olen 165cm ja painan noin 53kg, minulla on huono kunto ja vatsamakkaroita, muuten kroppa ok. Ihailen Mickanin tyyliä ja vihaan mustaa. Tän tyylisiä vaatteita siis etsin, ja kirpparille EN MENE.
Kommentit (28)
Olen hieman vanhempi täti, joten en osaa tai halua neuvoa tyyleissä ym., mutta koita miettiä juttua kokonaisuuksien kautta. Eli teet sellaisia hankintoja, joilla voit luoda erilaisia vaatekokonaisuuksia. Yleensä ongelma on se, että vaatekaappi on kyllä täynnä tavaraa, mutta eri osia ei sitten oikein järkevästi yhdistele muihin vaatteisiin.
Mietit mitä sulla jo on ja sitten vaikka katselet Zalandolta tai Ellokselta, millaisia juttuja siellä on, joilla täydennät omaa vaatevarastoasi.
Huuh, oispa itsellänikin sama ongelma. Nyt kaapit tursuaa sekalaista vaatetta, kaikkia en edes käytä, mutten raaski heittää vielä poiskaan. Ehkä pitää vaan ottaa itteään niskasta kiinni ja "nyt turhat rätit roskiin/kierrätykseen" ja tilalle oikeasti käyttökelpoisia, minua imartelevia vaatteita.
Ohis.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:07"]Huuh, oispa itsellänikin sama ongelma. Nyt kaapit tursuaa sekalaista vaatetta, kaikkia en edes käytä, mutten raaski heittää vielä poiskaan. Ehkä pitää vaan ottaa itteään niskasta kiinni ja "nyt turhat rätit roskiin/kierrätykseen" ja tilalle oikeasti käyttökelpoisia, minua imartelevia vaatteita.
Ohis.
[/quote] Ongelma on minulla se, että vaikka nyt ostaisinkin vaikka kahdet farkut ja 5 toppia ja yhden jakun lisää, olisi se kokonaisuuden kannalta hirmu vähän. Pitäisi ostaa montakymmentä vaatekappaletta, jotta tuntuisi, että jola viikon päivälle olisi esim eri vaatteet.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:07"]Huuh, oispa itsellänikin sama ongelma. Nyt kaapit tursuaa sekalaista vaatetta, kaikkia en edes käytä, mutten raaski heittää vielä poiskaan. Ehkä pitää vaan ottaa itteään niskasta kiinni ja "nyt turhat rätit roskiin/kierrätykseen" ja tilalle oikeasti käyttökelpoisia, minua imartelevia vaatteita.
Ohis.
[/quote] Edellinen oli siis ap. Ole onnellinen, että sinun ongelmasi on tuo eikä vaatteide vähäisyys. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:00"]Mene itse sinne kaappiin.
[/quote] Mistä syystä? Ap
Itse panostaisin laatuun, en määrään. Laadukasta ja yksinkertaista, ns. ajatonta vaatetta. Niillä pärjää pitkälle.
Ohis: Pitääkö teinit jakkuja?
Ja ei kannata miettiä yksittäisten vaatekappaleiden määrää. Jos tänään pidät toppia A jakun B kanssa niin huomenna voit vaihtaa jakun alle topin C, ylihuomenna palaat toppiin A mutta jakun D kanssa.
Löydä oma tyylisi, jolloin et tee ainakaan virheostoksia (jos et pidä avonaisista topeista niin unohda ne äläkä edes yritä opetella) ja tarpeet on helpompi hahmottaa.
Itse ostan 99% vaatteistani UFFin tasarahapäiviltä. En ikinä maksaisi samoista vaatteista montaa kymppiä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:16"]Itse panostaisin laatuun, en määrään. Laadukasta ja yksinkertaista, ns. ajatonta vaatetta. Niillä pärjää pitkälle.
[/quote] Itse katson aina ulkonäköä, ja siinä olenkin todella tarkka. En tykkää teinien massatyylistä vaan enemmäniin hienostuneesta ja klassisesta. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:17"]Ohis: Pitääkö teinit jakkuja?
Ja ei kannata miettiä yksittäisten vaatekappaleiden määrää. Jos tänään pidät toppia A jakun B kanssa niin huomenna voit vaihtaa jakun alle topin C, ylihuomenna palaat toppiin A mutta jakun D kanssa.
Löydä oma tyylisi, jolloin et tee ainakaan virheostoksia (jos et pidä avonaisista topeista niin unohda ne äläkä edes yritä opetella) ja tarpeet on helpompi hahmottaa.
[/quote] Minä pidän. Kaikki eivät mutta minä tykkään. Avonaisuus vaatteissa ei edes ole se ongelma. En halua edes vähänkään ihonmyötäisiä vaatteita, siis sellaisia, jotka paljastavat rinnan koon tai muodon. Tämäkin on ongelma ja tässä tarvitsisin rohkeutta. Oman tyylini olen jo löytänyt vuosia sitten, mutta ongelmana on vaatteiden määrä jolloin en pysty toteuttamaan tyyliäni. Rahaa kyllä olisi mutta en halua tonnia käyttää yhdellä kertaa vaatteisiin. Kenkiäkin pitäisi hankkia.
Ajattelin ensin vinkata, että kirppareilta löytyy hyvin laadukkaita vaatteita halvalla, mutta et ilmeisesti usko sitä ja luulet ehkä kirppareilla käymisen olevan "noloa." Siksi annankin kirjavinkin, josta on iloa, ellet tuumi kirjastossa käymisen olevan "noloa." Olen itsekin lukenut tuon kirjan ja suosittelen sitä muillekin.
Rinna Saramäki: Hyvän mielen vaatekaappi
Atena, 2013"
"Saramäen kirjan lukemista voisi suositella oikeastaan kaikille: harvalla meistä on eettinen hyvän mielen vaatekaappi, jonka sisällön eteen ei ole tuhottu luontoa tai raadettu hikipajoissa. Vastuu vaatteiden tuotantotavoista ei tietenkään ole ainoastaan kuluttajalla, vaan sen pitäisi olla ennen kaikkea yrityksillä, kuten Saramäki selvin sanoin osoittaa.
Kirjassa on käytännön ohjeita vaateostosten järkeistämiseen ja suunnittelemiseen. Siinä kerrotaan myös kankaiden eroista, miten tutkia vaatteiden laatua ja korjata niitä. Väistämättä tulee mieleen, miten paljon suhteemme vaatteisiin on muuttunut. Siitä kielivät myös lainaukset aiempien vuosikymmenten naisille suunnatuista oppaista. Paula Maisniemi kirjoitti vuonna 1963: "Meillä kaikilla täytyy olla aikaa vaatteittemme suunnitteluun, ilman sitä teemme epäonnistuneita ja kalliiksi tulevia ostoksia".
Hyvän mielen vaatekaappi onkin kuin nykypäivän versio vanhemmista naisille suunnatuista oppaista, kuten Maisniemen Pukeudu harkiten -kirjasta. Siinäkin mielessä, että se on selvästi naisille osoitettu, vaikka olisi sen kaltaisesta kirjasta iloa miehillekin.
Takakannen teksti:
Kuvittele, että avaat vaatekaappisi oven. Kohtaako katseesi ilmavan järjestyksen, josta voit vaivatta valita päivän päällepantavat? Vai vyöryykö kaapista läjittäin sekalaisia vaatteita, osa likaisia, osa rikki, kaikki vääränlaisia. ”Ei mitään päällepantavaa” -tunne ajaa sinua taas kohti vaatekauppaa.
Seis! Nyt voit saada vaatesuhteesi tasapainoon.
Vaatteissa kietoutuvat yhteen yksilön murheet ja toisaalta kaukaiset, mutta sitäkin suuremmat eettiset ja ekologiset ongelmat. Vaatekulttuuria ja –bisnestä vetää eri suuntiin kaksi kehityslinjaa: lisääntyvä tietoisuus vaatetuotannon epäeettisistä ja ekologisesti tuhoisista puolista, toisaalta taas vuosi vuodelta lisääntyvä halpatuotanto ja vaatteiden mieltäminen miltei kertakäyttöisiksi kulutustavaroiksi. Miksi vaateala on näin älyttömässä tilanteessa ja miten asiaintilan voisi korjata?
Jos haluaa ostaa vähän mutta laadukasta, niin paljonko on vähän ja mistä tuntee laadukkaan? Kuinka välttyä vaatekaappia täyttäviltä impulssiostoksilta? Miten selkeytetään oma tyyli? Mitä puuvillantuotannosta pitää tietää, kun ostaa T-paidan? Voiko olla yhtä aikaa ekotiedostava ja muotiharrastaja? Pärjääkö 33 vaatteella klome kuukautta? Näihin ja moniin muihin muotifriikin kiperiin kysymyksiin vastaa Hyvän mielen vaatekaappi."
Lähde: http://www.kuudesaisti.net/takakansi/rinna-saramaki-hyvan-mielen-vaatekaappi
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:17"]Haluat halvalla, mutta kirppari ei kelpaa?
[/quote] En halua käyttää tuntemattomien ihmisten jo käytettyjä vaatteita. Sukulaiset ja kaverit ovat toki poikkeus. Kaikilla on ominaishaju eikä kirpparilta muutenkaan löydy etsimiäni vaatteita. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:00"]Mene itse sinne kaappiin. [/quote] Mistä syystä? Ap
[/quote]
Saisit sen täyteen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:27"]Ajattelin ensin vinkata, että kirppareilta löytyy hyvin laadukkaita vaatteita halvalla, mutta et ilmeisesti usko sitä ja luulet ehkä kirppareilla käymisen olevan "noloa." Siksi annankin kirjavinkin, josta on iloa, ellet tuumi kirjastossa käymisen olevan "noloa." Olen itsekin lukenut tuon kirjan ja suosittelen sitä muillekin.
Rinna Saramäki: Hyvän mielen vaatekaappi
Atena, 2013"
"Saramäen kirjan lukemista voisi suositella oikeastaan kaikille: harvalla meistä on eettinen hyvän mielen vaatekaappi, jonka sisällön eteen ei ole tuhottu luontoa tai raadettu hikipajoissa. Vastuu vaatteiden tuotantotavoista ei tietenkään ole ainoastaan kuluttajalla, vaan sen pitäisi olla ennen kaikkea yrityksillä, kuten Saramäki selvin sanoin osoittaa.
Kirjassa on käytännön ohjeita vaateostosten järkeistämiseen ja suunnittelemiseen. Siinä kerrotaan myös kankaiden eroista, miten tutkia vaatteiden laatua ja korjata niitä. Väistämättä tulee mieleen, miten paljon suhteemme vaatteisiin on muuttunut. Siitä kielivät myös lainaukset aiempien vuosikymmenten naisille suunnatuista oppaista. Paula Maisniemi kirjoitti vuonna 1963: "Meillä kaikilla täytyy olla aikaa vaatteittemme suunnitteluun, ilman sitä teemme epäonnistuneita ja kalliiksi tulevia ostoksia".
Hyvän mielen vaatekaappi onkin kuin nykypäivän versio vanhemmista naisille suunnatuista oppaista, kuten Maisniemen Pukeudu harkiten -kirjasta. Siinäkin mielessä, että se on selvästi naisille osoitettu, vaikka olisi sen kaltaisesta kirjasta iloa miehillekin.
Takakannen teksti:
Kuvittele, että avaat vaatekaappisi oven. Kohtaako katseesi ilmavan järjestyksen, josta voit vaivatta valita päivän päällepantavat? Vai vyöryykö kaapista läjittäin sekalaisia vaatteita, osa likaisia, osa rikki, kaikki vääränlaisia. ”Ei mitään päällepantavaa” -tunne ajaa sinua taas kohti vaatekauppaa.
Seis! Nyt voit saada vaatesuhteesi tasapainoon.
Vaatteissa kietoutuvat yhteen yksilön murheet ja toisaalta kaukaiset, mutta sitäkin suuremmat eettiset ja ekologiset ongelmat. Vaatekulttuuria ja –bisnestä vetää eri suuntiin kaksi kehityslinjaa: lisääntyvä tietoisuus vaatetuotannon epäeettisistä ja ekologisesti tuhoisista puolista, toisaalta taas vuosi vuodelta lisääntyvä halpatuotanto ja vaatteiden mieltäminen miltei kertakäyttöisiksi kulutustavaroiksi. Miksi vaateala on näin älyttömässä tilanteessa ja miten asiaintilan voisi korjata?
Jos haluaa ostaa vähän mutta laadukasta, niin paljonko on vähän ja mistä tuntee laadukkaan? Kuinka välttyä vaatekaappia täyttäviltä impulssiostoksilta? Miten selkeytetään oma tyyli? Mitä puuvillantuotannosta pitää tietää, kun ostaa T-paidan? Voiko olla yhtä aikaa ekotiedostava ja muotiharrastaja? Pärjääkö 33 vaatteella klome kuukautta? Näihin ja moniin muihin muotifriikin kiperiin kysymyksiin vastaa Hyvän mielen vaatekaappi."
Lähde: http://www.kuudesaisti.net/takakansi/rinna-saramaki-hyvan-mielen-vaatekaappi
[/quote] En pidä kirpparilla käymistä nolona. Moni kavereistanikin käy. Itse en vaan tykkää eikä sieltä löydy koskaa minun tyylilleni sopivia. Ap
Siis onko tuo "Mickan" joku roolihahmon nimi (Solsidan?) Ainoa mitä onnistuin googlaamalla löytämään.
Tyyli on klassisen naisellinen, "ruotsalaisblondi", vaalea nainen ja vaaleita vaatteita?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:41"]
Siis onko tuo "Mickan" joku roolihahmon nimi (Solsidan?) Ainoa mitä onnistuin googlaamalla löytämään.
Tyyli on klassisen naisellinen, "ruotsalaisblondi", vaalea nainen ja vaaleita vaatteita?
[/quote]
Aika yksinkertaisen elegantti tyyli hänellä: hihattomia mekkoja, hame+ paita yhdistelmä, vaaleita värejä.
hommaat esim tummat farkut ja siniset farkut, mustat housut, ehkä beiget chinot/viinipunaiset/oliivinvihreät jne.
eriväreissä peruspaitoja, kerran jakkuja sulla jo on, niiden alle. ihan ekana vaikka musta, harmaa, valkoinen, tummansininen
pidätkö mekkoja, hameita?
älä osta uutta vaatetta, ellei se sovi vaikka jo viiden kaapissa olevan muun vaatteen kanssa yhteen.
Up