Perintöriidat sisarusten kesken
Meitä on viisi sisarusta ja vanha perintötila pitäisi saada jaettua.
Mahdottomalta tuntuu jo nyt sovussa jakaminen
Olisi kiva kuulla miten muilla jaot on onnistuneet.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyntin vaan kaikki. Turhilta ridoilta ja katkerudelta säästytte. Kun kaikki saa saman suman käteen. Kaatopaikalla kaikki mitä pelastusarmeja tai fida ei huoli.Yksi henkilö vaikka otaa yhden vanhan tyynyliinan siitä nousee vuosikymmenen sota.
Kuulostaa ihanalta! olisikin noin helppoa!
Meillä on vaan se, ongelma,. että sisraukset eivät suostu. myymään. Meitä on kolme.
Yhteisomistus on kaikista pahin. Jossain vaiheessa riidat 100% varmuudella! 100%!!!!!!!
Olen ymmärtänyt niin että jos yksikin pesän osakas vaatii pesän jakoa niin se on tehtävä. Eli kaikki myyntiin ja rahat jakoon. Paitsi jos joku osakkaista halua ostaa muiden osuudet itselleen .Edellyttäen tietenkin että kuviossa ei ole esim leskeä jolla on asumisoikeus. Sanokaa jos olen väärässä.
Kyllä. Mutta asia ei ole noin yksinkertainen. Ihmissuhteet ovat todella monimutkaisia. Kyseessä on ihmiset joiden kanssa olet elänyt koko elämän.
Jos vaadin perinnön jakoa, tuntuu, että isken puukon sisarusteni selkään. He loukkaantuvat siitä, että haluankin lähteä myymään suku/kotitilaa. He (käsittääkseni) haluaisivat jatkaa yhteisomistusta. Ja eivät halua myydä.
Siis meillä on tilanne se, että itse en ole kiinnostunut enää pitämään taloa pystyssä. Liikaa työtä. En yksinkertaisesti vaan jaksa enää. Työelämä on raskasta ja vapaa-aika todella arvokasta! Tilalla on myös paljon metsää, jonka hoitamiseen menee aikaa. Kaiken lisäksi homma on alkanut menemään siihen, että yksi sisaruksista ei tee omaa osuttaan, mutta esim. metsän myyntirahat kyllä kelpaavat. Eli ajautuu pikkuhiljaa riitoihin.
Olen jopa miettinyt, että' lahjottaisin vaan sisaruksilleni kaiken. Itsellä'ni on ihan tarpeeksi rahaa ja kaikista isoin "palkinto" olisi se, että pääsisi vaan eroon tuosta tilasta. Jos vaikka jälkeenpäin kuulisin, että sisarukseni olisivat kuitenkin ,myyneet sen, ei harmittaisi yhtään. En vaan jaksa enää :( ...
No ilmoitat vain, ettet halua perintöä ja asia on sillä selvä. Jännä, että sinä et ajattele, että sisaresi kohtelevat sinua väärin kun eivät suostu jakoon vaikka olet perustellut, ettet halua työmäärän ja muitten syitten takia yhteisomistusta. Olet kynnysmatto johon sisaresi pyyhkivät jalkansa. Mutta eipä se haittaa jos haluat olla.
Kuten muut jo ovat sanoneet: Vaadi pesä jaettavaksi. Se on perinnöstä luopumisen lisäksi ainoa lain mahdollistama keino saada jämähtänyt tilanne selkenemään.
Perinnöstä luopuminen siirtäisi osuutesi pesästä omille perillisillesi ikäänkuin olisit kuollut. Eli ongelma ei sillä ratkeaisi jos sinulla on lapsia. Kanna itse vastuusi.
Vaadi siis pesä jaettavaksi.
Jos haluat luopua perinnöstä niin ohjeet löytyvät hakusanalla: perinnöstä luopuminen.
Olet oikeassa. Lesken asumisoikeus (irtaimistoineen) säilyy, muun omaisuuden, jos sitä on, voi jakaa. Talo/asunto sitten kun leskestä loppuu virta.