Mitä tarjolle valmistujaisjuhliin?
Poika vamistuu keväällä ammattikoulusta ajoneuvomekaanikoksi. Mietin tässä mitä laittaisi tarjolle juhliin.
Heitelkääpä ideoita.
Kommentit (31)
Voileipäkakku. Jos on ikää, niin wiunaa.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan vaikuttaa vieraiden määrä(ainakin meillä kustannusten takia), ikärakenne ja onko joukossa pitkämatkalaisia jne.. Onko paljon apua tarjolla? Teettekö itse vai pitopalvelu? Noilla tiedoilla on vaikea ehdottaa mitään :)
Vain aikuisia. Ei pitkämatkalaisia. Vieraita suunnitelman mukaan noin 30henkeä.
Suurin osa tehdään itse. Keittiöapua ei varsinaisesti ole, mutta tiedän että pojan kummitäti auttaa pyytämättä. Kaikki ei kuitenkaan tule samaan aikaan.
Budjettia ei ole. Menee mitä menee.
Ap
Voileipäkakku on aina suosittua, samoin karjalanpiirakat ja munavoi. Jotain kivoja salaatteja, pikkulihapullia. Kevätkääryleet ovat hyviä. Laittaisin sellaisia tarjottavia, joita voi syödä vaikka seisaaltaan tai sohvalla, eikä tarvita paikkaa ruokapöydässä.
Kalakukkova ja kokkelpiimee vuan, mitteepä sitä immeinen muuta.
Onko sinulla/teillä jokin bravuuri leipomus? Lähde kehittelemään makeita tarjoamisia siitä. Niitä ei tarvitse olla kuin 1-3 lajiketta. Ainakin meillä suolainen on menevämpää. 30:lle voileipäkakkujen määräkään ei ole kohtuuton. Jos et ole tehnyt niitä aiemmin, kokeile nyt rauhassa tekemistä ja erilaisia täytteitä. Meillä menee juhlissa paljon salaatteja, mutta se voi olla työläs tehdä, jos ei ole montaa tekijää.
Kakuista sen verran, että kannattaa valita sellainen resepti, joka vain paranne, jos sen tekee muutamaa päivää ennen. Täytekakku olisi minusta ihana, jos sen muotoilee teeman mukaan. Mutta sitä kannattaa kysyä nuorelta, ettei se vain ole liian lapsellinen.
Muista ruokarajoitteiset, jos heitä ei ole niin se helpottaa,
Pyllyä ja pillua, kuka mistäkin tykkää.
Ei ole ollut tapana juhlia amiskalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakku on aina suosittua, samoin karjalanpiirakat ja munavoi. Jotain kivoja salaatteja, pikkulihapullia. Kevätkääryleet ovat hyviä. Laittaisin sellaisia tarjottavia, joita voi syödä vaikka seisaaltaan tai sohvalla, eikä tarvita paikkaa ruokapöydässä.
Eikäole. Mikään ei ole kaameamoaa kuin rasvalla kuorrutettu, tunnin pöydässä seisonut voileipäkakku.
Vierailija kirjoitti:
Kraavipillua vadilla
Olipa taas fiksu ja asiallinen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikäole. Mikään ei ole kaameamoaa kuin rasvalla kuorrutettu, tunnin pöydässä seisonut voileipäkakku.
Se että sinä et siitä pidä ei tarkoita etteikö se olisi yleisesti suosittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että sinä et siitä pidä ei tarkoita etteikö se olisi yleisesti suosittua.
Eikä se tunnissa mene miksikään. Harvemmin sitä kuorrutetaan rasvalla, vaan yleensä jollakin tuorejuustokuorrutteella, ja kakun päällä runsaasti raikkaita koristeita. Kyllä se vaan on oman perheen juhlissa sekä niissä lukuisissa muiden juhlissa, missä olen ollut vieraana, ollut tosi suosittua.
Hyvin on menneet kaupaksi pasteijat joiden taikina on maailman helpoin: purkki rahkaa, sama määrä voita (nämä sotketaan keskenään) ja sitten sama määrä jauhoja siihen sekoitukseen, tai hieman enemmän (huomaat taikinaa tehdessäsi). Tällä taikinalla teen muuten myös joulutortut. Toinen taikinamahdollisuus: valmista lehikoistaikinaa kaupan pakkasesta. Pasteijat sisälle keitettyä munaa pieneksi hakattuna ja keitettyä riisiä. Tai paistettua jauhelihaa ja keitettyä riisiä. Tai lohta pieneksi leikattuna ja keitettyä riisiä. Itse voit tietysti keksiä vegetaarisen variaation. Pasteijat liimaantuvat tiiviisti kiinni vedellä eikä sisus valu ulos. Voitelu munalla ennen paistoa. Hyvä puoli: voit tehdä etukäteen ja pakastaa. Aina on mennyt kuin kuumille kiville.
Valmiit leivät ovat herkkuani mutta olen kyllä samaa mieltä, että voileipäkakku on hyvä juttu, siinä ei leipä kerkeä kuivumaan. Tee erilaisia.
5-6 eri dippiä ja niihin dipattaviksi kurkkutikkuja ja porkkanatikkuja ja grissiniä.
Juustokeitto vieraan itse otettavaksi jostain isosta hiljaa porisevasta padasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut tapana juhlia amiskalaisia.
Höpsis, olen lukuisissa sellaisissa valmistujaisissa ollut!
Onko niitä väinämöisen palttoonnappeja vielä olemassa? En asu Suomessa joten en tiedä. Jos on, ovat mainioita siinä vieressä olevien sulatejuustorasioiden kera, joista jokainen voi itse ottaa.
Kannatan myös lihapullia joita joku ehdotti. Kasvispullista en tähän mennessä ole pitänyt, ehkä olen saanut vain liian kuivia…
Sellainen auton mallinen täytekakku. Ja voileipäkakuista teet rekkoja.
Asiaan vaikuttaa vieraiden määrä(ainakin meillä kustannusten takia), ikärakenne ja onko joukossa pitkämatkalaisia jne.. Onko paljon apua tarjolla? Teettekö itse vai pitopalvelu? Noilla tiedoilla on vaikea ehdottaa mitään :)