Vanhojen vanhempien hoitaminen
Miten te työssä käyvät perheelliset olette järjestäneet ikääntyvien vanhempienne hoidon? Kun ainoat tilaisuudet esimerkiksi talon kunnossapitoon on omalla lomalla, mutta se on sitten pois perheen kanssa vietetystä ajasta. Otatteko palkatonta vapaata vai miten? Matkaa on useamman tunnin ajo ja vanhemmillani on iso omakotitalo ja iso tontti, joka sekin vaatii hoitoa. Eikähän toisia voi omasta kodistaan poiskaan häätää, jos eivät halua muuttaa helppohoitoisempaan. Ideoita?
Kommentit (40)
Ei niitä palveluita ole pikkupaikkakunnalla saatavana. Ostaisin jos olisi. Selvitetty on. Siivooja kyllä käy välillä, mutta esim. pihan hoitoon ja talon kunnossapitoon ei ole yrittäjiä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat muutti kerrostaloon.
Eivät halua muuttaa pois kodistaan.
Ei voi olla niin itsekäs, että asuu omakotitalossa eikä pysty taloa ylläpitämään. Rahalla saa takonmiespalvet. Se vain on muutettava kerrostaloon.
Älä edes pikkuisen auta. Omakotitalon työt vie tunteja viikossa. Ainakin meidän pikkutontilla vei, kun halusi pitää kaiken kunnossa. Lumityöt huoh.
Talon kunnossapito?
Ulkoportaat piti uudistaa kokonaan, tehtiin ostopalveluna.
Siivooja käy myös ostopalveluna.
Lumityöt ostopalveluna.
Ruohikko leikataan muutaman kerran kesässä joko lapset tai ostopalveluna.
Vanhemmat saavat ihan itse keksiä, miten pystyvät asumaan omakotitalossa. Ei he voi omaa asumistaan nakittaa lasten niskoille. Eihän siinä tarvitse kuin lapselta jalan murtuminen, niin vanhemmat on pulassa. Jostain syystä vanhemmiten joistain ihmisistä tulee hyvin itsekkäitä.
Äitini on liki yhdeksänkymppinen, eikä suostu muuttamaan omakotitalostaan minnekään. Asun 70 km päässä ja käyn töissä, lapseni ovat toki jo aikuisia.
Joskus olen siellä kolannut lumia, mutta tällä hetkellä oma terveydentilani on sellainen, että en kykene. Niinpä äidin on ollut pakko ostaa palvelu. Pihan nurmikko on välillä jäänyt pitkiksi ajoiksi leikkaamatta, ja kukkapenkkien olen antanut rauhassa rapistua. Tykkään äidistäni ja asukoon sitten siellä missä haluaa, mutta ei se niinkään voi mennä, että hänen itsepäisyytensä vuoksi minä joudun ylläpitämään hänen talonsa ja pihansa kuntoa.
Sanot, ettei toisia nyt voi häätää omasta kodistaan. Ei niin. Mutta jokainen tekee kuitenkin itse asumisratkaisunsa, ja jos jotkut ovat valinneet sellaisen asumisratkaisun, missä eivät pärjää, niin ei kai ole aikuisen lapsen tehtävä kannatella tuota pärjäämisen harhaa sillä, että käy passaamassa ja hoitamassa talon työt?
Vierailija kirjoitti:
Talon kunnossapito?
Ulkoportaat piti uudistaa kokonaan, tehtiin ostopalveluna.
Siivooja käy myös ostopalveluna.
Lumityöt ostopalveluna.
Ruohikko leikataan muutaman kerran kesässä joko lapset tai ostopalveluna.
Muutaman kerran kesässä? Alkukesästä se pitää leikata kerran viikossa, niin nopeasti se kasvaa.
Jos vanhemmat eivät itse pysty huolehtimaan asioistaan, he voivat hakeutua edunvalvontaan. Ei se ilmaista ole, mutta lapset vapautuvat huoltovelvollisuudesta.
ITse tein teini-ikäisenä 4H-töitä, ymmärtääkseni olivat suhteellisen edullisia työnantajalle.
Kävin esim. kolmen vanhuksen luona siivoamassa viikottain, keväällä oli mm. haravointia ja esim . ikkunan pesua.
Olisko sellaisesta apua vanhempiesi tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat eivät itse pysty huolehtimaan asioistaan, he voivat hakeutua edunvalvontaan. Ei se ilmaista ole, mutta lapset vapautuvat huoltovelvollisuudesta.
Minun piti laittaa tuohon huoltovelvollisuuteen lainausmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsilla ole huolto velvollisuutta.
Oletko kysynyt kunnan vanhuspalveluja?
Omalla äidillä käy veteraanijärjestön siivooja kerran viikossa, 4h:n kautta kesällä ruohonleikkaaja ja talvella lumitöiden tekijä. Näistä saa kotitalousvähennyksen verotukseen. Jos sinä olet maksaja, niin vähennys kuuluu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat saavat ihan itse keksiä, miten pystyvät asumaan omakotitalossa. Ei he voi omaa asumistaan nakittaa lasten niskoille. Eihän siinä tarvitse kuin lapselta jalan murtuminen, niin vanhemmat on pulassa. Jostain syystä vanhemmiten joistain ihmisistä tulee hyvin itsekkäitä.
Toinen pystyy jättämään vanhemmat oman onnensa nojaan ja toinen ei . Vaikea tilanne , itse hoidan näännyksiin asti että vanhemmat saavat asua kotonaan niin kauan kuin haluavat , velvollisuuden tunne painaa , ei pysty olemaan välittämättä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat muutti kerrostaloon.
Eivät halua muuttaa pois kodistaan.
Jos eivät halua muuttaa, anna olla. Aikuiset ihmiset tekevät itse omat päätökset ja elävät niiden kanssa.
Oletko myös uikkareissa sisällä ym.?
Ei se onnistukaan, ellei ole iso perhe. Meillä mummin omakotitaloa pystyi pitämään loppuun asti, kun lapsia oli 6 tekemässä vuoronperään pihatöitä ja yksi asui samalla paikkakunnalla. Kauempaakin tulivat lapset sinne lomailemaan omien lastensa ja lastenlastensa kanssa ja tekemään samalla töitä. Yhden kaukana asuvan lapsen, jolla on itsellään alaikäiset lapset, kanssa homma ei olisi onnistunut millään.
4h katsoo ruohonleikkauksen vaaralliseksi työksi, ei onnistu siis. Ja lehtien haravointi on myös ihan järkyttävä urakka. Siihen menee päivä poikineen. Ja keväisin se pitää myös hoitaa. Kiinteistöpalvelufirmat on tarkoitettu taloyhtiöille yms eikä hoida yksittäisiä taloja haja-asutusalueella.
-ap-
On yksinkertaisesti palkattu väkeä avuksi. Pikkupaikkakunnalla sitä väkeä löytyy kokemukseni mukaan todella helposti! Joku kylältä käy siivoamassa, toinen ajaa traktorilla lumityöt/hiekoitukset ja kesällä ruohon, syksyllä haravoi, neljäs tuo klapeja pihaan ja sen lapset käy pikkupalkkiosta pinoamassa ne puuvajaan. Tähän ei tarvita edes mitään yrittäjiä, nämä on ihan yksityisihmisiä. Jos on säännöllistä työtä, on maksettu palkka.fi:n kautta. Ja juujuu verot on hoidettu ja kotitalousvähenny haettu (yleensä, jonkun yksittäisen kaksikymppisen takia ei kyl kannata, siitä tulee verottajallekin enemmän kuouja kuin tuloja).
Varsinaisiin remppahommiin esim katon paikkaukseen, on palkattu joku paikallinen urakoitsija. Aina on löytynyt, nimenomaan sieltä pikkupaikkakunnalta. Ne on yrittäjiä, usein vähän sellaisia monitoimiyrittöjiå.
Pointti on siinä, että nämä ei yleensä mainosta missään, muualla kun puskaradiossa, tai korkeintaan s-marketin ilmoitustaululla. Ei nettisivuja, tms. Nämä tekijåt löytää, kun kyselee tutuilta ja kaukaisemmiltw sukulaisilta kyseisellä paikkakunnalla.
Jos vanhemmilla rahaa ostakaa palveluita .