Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voivatko omaiset estää lääkkeiden määräämisen?

Vierailija
06.07.2015 |

Lähipiirissä on tällainen tapaus. Nuori mies on vakavasti mieleltään sairastunut, ja omaiset hoitavat hänen asioitaan. Miehellä on selkeä tarve vahvoille lääkkeille, mutta omaiset ovat vakaasti tätä vastaan. He haluaisivat, että miestä hoidettaisiin ns. luonnonmukaisilla keinoilla. Mies asuu laitoksessa ja on selkeästi vahingoksi sekä itselleen että muille potilaille. Ihan tässä semmoinen tuli sivullisen mieleen, että voivatko omaiset ihan oikeasti estää lääkäriä määräämästä potilaalle tarvittavia lääkkeitä? Ja jos voivat, niin millä ihmeen perusteella?

( Yksityiskohtia muutettu niin, ettei tästä voi tunnistaa ketään. En ole myöskään hoitaja, joten minulla ei ole vaitiolovelvollisuutta havainnoimistani asioista. )

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 19:40"]

Tiedän erään etäispesäkkeitä lähettäneitä syöpää sairastaneen vanhuksen, joka oli syövän vuoksi todella kipeä. Omaiset kielsivät kaiken kipulääkityksen, jopa parasetamolin, perusteena oli ettei vanhus mene päästään sekaisin. Kuoli sitten lopulta. [/quote]

Ei voi pitää paikkaansa. Joko sinä keksit tämän, tai sinulle on valehdeltu.

Voivat. Se edellyttää kuitenkin henkilöön kohdistuvaa eli laajennettua edunvalvontaa, jolloin edunvalvoja ( yleensä omainen) voi päättää myös hoidosta. Kuitenkin päämiehen tahdon mukaan, eli laki potilaan oikeuksista sanoo, että potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta. Silloin häntä on hoidettava muuten hyväksyttyjen tapojen mukaan, vai mikähän se sanamuoto onkaan. Mutta potilaan tahto tässä on siis ratkaiseva, eli omaiset eivät voi päättää vastoin potilaan omaa etua ja tahtoa.

Lainauksessa on mainittu lääkekiellon syyksi se, että potilas ei menisi päästään sekaisin. Hän on siis itse ollut siinä vaiheessa "täysijärkinen" eli oikeustoimikelpoinen, eikä omaisilla ollut mitään mahdollisuutta puuttua hänen lääkitykseensä.

Mielenterveyslain mukainen pakkohoito ilmeisesti ohittaa sekä itsemääräämisoikeuden että edunvalvonnan perusteella hoidosta kieltäytymisen.

Vierailija
22/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonnasta sen verran, että se koskee vain taloudellisia asioita, ja niihinkin ko. henkilö on voinut itse antaa selkeät ohjeet etukäteen, suurissa asioissa tarvitaan vielä maistraatinkin lupa. Holhouksenalaisuus on eri asia, aika harvinaista nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:40"]Olin töissä eräällä osastolla 7v. eikä siellä kyllä omaisten kanssa päätetty lääkityksistä.
[/quote]

Lisään vielä että osastolla oli paljon vaikeita kipuja kärsiviä potilaita, vanhempaa väkeä pääasiassa, mutta myös kaiken ikäisiä.

Vierailija
24/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lääkäri, siis eettisesti toimiva lääkäri, ei suostuisi mihinkään luontaishoitoon potilaan kohdalla, joka kärsii ja tarvitsee lääkkeet. Sellainen lääkäri olisi pian Valviran kynsissä, koska hänet ilmiannettaisiin. Mikäli tiedät, että jotakin ihmistä ei hoideta vaan häneltä evätään tarpeellinen lääkitys, ilmoita siitä viipymättä viranomaisille. Voit aloittaa vaikkapa hoitopaikan ylilääkäristä. 

Vierailija
25/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:41"]

Tiedän erään etäispesäkkeitä lähettäneitä syöpää sairastaneen vanhuksen, joka oli syövän vuoksi todella kipeä. Omaiset kielsivät kaiken kipulääkityksen, jopa parasetamolin, perusteena oli ettei vanhus mene päästään sekaisin. Kuoli sitten lopulta. [/quote]

[/quote]Minä olin hoitava lääkäri.

