Miten varmistan ettei uusi tuttavuus (mies) ole narsisti?
Voiko ihmisestä tunnistaa narsistin piirteet, vaikka ei vielä tunne häntä?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:04"]
Ikävä kyllä asiaa ei voi tietää etukäteen tai ihan alussa suhdetta. Tapaamisia pitää olla jonkun verran että narsistiluonne alkaa paljastua. Olin tapaillut kolme viikkoa ihanaa miestä. Kerran hän vain sai raivokohtauksen, koska olin hänen mukaansa myöhässä. Mitään aikaa ei ollut sovittu. Mies sai alkukantaisen kohtauksen, jonka aikana sätti minua. Sanoi etten ole hänen arvoisensa ym. mikä osoitti että pitää itseään ylempänä. Se siitä unelmamiehestä sitten...
[/quote]
Aioin vastata samalla lailla, mutta tuosta ajasta olisin eri mieltä. Väittäisin että menee noin 1-2 vuotta, että narsisti paljastuu. Sen verran kauan hyvä narsisti jaksaa esittää jotain muuta kuin on.
Huh huh jotkut tässä ketjussa: "Testailen, kohtelen epäarvostavasti ja ilkeästi ja kas, saan negatiivisen reaktion lopulta viimein takaisin. Olet narsisti!" On se kumma kun niin monella naisella on mm. narsisteja exiä. On se vaan kumma...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:28"]
Huh huh jotkut tässä ketjussa: "Testailen, kohtelen epäarvostavasti ja ilkeästi ja kas, saan negatiivisen reaktion lopulta viimein takaisin. Olet narsisti!" On se kumma kun niin monella naisella on mm. narsisteja exiä. On se vaan kumma...
[/quote]
Sori missä kohdassa noin luki? Luin koko ketjun, enkä löytänyt mitään tuonne päinkään. Ainoa kohta oli, missä testattiin pootentiaalisen narsistin empatiakykyä kertomalla tälle raskaasta päivästä ja seuraamalla paljastaako tämä empatiakyvyttömyytensä (välinpitämättömyys ja empatianpuute on yksi merkittävimpiä narsistisen persoonallisuushäriön piirteitä).
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:57"]Voiko ihmisestä tunnistaa narsistin piirteet, vaikka ei vielä tunne häntä?
[/quote]
Kysy suoraan jos sanoo ei, niin varmasti on narsissi kun ne valehtelee aina kun voivat.
Mistä sinun epäilysi ovat heränneet? Minun mielestä yksi selkeimpiä merkkejä on juurikin se lähipiirin kontrollointi, eli sinun lähipiiriisi kelpaavat vain ne jotka ylläpitävät narsistin elintärkeää egoa. Eli siis jos joku ei tätä täytä, niin narsisti alkaa rajoittamaan tavalla tai toisella (joko selvästi tai manipuloiden) sinun ja ks. henkilön välinpitoa. Mutta sekin paljastuu vasta ajan kanssa. Toki sitten jos on vielä kovin nuori, niin niitä yhteentörmäyksiä saattaa tulla ystävien/sukulaisten ja poikakaverin välillä ihan kypsymättömyyttäkin, mutta siis jos toinen alkaa rajoittamaan tätä yhdessäoloa ilman mitään järkevää perustelua, ja ilman syytä kuvittelee että muut väheksyvät häntä tms., niin jotain on pielessä mielestäni. Se kaikista pahin asia, mitä narisistille voi tapahtua, on nimittäin se että hän kokee ettei häntä arvosteta, ja se myös näkyy!
Miksi epäilet häntä narsistiksi? Usein ensivaikutelma on "liian hyvää ollakseen totta". Samoin puheissa saattaa olla syyttelyjä entisiä vaimoja/naisystäviä kohtaan. Narsisti ei koskaan näe vikaa itsessään.
Olisi vaan enemmän kuin reilua että narsisti saa narsistin. Nainenhan on melkein poikkeuksetta narsisti ja se on yhteiskunnassamme naisilla ominaisuus joka on kaikkien mielestä ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:03"]kysy siltä http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288722519304.html
[/quote]
Typerintä mitä olen lukenut pitkään aikaan. Tähän asiaan pitäisi saada selkeyttä että se tunnistettaisiin eikä sotkea pakkaa lisää höpö puheilla.
Jos epäilet niin siinä on jo yksi hälyttävä merkki. Yksi tapa voisi olla, että mietit jonkun kaverin joka ei ole sellainen kiltti/mielistelevä, en tarkoita ilkeääkään mutta siis sellainen josta tiedät ettei hän todennäköisesti ala ihailemaan toista ääneen, jos tämä kertoo suurista teoistaan yms. Narsistahan elää ihailusta ja siitä että hänellä on omat "palvojansa" eikä hyväksy sinun tai omaan lähipiiriin sellaisia jotka eivät hänestä pidä/tätä osoita selkeästi. Sitten kehut tätä kaveriasi miehelle hirveästi, kerrot kuinka arvostat ja ihailet häntä, ja laitat nämä esim illanistujaisissa kohtaamaan keskenään. Narsisti on jäänyt henkiseltä kehitykseltään pikkulapsen tasolle, ja tulet varmasti huomaamaan sen sellaisessa tilanteessa jossa joku henkilö jotai sinä arvostat, ei arvostakaan häntä. Jos ei itse tilanteessa, niin narsisti takuuvarmasti jälkeenpäin alkaa puhua sinua irti tuosta ystävyyssuhteesta jne. Mun narsisti (ex) mieshän sai aivan silmittömiä raivokohtauksia siskolleni, jolle oli kateellinen ja jolta ei saanut sitä haluamaansa ihailua ja arvostusta. Saattoi vetää kilarit aivan mitättömistä asioista. Ja ihan alussa mun olisi pitänyt toi tajuta, mutta aina mielessäni keksin jonkin syyn miehen idioottimaiselle käytökselle, tai taisi se jopa ekalla kerralla käyttäytyä hyvin, mutta myöhemmin ilmoitti minulle että meidän ei pitäisi viettää aikaa siskoni ja miehensä kanssa, koska ovat "ylimielisiä". Vaikka sisko olisikin ylimielinen (mitä ei ollut), niin kuka normaali ihminen vaatisi tuollaista ihmissuhdemuutosta toiselta suhteen alkuvaiheessa (tai edes ensivuosina)?
Kerro hänelle treffeillä vähäsanaisesti raskaasta päivästäsi. Jos hän osoittaa aitoa kiinnostusta jA empatiaa, kyselee lisää (ei uteliaalla, vaan aidosti huolestuneella tavalla) niin hän ei tod. Näk. Ole narsisti.
Jos asiat etenevät hyvin nopeasti, hän kehuu ja palvoo ja lietsoo sinua tunnehurmokseen ja touhusta tulee "liian hyvää ollakseen totta"- tunne, kannattaa olla hyvin varovainen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:12"]
Jos epäilet niin siinä on jo yksi hälyttävä merkki. Yksi tapa voisi olla, että mietit jonkun kaverin joka ei ole sellainen kiltti/mielistelevä, en tarkoita ilkeääkään mutta siis sellainen josta tiedät ettei hän todennäköisesti ala ihailemaan toista ääneen, jos tämä kertoo suurista teoistaan yms. Narsistahan elää ihailusta ja siitä että hänellä on omat "palvojansa" eikä hyväksy sinun tai omaan lähipiiriin sellaisia jotka eivät hänestä pidä/tätä osoita selkeästi. Sitten kehut tätä kaveriasi miehelle hirveästi, kerrot kuinka arvostat ja ihailet häntä, ja laitat nämä esim illanistujaisissa kohtaamaan keskenään. Narsisti on jäänyt henkiseltä kehitykseltään pikkulapsen tasolle, ja tulet varmasti huomaamaan sen sellaisessa tilanteessa jossa joku henkilö jotai sinä arvostat, ei arvostakaan häntä. Jos ei itse tilanteessa, niin narsisti takuuvarmasti jälkeenpäin alkaa puhua sinua irti tuosta ystävyyssuhteesta jne. Mun narsisti (ex) mieshän sai aivan silmittömiä raivokohtauksia siskolleni, jolle oli kateellinen ja jolta ei saanut sitä haluamaansa ihailua ja arvostusta. Saattoi vetää kilarit aivan mitättömistä asioista. Ja ihan alussa mun olisi pitänyt toi tajuta, mutta aina mielessäni keksin jonkin syyn miehen idioottimaiselle käytökselle, tai taisi se jopa ekalla kerralla käyttäytyä hyvin, mutta myöhemmin ilmoitti minulle että meidän ei pitäisi viettää aikaa siskoni ja miehensä kanssa, koska ovat "ylimielisiä". Vaikka sisko olisikin ylimielinen (mitä ei ollut), niin kuka normaali ihminen vaatisi tuollaista ihmissuhdemuutosta toiselta suhteen alkuvaiheessa (tai edes ensivuosina)?
[/quote]
Tässä on hyvä pointti, mutta tällainen kokeilu voi mennä pieleen monen eri asian vuoksi. Vuorovaikutukseen liittyy niin monet eri tekijät, ettei tämä ole mikään luotettava tapa mitata mitään narsismia. Ihminen voibsaada toisesta epämiellyttäviä viboja vaikka siksi, että tämä näyttää liikaa joltain epämiellyttävältä tuttavuudelta. Myös tylyyden ja "ei mielistelevän" määritelmät ja niiden väliset rajat tulkitaan kovin subjektiivisesti. Voi tällainen testi jotain osviittaa toki antaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:12"]
[/quote]
Tässä on hyvä pointti, mutta tällainen kokeilu voi mennä pieleen monen eri asian vuoksi. Vuorovaikutukseen liittyy niin monet eri tekijät, ettei tämä ole mikään luotettava tapa mitata mitään narsismia. Ihminen voibsaada toisesta epämiellyttäviä viboja vaikka siksi, että tämä näyttää liikaa joltain epämiellyttävältä tuttavuudelta. Myös tylyyden ja "ei mielistelevän" määritelmät ja niiden väliset rajat tulkitaan kovin subjektiivisesti. Voi tällainen testi jotain osviittaa toki antaa.
[/quote]
Vetäisitkö sinä raivarit vain koska kohtaisisit ihmisen josta et tykkää? Tai alkaisit käyttäytymään lapsellisesti/huonosti? Tai myöhemmin sanoisit tyttö/poikaystävällesi ettet halua tavata ks. henkilöä enää/haukkuisit ks. henkilöä jonka siis tietäisit olevan hänelle tärkeä? Mikäli ks henkilö ei ole oikeasti sanonut mitään loukkaavaa (tätähän voi itse vierestä seurata), niin ei normaali aikuinen ihminen noin käyttäydy. Narsisitin toimintatavan ja normaalin ihmisen toimintavan erona on se, että narsistin tunnemaailma on jäänyt aivan taaperon tasolle, ja tämän kyllä huomaa kun hän ei saa kaipaamaansa huomiota ja ihailua.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:15"]
Kerro hänelle treffeillä vähäsanaisesti raskaasta päivästäsi. Jos hän osoittaa aitoa kiinnostusta jA empatiaa, kyselee lisää (ei uteliaalla, vaan aidosti huolestuneella tavalla) niin hän ei tod. Näk. Ole narsisti. Jos asiat etenevät hyvin nopeasti, hän kehuu ja palvoo ja lietsoo sinua tunnehurmokseen ja touhusta tulee "liian hyvää ollakseen totta"- tunne, kannattaa olla hyvin varovainen.
[/quote] Tässä oli hyvä vinkki, kiitos. Asiat eivät etene nopeasti, vaan päinvastoin. Eikä kehu eikä palvo, vaan vaikuttaa ujolta. Epäilen narsistiksi, koska itsellä kokemuksia narsisteista ja tällä henkilöllä on sitä samaa charmia mitä narsisteilta löytyy. Ei myöskään koskaan kysele minusta, vaan puhuu itsestään. Eli saattaa olla joko ujo tai narsisti?
Lisää vinkkejä?
Kritisoi häntä jostakin. Narsisti ei kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.
Esim sano että ajaa huonosti autoa/paita on ruma/on siivonnut huonosti tms. Niin varmasti ei anna asian olla, vetää suhteettomat kilarit tai alkaa vittuilemaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:05"]
Kritisoi häntä jostakin. Narsisti ei kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.
Esim sano että ajaa huonosti autoa/paita on ruma/on siivonnut huonosti tms. Niin varmasti ei anna asian olla, vetää suhteettomat kilarit tai alkaa vittuilemaan.
[/quote]
Yksi narsistin tunnusmerkeistä tosiaan on, ettei siedä pienintäkään kritiikkiä. Sä olet kuitenkin väärinymmärtänyt, mitä tällä tarkoitetaan, tai sitten et osannut vaan selittää asiaa oikein.
Tällä kritiikillä, mitä narsisti ei siedä, ei tarkoiteta tuollaista kuvaamaasi haukkumista ja mollaamista. Moitteista ja tylyttelystä kuka tahansa ihminen loukkaantuu ja suuttuu, eikä tarvitse edes olla narsisti.
Se kritiikki, mistä puhutaan, tarkoittaa kritiikkiä narsistin omissa korvissa. Tämä "kritiikki", mistä narsistit suuttuvat ja jonka seurauksena alkavat vittuilemaan ja raivomaan on sellaista, mitä terveet ihmiset eivät edes pitäisi kritiikkinä tai mitenkään loukkaavana, vaan täysin viattomina ja neutraaleina kommentteina.
Esim. "sun kissalla on erikoinen nimi, miten keksit sen?" - narsisti kuvittelee päässään, että kritsoit ja dissaat hänen keksimäänsä kissanimeä ja vetää kilarit.
Ne on näin pieniä juttuja, joista narsisti suuttuu ja vetää kilareita.
Pahinta on, jos narsisti jää kiinni itse teossa tehdessään jotain väärää/ilkeää/moraalitonta ja huomautat, että teko on väärin. Tätä narsisti ei hyväksy, vaan suuttuu tai heittäytyy marttyyriksi tai alkaa syyllistämään uhria jne. HÄN ei ole tehnyt mitään väärää PISTE.
SINÄ olet se paha ja ilkeä kun kehtaat kritisoit narsistin käytöstä, esim "Mielestäni tuo oli kohtuuttomaan ilkeää haukkua ystävääsi lihavaksi porsaaksi ja varastaa hänen rahansa. Sun ehkä kannattais palauttaa rahat ja pyytää anteeksi".
Narsistit ovat todella vainoharhaisia, kokevat viattomatkin kommentit kritiikiksi sekä eivät voi sietää, jos heidän moraalitonta ja ilkeää käytöstä moititaan/kritisoidaan. Seurauksena on aina hyökkäys (klassinen narsisti) tai marttyyrriksi heittäytyminen (piilonarsisti).
Narsistin alitajunnassa on ajatus: "Minä olen täydellinen, minussa ei ole yhtään virheettä enkä tee koskaan mitään väärin, ja muiden ihmisten pitää peilin tavoin heijastaa tätä täydellisyyden kuvaa takaisin. Jos joku ihminen epäonnistuu tässä ja näkee minussa jonkun virheen, minut täytyy nostaa meteli ja hyökätä tuota ihmistä vastaan, jotta hän ymmärtää enää koskaan olla tekemättä samoin. Ihmiset, jotka eivät jatkuvasti anna pelkkää positiivista palautetta minulle, ovat rikkinäisiä peilejä ja minun täytyy päästä eroon heistä tai pelotella tai manipuloida heidät antamaan vastaisuudessa pelkkää positiivista palautetta."
Narsisti tarvitse jatkuvaa ulkopuolista ylläpitoa narsistiselle egolleen, ns väärälle minälle, sille fantasiahahmolle, jonka hän on itsestään luonut ja jonka avulla hän tuntee olevansa spesiaali keissi. Tämän vuoksi narsisti ylireagoi pieneenkin uhkaan, mikä voi uhata tätä täydellisyyden harhaa.
Narsistien piirrelistat ovat siitä huonoja, että ihmiset jotka eivät ole läheisesti tunteneet ketään narsistia, lukevat näitä piirrelistoja todella ylimalkaisesti ja sanovat "Kaikkihan ihmiset noiden piirteiden perusteella on narsisteja". Eipä ole: sinä vain tulkitset piirteitä paperilla väärin. Narsistiset piirteet ovat hyvin voimakkaita, jos on kyse patologisesta narsistista.
Narsistit ovat vainoharhaisia, omaavat äärimmäisen uhriasenteen (näkevät itsensä jatkuvasti uhreina) omaavia mestariloukkaantujia ja uhrien syyllistäjiä.
Kun olet säännöllisesti tekemisissä narsistin kanssa, opit todella varovaiseksi. Tuntuu, että pitää kävellä munankuorilla ja olla varovainen, ettei narsisti vaan loukkaannu(narsistinen raivo). Kaikki viatonkin kommentti täytyy sanoa todella varovaisesti ja sokerikuorruttaa mielistelyllä ja kehuilla, jotta narsisti ei loukkaannu. Se on oikeesti tosi raskasta.
Ja siltikin se narsisti voi yhtäkkiä loukkaantua jostain ja saada raivarin.
(kirjoitan blogia kaikkinarsismista.blogspot.com joka on tarkoitettu erityiseti narsistien aikuisille lapsille, tervetuloa)