Miten aloitit säästämisen?
Tarvitsisin ihan käytännön vinkkejä. Palkkani on n.1500€ netto eli paska on joo, mutta sillä on pärjättävä. Haaveissa on pidempi reissu johon haluaisin alkaa säästämään. Tällä hetkellä varallisuuteni on 1000€, seuraava palkka tulee viimeinen päivä. Pakolliset menoni ovat 500€ kuussa ja sitten toki ruoka siihen päälle. Toivotonta?
Kommentit (12)
Ei ole toivotonta.
Mulla on siitä saakka kun menon töihin ollut periaatteena että 10% tuloista menee säästöön. Se lähtee suoraan palkkapäivänä eri tilille johon ei ole pankkikorttia ja budjetoin muun elämäni niin kui sitä ei olisikaan.
Säännöllisin väliajoin sitten sijoittelen ja törsään säästötilille kertyneitä varoja.
Aloin siirtää kuukausittain joka palkasta syrjään summan, jonka keskimääräinen vanhempi käyttää lapsen elättämiseen. Kerran vuodessa ostan säästöillä rahasto-osuuksia. Kutsun tätä baby fundiksi. Olen vapaaehtoisesti lapseton.
Mihin sä sen lopun palkasta tuhlaat jos pakolliset menot on 500 ja siihen ruoka päälle? 200? Jos menosi on oikeasti noin pienet, pystyt helposti säästämään vaikka 500/kk. Tienaan nettona n. 3000 josta säästin joka kuukausi 1700, asumiskuluihin meni silloin 600 ja muihin pakollisiin menoihin 300, jäi vielä 400 huvitteluun. Sittemmin säästösumma vähän pienentynyt kun ostin asunnon. Mutta edelleen vähintään tonni kuussa säästöön, karsin sen huvittelubudjetista.
Säästäminen on oikeasti tosi helppoa ja erittäin palkitsevaa! Mutta ehdotonta on laittaa eri tilille heti palkkapäivänä eikä vasta kuun lopuksi jos palkasta jotain jää. Aloita vaikka 10% summalla jos et heti halua niin isoa summaa karsia tulostasi.
Aloitin rippikouluikäisenä. Vaikka on koko iän ollut pieni palkka, omaisuutta on silti kertynyt ja säästöjä. Pointti on siinä, että säästää edes pienen summan ja säännöllisesti.
Jos pakolliset menot ovat 500 e kuussa, sinkkuna syöt korkeintaan 400 eurolla. Satanen vielä huvituksiin. Jää vielä 500 e, joista laitat haluamasi summan säästöön. Vuodessa tulee 6000 euroa, kyllä sillä jo jonnekin pääsee.
Minä en ole koskaan ollut innokas kuluttaja. Kaikki laskujen ja ruuan jälkeen on jäänyt säästöön. Ostan uusia vaatteita muutaman vuoden välein, jos tarvitsee. Materiaa en halaja.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 00:58"]
Jos pakolliset menot ovat 500 e kuussa, sinkkuna syöt korkeintaan 400 eurolla. Satanen vielä huvituksiin. Jää vielä 500 e, joista laitat haluamasi summan säästöön. Vuodessa tulee 6000 euroa, kyllä sillä jo jonnekin pääsee.
[/quote]
Ruokaan 400? Meillä on 5 hengen perhe ja ruokaan menee n. 700-800. Eiköhän pienituloisen sinkun kannattaisi nimenomaan miettiä paljonko ruokaan laittaa rahaa.
En saanut kotona koskaan viikkorahaa, mutta kun vanhempani veivät minut serkkujen perheeseen, sain siellä saman viikkorahan kuin serkutkin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 00:58"]
[/quote]
Ruokaan 400? Meillä on 5 hengen perhe ja ruokaan menee n. 700-800. Eiköhän pienituloisen sinkun kannattaisi nimenomaan miettiä paljonko ruokaan laittaa rahaa.
[/quote]
Oletan, että hän syö töissä lounaan ja käy joskus ravintolassa ystävien kanssa. Näin perheellisenä on sellaiset huvit jääneet kokonaan pois.
Kymppikaksi toiselle tilille joka tilistä.
Sitten mä lähdin viikonloppuiltaisin kiertelemään puistoja fillarilla ja ihan keräsin pulloja/tölkkejä.
tein mahdollisimman paljon itse ruokia ja ison perheen satseja, että sain pakkaseen annoksia. Niistä sai erilaisia systeemejä koottua ja duuniin lounaan.
Äiti satunnaisesti auttoi silloin nuorempana. Ruuan suhteen siis. Olin kova kyläilemään muillakin, että ruuat tuli sieltä. :D
Help!