Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääjuhlaan muttei kirkkoon?

Vierailija
07.07.2015 |

Meidät on kutsuttu kaukaisen sukulaisen häihin, joissa vihkiminen on n 20 km päässä juhlasta. Olisiko outo ajatus mennä vain juhliin, ei kirkkoon..? Kirkko-osio ei suoraan sanottuna innosta lasten kanssa. Vihkimisen todistaminen ei tunnu niin tärkeältä, kun en ole koko paria koskaan edes nähnyt. Ei kai hääpari edes huomaa, jos emmeolisi kirkossa, kyseessä on isot häät.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:59"]

Eli haluatte vaan kestityksen mutta ette sitä häiden pääosaa?

[/quote]

Kirkko on pakkopullaosuus ja varsinainen juhla vietetään kirkon jälkeen.

[/quote]Mukava asenne. Pakkopullaosuus. Usealle hääparille se on kuitenki tärkeä ja ainutlaatuinen hetki ja tapahtuma.
[/quote]

Pelkkää väkisin-jeesustelua se on lähes kaikille, joka tehdään vaan koska "pitää". Ihan hyvin voi olla poissa kirkosta.

Vierailija
2/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:33"]

Mua ei aikuisenakaan nappaa kirkolliset juhlat. Todellista pakkopullaa. Rippijuhlissa olen ollut pihalla monesti oleskelemassa. Meidän kohta 10v ei ole harjoitellut kirkkohäissä istumista vielä koskaan. Voipi olla aikuinen ennen kuin sellaisiin joutuu. :) Sama koskee rippijuhlia ja kastejuhlia. Hautajaisissa on ollut pienenä mutta niistäkään mitään mielikuvaa.

[/quote]Tapakulttuuri ja käytöstavat..
[/quote]
Lutkukirkko kuten ei muutkaan uskonnot kuulu meidän elämään eikä tapoihin. Eikä siellä kirkossa sen kummempia käytöstapoja tarvita kuin muuallakaan. Ongelma on tietysti että jaksaisi sen pupun kuunnella hiljakseen.

Lapsen isän suku asuu toisessa maassa ja täällä lähisuku ei kuulu kirkkoon. Ja muun suvun kanssa ollaan niin vähän tekemisissä että sieltä ei kutsuja tule. Ehkä hautajaisiin mutta nekin voi jättää väliin. Mihin ihmeeseen mitä kirkontapoja tarvitsisimme?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:56"]Kirkko-osio ei suoraan sanottuna innosta lasten kanssa.

[/quote]

Kiinnostaako juhlassa mahdollisesti pidettävät puheet vai lähdettekö siinä vaiheessa pikkuisen pihalle leikkimään ja tulette sitten takaisin, kun on kivempaa ohjelmaa tarjolla?

Vierailija
4/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika törkeetä mennä vaan "kuokkimaan". Se vihkiminen on kuitenkin häissä se pääasia ei ne juhlat.

Vierailija
5/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäisiä lapsia, jos eivät osaa kirkossa käyttäytyä? Omat lapset olleet kirkossa mukana 3-vuotiaasta saakka ja aina käyttäytyneet nätisti. Kannattais varmaan panostaa enemmän siihen kasvatukseen ja käytöstapoihin.

Vierailija
6/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:33"]

Mua ei aikuisenakaan nappaa kirkolliset juhlat. Todellista pakkopullaa. Rippijuhlissa olen ollut pihalla monesti oleskelemassa. Meidän kohta 10v ei ole harjoitellut kirkkohäissä istumista vielä koskaan. Voipi olla aikuinen ennen kuin sellaisiin joutuu. :) Sama koskee rippijuhlia ja kastejuhlia. Hautajaisissa on ollut pienenä mutta niistäkään mitään mielikuvaa.

[/quote]

On myös sellainen asia kuin muiden kunnioittaminen. Juhliin osallistuessa ajattelen toisen tärkeässä hetkessä mukana olemista, en omaa mielihyvää.

Vierailija
7/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:56"]Vihkimisen todistaminen ei tunnu niin tärkeältä, kun en ole koko paria koskaan edes nähnyt.
[/quote]

Miksi menette tuntemattomien ihmisten häihin???

Vierailija
8/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:45"]

[/quote]

On myös sellainen asia kuin muiden kunnioittaminen. Juhliin osallistuessa ajattelen toisen tärkeässä hetkessä mukana olemista, en omaa mielihyvää.

[/quote]
Esim rippikirkossa kukaan ei tiedä onko siellä sisällä kaikki vai ei. Olen ihan teininäkin serkkujen rippijuhlista ollut osaksi pihalla kun ei jaksa tuntikausia istua paskaa kuuntelemassa kuumassa kirkossa. Ei siitä autuaaksi tule pikemminkin saatanallista kidutustahan tuo on. 
Juhliin voi osallistia ilman sitä kirkko-osuuttakin. Jatkossa teenkin näin jos joskus sellainen tilaisuus tulee hautajaisia lukuunottamatta. Niistä voin jäädä pois ja laittaa adressin.

Vierailija
10/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:45"]

[/quote]

[/quote]
Esim rippikirkossa kukaan ei tiedä onko siellä sisällä kaikki vai ei. Olen ihan teininäkin serkkujen rippijuhlista ollut osaksi pihalla kun ei jaksa tuntikausia istua paskaa kuuntelemassa kuumassa kirkossa. Ei siitä autuaaksi tule pikemminkin saatanallista kidutustahan tuo on. 
Juhliin voi osallistia ilman sitä kirkko-osuuttakin. Jatkossa teenkin näin jos joskus sellainen tilaisuus tulee hautajaisia lukuunottamatta. Niistä voin jäädä pois ja laittaa adressin.

[/quote]

Kertoo aika paljon siitä, kuinka paljon läheisiäsi arvostat, jos nimität heidän elämän tärkeisiin hetkiin osallistumista "paskan kuuntelemiseksi". Toki juhliin voi osallistua ilman kirkko-osuutta, mutta se kertoo paljon sinusta, jos valitset vain itseäsi miellyttävät osiot.

Sillä, onko uskovainen vai ei, ei ole tekemistä sen kanssa, osaako käyttäytyä. Aikuiselta ihmiseltä ei vaadi kovinkaan suurta itsehillintää istua aloillaan sitä puolta tuntia, jonka kirkolliset toimitukset yleensä maksimissaan kestää.

Vierailija
11/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:56"]Meidät on kutsuttu kaukaisen sukulaisen häihin, joissa vihkiminen on n 20 km päässä juhlasta. Olisiko outo ajatus mennä vain juhliin, ei kirkkoon..? Kirkko-osio ei suoraan sanottuna innosta lasten kanssa. Vihkimisen todistaminen ei tunnu niin tärkeältä, kun en ole koko paria koskaan edes nähnyt. Ei kai hääpari edes huomaa, jos emmeolisi kirkossa, kyseessä on isot häät.
[/quote]

Eli haluatte vaan kestityksen mutta ette sitä häiden pääosaa?

Vierailija
12/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi? Oman harkinnan mukaan.

Vierailija
13/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa oudolta, että et pidä vihkimistä, joka on kuitenkin se pääasia ja se koko asian ydin, niin tärkeä, kuin niitä juhlia? Miksi sitten edes mennä? Toki ymmärrän, että lasten kanssa voi olla hankalaa siellä kirkossa, mutta kyllä kai se itse vihkiminen on se "juttu". Juhlia voi ihan muutenkin.

Vierailija
14/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me sitä kestitystä "ilmaiseksi" kuitenkaan haeta, koska viemme rahalahjan.  t AP

Vierailija
15/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:03"]Ei me sitä kestitystä "ilmaiseksi" kuitenkaan haeta, koska viemme rahalahjan.  t AP
[/quote]
Muista sitten syödä koko rahan edestä, eli älä keskity halpaan leipään ja salaattiin, vaan syö kalliita lihoja ja kaloja, näin saatat päästä jopa voitolle!

Vierailija
16/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitä avioparin onnea voisi todistaa yhtä hyvin vain siellä juhlassa? Vihkiminen on lopulta kuitenkin vain kirkollinen kaava. t AP

Vierailija
17/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin taas morsiamena että toki haluaisin että kutsutut tulisivat kirkkoonkin mutta jos valinta olisi kirkko TAI juhla, harmittaisi enemmän jos yhteinen juhliminen ei kiinnostaisi vaan kirkkovihkimisen jälkeen vieraat poistuisivat.

Onhan siellä hääjuhlassa muutakin kuin ruoka- ja juomakestitys.

Tiedän myös pareja jotka ovat kutsuneet vieraat vain ja ainoastaan juhlapaikalle häitä juhlimaan, vihkimistä seuraamassa ja todistamassa ovat olleet vain hääparin vanhemmat.

Vierailija
18/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:01"]

Minusta kuulostaa oudolta, että et pidä vihkimistä, joka on kuitenkin se pääasia ja se koko asian ydin, niin tärkeä, kuin niitä juhlia? Miksi sitten edes mennä? Toki ymmärrän, että lasten kanssa voi olla hankalaa siellä kirkossa, mutta kyllä kai se itse vihkiminen on se "juttu". Juhlia voi ihan muutenkin.

[/quote]

Kunhan AP vaan muistaa viedä hääparille muhkean lahjan, sehän se on tämän palstan mukaan häiden tärkein asia muutenkin! Ei kukaan edes ehdi huomata ettei joku vieraista ole kirkossa, voihan poissaoloa selitellä jälkeenpäin jollain valkoisella valheella.

Vierailija
19/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla lastenkin etu totuttaa heitä tuollaisiin vihkimisen kaltaisiin tapahtumiin. Itsekin myös koen, että itse vihkiminen on se koko päivän päätapahtuma.

Vierailija
20/36 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, se oli vastaus 2:lle, joka ihmetteli kestitysasiaa. t AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi