Miten päästä eroon fyysisesti oireilevasta ahdistuksesta?
Mieltäni painaa todella paljon erään henkilön valinnat, joihin en pysty vaikuttamaan, mutta jotka vaikuttavat elämääni. Ahdistaa, kun tunnen olevani vain täysin voimaton pelinappula. Paha olo on muuttunut fyysiseksi. On raskasta hengittää, sydämessä tuntuu olevan kivi ja öisin on vaikeaa nukkua. Pinna on koko ajan kireällä ja keskittyminen yhtään mihinkään on melkein mahdotonta.
Miten tästä ahdistavasta tunteesta voisi päästä eroon? Olen tuskaillut asian kanssa jo useita kuukausia. Yritän keksiä mukavaa tekemistä, olla ulkona, vältellä yksin olemista. Mikään ei auta, yöt ovat pahimpia.
Kommentit (21)
Nro 2, lääkkeisiin en haluaisi koskea. Yhtään vähättelemättä sinun ahdistuneisuushäiriötäsi, minusta ennemminkin tuntuu, että tämä minun juttuni on vain elämän vaikeita hetkiä, joita kaikille tulee jossain vaiheessa vastaan. En siis usko kärsiväni sen kummemmasta häiriöstä, olo on muuten vain aivan kamala.
-Ap
Kuulostaa hyvin samankaltaiselta tilanteelta missä minäkin olen elämässä ja myös oireilu täsmää. Mulla myös maha reistaa pahasti tämän vuoksi ja laihtunut ihan liikaa. Mulla kestänyt puolisen vuotta tämä tukala vaihe ja sais kyllä jo edes vähän helpottaa. Tsemppiä ja voimia ap sulle päiviisi ja kesään!
Liikunnalla, meditoimalla ja tekemällä asian suhteen parhaansa.
Hengitysharjoitukset ja meditaatio.
Mitä teetkin älä missään tapauksessa koske SSRI-lääkkeisiin. Netti on pullollaan tietoa asiasta, ihmiset kertovat jopa omilla nimillään ja kasvoillaan, mitä pysyviä haittoja aivojen kemikaalitasapainon häiritseminen näillä lääkkeillä on saanut aikaan. Esimerkiksi youtubesta löytyy videoita, myös suomalaisilta henkilöiltä.
Muu lääkitys voi tietysti olla järkevää tai terapia, keskusteluapu samassa tilanteessa olevien kanssa. Siedätyshoito on myös yksi vaihtoehto, riippuen oireista.
Läheisriippuvuus. Keskity niihin asioihin joihin voit itse vaikuttaa ja karsi ahdistusta aiheuttavat asiat elämästäsi
Mä saan hetkellisen avun siitä, et kuormitan itseäni fyysisesti. Käyn vaikka juoksulenkillä ja vedän päälle vielä raskaan lihastreenin. Saa ainakin yhden yön nukuttua, kun ruumis vaatii sitä. Täysillä urheillessa myös mieli lepää hetken.
Täällä sama tilanne eikä hengitysharjoitukset ole ainakaan vielä auttaneet yhtään. On niin paha olo, ettei pysty hengittämään syvään, vaikka kuinka yrittäisi.
Mitä nro 8 tarkoittaa "siedätyshoidolla"?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 16:17"]
Mitä teetkin älä missään tapauksessa koske SSRI-lääkkeisiin. Netti on pullollaan tietoa asiasta, ihmiset kertovat jopa omilla nimillään ja kasvoillaan, mitä pysyviä haittoja aivojen kemikaalitasapainon häiritseminen näillä lääkkeillä on saanut aikaan. Esimerkiksi youtubesta löytyy videoita, myös suomalaisilta henkilöiltä.
Muu lääkitys voi tietysti olla järkevää tai terapia, keskusteluapu samassa tilanteessa olevien kanssa. Siedätyshoito on myös yksi vaihtoehto, riippuen oireista.
[/quote]
Inhottavaa miten maallikot kuvittelevat omaavansa saman tietotason mitä lääketiedettä vuosikaudet opiskelleet. Siinä vaiheessa jos yksilön omat voimavarat ja keinot eivät riitä on ihan OK harkita lääkkeitä. Jotkut meistä eivät ilman niitä selviä pahoissa tapauksissa.
Jos koettaisit löytää vertaistukea ihmisistä, joiden läheiset ovat tehneet samanlaisia valintoja. Kannattaa aina myös pyytää esirukousta uskovilta, vaikka ihan nimettömänä lapulla mistä vain raamatullisesta srk:sta. Jumala pystyy kantamaan maailman murheet, eikä Hän haluakaan meidän murehtivan itseämme sairaaksi.
Jos et uskalla mitään lääkkeitä kokeilla, niin jatka samaa rataa, ethän asialle voi mitään. Lääkkeillä olisit jo ehkä selvillä vesillä, ettei olisi kuukausia vanuttu ja kärsitty.
Olet ilmeisesti kuitenkin ihan työkykyinen kaiken aikaa?
Näiden muiden (tai vaikka terpan) kanssa voisi myös miettiä rajat, joista sitten pitää kiinni. Ei esim. suostu turhaan hyväksikäytettäväksi (tod. hätätapaukset ovat tietysti poikkeus, oli kyse kenestä vain), vaan antaa aina auttavien tahojen esitteitä ja lupautuu olemaan tukena, kun avun hakemisen hetki koittaa. Netistä voi löytää esim. kristillisiäkin terapiapaikkoja ja -muotoja alkoholisteille (Myllyhoito, Kan-koti).
Tänne voi myös läheinen soittaa, jos tästä asiasta oli kyse:
http://www.apuaalkoholismiin.fi/?gclid=CJvK56SzycYCFYHhcgoduogIpA
Olen käynyt läpi kaksi pitkää terapiaa. Niistä on jäänyt kaaliin se että pitää kuunnella itseään. Toisten tekemisille ei voi yhtään mitään. Omalle ololle voi, ja paljon. Niitä hengityksiä ei kannata väheksyä mutta parhaitan minua on auttanut se että aloin todella ajattelemaan itseäni. Kun kävelin kauppaan ajattelin että miksi menen kauppaan. Lähdin kaveria moikkaamaan ja oli todella kivaa. Kun töissä alkoi yt:t sanouduin irti ja hankin toisen pienipalkkaisen työpaikan ihan vaan säästääkseni itseäni. Inhoan sitä yt leikkiä. Olen viihtynyt paremmin tässä uudessa työssä. Huomasin että voin itse asioille jotain. Pystyin muuttamaan maailmaani ja olotilaani mutta vain omaani, en muiden.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:07"]
Bentsot. Kokeile
[/quote]
Bentsot aiheuttavat pidemmässä käytössä (yli pari viikkoa) ahdistusta, masentuneisuutta ja kohonneen suisidaalisuuden. En suosittele, itse söin kolme vuotta tarvittaessa ja lopetin muutama kuukausi sitten, elämä hymyilee vihdoinkin. Bentsoilla myös äkkiä tilanteet, joista aikaisemmin selvisi lääkkeittä, muuttuu täysin mahdottomiksi. Mieluummin oikeasti SSRI-lääkitys, se auttoi minua lopettamaan bentsot (ja ei, annokseni pysyivät kyllä kohtalaisen pieninä enkä syönyt joka päivä.)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:54"]
[/quote]
Inhottavaa miten maallikot kuvittelevat omaavansa saman tietotason mitä lääketiedettä vuosikaudet opiskelleet. Siinä vaiheessa jos yksilön omat voimavarat ja keinot eivät riitä on ihan OK harkita lääkkeitä. Jotkut meistä eivät ilman niitä selviä pahoissa tapauksissa.
[/quote]
Ne lääketiedettä opiskelleet eivät itsekään suostuisi syömään niitä lääkkeitä joita toisille määräävät!!!
Eiväthän he niistä sivuoireista kärsi. Eivätkä heidän läheiset.
Kyllä silloin kun on itse niitä myrkkyjä syönyt (SSRI) on oikeutettu kritiikkinsä esittämään. Mikä vittu siinä on kun pitää mennä mitätöimään ihmisen omat kokemukset. Enemmänhän sitä kokemusta on sellaisella joka on oman kehonsa ja mielensä tuhoutumisen kokenut lääkkeiden tiimoilta, kuin sellaisella lääkärillä joka ei ole sitä kokenut.
Kaikkia lääkäreitä ei vittujakaan kiinnosta potilaan hyvinvointi.
Joitakin kiinnostaa. Jotkut lääkkeet voivat olla turvallisempia kuin toiset.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:54"]
[/quote]
[/quote]
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että joskus lääkkeet ovat paikallaan. Usein kuitenkin terapia auttaisi paremmin kuin lääkkeet, ihan tutkitusti, mutta ongelmaksi muodostuu terapian kalleus.
Valitettavasti mielialalääkereseptejä isketään nykyään aivan liian helposti kouraan. Se on ensimmäinen asia, mitä tehdään, vaikka monia auttaisi ihan muutamakin keskustelutuokio ammattilaisen kanssa.
Olen itse saanut apua ahdistukseen joogasta. Varsinkin rintarankaa avaavat liikkeet parantavat myös fyysistä oloani ahdistuneena.
Ap, opeta itsellesi uusi filosofia; mieti asioita, joihin voit itse vaikuttaa, älä vaivaa päätäsi ja sydäntäsi sellaisilla asioilla, joihin sinulla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa.
Voisitko harkita lääkitystä? Olen itse kärsinyt vuosikausia ahdistuneisuushäiriöstä ja sen vuoksi ollut jopa suljetulla osastolla hoidossa. Mikään muu ei auttanut kuin sopiva lääkitys...hengittelyt ym. rentoutumiset on ihan kivoja teoriassa, mutta jos ahdistus on tarpeeksi pahana, mihinkään ei pysty keskittymään.