Vanhojen vanhempien hoitaminen
Miten te työssä käyvät perheelliset olette järjestäneet ikääntyvien vanhempienne hoidon? Kun ainoat tilaisuudet esimerkiksi talon kunnossapitoon on omalla lomalla, mutta se on sitten pois perheen kanssa vietetystä ajasta. Otatteko palkatonta vapaata vai miten? Matkaa on useamman tunnin ajo ja vanhemmillani on iso omakotitalo ja iso tontti, joka sekin vaatii hoitoa. Eikähän toisia voi omasta kodistaan poiskaan häätää, jos eivät halua muuttaa helppohoitoisempaan. Ideoita?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4h katsoo ruohonleikkauksen vaaralliseksi työksi, ei onnistu siis. Ja lehtien haravointi on myös ihan järkyttävä urakka. Siihen menee päivä poikineen. Ja keväisin se pitää myös hoitaa. Kiinteistöpalvelufirmat on tarkoitettu taloyhtiöille yms eikä hoida yksittäisiä taloja haja-asutusalueella.
-ap-Jos on lähistöllä mökkitalkkareita, ne varmaan hoitaisivat haja-asutusalueella tuollaiset. Eri asia taas on se, jos ei vanhemmillasi ole rahaa ylimääräistä niin kuin omilla vanhemmillani. Ok-talossa vaan silti pitäisi saada asua.
Meinasin just ehdottaa samaa. Mun siskolla on mökki pikkupaikkakunnalla ja joku paikallinen käy hoitamassa siellä paljonkin asioita. Maksua vastaan tietenkin.
Annatte sen pihan olla. Paljon autiotaloja joissa heinikko kasvaa pihalla ilman ongelmaa. Polut kyllä jää luonnostaan matalaksi. Eikös se ole trendikästä jopa semmoinen oma kotiniitty.
Kuka nämä nykyiset vanhukset on kasvattanut? Vaikea kuvitella että itse muuttuisin tuommoiseksi.
Ai niin, se mitä naapurit ajattelee jos ei pihaa hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
On yksinkertaisesti palkattu väkeä avuksi. Pikkupaikkakunnalla sitä väkeä löytyy kokemukseni mukaan todella helposti! Joku kylältä käy siivoamassa, toinen ajaa traktorilla lumityöt/hiekoitukset ja kesällä ruohon, syksyllä haravoi, neljäs tuo klapeja pihaan ja sen lapset käy pikkupalkkiosta pinoamassa ne puuvajaan. Tähän ei tarvita edes mitään yrittäjiä, nämä on ihan yksityisihmisiä. Jos on säännöllistä työtä, on maksettu palkka.fi:n kautta. Ja juujuu verot on hoidettu ja kotitalousvähenny haettu (yleensä, jonkun yksittäisen kaksikymppisen takia ei kyl kannata, siitä tulee verottajallekin enemmän kuouja kuin tuloja).
Varsinaisiin remppahommiin esim katon paikkaukseen, on palkattu joku paikallinen urakoitsija. Aina on löytynyt, nimenomaan sieltä pikkupaikkakunnalta. Ne on yrittäjiä, usein vähän sellaisia monitoimiyrittöjiå.
Pointti on siinä, että nämä ei yleensä mainosta missään, muualla kun puskaradiossa, tai korkeintaan s-marketin ilmoitustaululla. Ei nettisivuja, tms. Nämä tekijåt löytää, kun kyselee tutuilta ja kaukaisemmiltw sukulaisilta kyseisellä paikkakunnalla.
Toki jos ei tunne ketään, eikä haluakaan tuntea, on hankalampaa.
Minulla taas on se kokemus, että pikkupaikkakunnilta näitä yrittäjiä/tekijöitä ei löydy. Joku on riidoissa jonkun kanssa, joku toinen on jonkun exä, joku on ihan juoppo, joku ei osaa ja on huolimaton, joku on jotakin kautta tuttu ja sen kumminserkunkaima on taas ärsyttävä ihminen. Liian pieni piirit yksinkertaisesti.
Mä olen myös miettinyt, että miksi vanhat vanhemmat olettavat niin automaattisesti, että lapset kyllä hoitavat heidän omakotitalonsa, kun itse eivät jaksa. Meilläkin isovanhemmat pitävät ihan itsestäänselvyytenä, että minä kyllä pesen keittiön, saunan ja rännit ynnä muut, kun tulen kesälomalla käymään perheen kanssa Espoosta Kittilään. Viime kesän kahden viikon työleirin jälkeen sanoin, että nyt loppuu tämä eikä tulla enää "lomalle".
Vierailija kirjoitti:
Äitini on liki yhdeksänkymppinen, eikä suostu muuttamaan omakotitalostaan minnekään. Asun 70 km päässä ja käyn töissä, lapseni ovat toki jo aikuisia.
Joskus olen siellä kolannut lumia, mutta tällä hetkellä oma terveydentilani on sellainen, että en kykene. Niinpä äidin on ollut pakko ostaa palvelu. Pihan nurmikko on välillä jäänyt pitkiksi ajoiksi leikkaamatta, ja kukkapenkkien olen antanut rauhassa rapistua. Tykkään äidistäni ja asukoon sitten siellä missä haluaa, mutta ei se niinkään voi mennä, että hänen itsepäisyytensä vuoksi minä joudun ylläpitämään hänen talonsa ja pihansa kuntoa.
Sanot, ettei toisia nyt voi häätää omasta kodistaan. Ei niin. Mutta jokainen tekee kuitenkin itse asumisratkaisunsa, ja jos jotkut ovat valinneet sellaisen asumisratkaisun, missä eivät pärjää, niin ei kai ole aikuisen lapsen tehtävä kannatella tuota pärjäämisen harhaa sillä, että käy passaamassa ja hoitamassa talon työt?
Ehkä nyt on aika sinun ja aikuisten lapsiesi vuoro auttaa äitiäsi. Ei se 90-kymppinen enää kovin kauvaa apua tarvitse.
Alaluokkaisuus ilmenee juuri siinä ettei vanhemia hakuta auttaa millään laillaa kun se aika tuleee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on liki yhdeksänkymppinen, eikä suostu muuttamaan omakotitalostaan minnekään. Asun 70 km päässä ja käyn töissä, lapseni ovat toki jo aikuisia.
Joskus olen siellä kolannut lumia, mutta tällä hetkellä oma terveydentilani on sellainen, että en kykene. Niinpä äidin on ollut pakko ostaa palvelu. Pihan nurmikko on välillä jäänyt pitkiksi ajoiksi leikkaamatta, ja kukkapenkkien olen antanut rauhassa rapistua. Tykkään äidistäni ja asukoon sitten siellä missä haluaa, mutta ei se niinkään voi mennä, että hänen itsepäisyytensä vuoksi minä joudun ylläpitämään hänen talonsa ja pihansa kuntoa.
Sanot, ettei toisia nyt voi häätää omasta kodistaan. Ei niin. Mutta jokainen tekee kuitenkin itse asumisratkaisunsa, ja jos jotkut ovat valinneet sellaisen asumisratkaisun, missä eivät pärjää, niin ei kai ole aikuisen lapsen tehtävä kannatella tuota pärjäämisen harhaa sillä, että käy passaamassa ja hoitamassa talon työt?
Ehkä nyt on aika sinun ja aikuisten lapsiesi vuoro auttaa äitiäsi. Ei se 90-kymppinen enää kovin kauvaa apua tarvitse.
Alaluokkaisuus ilmenee juuri siinä ettei vanhemia hakuta auttaa millään laillaa kun se aika tuleee.
Voi sinua höpsyä. Kuka sanoi että en auta äitiäni?
Teen hänen kauppareissunsa joka viikko. Hoidan hänen sairaalakäyntinsä, kun hän haluaa minut mukaansa - ja niitä piisaa, koska yhtä sun toista hoidettavaa on. Kun isäni sairasti viimeisinä vuosinaan kävin siellä pari kolme kertaa viikossa, ja lopulta sairastuin itse. Hankin kodinkonehuollot tarvittaessa, ja hoidan myös uudet kodinkoneet kaupasta.
Mutta johonkin se raja on vedettävä. Minä ja puolisoni jouduimme itsekin luopumaan ok-taloasumisesta puolison sairauden takia, joten äidin itsepäisyys on nyt vaan ihan itsepäisyyttä, vaikka herttainen ihminen onkin.
Ruohot kasvakoot, lumenaurauksen hoitaa tuttu kyläläinen, kun se on kyllä vähän vaikea homma tehdä silloin kun itsekin käy töissä. Ja ymmärtääkseni kukkapenkin pitäisi tuottaa iloa enemmän kuin vaivaa, ei kai niitä kukkia nyt naapureiden takia tarvitse hoitaa?
Aikuisilla lapsillani on niilläkin työnsä ja lisäksi omat lapsensa. Kyllä hekin tarvittaessa ovat vanhempiani auttaneet, mutta aika ymmärrettävää, että etäisyyden lisäksi heillä oman elämänsä kiireet nyt kuormittavimmillaan.
Jos vanhukset ei suostu muuttamaan sellaiseen asuntoon jota pystyvät itse hoitamaan, niin sitten ovat keskenään sen ison okt:n ja tonttinsa kanssa.
Kyllä vanhempiaan voi auttaa asioiden hoitamisessa, mutta rajat on vedettävä. On todella itsekästä asua paikassa jota ei itse pysty ylläpitämään ja vaatia lapsia kulkemaan pahimmillaan satoja kilometrejä monta kertaa kuukaudessa sen takia. Lasten pitää ilmoittaa, että ei onnistu, on tässä omakin elämä hoidettavana.
Iäkkäitä vanhempia voi auttaa oman aikataulun ja jaksamisen puitteissa, mutta vanhempien on myös suostuttava tekemään kompromisseja. Ei sellainen onnistu, että eletään olosuhteissa, joita ei pysty ollenkaan itse hoitamaan, ja jääräpäisesti vaaditaan muita oman elämänsä kustannuksella huolehtimaan asioista.
Vierailija kirjoitti:
4h katsoo ruohonleikkauksen vaaralliseksi työksi, ei onnistu siis. Ja lehtien haravointi on myös ihan järkyttävä urakka. Siihen menee päivä poikineen. Ja keväisin se pitää myös hoitaa. Kiinteistöpalvelufirmat on tarkoitettu taloyhtiöille yms eikä hoida yksittäisiä taloja haja-asutusalueella.
-ap-
Onpas tosi vaarallista leikata lykättävää konetta. Ymmärrän kyllä bensa tai sähkö mutta manuaalilla kyllä pitäis uskaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-Onpas tosi vaarallista leikata lykättävää konetta. Ymmärrän kyllä bensa tai sähkö mutta manuaalilla kyllä pitäis uskaltaa.
No totta kai bensaleikkuri, ei kai nyt kukaan millään lihasvoimin lykittävällä ison omakotitalon tonttia leikkaa. Mutta joo, on vaarallista työtä, jota 4H ei tee. Silti samaan aikaan kaupunki ja huoltoyhtiöt palkkaa alaikäisiä leikkaamaan puistojen nurmikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat saavat ihan itse keksiä, miten pystyvät asumaan omakotitalossa. Ei he voi omaa asumistaan nakittaa lasten niskoille. Eihän siinä tarvitse kuin lapselta jalan murtuminen, niin vanhemmat on pulassa. Jostain syystä vanhemmiten joistain ihmisistä tulee hyvin itsekkäitä.
Salli mun nauraa, minä, minä nuoret ei ole yhtään itsekkäitä, huoh.
T. Nuori, joka auttaa mielellään jopa vieraita vanhoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat eivät itse pysty huolehtimaan asioistaan, he voivat hakeutua edunvalvontaan. Ei se ilmaista ole, mutta lapset vapautuvat huoltovelvollisuudesta.
Älä unta näe.
Edunvalvontaan ei niin vain hakeuduta. Pitää olla lähes muumio, ja lääkärin on todettava muumioituminen ennenkuin on mitään mahdollisuutta edunvalvonnasta.
Tiedän, koska itse ole yhden täysin dementoituneen edunvalvoja.
Ihan vähänennen laitoshoitoa saatiin asiasta päätös.
Vieraita vanhuksia onkin ihan kiva auttaa ja olla ystävällinen. Mutta omat vanhemmat on rasittavia. Kun kerrankin sanot ei, ei käy. Sinulle sanotaan että jätän sinut perinnöttömäksi-ja tämä on tosi. Lopulta luovuin vanhempieni passaamisesta, ja ymmärrän myös muita jotka eivät jaksa vanhuksia käydä tapaamassa esim. vanhainkodeissa. Ja toivomus-älkää puuttuko toisten asioihin, hoitakaa te ihmiset vaan omien vanhempienne asioita. Liian usein kuulee miten arvostellaan heitä jotka vuosien auttamisrumban jälkeen ei enää jaksa "auttaa" vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat saavat ihan itse keksiä, miten pystyvät asumaan omakotitalossa. Ei he voi omaa asumistaan nakittaa lasten niskoille. Eihän siinä tarvitse kuin lapselta jalan murtuminen, niin vanhemmat on pulassa. Jostain syystä vanhemmiten joistain ihmisistä tulee hyvin itsekkäitä.
Salli mun nauraa, minä, minä nuoret ei ole yhtään itsekkäitä, huoh.
T. Nuori, joka auttaa mielellään jopa vieraita vanhoja ihmisiä.
Sitoudupa vuosikausiksi auttamaan vuorokaudet ympäri asiassa kuin asiassa. Ota huomioon sekin, että näiden iäkkäiden vanhempien lapset alkavat itsekin olla eläkeiässä eikä kaikki ole itsekään kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-Jos on lähistöllä mökkitalkkareita, ne varmaan hoitaisivat haja-asutusalueella tuollaiset. Eri asia taas on se, jos ei vanhemmillasi ole rahaa ylimääräistä niin kuin omilla vanhemmillani. Ok-talossa vaan silti pitäisi saada asua.
Tiedän, että eräässä kunnassa käytetään lievästi vammaisia / työrajoittesia palvelemassa vanhusten tms pihahoidoissa. Asukkaat maksavat pientä korvausta, kesällä ruohonleikkuusta ym ja talvella lumitöistä. Ohjaaja on tietysti työntekijöiden mukana. Kaikki eivät välttämättä tiedä, että sellasta on tarjolla ja tietysti on tarjolla rajoitetusti.
Meillä perheellisillä on velvollisuus omia lapsia kohtaan. Vanhuksilla on vapaus valita, haluavatko asua isossa talossa vai muuttaa helpompaan asuntoon.
Meillä perheellisillä on velvollisuus omia lapsia kohtaan. Vanhuksilla on vapaus valita, haluavatko asua isossa talossa vai muuttaa helpompaan asuntoon.
Laskin tässä että tämän kirjoituksen jälkeen on puoliso viettänyt vanhempiensa luona yhteensä suunnilleen kolme viikkoa tekemässä kaikenlaisia töitä, etätyöt kun tämän mahdollistavat. Talviloma meni kokonaan, itse jäin kotiin lasten kanssa. Välillä tunnen itseni yksinhuoltajaksi.
-ap-
Jos on lähistöllä mökkitalkkareita, ne varmaan hoitaisivat haja-asutusalueella tuollaiset. Eri asia taas on se, jos ei vanhemmillasi ole rahaa ylimääräistä niin kuin omilla vanhemmillani. Ok-talossa vaan silti pitäisi saada asua.