Terveydenhoitaja uhkasi lastensuojeluilmoituksella
Meillä on 1 lapsi, joka kasvaa ja kehittyy normaalisti. Erehdyin mainitsemaan neuvolassa ruokavaliostamme: olemme olleet miehen kanssa kymmenisen vuotta lakto-ovo-vegetaristeja, ja lapsemme syö ikänsä mukaisesti samaa ruokaa kuin mekin. Hänelle maistuu ruoka hyvin, eikä syömisen suhteen ole ollut ongelmia. Koko perhe on terve, ja lapsi saa varmuuden vuoksi vielä lisävitamiineja. Vanha terveydenhoitaja on kuitenkin aivan varma että lapsemme kärsii eikä saa tarpeeksi ravitsevaa ruokaa. Hän uhkasikin tehdä lastensuojeluilmoituksen perheestämme, ellei ruokavalioomme ilmesty lihatuotteita. Huokaus... Tokihan minä voin sosiaalitoimen henkilöstölle kahvit keittää, mutta jotenkin koen tämän perheemme kiusaamiseksi ja lastensuojelun resurssien tuhlaamiseksi.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:37"]Miksi lapsi ei voi silloin tällöin syödä (luomu)lihaa, tai maistaa vaikka (luomu)luonnonjugurttia? Ei sillä, etteikö teidän ja muiden lapset kasvaisi normaalisti ja saisi tarpeeksi ravintoaineita, vaan siksi, että he saisivat maistaa näitä muitakin tuotteita ja aikanaan sitten itse päättää mitä ruokavaliota noudattaa?
Miten päiväkodissa, koulussa tai myöhemmin kavereiden luona? Onko lapsella lupa edes maistaa?
[/quote]
Lakto-ovo-vegetaristit käyttävät maitotuotteita ja munia.
Onko ihmisillä näin vääristynyt ajatus lastensuojelusta.
Lastensuojelu ilmoitus merkitsee sitä,että joku aikuinen on syystä tai tyyttä huolissa jostakin lapsesta.
Ilmoitus lastensuleluun johtaa vain asian selvittämiseen,ja tästä tulisi olla erityisen kiitollinen,kun selvitys ei johda jatkotoimenpiteisiin,vanhemmat voivat olla tyytyväisiä heidän asiat on ok.
Tulos että kaikki on hyvin on,mahtava ja systeemi toimii.....
Erikseen on sitten kaikki kiusanteko jne.
Terveyden hoito henkilökunnalla on velvollisuus tehdä ilmoitus.
Nyt kuulostaa suht erikoiselta ratkaisulta, että tuon takia lasu. Eikö varannut aikaa ravitsemusterapeutille?
Pienellä verikokeella voi tarkistuttaa b12 ja d vitamiini varastot. Muita lisävitskuja ei tarvita.
Pakko kai koittaa neuvotella tapaamista ravitsemusterapeutin kanssa, jotta tämä voi todeta kaiken olevan ok. -Ap
Ei huolta. Lastensuojelu soittaa ja kertoo ilmoituksesta. Jos mitään muuta ilmoituksesta ei ilmene, kuin lihaton ruokavalio, ei ilmoitus johda edes selvitykseen. T: sostt
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:34"]Lapsemme syö samaa kuin mekin, tänä aamuna esim. neljän viljan puuroa, maustamatonta jogurttia ja mustikoita & puolukoita. Lounaaksi kasvis-linssikeittoa, raejuustoa ja itse leivottuja sämpylöitä (ruis, kurpitsan- ja auringonkukansiemen), paprikaa ja tomaattia & hummusta. Välipalaksi banaania ja pähkinöitä. Illalliseksi munakoisopastaa ja salaattia. Iltapalana esim. leipää, jogurttia, puuroa, munakasta... Purkista saa D:tä ja B12-vitamiinia, ihan varmuuden vuoksi. Ruokajuomana vesi tai maito. - Ap
[/quote] Tuohan kuulostaa tosi hyvältä! Taitaa täällä keuhkota ne mammat jotka tuntevat piston sydämmessään syöttäessään einespaskaa lapsillensa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:37"]Miksi lapsi ei voi silloin tällöin syödä (luomu)lihaa, tai maistaa vaikka (luomu)luonnonjugurttia? Ei sillä, etteikö teidän ja muiden lapset kasvaisi normaalisti ja saisi tarpeeksi ravintoaineita, vaan siksi, että he saisivat maistaa näitä muitakin tuotteita ja aikanaan sitten itse päättää mitä ruokavaliota noudattaa? Miten päiväkodissa, koulussa tai myöhemmin kavereiden luona? Onko lapsella lupa edes maistaa? [/quote] Lakto-ovo-vegetaristit käyttävät maitotuotteita ja munia.
[/quote]
Ok, käsitin väärin (vaikka googlasinkin aihetta vähän). Anteeksi siitä.
Minäkin olen joutunut perustelemaan miksi meillä on ruokajuomana vesi ja miksi lihaa ei ole joka päivä. Ja miksi minä en raskausaikana syö neljää palaa ruisleipää joka aterialla. Olen vastannut asiallisesti ja kiittänyt onneani että neuvolantätimme ei ole yhtä paha, kuin ap:n.
Kumma, että siitä saamme kiitosta kun lapset syövät niin vähän karkkia ja että me liikumme paljon. Mutta siitä ei saa kiitosta, että syömme monipuolisesti ja terveellisesti mutta emme aivan täysin ruokaympyrän/ruokakolmion mukaisesti. Viimeksi terkka oikein kädestä pitäen näytti sitä kolmiota, että näin ja näin paljon viljatuotteita. Sanoin, etten pysty sillä siitä tulee kamala närästys ja että vaaleaa leipää en syö (pastaa kyllä). Huokaus.
Mutta jos noudattaisin ruokavaliota, mitä tahansa, en ehkä nuodattaisi sitä piirun tarkasti omien lasten kohdalla. Se olisi jo vähän astetta vaikeampaakin, koska suomalainen päiväkoti- ja koulukeittiö nyt on mitä on.
Sano, että miehesi on mamu, jonka uskonto ei salli lihatuotteita (esim. hindu). Asia on varmasti sillä selvä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:34"]Lapsemme syö samaa kuin mekin, tänä aamuna esim. neljän viljan puuroa, maustamatonta jogurttia ja mustikoita & puolukoita. Lounaaksi kasvis-linssikeittoa, raejuustoa ja itse leivottuja sämpylöitä (ruis, kurpitsan- ja auringonkukansiemen), paprikaa ja tomaattia & hummusta. Välipalaksi banaania ja pähkinöitä. Illalliseksi munakoisopastaa ja salaattia. Iltapalana esim. leipää, jogurttia, puuroa, munakasta... Purkista saa D:tä ja B12-vitamiinia, ihan varmuuden vuoksi. Ruokajuomana vesi tai maito. - Ap
[/quote]
Voinpa luvata, ettei lähipiirini sekasyöjät lapsineenkaan syö noin monipuolisesti.
Ahaha. Mutta yleensä "liha" tarkoittaa monelle eineslihapullia ja jauhomakkaroita :D
Olette naurettavia.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:27"]"Lapsi saa lisävitamiineja.." Juuh, näitä ei kyl tarvittaisi, jos annettaisiin monipuolista ruokaa lapselle ja onko lisävitamiinit turvallisiakaan kovin nuorelle... En pysty ymmärtämään ja samaa mieltä olen kuin 2.
[/quote]Ap tarkoittaa varmaankin D-vitamiinia jota kuuluisi antaa kaikille lapsille ja aikuisille. Muita lisävuramiineja ei tarvita lakto-ovo-vegetaarisessa ruokavaliossa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:27"]"Lapsi saa lisävitamiineja.." Juuh, näitä ei kyl tarvittaisi, jos annettaisiin monipuolista ruokaa lapselle ja onko lisävitamiinit turvallisiakaan kovin nuorelle... En pysty ymmärtämään ja samaa mieltä olen kuin 2.
[/quote]Ap tarkoittaa varmaankin D-vitamiinia jota kuuluisi antaa kaikille lapsille ja aikuisille. Muita lisävuramiineja ei tarvita lakto-ovo-vegetaarisessa ruokavaliossa.
[/quote]Hän mainitsi myös b12-vitamiinin. Sitä kyllä saa riittävästi nykyisestäkin ruokavaliosta kun ei kerran ole vegaani.
On hyvä antaa b-vitamiinia lisäksi, kun ei syö lihaa.
Kiitos kommenteista, pyydän lähetteen ravitsemusterapeutille ja kokeet, joissa mitataan vitamiinitasot. Jätän B12-vitamiinilisän pois jos tasot sallivat. -Ap
Niin siis tuohan tarkoittaa että ainut tuote jota ette käytä on liha, mutta esim. maitotuotteita ja munia ihan normaalisti? Täysin terveellistä, tasapainoista ruokaa voi tuolla ruokavaliolla syödä.
Pienille lapsille vegaaniruokaa syöttävät on mielestäni jo aika rajoilla, koska ideologia on jo melko tiukka ja esim. maitotuotteetkin pannassa, mutta että tavallinen lihaton ruokavalio?
Kunpa terveyenhoitajat puuttuisivat samalla innolla niiden perheiden arkeen, johon ei kuulu lainkaan kasviksia/hedelmiä...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:31"]
Voin sosalan ammattilaisena kertoa ettei tosta ilmotuksesta seuraa mitään muuta kuin makeat naurut parhaimmillaan lasun työntekijöille. (:
[/quote]
Tiedät kuitenkin että jokainen ilmoitus on tarkastettava. Miten voi naurattaa, että resursseja tuhlataan turhaan?
[/quote]
Eikä ole tarkistettava, jos ilmoitus on ilmeisen perusteeton. Esim. 12-vuotias on keinunut pihalla yksin. Tai asteita on plus 10 ja lapsella ei ole pipoa.
Tietenkään ei tutkita!
Pyydätkö, ap, terveydenhoitajaa kirjoittamaan tänne oman näkemyksensä asiasta? Nyt kun ikävästi mennään vain sinun versiollasi, jonka mukaan kaikki on hyvin ja vallanmainiosti, eikä lapsessa mitään vikaa, kuten kaikki suurin osa niistä vanhemmista sanoo, joiden luona todella tarvitaan apua.
Terveydenhoitaja totesi itsekin, että lapsen kehitys on normaalia eikä siihen ole tullut muutoksia. Hänen mukaansa lapsi ei vain kasva normaalisti ilman lihaa, ja kyllä ihminen lihaa tarvitsee, kun kysyin perusteluja. -Ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:27"]Jotenkin ihmeellistä, että suomessa puututaan siihen mitä lapsille syötetään. Varsinkin jos lapsi kasvaa normaalisti ja voi hyvin. Mutta sitten ei se ei ketään kiinnosta, että jotkut saavat pelkästään eineksiä kokiksella alas huuhdeltuna, kun oman lapsen terveys ei kiinnosta.
No kuitenkin, itse olen sokeriton ja gluteeniton, syön pelkkää lihaa, kalaa, kasviksia ja marjoja. noin suunnilleen.. Mutta lapselleni annan ruisleipää ja hän saa syödä herkkujakin. En todellakaan halua supistaa lapseni ruokavaliota yhtä pieneen ympyrään kuin omaani. Haluan että hänen kehonsa tottuu syömään ihan kaikkea mahdollista. Tosin tietty mahdollisimman harvoin transrasvoja(hampurilaiset, ranskalaiset) Ja todella harvoin limuja. Vierailla lapsi saa syödä iiihan mitä siellä ikinä tarjotaankaan.
Se mitä tässä nyt yritän sanoa, että onko se teille todella vaikeaa antaa lapselle monipuolista ruokaa, niin ylimääräisiä vitamiineja ei tarvitsisi antaa purkista? Lapsihan voi syödä samaa ruokaa kuin te, mutta ehkä vielä jotain muutakin lisäksi?
[/quote]
kumpa kaikilla ois näin fiksut vanhemmat! Pääsääntöisesti superterveellistä ruokaa, mutta herkuttelukin toisinaan ok!
Miksi lapsi ei voi silloin tällöin syödä (luomu)lihaa, tai maistaa vaikka (luomu)luonnonjugurttia? Ei sillä, etteikö teidän ja muiden lapset kasvaisi normaalisti ja saisi tarpeeksi ravintoaineita, vaan siksi, että he saisivat maistaa näitä muitakin tuotteita ja aikanaan sitten itse päättää mitä ruokavaliota noudattaa?
Miten päiväkodissa, koulussa tai myöhemmin kavereiden luona? Onko lapsella lupa edes maistaa?