Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyysin helpotusta työtehtäviin. En saanut. Mitä nyt?

Vierailija
07.07.2015 |

Elämäntilanne on vaikea ja pyysin että minulta poistettaisiin yksi tehtäväslue joka vaatii todella paljon keskittymistä ja vie tällä hetkellä todella paljon aikaa. Ei suostuttu.
Pelkään koko ajan tekeväni virheitä ja se syö mun jaksamista.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Keskustelu ei enää auta.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:41"]

Työnantaja ylikuormittaa työntekijää niin käskette irtisanoutua? Tämä on juuri se syy miksi monet ovat työttömiä ja nostavat päivärahaa. Työntekijöiden työtehtäviä ja vastuuta lisätään kokoajan, mutta etuja ja joustoa ei työnantajien puolelta heru. Työntekijöiden asemaan huononnetaan vaan. Itse saan uuden työtehtävän lisää joka toinen kuukausi, palkka ei nouse ja jaksaminen on koetuksella. Työnantajien kannataisi päivä kokeilla työntekijänsä työtä ja miettiä onko reilua ja palkka kohdillaan.

[/quote]

Ap on ylikuormittunut työtehtävistään elämäntilanteensa vuoksi (sairas läheinen, kuolee tod. näk), lue aloitus ja myöhemmin selitys sanalle elämäntilanne.

[/quote]

Ap.lla on lisäksi yksi työtehtävä enemmän kuin kollegoillaan vaikka palkka on sama. Lue koko ketju.

Eikö olisi reilua jakaa tämä työtehtävä tai antaa jollekkin toiselle vuorostaan.

[/quote]

On realistista odottaa, että ap hoitaa hieman vähemmän niitä muita tehtäviä kuin kollegat. Ei maininnut, että tekisi esim. tunnin päivässä ilmaista ylityötä. Hänellä on vaan yksi vaativampi tehtävä kuin muilla, mutta varmasti määrällisesti vähemmän niitä muita tehtäviä. Ap ei myöskään valottanut, kuinka monta prosenttia hänen työajastaan tämä riipaksi muodostunut tehtävä muodostaa.

Kaiken järjen mukaan siellä pitäisi olla henkilö x, joka lomasijaistaa tätä tehtävää. Esimies voisi olla reilu ja ottaa tältä x:ltä sitä helpompaa sälää ap:lle ja x tekisi toistaiseksi tämän ei-halutun tehtävän. Nyt on heinäkuu, joten voi mennä viikkoja, että x palaa töihin.

Vierailija
2/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten työt ovat psyykkkisesti kuormittavampia kuin toisten. Jos työ koostuu kaikesta sälästä, niin esimies ei välttämättä tajua alaisen työmäärää. Yt:iden myötä on töitä yhdistelty, yhdellä ihmisellä saattaa olla monenlaisia vastuita. Työelämästä on tullut sirpaleista, hieman mielipuolista. Jos siinä on sitten vielä valvoja pikkulapsi ja erokriisi, niin kovilla on! Joskus suurimman onnentunteen voi silloin tuoda hyvä yhteishenki. Olkaa ainakin naiset solidaarisia toisillenne. Tiedättekö että myötätunto ja toisen auttaminen, kuuleminen voi olla myös omaa hyvinvointia parantava tekijä. Hyvällä omallatunnolla on kiva mennä nukkumaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ylikuormittaa työntekijää niin käskette irtisanoutua? Tämä on juuri se syy miksi monet ovat työttömiä ja nostavat päivärahaa. Työntekijöiden työtehtäviä ja vastuuta lisätään kokoajan, mutta etuja ja joustoa ei työnantajien puolelta heru. Työntekijöiden asemaan huononnetaan vaan. Itse saan uuden työtehtävän lisää joka toinen kuukausi, palkka ei nouse ja jaksaminen on koetuksella. Työnantajien kannataisi päivä kokeilla työntekijänsä työtä ja miettiä onko reilua ja palkka kohdillaan.

[/quote]

Pomo piilossa ohjelma on käsikirjoitettua jenkkipaskaa. :D

Edelleen roikkuu ilmassa se, että jos työnantaja joustaa miten työntekijä on valmis tulemaan vastaan, että työnantaja pystyy jatkossakin työllistämään. Maristaan, mutta sitä todellista vastuuta ei kuintenkaan olla valmiita ottamaan, että tämä jousto olisi mahdollista. Enkä yksi puhu rahasta. Miten joustaa niin, että työt ei tule muiden vastuulle ja palveluita pystytään tarjoamaan ilman tuottavuuden laskua?

Vierailija
4/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:56"]

[/quote]

Ap on ylikuormittunut työtehtävistään elämäntilanteensa vuoksi (sairas läheinen, kuolee tod. näk), lue aloitus ja myöhemmin selitys sanalle elämäntilanne.

[/quote]

Ap.lla on lisäksi yksi työtehtävä enemmän kuin kollegoillaan vaikka palkka on sama. Lue koko ketju.

Eikö olisi reilua jakaa tämä työtehtävä tai antaa jollekkin toiselle vuorostaan.

[/quote]

Ap:lla saattaa olla neljä pilipalitehtävää ja tämä yksi vaativa tehtävä, kun muilla työkavereilla saattaa olla kolme vaativaa tehtävää ja yksi pilipalitehtävä. Ei se tehtävien määrä kerro mitään, vaan niiden yhteenlaskettu vaativuustaso. Voihan myös olla, että tehtävä tuntuu ap:sta vaativalta siksi, että se on epämieluisa, tylsä tai se on ap:n osaamiseen nähden liian vaativa, vaikka vieressä istuvalle työntekijälle se olisi yksi niistä pilipalitehtävistä?

Vierailija
5/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:29"]

Toisten työt ovat psyykkkisesti kuormittavampia kuin toisten. Jos työ koostuu kaikesta sälästä, niin esimies ei välttämättä tajua alaisen työmäärää. Yt:iden myötä on töitä yhdistelty, yhdellä ihmisellä saattaa olla monenlaisia vastuita. Työelämästä on tullut sirpaleista, hieman mielipuolista. Jos siinä on sitten vielä valvoja pikkulapsi ja erokriisi, niin kovilla on! Joskus suurimman onnentunteen voi silloin tuoda hyvä yhteishenki. Olkaa ainakin naiset solidaarisia toisillenne. Tiedättekö että myötätunto ja toisen auttaminen, kuuleminen voi olla myös omaa hyvinvointia parantava tekijä. Hyvällä omallatunnolla on kiva mennä nukkumaan :)

[/quote]

Mitä esimiehen sitten pitäisi tehdä. Oletteko ongelman esittäneet, mutta yhtään ratkaisua siihenette ole esittäneet. Empatialla ja sympatialla ei tehdä rahaa. 

Myöntätuntoa ja sympatiaa saa tyttökavereilta. Työ ei ole kaverikerho ja jokainen on itse vastuussa siitä, että on tasapaino töiden, perheen, ystävien, vapaa-ajan kesken. Jos joku näistä mättää niin  itse siihen on ne ratkaisut etsittävä. Hyvät asiat eivät ole ikuisiksi ajoiksi ansaittuja. Nyt on läheisen sairaus, mitä seuraavaksi?! 

Vierailija
6/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap ole sairas. Ei se ole sairaus, että ei jaksa tehdä hommiaan.

Vierailija
7/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:54"]Eihän ap ole sairas. Ei se ole sairaus, että ei jaksa tehdä hommiaan.
[/quote]

Voi se kohta olla. Mutta tuo toteamuksesi ei edesauta ap:ta eikä työnantajaa. Oleellisin asia on ap:n duunit, jotka oletettavasti oleellisia. Ei ap sillä pysty tekemään, että esimies vaatii. Josvei pysty niin ei pysty. Jää kaksi ratkaistavaa asiaa: kuka ne työt tekee ja mitä tekee ap vai tekeekö mitään.

Vierailija
8/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy juttelemassa työterveyshuollossa.

Vierailija
9/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka teidän työpaikalla on luottamusmies? Puhu sille. Sitten yhteys työsuojelupiirin.

Millä alalla olet?

Vierailija
10/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen mutta asia sivuutettiin. Tule takas jos yöunet menee, oli kommentti. Täytyy vaan koittaa jaksaa.
Ap

Vierailija
11/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sluiba. Hoida työsi tai sanoudu irti. Mulla oli just tollanen ääliö työkaverini. Oli mm sopinut pomon kanssa, että päivät kestää klo 14 asti, meillä muilla 16 asti. Vitutti, että molemmat saa samaa palkaa ja mä hoidan enemmän juttuja kuin se. Nyt onneksi jäi pitkälle saikulle ja saatiin siihen kunnollinen sinainen. Katos kun sun tekemättömät työt kaatuu muisen niskaan.

Vierailija
12/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalle mars.

Itsellä vähän sama juttu. Eilen ekaa päivää väliaikaisessa uudessa työpaikassa, ilman perehdytystä. Talon väki lähti kotiin klo 14, minä jäin yksin iltavuoroon. Tein jo virheen ja yö meni valvoessa itsesyytöksissä. Kohta pitäisi taas lähteä sinne ja kuunnella moitteet. Pelkään myös virheitä. Sairaslomalle en voi jäädä, koska pomo sanoi heti kättelyssä eilen, että täällä aina uudet jää sairauslomalle, toivottavasti sinä et, kun sijaisia ei saa.

Vierailija
13/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä edes ketään, kenen kanssa voisit vaihtaa tehtäviä? Lyhyenajan suunnitelma työterveys, pitkänajan uusi duuni.

Vierailija
14/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että asia painaa, mutta mun mielestä on myös työntekijän tehtävä ymmärtää, että hänet on palkattu hoitamaan asiaa X. Jos et sitä pysty enää hoitamaan niin tilallesi täytyy palkata joku toinen tekemään se tai siirtää tehtävä jollekin toiselle työntekijälle, jonka palkkaa sitten joudutaan korottamaan. Eli lisäkuluja olisi tiedossa työnantajalle todennäköisesti joka tapauksessa. Etkä sinä minun mielestäni voi olettaa saavasi samaa palkkaa, jos työtehtäviäsi karsitaan.

Etsi helpompi työ?

Vierailija
15/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma? Työkykyselvitys?Työnmuokkausta tehdään aika useinkin terveydentilan mukaan, mutta aina se ei aidosti ole mahdollista.

Voi olla että koet tulleesi kiusatuksi, mutta esimiehen kannalta noi ei aina ole helppoja tehtäviä ratkaista hyvällä tahdollakaan, jos ei ole budjetissa rahaa lisärekrytointiin. Silloin ne sinulle haastavat tehtävät pitäisi siirtää työkaverille / työkavereille. Kyse ei ole ainoastaan siitä että sinulle jäisi rusinat pullasta vaan kuinka kauan työkaveri jaksaa jos hänelle jää vain vaativimmat tapaukset. Et voi tietää mikä hänen henkilökohtainen tilanne on, vaikka esimies tekisi päätöksen luottamuksellisiin tietoihin perustuen.
Sitten on vielä se hankala palkkakysymys, jos työkaverille siirtyisi vain hankalat tehtävät ja sinulle jäisi vain helpoimmat tehtävät niin eikö olisi oikeuden mukaista että palkkaanne tasattaisiin enemmän sille jolle jäi ne haastavimmat tehtävät?
- esimiesten esimies

Vierailija
16/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:47"]

Sairauslomalle mars.

Itsellä vähän sama juttu. Eilen ekaa päivää väliaikaisessa uudessa työpaikassa, ilman perehdytystä. Talon väki lähti kotiin klo 14, minä jäin yksin iltavuoroon. Tein jo virheen ja yö meni valvoessa itsesyytöksissä. Kohta pitäisi taas lähteä sinne ja kuunnella moitteet. Pelkään myös virheitä. Sairaslomalle en voi jäädä, koska pomo sanoi heti kättelyssä eilen, että täällä aina uudet jää sairauslomalle, toivottavasti sinä et, kun sijaisia ei saa.

[/quote]

Miten ihmeessä voit neuvoa ihmistä, joka ei ole sairas, jäämään sairaslomalle???? Ja että vielä omaa tilannettasi kommentoit, että et voi jäädä sairaslomalle. Jos stressinsietokyky on luokkaa 1 virhe ja sairaslomalle, niin pitäisikö sun harkita jotain aivot narikkaan duunia? Esim. mansikan poiminta?

Vierailija
17/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty töihinsä, niin eikös se ole irtisanomisperuste? Vai peräti työsuhteen purkuperuste? Kannattaa varmaan hakea saikkua, sairauden vuoksi ei saa purkaa työsuhdetta... jos sairaus on tilapäistä.

Vierailija
18/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:46"]

Sluiba. Hoida työsi tai sanoudu irti. Mulla oli just tollanen ääliö työkaverini. Oli mm sopinut pomon kanssa, että päivät kestää klo 14 asti, meillä muilla 16 asti. Vitutti, että molemmat saa samaa palkaa ja mä hoidan enemmän juttuja kuin se. Nyt onneksi jäi pitkälle saikulle ja saatiin siihen kunnollinen sinainen. Katos kun sun tekemättömät työt kaatuu muisen niskaan.

[/quote]

Ei se ole typerys joka pyytää töihin kevennystä, vaan se joka tekee lisää töitä ilman lisäkorvausta.

Vierailija
19/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:47"]Itsellä vähän sama juttu. Eilen ekaa päivää väliaikaisessa uudessa työpaikassa, ilman perehdytystä. Talon väki lähti kotiin klo 14, minä jäin yksin iltavuoroon. Tein jo virheen ja yö meni valvoessa itsesyytöksissä. Kohta pitäisi taas lähteä sinne ja kuunnella moitteet. Pelkään myös virheitä. Sairaslomalle en voi jäädä, koska pomo sanoi heti kättelyssä eilen, että täällä aina uudet jää sairauslomalle, toivottavasti sinä et, kun sijaisia ei saa.

[/quote]

Ei ihme, jos sijaisia ei saa, kun työpaikka on tuollainen. "Sairauslomalle mars" on todella väärä neuvo! Työterveyteen kannattaa ottaa yhteyttä ja kertoa, että nyt se uneton yö on sitten vietetty. Samoin työsuojeluun.

Vierailija
20/60 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tuota on arvioida tuntematta tapausta paremmin. Mulla kävi niin edellisellä työpaikalla, että työkaverit yhtä lukuunottamatta oli 50-60 -vuotiaita lihavien vuosien kevyempään työtahtiin tottuneita. Yksi nuorempi työkaveri joka oli keskeisessä asemassa lähti toiseen duuniin yllättäen. Pomo siirsi kaikki hänen duuninsa mulle koska nämä muut eivät olis edes osanneet (oos pitäny käyttää tietokonetta, puhua englantia...). Niinpä mulla oli pienin palkka ja eniten duunia. Tietty yritin kaikki konstit mutta mikään ei auttanut, paitsi vaihto uuteen duunipaikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän