Terveydenhoitaja uhkasi lastensuojeluilmoituksella
Meillä on 1 lapsi, joka kasvaa ja kehittyy normaalisti. Erehdyin mainitsemaan neuvolassa ruokavaliostamme: olemme olleet miehen kanssa kymmenisen vuotta lakto-ovo-vegetaristeja, ja lapsemme syö ikänsä mukaisesti samaa ruokaa kuin mekin. Hänelle maistuu ruoka hyvin, eikä syömisen suhteen ole ollut ongelmia. Koko perhe on terve, ja lapsi saa varmuuden vuoksi vielä lisävitamiineja. Vanha terveydenhoitaja on kuitenkin aivan varma että lapsemme kärsii eikä saa tarpeeksi ravitsevaa ruokaa. Hän uhkasikin tehdä lastensuojeluilmoituksen perheestämme, ellei ruokavalioomme ilmesty lihatuotteita. Huokaus... Tokihan minä voin sosiaalitoimen henkilöstölle kahvit keittää, mutta jotenkin koen tämän perheemme kiusaamiseksi ja lastensuojelun resurssien tuhlaamiseksi.
Kommentit (57)
Erikoista. Suomessa on paljon perheitä joissa ei syödä lihaa eikä se ole ongelma neuvolantädeille jos lapsi voi hyvin ja kasvaa ja kehittyy normaalisti. Anna uhkailla. Mitäs mieltä neuvolan lääkäri on? Puhu nyt muidenkin kanssa jos kertomasi on totta, voisin kyllä kuvitella mikä turhautuminen sosiaalityöntelijöille taas tulee mikäli kyseinen ammatti-ihminen todella ilmoituksen viitsii tehdä.
Puhupa sinä järkeä hänelle ja kysy onko oikein kuormittaa lastensuojelua turhalla ilmoituksella ja viedä aikaa heiltä jotka oikeati tarvitsevat, joillain lapsilla on todellinen hätä.
No siinähän sitten tekee. Tiedät itsekin että lapsenne saa kaiken tarvitsemansa ruuasta kasvaakseen ja kehittyäkseen normaalisti.
Luulen että lakto-ovo-vegetaristi on paljon paremmin perillä kaikista tarvittavista ravintoaineista ja vitamiineista kuin sekasyöjä.
T. Meillä lapset syövät tänään nakkeja, porkkanaraastetta ja ranskalaisia päivälliseksi
Lisävitamiineja ruokavaliovammaisuutenne vuoksi? Pakko olla provo
Kyllä uskon että tervydenhoitaja tietää enemmän kuin hipit. Onko teillä vegaanikissakin.
Lasu tehdään, juuri tapauksissa, joissa vanhemmat eivät kykene lapsistaan huolehtimaan ja ruoka on ihan päällimmäinen perustarve.
No eikö olisi helpoin syöttää normaalisti, eikä antaa lisävitamiineja?
Kiva sitten kärsiä allergiasta ja yliherkkyydestä aikuisena kun vanhemmat oli vakaumuksessaan niin tärkeitä vauva-aikanakin.
Tunnen tytön joka neljävuotiaana ilmoitti että ei enää syö lihaa. Siihen loppui lihan syönti ja kasvisruokavalio on pitänyt tähän päivään asti. Lapsi on nykyään 18-vuotias.
Ota yhteyttä terveydenhoitajan esimieheen kuka hän sitten onkaan. Todella asiatonta käytöstä mikäli tämä ei ole provo.
"Lapsi saa lisävitamiineja.." Juuh, näitä ei kyl tarvittaisi, jos annettaisiin monipuolista ruokaa lapselle ja onko lisävitamiinit turvallisiakaan kovin nuorelle... En pysty ymmärtämään ja samaa mieltä olen kuin 2.
Jotenkin ihmeellistä, että suomessa puututaan siihen mitä lapsille syötetään. Varsinkin jos lapsi kasvaa normaalisti ja voi hyvin. Mutta sitten ei se ei ketään kiinnosta, että jotkut saavat pelkästään eineksiä kokiksella alas huuhdeltuna, kun oman lapsen terveys ei kiinnosta.
No kuitenkin, itse olen sokeriton ja gluteeniton, syön pelkkää lihaa, kalaa, kasviksia ja marjoja. noin suunnilleen.. Mutta lapselleni annan ruisleipää ja hän saa syödä herkkujakin. En todellakaan halua supistaa lapseni ruokavaliota yhtä pieneen ympyrään kuin omaani. Haluan että hänen kehonsa tottuu syömään ihan kaikkea mahdollista. Tosin tietty mahdollisimman harvoin transrasvoja(hampurilaiset, ranskalaiset) Ja todella harvoin limuja. Vierailla lapsi saa syödä iiihan mitä siellä ikinä tarjotaankaan.
Se mitä tässä nyt yritän sanoa, että onko se teille todella vaikeaa antaa lapselle monipuolista ruokaa, niin ylimääräisiä vitamiineja ei tarvitsisi antaa purkista? Lapsihan voi syödä samaa ruokaa kuin te, mutta ehkä vielä jotain muutakin lisäksi?
Tehköön lastensuojeluilmoituksen. Ei se mihinkään johda. Tuollaisen perusteella ei edes lähdetä tutkimaan.
Jos olisitte täysvegetaristeja, niin eipä sittenkään. Syöttekö kalaa? Tiedän, ettei kuulu määritelmään, mutta jotkut silti syövät vaikka puhuvat lakto-ovo-vegetarismista.
Mites sitten päikyssä, juhlissa, koulussa? Allergiat erikseen, mutta tuo nyt on typerää.
Kannattaa tehdä valitus tuollaisesta terveydenhoitajasta. Ihan virallisten ravintosuositusten mukaan lakto-ovo-vege on hyvä. Eikä veganismikaan ole mikään syy lastensuojeluilmoitukseen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:24"]
Erikoista. Suomessa on paljon perheitä joissa ei syödä lihaa eikä se ole ongelma neuvolantädeille jos lapsi voi hyvin ja kasvaa ja kehittyy normaalisti. Anna uhkailla. Mitäs mieltä neuvolan lääkäri on? Puhu nyt muidenkin kanssa jos kertomasi on totta, voisin kyllä kuvitella mikä turhautuminen sosiaalityöntelijöille taas tulee mikäli kyseinen ammatti-ihminen todella ilmoituksen viitsii tehdä.
Puhupa sinä järkeä hänelle ja kysy onko oikein kuormittaa lastensuojelua turhalla ilmoituksella ja viedä aikaa heiltä jotka oikeati tarvitsevat, joillain lapsilla on todellinen hätä.
[/quote]
Toisaalta ei se neuvolan täti ruotuun palaa, ennenkuin on sen ilmoituksen tehnyt. Parempi vaikka itse vinkata ja pyytää joku muikkari neuvolaan, niin ei tätskä saa edes ilmoituksen tekemisestä iloa.
Voin sosalan ammattilaisena kertoa ettei tosta ilmotuksesta seuraa mitään muuta kuin makeat naurut parhaimmillaan lasun työntekijöille. (:
Kasvaahan lapsi vaikka pelkällä perunalla ja loput purkista. Mutta on se lapsen kehitykselle (varsinkin aivojen) kannalta parasta?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:31"]
Voin sosalan ammattilaisena kertoa ettei tosta ilmotuksesta seuraa mitään muuta kuin makeat naurut parhaimmillaan lasun työntekijöille. (:
[/quote]
Tiedät kuitenkin että jokainen ilmoitus on tarkastettava. Miten voi naurattaa, että resursseja tuhlataan turhaan?
"varmuuden vuoksi" = lapsi ei taatusti saa kaikkia ravintoaineita ruoasta. Taattua av-logiikkaa:)
Mutta ehkä lapsen kasvisruokavaliossa voisi miettiä sitä, että jos elimistö ei opi käsittelemään lihaa, niin lihansyöntiä ei sitten voi aloittaa myöhemminkään ilman suuria vatsaongelmia, mikäli lapsi näin haluaisi. Ehkä siltä kannalta voisi asiaa kuitenkin miettiä, ettette vie tätä valinnanvaraa lapselta pois? Eihän sitä lihaa tarvitse joka päivä olla tarjolla, mutta jos edes joskus, ja lapsi voisi sitten vanhempana tehdä itse päätöksen.
Lapsemme syö samaa kuin mekin, tänä aamuna esim. neljän viljan puuroa, maustamatonta jogurttia ja mustikoita & puolukoita. Lounaaksi kasvis-linssikeittoa, raejuustoa ja itse leivottuja sämpylöitä (ruis, kurpitsan- ja auringonkukansiemen), paprikaa ja tomaattia & hummusta. Välipalaksi banaania ja pähkinöitä. Illalliseksi munakoisopastaa ja salaattia. Iltapalana esim. leipää, jogurttia, puuroa, munakasta... Purkista saa D:tä ja B12-vitamiinia, ihan varmuuden vuoksi. Ruokajuomana vesi tai maito. - Ap
Itse en suostunut syömään lihaa, kun minua vielä syötettiin. Äiyi yritti piilotella lihoja esim. pottumuusin sekaan, mutta syljin lihat aina pois. Syytä en tiedä, mutta en ole oppinut koskaan lihaa syömään, vaikka myöhemmin tosissani yritin. Äitini oli kertonut terkkarille tästä "ongelmasta" ja kysynyt neuvoa. Terkkari oli selvittänyt asiaa ja soittanut äidilleni, että jos syön pähkinöitä ja siemeniä, niin pärjään kyllä eikä tarvi lihaa väkisin tuputtaa. Tämä tapahtui 80-luvulla. Edelleen olen lakto-ovo-vegetaristi ja hyvästi hengissä. Mies ja lapsi on sekasyöjiä. Kokkaan aina erikseen kasvis- ja lihaversiot ruuista ja lapsi saa valita, kumpaa syö.
Ihan sama millä hölöpölö-ruokavaliolla vanhemmat ovat, mutta lapselle pitää syöttää tavallista ruokaa ja hänne aikanaan pitää antaa päättää itse!