Hääjuhlaan muttei kirkkoon?
Meidät on kutsuttu kaukaisen sukulaisen häihin, joissa vihkiminen on n 20 km päässä juhlasta. Olisiko outo ajatus mennä vain juhliin, ei kirkkoon..? Kirkko-osio ei suoraan sanottuna innosta lasten kanssa. Vihkimisen todistaminen ei tunnu niin tärkeältä, kun en ole koko paria koskaan edes nähnyt. Ei kai hääpari edes huomaa, jos emmeolisi kirkossa, kyseessä on isot häät.
Kommentit (36)
Ehkä mennään sinne kirkkoon ja toivotaan, että ei ole kovin pitkitetty seremonia.. t AP
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:06"]6, se oli vastaus 2:lle, joka ihmetteli kestitysasiaa. t AP
[/quote]
No aika outo argumentti jokatapauksessa.
Itse ainakin pysyin kirkkopuistossa oman yksivuotiaani kanssa. Ei kyllä tullut mieleenkään ajatella mitä muut siitä tuumaa. Mun menevä lapsi ei ois jaksanut kirkkomuodollisuuksia. Hyssytellä siellä sit penkissä koko tunti tai lähteä kesken pois. Ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:59"]
Eli haluatte vaan kestityksen mutta ette sitä häiden pääosaa?
[/quote]
Kirkko on pakkopullaosuus ja varsinainen juhla vietetään kirkon jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:10"]Ehkä mennään sinne kirkkoon ja toivotaan, että ei ole kovin pitkitetty seremonia.. t AP
[/quote]
Minkä ikäiset lapset? Tosiaan voi olla ihan hyvä juttu että lapset tottuu myös tämänkaltaisiin tilanteisiin ja yleensä ne ei mitään pitkiä toimituksia ole!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:05"]
Miksei sitä avioparin onnea voisi todistaa yhtä hyvin vain siellä juhlassa? Vihkiminen on lopulta kuitenkin vain kirkollinen kaava. t AP
[/quote]Joillekin se (kirkollinen) vihkiminen on paljon enemmän kuin kirkollinen kaava.
Kuinkahan monta aloitusta täällä on ollut hääkirkonmenot pilaavista lapsista?
Moni morsian varmaan toivoo että lapsiperheet ei tulisi kirkkoon ainakaan lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:13"]
[/quote]
[/quote]Mukava asenne. Pakkopullaosuus. Usealle hääparille se on kuitenki tärkeä ja ainutlaatuinen hetki ja tapahtuma.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:06"]
Voisi olla lastenkin etu totuttaa heitä tuollaisiin vihkimisen kaltaisiin tapahtumiin. Itsekin myös koen, että itse vihkiminen on se koko päivän päätapahtuma.
[/quote]
Ja sitten saadaan taas häiden jälkeen lukea morsiammen nillitys siitä miten kirkossa ääntelevä napero pilasi koko häät, kun äitinsä vei lapsensa ulso just nanosekunnin liian myöhään ja peli oli menetetty.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:05"]
Miksei sitä avioparin onnea voisi todistaa yhtä hyvin vain siellä juhlassa? Vihkiminen on lopulta kuitenkin vain kirkollinen kaava. t AP
[/quote]Joillekin se (kirkollinen) vihkiminen on paljon enemmän kuin kirkollinen kaava.
[/quote]
Ja joillekkin se on täysin merkityksetön loitsutilaisuus...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:13"]
[/quote]
[/quote]Mukava asenne. Pakkopullaosuus. Usealle hääparille se on kuitenki tärkeä ja ainutlaatuinen hetki ja tapahtuma.
[/quote]
Jaa. Miksi sitten suurin osa naimisiin menevistä ei enää järjestä kirkollista vihkimistä?
Kyllä se kuule on suurimmalle osalle ikävä muodollinen pönötöstilaisuus, joka mielellään skipataan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:12"]Itse ainakin pysyin kirkkopuistossa oman yksivuotiaani kanssa. Ei kyllä tullut mieleenkään ajatella mitä muut siitä tuumaa. Mun menevä lapsi ei ois jaksanut kirkkomuodollisuuksia. Hyssytellä siellä sit penkissä koko tunti tai lähteä kesken pois. Ei kiitos.
[/quote]
En ole ikinä ollut häissä, joissa vihkiminen kestäisi lähellekään tuntia. Puoli tuntia on yleensä lähempänä totuutta.
Mua ei aikuisenakaan nappaa kirkolliset juhlat. Todellista pakkopullaa. Rippijuhlissa olen ollut pihalla monesti oleskelemassa.
Meidän kohta 10v ei ole harjoitellut kirkkohäissä istumista vielä koskaan. Voipi olla aikuinen ennen kuin sellaisiin joutuu. :)
Sama koskee rippijuhlia ja kastejuhlia. Hautajaisissa on ollut pienenä mutta niistäkään mitään mielikuvaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:33"]
Mua ei aikuisenakaan nappaa kirkolliset juhlat. Todellista pakkopullaa. Rippijuhlissa olen ollut pihalla monesti oleskelemassa. Meidän kohta 10v ei ole harjoitellut kirkkohäissä istumista vielä koskaan. Voipi olla aikuinen ennen kuin sellaisiin joutuu. :) Sama koskee rippijuhlia ja kastejuhlia. Hautajaisissa on ollut pienenä mutta niistäkään mitään mielikuvaa.
[/quote]Tapakulttuuri ja käytöstavat..
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:15"]
Kuinkahan monta aloitusta täällä on ollut hääkirkonmenot pilaavista lapsista?
Moni morsian varmaan toivoo että lapsiperheet ei tulisi kirkkoon ainakaan lasten kanssa.
[/quote]
Ja moni morsian joutuu vakuuttamaan lapsiperheille ihan erikseen, että ne lapset saa kyllä tulla eikä haittaa, jos vauva itkee. Paikalle on kutsuttu suku ja ystävät, kaikenikäisiä ihmisiä, rakkaita ikään katsomatta.
Vihkiminen eli kirkko-osuus on häissä yleensä lyhyt, ellei sitä ole väkisin pitkitetty lauluilla tms. lisäohjelmalla. Mutta jos teillä on pienet lapset, niin on hyvä idea jättää kirkko väliin.