Vierailija
26/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 19:40"]Tiedän erään etäispesäkkeitä lähettäneitä syöpää sairastaneen vanhuksen, joka oli syövän vuoksi todella kipeä. Omaiset kielsivät kaiken kipulääkityksen, jopa parasetamolin, perusteena oli ettei vanhus mene päästään sekaisin. Kuoli sitten lopulta. 
[/quote]

Höpö höpö, eivät omaiset voi tuollaista päättää. Potilaan oma tahto ja etu on se, mikä ratkaisee, ei omaisten kielto.

Vierailija
27/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:29"]

Valitettavasti vaan omaiset useinkin kieltävät vahvan kipulääkityksen.

-20 vuotta vanhustenhuollossa

[/quote]

Jos olisit oikeasti hoitoalalla töissä, tietäisit että ei omaiset voi sitä kieltää. Voivat kyllä tehdä kantelun liiallisesta lääkityksestä ja konsultoida asiantuntijoita, jotka voivat viranomaisina kieltää.

Been there, done that.

Vierailija
28/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:41"]

[/quote]

hohhoijaa, keksi parempi.

Vierailija
29/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:29"]

[/quote]

Jos olisit oikeasti hoitoalalla töissä, tietäisit että ei omaiset voi sitä kieltää. Voivat kyllä tehdä kantelun liiallisesta lääkityksestä ja konsultoida asiantuntijoita, jotka voivat viranomaisina kieltää.

Been there, done that.
[/quote]
Entä jos vanhus on kotihoidossa, ja omaiset kieltävät häntä ottamasta tiettyjä hänelle määrättyjä lääkkeitä? Tällaisen kuvion olen nähnyt.

Vierailija
30/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:41"]

[/quote]

Nyt on jo liian paksua. Ihan todella. Oliko vanhus kotihoidossa? Laitoksessa, esimerkiksi sairaalassa, on mahdotonta että omaiset säätelisivät lääkitystä. Heidät heitettäisiin ulos vartijoiden toimesta, jos alkaisivat kieltämään potilailta lääkkeitä. Näin ainakin itse toimisin, soittaisin saman tien jonkun heivaamaan tuollaiset sadistit pihalle. Ja jos vanhus olisi kotihoidossa ja tietäisin hoitavana lääkärinä, ettei hän saa kaipaamaansa lääkitystä, ottaisin hänet sisälle sairaalaan heti. 

Vierailija
31/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:29"] Valitettavasti vaan omaiset useinkin kieltävät vahvan kipulääkityksen. -20 vuotta vanhustenhuollossa [/quote] Jos olisit oikeasti hoitoalalla töissä, tietäisit että ei omaiset voi sitä kieltää. Voivat kyllä tehdä kantelun liiallisesta lääkityksestä ja konsultoida asiantuntijoita, jotka voivat viranomaisina kieltää. Been there, done that. [/quote] Entä jos vanhus on kotihoidossa, ja omaiset kieltävät häntä ottamasta tiettyjä hänelle määrättyjä lääkkeitä? Tällaisen kuvion olen nähnyt.

[/quote]

Hänet voidaan ottaa sisälle sairaalaan. 

Vierailija
32/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:29"]

[/quote]

Been there, done that.
[/quote]
Entä jos vanhus on kotihoidossa, ja omaiset kieltävät häntä ottamasta tiettyjä hänelle määrättyjä lääkkeitä? Tällaisen kuvion olen nähnyt.
[/quote]

Tässähän oli kyse siitä että lääkäri muka jättäisi kipulääkityksen määräämättä jos omainen niin haluaa. Kotona tapahtuva kaltoinkohtelu on ihan eti asia eikä liity tähän.

Vierailija
33/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran ollut lähihoitajana paikassa, jossa kipeetä huonosti syövää pappaa (oli myös vuodepotilas) olisi pitänyt omaisten tahdon mukaisesti syöttää väkisin. En pystynyt tähän, kun pappa ravisteli päätä ja sanoi että "ei jaksa" ja "lopeta". Ajattelin silloin, että miten lääkäri tms. ei ole voinut selittää asiaa omaisille? Selvästi tilanne, jossa kunnon romahtaminen on ollut omaisille shokki. Hoitajana koin etten tässä asiassa voi toteuttaa omaisten tahtoa rikkomatta asiakkaan itsemäärämisoikeutta.

Vierailija
34/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se lääkäri sen lääkkeen määrää, omaiset vaan kieltävät antamasta. Ja kyllä se annetaankin. Kyse oli siitä, että omaiset yrittävät kieltää lääkkeen annon.

Vierailija
35/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 19:40"]Tiedän erään etäispesäkkeitä lähettäneitä syöpää sairastaneen vanhuksen, joka oli syövän vuoksi todella kipeä. Omaiset kielsivät kaiken kipulääkityksen, jopa parasetamolin, perusteena oli ettei vanhus mene päästään sekaisin. Kuoli sitten lopulta.  [/quote] Höpön, höpön. Eivät omaiset moista voi päättää. Ap., eivät voi puuttua asiaan, siis omaiset. Oletan että kyseessä täysi-ikäinen

[/quote]Mutta niin vain puuttuivat -2-
[/quote]

Oletko yksi puuttujista? Jos et niin et voi tietää tilannetta.

Vierailija
36/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:41"]

[/quote]
Älä nyt viitsi valehdella

Vierailija
37/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:57"]

Olen kerran ollut lähihoitajana paikassa, jossa kipeetä huonosti syövää pappaa (oli myös vuodepotilas) olisi pitänyt omaisten tahdon mukaisesti syöttää väkisin. En pystynyt tähän, kun pappa ravisteli päätä ja sanoi että "ei jaksa" ja "lopeta". Ajattelin silloin, että miten lääkäri tms. ei ole voinut selittää asiaa omaisille? Selvästi tilanne, jossa kunnon romahtaminen on ollut omaisille shokki. Hoitajana koin etten tässä asiassa voi toteuttaa omaisten tahtoa rikkomatta asiakkaan itsemäärämisoikeutta.

[/quote]

No mitä jos olisit ihan  itse selittänyt omaisille? Ei se ole ainoastaan lääkärin tehtävä. Hoitajina joudumme usein vaikeaan paikkaan omaisten kanssa, kun heillä on epärealistiset odotukset läheisensä toipumisesta. On omaisia jotka vaativat viimeisiään vetelevän sydämenvajaatoiminnasta kärsivän paapan kävelytystä ja vessattamista, ja sellaisia, jotka eivät suostu keskustelemaan dnr-päätöksestä, vaikka se vanhus on jo yhdeksänkymppinen ja kärsii neljästä tai viidestä kuolemaan johtavasta sairaudesta. Ja sellaisia, joita pelottaa morfiinin antaminen ja jotka tosiaan haluavat kärsivän mummukan pysyvän skarppina loppuun asti. Potilaan etu tulee aina ensimmäisenä, vaikka joskus olisi helpompaa olla kohtelias omaisille.

Vierailija
38/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tk:n vuodeosastolla pitkälle dementoitunut kommunikoimaton vanhus, jolta jo nielemisrefleksikin on hävinnyt. Omaisten vaatimuksesta häntä ruokitaan nenä-mahaletkun kautta. 

Vierailija
39/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 20:58"]Tottakai se lääkäri sen lääkkeen määrää, omaiset vaan kieltävät antamasta. Ja kyllä se annetaankin. Kyse oli siitä, että omaiset yrittävät kieltää lääkkeen annon.
[/quote]

tuo ensimmäinen vastaaja "hoitava lääkäri" väitti että syöpään kuolevalle ei annettu kipulääkettä omaisten vaatimuksesta. Se nyt on selvää meille hoitoalan ihmisille että väite on täyttä puppua, mutta kaikille ei.

Vierailija
40/45 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoitajana en syötä dementoitunutta vanhusta joka selkeästi vielä pystyy ilmaisemaan tahtonsa, että ei halua syödä. Sikiöasennossa ja ja kipujakin on.  Käytän sen ruokailuajan jutteluun ja paijaamiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi