Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAMMISTEN turinat tiistailta

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä vähän tylsillä mielin mietiskellään noita sokeriarvoja ja mitä siitä seuraa. Mulla tosiaan 6.0 kai oli se paasto, eli taitaa olla hirmu korkea :-( No täytyy jotain täällä töissäkin tehdä, mutta ensin tämä pinoutuminen :-)

birgit2 - toivottavasti kaikki ok, käy ihmeessä tarkistamassa tilanne.

sinda - toivotaan että olo helpottaa pikaisesti

Taneli75 - kiva että vähän helpottaa teidän eroahdistus, kyllä se äidin oma aika tekee aina välillä tosi hyvää. Millanen dieetti sulla oli?

Valmennuksesta ei meille ole vielä puhuttu, mutta tuskin ollaan menossa kun edellisellä kerralla oli vähän turha. Kiva oli kun tuore perhe vauvan kanssa kävi vähän kertomassa synnytyksestä ja arjesta. Mekin käytiin näytillä esikoisen tultua kun neuvolantäti pyysi " esiintymään" valmennukseen :-) Toisaalta tekisi mieli käydä synnärillä " haistelemassa" ilmaa, vaikka eiköhän se homma toimi siellä niinkuin 4 v sitten...

(.) Olo väsynyt ja mieli maassa, vaikka ei liitoskipuja ja suppareita ihmeempiä kremppoja. Huomenna neuvola joten ehkä sitten helpottaa tämä henkinen huono olo :-/ Ja vali vali, anteeksi....

Toivottavasti muilla on pirteämpi mieli tällä viikolla! Auttaiskohan kunnon yöunet....

t. Mirabella ja Albert rv 26+1

Vierailija
22/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin taas aika harppauksin parina päivänä täällä pinoja (ootte tosi ahkeria kirjoittajia ja töissä aika kiirus) ja melkeinpä jo kauhistuin, että kaikilla tuntuu asiat olevan jo niin pitkällä ja selvänä. Sinda jo jäämässä pois, moni saanut pakkauksen ja päätöksiä kelalta... huh... Mä vasta sain paprut viime viikolla, rupesin täyttelemään ja pitäis jostain selvittää (saa kertoa, jos tietoa!???) et miten se määräytyy, että meneekö se vuoden 2004 mukaan, vaiko viimeisen 6kk:n. Mulla työnantaja maksaa palkan 3kk ja ilmesesti tuo 3kk laskettaisiin siihen mukaan, vai onko näin??? Voiko Kela vertailla, että en vain valitse itseni kannalta väärin, eli jos jostain syystä olisikin kannattanut edellisen verotuksen mukaan tuo katsoa. Vai voisiko ed valmistunut verotus olla jo vuosi 2005, jos työnantaja maksaa sen 3kk?? (hirvee kysymysmäärä)

Tarvikkeista:

Äippäpakkauksen saamisella mulla ei oo kiire, meillä on pieni 45neliön asunto ja muutetaan ihka uuteen valmistuvaan rivariin ilmeisesti helmikuussa, eli neliöt on tiukilla.. Parempi vaan, kun ei ole vielä jaloissa. Ilmeisesti se aika nopeasti sieltä sitten tulee, kun paperit saan työnantajalle postitettu ja sieltä sit tietty Kelaan etenee.. Turvaistuimen ja sitterin hommasin käytettynä kaverilta, ne pitäis kai hakea. Ja vaunut lupasivat isovanhemmat ostaa. Emmaljungia harkittiin (Edge) onko kokemuksia...???

(.)

Vauveli potkii aktiivisesti ja nyt viikossa tuntuu maha yhtäkkiä kasvaneet aimo hypäyksen! 10.10. on tosiaan seuraava ultra lääkärikäynnin yhteydessä (asuinalueeni tarjoaa) ja 11.10. mulla sokerirasitus. 30.10. sitten jälleen ultra, missä sairaalassa katsotaan istukan sijainti, eli onko siirtynyt kohdunsuun edestä pois... Ultraa riittää, ei siis kuitenkaan mitään ongelmia ollut - päinvastoin. Kaikki tuntuu oikein mukavasti menevän... Painoa tosin tulee (nyt jo 8kg) että hieman tuo sokerirasitus jänskättää. Kesälomamässäilyt ja urheilun vähentäminen ovat kyllä rehellisesti suurin syy. Noloa tunnustaa.

Välillä taasen ilmoittelin itsestäni, yritän pysyä jutuissanne kärryillä, nyt ollut vähän huono menestys siinä viime aikoina... parannan tapani myöhemmin! ;)

Omppu + Möhkö 24+?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni jo kaipailee Tuiskuan kuulumisia, niin mäkin. Missä luuraat? Toivottavasti kaikki hyvin!

Yritin tuossa mennä Neiti Nuhanenän viereen päikkäreille, mut mulla on niin levottomat jalat lonkista lähtien et en saa unta. Onko muilla tätä vaivaa? Tällaista ei ole mulla edellisissä raskauksissa ollut.

Eilisillasta olen ihme kyllä vielä yhtenä kappaleena. Piti viedä esikoista futistreeneihin isännän ollessa töissä. Vaikka autolla mentiin ja tunnin ne vaan kesti niin tuntu et syntyy ja justiinsa sinne kentän laidalle. Kotona vielä puolen yön aikaan tuli suppareita kipeinä. Olin eilen jo päivällä joutunu ottaa sallitut lääkeannokset niin mietin et pitäiskö soittaa synnärille. Sit onneks nukahdin ja nyt aamulla on ollut ihan ok olo.

Mun ystävä, jolla laskettuaika tällä viikolla kävi äsken muhkeana täällä. Hänellä ei ole supistuksen supistusta ollut, hyvä et edes tietää mitä se tarkoittaa.. aika vääryys!

Viikko olis vielä siihen 4d-ultraan. Menispä aika nopeasti!!!!

Ihanaa et täällä jo jollain aamukammat käytössä ja työtkin kohta lopussa!!! Mulla alkais virallisesti äloma joulukuun alussa, mut voihan olla et en enää täältä " sairastuvalta" töihin mene. Työmotivaatiokin on aivan kateissa!

Oletteko jo saaneet verolappuja? Mä en ole vielä. Sais tulla nopeesti niin saisin laitettua Kelan paprut eteenpäin. Edelleenkään en ole päättänyt otanko pakkauksen vai en. Onko se sellainen sinivoittoinen sisällöltään mitä kesällä jo jaettu?

Mukavaa iltapäivän jatkoa Terhot! Mä meen tarkistaa nyt ekaluokkalaisen läksyjä...

t. H ja Iines 24+3

Vierailija
24/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meinaan yrittää vuoden 2005 tuloilla, kunhan ne viralliset viimeiset verolaput nyt vaan tulis... Viimeisen 6kk tulot pitää olla 20% suuremmat kuin viimeisen valmistuneen verotuksen tulot, että ne otettais huomioon. Sitä en osaa sanoa voiko ne laskea sitä palkkatuloa 3kk ajalta mukaan jolloin olet jo ä-lomalla. Vissiin ei? Tietääkö kukaan muu?

t. Hermione

Vierailija
25/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas taas käytyä neuvolassa. Kaikki vaikutti olevan ihan ok. Kätilöllä oli seurana opiskelija, jolle tuotti suuria vaikeuksia ottaa verenpaine (kätilö oli häipynyt huoneessa tässä vaiheessa niin meikäläinen sai sitten opastaa harjoittelijaa... ;) sekä löytää vauvan sydänääniä (mun sydänäänet se sai kyllä kuulumaan ;) Luukas pyöri hirmuisesti sekä oli jotenkin ihme kippurassa, selkä mun selkää vasten, tunsin koko ajan sen liikkeet että en hätääntynyt vaikkei niitä ääniä saatu kuulumaan. Lopulta sitten kätilö löysi pulssin hetkeksi, papereihin ei merkinnyt mitään lukua kun sitä pulssia ei tosiaan kuulunut kuin hetken kun Luukas jo vaihtoi asentoa. Taisi olla kiusauspäällä ;) Sf- mitta 25 (onko se käyrillä, viittiikö joku tarkistaa? Viikkoja 23+1), verenpaine ok, jos se tyttö sai sen oikein sekä hb 118, eli rautaa on napsittava edelleen. Supistuksien takia neuvolaan uudestaan kahden viikon kuluttua jo, sekä kehoitus hakeutua synnärille jos supparit tulee vähääkään säännöllisinä. Kätilö ei katsonut alapään tilannetta, ettei aiheuta lisää vahinkoa (?!?!?!?)... PERJANTAINA MENEMME SINNE YKSITYISELLE ULTRAAN =) Tuosta ei muuten kätilö näyttänyt olevan kovin mielissään, varmaan vanhemmanpuoleisilla kätilöillä on oma mielipiteensä ylimääräisistä ultraamisista? Mulla ainakin vyörähtää iso kivi sydämeltä, jos vauvalla kaikki näyttää olevan hyvin masussa.

Emma: Luukaksellakin on näitä hiljaisia päiviä. Viime viikolla olin jo tosi huolissani, kun meni kaksi päivää, että aina välillä vaan tunsin jonkun töyssäyksen. Nyt tällä viikolla on ollut aivan eri peliä, tuntuu että Luukas vaan potkii ja potkii ja potkii, koko ajan. Pääasia, että tunnet jotain joka päivä, oman mielenterveytesi vuoksi ;)

Minäkin olen nähnyt painajaisia. Toissa yönä näin unta, että Suuren Nuoruuden Rakkauteni äiti soitti, että Jamie (siis tämä ex) on kuollut. Mä siinä unessa kävin katsomassa hänen kotisivunsa sitten ja siellä oli kaikkia In memoriam- tekstejä sekä paaaaaljon valokuvia, myös minusta. Aamulla olo oli ihan kauhea, itkin ja soitin miehelleni töihin ja kysyin, että onko mulle soitettu yöllä Skotlannista, olikohan se vaan unta? Se oli niin todellinen se uni, siinä unessakin olin " unessa" kun soitettiin ja kävelin alakertaan tietokoneelle. No, mies sitten vakuutti, ettei puhelin ole soinut enkä häntä ole herättänyt. Piti vielä Jamielle laittaa tekstari ja varmistaa että kaikki on okay. Ja olihan se kaikkea muuta kuin kuollut ;)

Viime yönä taas näin unta, että TUISKUA sai vauvan!! Unessa olin hänelle ihan oikea sytävä IRL, kävin katsomassa sairaalassakin. Toivottavasti TUISKUAlla on kaikki ok....

Sain muuten rahaa minäkin, kahden kuukauden sairaspäivärahat. JIPII!

Muuten kaikki niin kuin ruukkaa

Vierailija
26/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis tosi hienoa, jos vuoden 2005 mukaan vois hakea. Mulla vuosi 2004 on ollut aika huono, 2005 varmaan paras ja 2006 siis varmaan tuota edellistä heikompi.. Työ koostuu myös erilaisista lisistä kk-palkan lisäksi, joten mun kannalta se ei oo kovin hyvä, jos se työnantajan maksama viimeisin 3kk pitäisi laskea mukaan, koska eipä siihen mitään ylimääräisiä tulisi... Mä olen luullut, että vuoden 2005 lopullinen verotus valmistuisi vasta keväällä 2007..??? Hmm.... pitäisköhän soittaa kelalle. Jos selviää jotain uutta, niin ilmoittele =)

Vierailija
27/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko päivä mennyt palaverissa, niin ei meinaa ehtiä mitään muuta tärkeää, kuten tammenterhoja... :D

Mustakin tuntuu ihan hassulta, että osa jo jää pois töistä ja kaikki on lähetelleet kelan paperit ja saaneet jo pakkauksenkin. Tylsää olla loppukuun odottaja, kelan paperit saan vasta torstaina neuvolassa ja tosiaan äippäloma alkaa 19.12. eli ei ihan pian. Ihan sama juttu oli esikoisen kanssa, kun syntyi helmikuun lopussa! No, mullekin on sentään sijainen jo valittu ja pitäisi pian aloittaakin, että eiköhän hommat etene täälläkin.

Toivottavasti TUISKUA ehtisi pian koneelle, täällä on monta huolestunutta!!

Itse olen huolesta aivan sairas sen 4D -ultran jäljiltä. Siis kaikkihan oli pojalla kerrassaan hyvin, mutta se KOKO!!! Luin vielä uudelleen Brunon antaman tulosteen ja siinä lukee painoarvion perässä 90. persentiiliä eli että 90 % sikiöistä on pienempiä kuin mun vauva :( Oon netistä lueskellut sen verran tuosta makrosomiasta kuin vaan löytyy ja on siinä tosi paljon ihan terveydellisiä riskejä vauvalle, jopa kuolemaa voi aiheuttaa. Tekisi mieli uskoa, että Bruno oli jotenkin väärässä, mutta tuskinpa se oli... Vaikea vaan ymmärtää, että miten eka raskaus meni niin hyvin ja normaalisti ja nyt sitten tällainen murhe!! Jotainhan mä teen väärin, ei kai siihen muuta syytä ole?!

Aion torstaina pyytää päästä siihen sokerirasitustestiin, onpahan sitten sekin selvitetty. Katselin vielä noita aikaisempia ultriani, alkuraskauden ultrassa koko on ollut 2 päivää laskettua aikaa pienempi, mutta np -ultrassa 3 päivää suurempi eli sikiö on jo noin alkuvaiheessa kasvanut ihan omaa vauhtiaan! Eihän tuo voi olla normaalia :(

Sori kun teitä tällä aiheella vaivaan, mutta kun ei ole ketään jolla olisi samanlaisia kokemuksia ja tuntuu että siihen torstaiseen neuvolaan on vielä ikuisuus ja pää hajoaa!! Painoa on tullut nyt 6 kg, sekin taitaa olla aika paljon. Tosin esikostakin tuli puoliväliin mennessä 5 kg ja raskaudessa yhteensä 10 kg, johtuen alun huonovointisuudesta ja mieliteoista. Samaa toivoisin nytkin, itsestähän se painonnousu tietty on kiinni...

Pikaista parenemista Ardisian pojalle ja tietty kaikille muillekin sairastelijoille!! Meidän suursyömäri 1v 7kk on nyt syönyt pari päivää tosi huonosti ja viime yönä herätti jo ennen klo 4, joten en tiedä oisko myös jotain tautia tulossa. Onkin kyllä ollut niin terve koko ikänsä, ei kertaakaan kuumetta eikä korvatulehduksia.

Taitaa tähän apaattisuuteen vaikuttaa tuo aikainen herätyskin, yritän tässä piristyä...

ariella rv 22+3

Vierailija
28/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä lisätä, että esikoisen korvatulehdus jo helpottaa. Sai penisilliinikuurin eilen.

Mulla on itsellänikin ollut lapsena ongelmia korvien kanssa. Puhkottu on ja luultavasti tämän seurauksena mun kuulo on huonontunut (todettiin 6- vuotiaana). En noita korvakierteitä kyllä toivo kellekään.. On ne sen verran voimaa vieviä, sekä pieneltä sairastajalta että vanhemmilta :(

Mutta uutta GALLUPIA!!!!!

JOKO TE OLETTE MIETTINEET VAUVOILLE NIMIÄ?!

Meillä on makusteltu jo kauan ;) Pojalle yhdeksi vaihtoehdoksi on muodostunut tämä työnimi Luukas (luultavasti kirjoitusasuksi laitettaisiin kuitenkin Lukas) sekä Samuel. Tytöstä tahtoisin Annin. Kuopus pitää kuitenkin itsepintaisesti kiinni vilma- vauvasta ;) (sen hoitoryhmässä on pieni, joku 9-10kk ikäinen wilma- tyttö, jota sanotaan myös vauvaksi. Ja yhdistää sitten tämän meidän vauvan siihen Wilmaan ;) Ois mukava kuulla myös teidän suosikkinimistä!

Vierailija
29/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti piipahdan töiden lomassa, tyhmää kun nämä työt häiritsevät tätä terhoissa kirjoittelua ;)

Ja kommentoin tuota päiväraha asiaa. Minulle on kerrottu että jos aloittaa äitiysloman vuoden 2006 puolella on viimeisin vahvistettu verotus vuoden 2004 ja siis sen mukaan tulee tuo päivärahakin, tai sitten sen viimeisen 6 kuukauden mukaan, ennen äitiysloma alkamista, eli siihen ei lasketa työnantajan maksamaa palkkaa äitiysloman ajalta ja jotta tuo päiväraha lasketaan tuon 6 kk mukaan tulee tulojen olla noussut vähintään sen 20%. Itse olin 2004 vuodesta osan äitiyslomalla ja osan töissä ja nyt 6kk tulot ovat nousseet vain noin 18% eli vaikka laitan ihan huvikseni palkkatodistuksen hakemuksen mukaan ( saavatpahan töitä kun laskevat) tiedän, että päiväraha lasketaan vuoden 2004 mukaan.

Vierailija
30/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu meillä on nimet valmiina, valintaa helpottaa se että tiedämme vauvan olevan tyttö, mutta pojallekkin on jo olemassa. Poika olisi Rasmus ja tytöstä tulee Kiira, sointuu isosiskojen nimiin hyvin.

Vierailija
31/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ariella77:

Itse olen huolesta aivan sairas sen 4D -ultran jäljiltä. Siis kaikkihan oli pojalla kerrassaan hyvin, mutta se KOKO!!!

Eihän se koko ole sairaus, suurin osa syntyvistä lapsista on yli neljä kiloa, osasyynä äitien hyvä ruokavalio, ja perinnöllisyys. En halua vähätellä sinun tunteitasi, mutta uskon ettei sinun tarvitse huolehtia! Sinut kutsutaan varmasti synnytystapa-arvioon (jos ei niin vaadit sitä itse!!!) ja siellä päätetään onko vauvan turvallista syntyä alakautta. Muuta haittaa ei tästä suurikokoisuudesta sitten olekaan.

ariella77:

Aion torstaina pyytää päästä siihen sokerirasitustestiin, onpahan sitten sekin selvitetty.

Ihme juttu ettei testiä järjestetä neuvolan kautta, yleensä se on käytäntö makrosomiassa. Soita vaan, on tärkeää tietää kasvaako vauva raskausdiabeteksen takia.

ariella77:

Sori kun teitä tällä aiheella vaivaan, mutta kun ei ole ketään jolla olisi samanlaisia kokemuksia ja tuntuu että siihen torstaiseen neuvolaan on vielä ikuisuus ja pää hajoaa!!

En tiedä jos et lukenut mun aikaisempaa vastausta sulle, mutta mulla on sama kokemus takanapäin kuin sinulla.

Synnytys käynnistettiin rv. 38+4 ja poika painoi 4400g ja ei ollut minkäänlaisia ongelmia ponnistusvaiheessa. Tottakai itsekin hermoilin synnytyksen takia, mutta se meni tosi hyvin. Suurin riski makrosomiassa on se kun vauva voi viimesinä päivinä kasvaa jopa 100 G/päivässä, sen tähden sitä painoa seurataan tarkasti ja päätetään se synnytystapa. Useimmiten vauvan suureen kokoon vaikuttaa eniten perintötekijät, eli ehkä miehesi suvussa on isoja vauvoja? Meidän suvussa syntyy isoja lapsia, reilusti yli 4 kiloisia ja jotkut jopa yli 5 kg, mutta hyvin on yleensä mennyt. itselläni on yksi lapsista istunut tiukasti hartioista, vaikka hän oli pienenpi kuin tämä " makrosoominen" (kiva sana) poika, mutta sekin johtuu monesta eri tekijöistä.

Sinun painosi ja syömisesi vaikutta suoraan vauvaan vain jos sinulla on diabetes eikä insuliini siitä syystä hajoa. Tottakai jos syö vain sokeria ja rasvaa se voi vaikuttaa, mutta itse tiedän monia kavereita, yhden jopa kasvissyöjän joka on saanut 4,5 kiloisen pojan. Serkkuni paino nousi 4 kiloa ja hänen poikansa painoi 4700, eli mites se yhtälö saadaan selitettyä? Liikaa huonoa omatuntoa laitetaan äitien hartioille, usko vaan että sun tekemisillä ei ole vaikutusta vauvan kokoon ja lohduttaudu sillä että makrosomia ei ole sairaus.

Suurin apu taitaa olla että otat selvää asioista, esim. netistä ja neuvolasta varmaan kerrotaan samoja asioita kun minä nyt. Jos haluat kysellä jotain asiaan liittyvää joka sinua askaruttaa, niin kysy vaan.

Kumma juttu että ultraava lääkäri ei selittänyt sinulle näitä asioita, sait turhan stressin. Suurin osa makrosomisista vauvoista syntyy kuitenkin ilman koplikaatioita, vaikka ovatkin suuria. Tiedän kuitenkin semmoisistakin tapauksista missä ollaan saatu väärä hälytys ja olen ihan varma että sinulle tehdään varmistusultra n. rv. 36 (ja jos ei tehdä niin vaadit sitä!)

Koita nyt nauttia raskaudestasi ja ostele vähän isompia pojanvaatteita. Kunnon isäntä sieltä varmaan vaan putkahtaa =)

Asiasta seitsemänteen, mitähän tuiskualle oikein on sattunut kun ei ole käynyt??*huolestunut*

nenn

Vierailija
32/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan sulle, vaikka en oikein tiedä tuosta makrosomiasta yhtään mitään.

Yritä olla stressaamatta!! Ihan varmasti sinua ja vauvan kokoa tullaan seuraamaan tarkasti myös kunnallisella puolella raskauden loppuun saakka. Tullaan varmasti tekemään tarkka synnytystapa- sekä vauvan painoarvio. Ja jos sinusta sitten viimeisillä viikoilla tuntuu, että alat pelkäämään synnytystä sen koon takia, niin hakeudu pelkopolille juttelemaan, sieltä saat tukea. Minustakin olisi ihan hyvä idea myös tuo sokerirasitustestin tekeminen.

Kyllä kaikki järjestyy ja susta pidetään huolta, vaadi sitä, ellei muuten mitään tapahdu! tuo on sen verran harvinaislaatuinen raskauskomplikaatio, että se vaatii mun mielestäni jopa erityisäitiysneuvolakäyntejä. Puhu peloistasi terkkarisi kanssa jo torstaina käynnilläsi!

Vierailija
33/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, tietenkin luin kaikki vastaukset ja olen niistä hyvin kiitollinen, mutta siis lähipiirissä ei ole mitään vastaavaa eikä meistä tammenterhoistakaan kukaan ole saanut tällaista painoarviota, siksi tuntuu että on asian kanssa vähän yksin...

Ja siis kävin tuossa ultrassa yksityisellä ja vielä eri kaupungissakin, joten kunnallisella puolella tuo asia ei ole ollut vielä mitenkään tiedossa. Multa ei ole edes kertaakaan vielä mitattu sf -mittaa ja ultriahan ei ole kunnan puolesta kuin np -ultra, joten siksi neuvolassa ei ole voitu mitenkään reagoida asiaan, kun siis kaikki on ollut ihan ok.

Ja totta, että makrosomia ei ole sairaus, mutta ainakin lukemani perusteella siitä voi aiheutua vaikka mitä kauheaa vauvalle ja tosiaan synnytys voi olla vaikea. Mun omassa suvussa on isoja lapsia, joten ehkä tässä on vaan perinnöllisyys takana. Toki omaan syömiseenkin voi kiinnittää huomiota, kaikkea rasvaista inhoan ja kasviksia ja hedelmiä kuluu paljon, mutta toisaalta myönnän olevani herkkupeppu karkin suhteen ja sitä pitäisi vähentää. Mut ihan samanlaiset ruokailutottumukset mulla oli esikoisen aikanakin ja silti painoi sen 3,2 kg syntyessään...

Mutta turhahan tätä on tässä murehtia, päivä kerrallaan ja torstaina olen jo viisaampi :) Mut kiitos kun olette tukena ja kyselen sitten Nenniltä lisätietoja, jos tulee vielä jotain mieleen.

ariella taas

Vierailija
34/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin pari ehdotusta pojan nimiksi, Matias ja Eemil, lopullisesti päätetään vasta sitten kun vauvan näkee. Tytön nimiä ois ollut ainakin Neela ja Ilona, mutta säästetään ne nyt sit mahdolliselle iltatähdelle :)

ariella

Vierailija
35/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi täältä löytyy paljon tietoa makrosomiasta, vaikkain ehkä hieman vaikeaselkoista tekstiä.

http://www.avoin.helsinki.fi/laaketiede/D91096.html

Minlle tehtiin tuo sokerirasitustesti sen jälkeen kun todettiin makrosoominen sikiö (rv. 32) ja se oli normaali. Lääkärinkäynnin yhteydessä kyselin että mitäs nyt, koska ihan kuten tuo artikkeli antaa ymmärtää, uskoin että vauvan liikakasvu jotenkin johtuu minun ruokavaliostani, kysyin lääkäriltä tarvitaanko ruokavaliota, jotain ertyistä liikuntaa tms. niin minua hoitavan lääkärin mukaan riittää kun elää kuten normaalissakin raskaudessa, liikkuu mahdollisuuksien mukaan ja syö normaalisti ja terveellisesti.

Monet sairaanhoitohenkilökunnasta ovat kuitenkin tuoneet esille oman ruokavalion ja painon nousun syyksi makrosomialle joten tottakai itsekin olen miettinyt samoja asioita kun sinä, ariella. Kuitenkin olen saanut jo 4 lasta samalla painoindeksillä, vielä niinkin että siinä raskaudessa missä paino nousi eniten (ensimmäinen) vauva painoi vähiten ja aika samallalailla olen syönyt ja liikkunut kaikissa raskauksissa.

itse sain tälläisen kirjallisen vastauksen lääkäriltä kun kyselin makrosomiasta ja diabeteksestä edellisessä raskaudessa:

:

Hei !

Kysyit voiko olla diabetes ilman kohonneita sokeriarvoja. Lyhyesti voisi vastata, että ei voi, koska diabetesdiagnoosi voidaan tehdä pelkästään kohonneiden verensokeriarvojen perusteella.

Olet käynyt sokerirasituksessa useampaan otteeseen ja tämä on toistetusti ollut normaalirajoissa eli tosin sanoen ei ole ollut viitteitä diabeteksesta eikä heikentyneestä sokerinsiedostakaan (= ¿piilevä diabetes¿).

Diabetes ja heikentynyt sokerinsieto eli häiriö sokeriaineenvaihdunnassa on yksittäinen

tärkein syy makrosomiaan. Toinen riskitekijä makrosomialle on toki äidin liikalihavuus, mutta ymmärtääkseni et ole ylipainoinen. Ylipainoon nimittäin saattaa liittyä korkeita insuliinipitoisuuksia jotka altistavat makrosomialle.

Toit myös esille tärkeän asian eli sukurasituksen. Kyllä perintötekijöillä on merkitystä ja muun muassa vanhempien pituus ja paino vaikuttavat asiaan ilmeisesti perintötekijöiden kautta. Toisin sanoen makrosomia voi syntyä monen tekijän summana ja mielestäni sinun kohdallasi ainakin diabetes on varsin hyvin pois suljettu. Ruokavalion suhteen kannattaa toki noudattaa terveellistä monipuolista ruokavaliota, kuten sinulle ilmeisesti on kerrottu kätilön toimesta neuvolassa.

Vierailija
36/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän netti oli niin toimimaton että sanottiin se irti ja uutta ei vielä oo. Mulla on ihan kauheet vieroitusoireet ja tuntuu että on kaiken peen kanssa ihan yksin kun ei pääse teille avautumaan. Miehenki kans menee ihan päin pyllyä.

Mut nyt en tosiaan ehi mitään kirjottelemaan, ku sähköpostejakn oli tullu yli 100 ja ne pitäs käydä läpi ja aikaa 5 min.

Yritän viikonloppuna helsingissä päästä nettiin jotta ainakin 4d ultran kuulumiset voin kertoa. Mut nyt on jo kiire

Beijaflor rv 25+1

ps.äp tuli eilen

Vierailija
37/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli moni kaipaillut kuulumisia. Tilanne nyt rauhallinen ja kotona ollaan lääkäriravaamisen jälkeen ja suuren suuri kivi on tipahtanut harteilta.

Huh huh, kyllä on ollut tosi hankala vuorokausi henkisesti. Eilen monesti mietin että lähtäkö näytille äitipolille. Soitin nimittäin terkalle ja hän oli sitä mieltä, että voin odotella tämän päivän lääkärikäyntiin joka oli jo aikaisemmin varattu. Olin kotosalla, tilanne säilyi suht rauhallisena, kun malttoi vain maata. Henkisesti olin ihan raunio, koska tuli niin voimakkaasti mieleen ensikon synnytystä edeltävät tuntemukset. Onneksi pahin ei toteutunut, vaan ne olivat vain tuntemuksia.

Menin tosi jännittyneenä lääkärille, joka oli aivan nuori ja kokematon. Ei siis ottanut yhtään mitään kantaa mikä tilanne on!!! Tosi ärsyttävää! Laittoi vain eteenpäin ultraan, jossa todettiin, että kohdunkaula on lyhentynyt, mutta onneksi vielä jokseenkin kiinni. Eli siis tilanne tällä hetkellä on se, että supistelee, vuoto on onneksi loppunut, kohdunkaula lyhentynyt, mutta nyt ei ole hätää. Tilanne on kuulemma sellainen, että pitää ottaa ehdottoman vakavasti. Ehdoton lepomääräys ja viikon päähän uusi kontrolli, nyt siis kokeneelle neuvolalääkärille. Sanoin että oli tosi kokematon lääkäri ensimmäisenä ottamassa vastaan ja laittoi sitten kokonaan toiseen neuvolaan ajan! Onneksi tilanne on nyt otettu vakavasti ja sitä seurataan tiiviisti. Ottivat jotain näytteitä taas kerran ja huomenna pitäs viedä pissinäyte lapraan. Jos jotain positiivista tästä haluaa etsiä, niin sanoivat, että en saa tehdä mitään kotitöitä eli jees, mies saa siivota:):) No joo, varmaan sitä alkaa haaveilla jo siitä siivoamisestakin,jos loppuaika menee sängynpohjalla.

Tällaista näin pikaisesti. Ei siis ole mitään pahempaa onneksi tapahtunut ja anteeksi etten aikaisemmin ole päässyt vastailemaan mitään. Moni oli viesteissään kaipaillut. Kiitos kovasti tsempistä ja tuesta teille. NYt lähden taas lepäilemään. Yritän seurailla aina vähän kerrassaan että mitä tänne kuuluu ja yritän pikaisesti aina jotain kirjoitellakin.

Tuisku ja kirppu 25+6 (toivottavasti viikkoja saataisiin vielä kasaan paljon)

Ps Tuli tosi sekava sepustus kun yritti kaikkea kertoa pikaisesti. Täydentelen joskus jos jotain oleellista jäi

Vierailija
38/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=maroon]Hyvä, että kaikki on nyt hyvin bdbdbdbd muistakki ottaa iisisti ja levätä aina ku mahollista :) Tuo on kyllä huonoa tuuria, ku sattuu kokematon lekuri eteen just sillon, ku ois tärkeitä kysymyksiä tai huolia jne.

Mulla eka neuvolalekuri käynti sattu " uus avuttomalle" poitsulle ja aionki nyt pyytää, ett jos mahollista niin toinen lekurikäynti ammattinsa osaavalle.

[color=blue]NimiG [color=violet]en kerro mitä nimiä on ollu ilmassa ;) meillä ei oo ollu tapana sanoa niitä " ääneen" ennakkoon.

Vierailija
39/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin Tuiskualle: hyvä, että vauva on ok ja vielä turvallisesti masussa. Toivottavasti on vielä hyvän aikaa tästä eteenpäinkin. Mutta rauhallisesti saat varmaan tosiaan nyt ottaa ja hyvä, että olet kunnon seurannassa. On henkisestikin varmaan helpompaa kun on kunnon tarkkailussa.

(.) Miekin kävin tänään lääkärissä, kirjoitinkin omista alapään ongelmista tännekin.. Onneksi oma diagnoosi oli väärä, eli ei ole kohdunlaskeumaa:) Kohdunnapukka on puolivälissä emätintä eli en ole sitä voinut nähdä! Kohdunsuu kiinni ja kohdunkaulaa 2.5cm, mikä on ihan normaali näille viikoille. Syke 138, eli edelleen poikasyke. sf-mitta 22 eli yläkäyrällä. Vauva oli raivotarjonnassa, mutta ehtii vielä vaihdella asentoa moneen kertaan;) Mutta kyllä helpotti, melkein itku pääsi kun kuulin et kaikki on ok. Ehdin jo miettiä kaikkea mahdollista ennen aikaisesta synnytyksestä sairasloman järjestämiseen asti!!

Nimistä: Ollaan mietitty vaihtoehtoja molemmille, mutten paljasta mitä! Ei kerrota muillekaan nimistä, vasta ristiäisissä se selviää!

Monenlaista kommentoivaa olisi, mutta nyt en ehdi..

Hurjaa huomata,että täällä on jo mammoja lähempänä 30 raskausviikkoja, kun tuntuu että itsellä niitä on vielä NIIN vähän!

tikru ja tiuhti 23+4

Vierailija
40/57 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUISKUA että olet yhtenä kappaleena. Muistahan nyt ottaa rauhallisesti. Joo, tiedän, se ei pienen lapsen kanssa ole niin helppoa :(

Mulle tuli mieleen kanssa oma käyntini tk- lääkärillä (neuvolalääkäri lomilla...) esikoisen odotusaikaan rv36. Olin 19- vuotta. Lääkäri (? en tiedä oliko valmistunut, pakkohan sen oli?) pari vuotta vanhempi jätkä. Lääkärin oli tarkoitus tehdä lantion koon arviointi, koska suvussamme on ahdaslanteisuutta. No, mä en suoraansanottuna usko että tämä jätkä oli ikinä naisen sukupuolielimiä livenä nähnyt. Sen verran punasteli ja änkytti erittäin lyhyen tutkimuksen ajan ;) Se laittoi mut äitipolille kun ei luottanut omaan arvioonsa =) Siis mä ymmärrän, että kaikkien on aloitettava jostakin, mutta se ei naurata kun harjoittelija/vastavalmistunut osuu omalle kohdalle, kun on itsellä hätä.