Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joillekin ihmisille ei koskaan riitä selitykseksi ADHD

Vierailija
20.02.2022 |

Esimerkiksi jos on vaikkapa myöhässä ja kun selittää sitä kuinka ajantaju hävisi, kun matkalla ulko-ovelle jäikin säätämään sitä, tätä ja totakin vielä.

Ei käy. Pitää kuulemma opetella kellon käyttöä, joka on ilmeisesti niin maaginen taito, että sen hallitsevalla jää impulsiivinen säätäminenkin väliin.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD on vammaisen tasolla ja raivostuttaa normaaleja ihmisiä.... ADHD tekee paljon pahaa elämänsä aikana yleensä. ADHD ei ole tasokas, sellainen ei sovi eliitti piireihin.

Mitä näiden ihmisten kanssa pitäisi tehdä, jotta heillä ja muilla olisi helpompaa ?

Olla ennakkoluuloton.

Ahdh ei ole yhteydessä älykkyyteen ja osa heistä on siten todella älykkäitä. Keskittyminen tehtävässä, joka heitä kiinnostaa tuo mukanaan hyperfokusointia. Nämä ihmiset luovat enemmän myös hyvää kuin keskivertohenkilöt. ADHD henkilöitä on paljon tieteessä, taiteessa, urheilussa ja jopa politiikassa. Useat teistä ei tiedäkään, kuinka moni keskeinen henkilö on ADHD diagnosoitu

Vierailija
22/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD on vammaisen tasolla ja raivostuttaa normaaleja ihmisiä.... ADHD tekee paljon pahaa elämänsä aikana yleensä. ADHD ei ole tasokas, sellainen ei sovi eliitti piireihin.

Mitä näiden ihmisten kanssa pitäisi tehdä, jotta heillä ja muilla olisi helpompaa ?

Ensimmäinen askel voisi olla, että et laita kaikkia samaan nippuun. ADHD ei ole mikään on/off "sairaus". Sihen liittyy valtaosalla erilaista mt-oireilua, mikä tekee ADHD:sta diagnostisestikin haastavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD on ominaisuus, jota ei voi käyttää tekosyynä. Jos on myöhässä jatkuvasti, niin sitten opettelee uusia rutiineja hallita tätä ongelmaa sekä laittaa esimerkiksi hälytyksiä useampia.

Jos syyttää ADHD:ta omista sotkuistaan, tekee vain hallaa muille ADHD-ihmisille.

T. Itsekin ADHD, joka ei myöhästele

On eri asia käyttää jotakin tekosyynä kuin olla kykenemätön suoriutumaan asioista kyseisestä syystä. Sinulla on ADHD ilmeisen hyvin hoitotasapainossa, koska rutiinien opettelu on riittänyt ratkaisemaan ajanhallintaongelmasi.

En sanonut, että ainoastaan rutiinien opettelu on minua auttanut.

Pitkä tie löytää omalle kohdalle sopivimmat ratkaisut, mutta ratkaisuja kyllä on.

Adhd voi olla myös suuri voimavara ja etu, mutta siinäkin täytyy olla motivaatiota löytää oma intohimo tai polku. Omalla kohdalla löysin sen matematiikasta ja numeroista.

Yhteiskunta suhtautuu nyt jo niin negatiivisesti ADHD-ihmisiin, joten emme tarvitse yhdenkään ADHD:n lisäävän tätä asennetta syyttämällä omaa diagnoosiaan, kun homma ei pelaa.

Ei muutkaan voi esimerkiksi sairauteensa vedoten jättää töitä tekemättä. On vain löydettävä oma juttu missä kykenee toimimaan.

T. Myöhästelemätön adhd

Vierailija
24/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pojalla on add, jota sinänsä ymmärrän hyvin. Paitsi en kykene ymmärtämään lykkäämistä. Miksi asioita ei voi muka aloittaa? Sehän on vain sitä, että käärii hihat ja alkaa tekemään.

Odotan vieläkin, että joku vääntäisi minulle rautalangasta, mikä siinä aloittamisessa on vaikeaa?

Se että ei saa aloitettua. Se on siinä vaikeaa.

Voisitko vääntää minulle rautalangasta, mikä siinä on niin vaikeaa, että masentunut ei vain nouse sängystä? Tai nilkkansa nyrjäyttänyt vain kävele, vaikka sitten vähän nilkuttaen? Tai burnoutin partaalla keikkuva vain tee hommia vähän rennommalla asenteella?

Kyllä minä nuo muut esimerkit ymmärrän - koska minulla on kaikesta kokemusta. Aloittamisen vaikeutta en ymmärrä, koska olen halkipoikkipinoon-ihminen.

Yritin vastata aloitukseen: ihminen ymmärtää vain, kun itsellä on jostan kokemusta. Siksi.

Vierailija
25/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD on ominaisuus, jota ei voi käyttää tekosyynä. Jos on myöhässä jatkuvasti, niin sitten opettelee uusia rutiineja hallita tätä ongelmaa sekä laittaa esimerkiksi hälytyksiä useampia.

Jos syyttää ADHD:ta omista sotkuistaan, tekee vain hallaa muille ADHD-ihmisille.

On eri asia käyttää jotakin tekosyynä kuin olla kykenemätön suoriutumaan asioista kyseisestä syystä. Sinulla on ADHD ilmeisen hyvin hoitotasapainossa, koska rutiinien opettelu on riittänyt ratkaisemaan ajanhallintaongelmasi.

Pitkä tie löytää omalle kohdalle sopivimmat ratkaisut, mutta ratkaisuja kyllä on.

Adhd voi olla myös suuri voimavara ja etu, mutta siinäkin täytyy olla motivaatiota löytää oma intohimo tai polku. Omalla kohdalla löysin sen matematiikasta ja numeroista.

Yhteiskunta suhtautuu nyt jo niin negatiivisesti ADHD-ihmisiin, joten emme tarvitse yhdenkään ADHD:n lisäävän tätä asennetta syyttämällä omaa diagnoosiaan, kun homma ei pelaa.

Ei muutkaan voi esimerkiksi sairauteensa vedoten jättää töitä tekemättä. On vain löydettävä oma juttu missä kykenee toimimaan.

T. Myöhästelemätön adhd

👊

Vierailija
26/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle saattaa joskus käydä esim. niin, että kaveri on tulossa kahden minuutin päästä autolla pihaan ja olen aikataulussa, kunnes mieleen juolahtaa tekemätön tehtävä: lemmikkien ruokinta tms., joita ei voi jättää tekemättäkään. Toiminnan suunnittelu ajanhallinnan suhteen voi mennä pieleen, kun en minä mikään yli-ihminen ole vaikka paljon yritänkin helpottaa eloani toimintaa suunnittelemalla.

Add

Vierailija
27/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD onkin älyttömän haastava koska se on laaja-alainen listaus piirteistä joita yleisesti pidetään ihmisissä huonoina. Ilman dgtä varsinkin kauhea kohtalo kun huomaahan tämän muiden huonon suhtautumisen kaikessa, niin vaikeapa siinä on päästä sinuiksi itsensä kanssa. Omat luonteenpiirteet sitten joko tasoittaa tai pahentaa tilannetta. Itse pärjäilen kohtalaisesti elämässä koska olen pohjimmiltani esim tunnollinen ja täsmällinen vaikka häiriö tekeekin siitä todella vaikeaa.

Vierailija
28/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Myöhästelemätön adhd

Miksi hoet tuota vetoamisasiaa? Minä en ainakaan vetoa yhtään mihinkään, enemmänkin koko vaiva hävettää enkä mainitse siitä mielelläni muille.

Se on tietenkin hienoa, että pärjäät ADHD:si kanssa. Kaikilta se ei onnistu, vaikka olisikin löytänyt sen oman "jutun". Minun huippumusikaalisuudestani ei esimerkiksi ole kovin paljon hyötyä arjen perusaskareista selviämiseen. Mitä nyt lauleskelemalla kykenen säätelemään jonkin verran tunteitani.

Vierailija
29/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD onkin älyttömän haastava koska se on laaja-alainen listaus piirteistä joita yleisesti pidetään ihmisissä huonoina. Ilman dgtä varsinkin kauhea kohtalo kun huomaahan tämän muiden huonon suhtautumisen kaikessa, niin vaikeapa siinä on päästä sinuiksi itsensä kanssa. Omat luonteenpiirteet sitten joko tasoittaa tai pahentaa tilannetta. Itse pärjäilen kohtalaisesti elämässä koska olen pohjimmiltani esim tunnollinen ja täsmällinen vaikka häiriö tekeekin siitä todella vaikeaa.

Hyvin kiteytetty. Minulla suurimmat ongelmat on tunteiden hallinnassa. Sitten taas en esimerkiksi unohda tärkeitä asioita käytännössä koskaan, koska stressaan niistä voimakkaan neuroottisesti etukäteen. Siksi kehotus käyttää muistutuksia kuulostaa lähinnä huvittavalta.

Vierailija
30/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun pojalla on add, jota sinänsä ymmärrän hyvin. Paitsi en kykene ymmärtämään lykkäämistä. Miksi asioita ei voi muka aloittaa? Sehän on vain sitä, että käärii hihat ja alkaa tekemään.

Odotan vieläkin, että joku vääntäisi minulle rautalangasta, mikä siinä aloittamisessa on vaikeaa?

Se että ei saa aloitettua. Se on siinä vaikeaa.

Voisitko vääntää minulle rautalangasta, mikä siinä on niin vaikeaa, että masentunut ei vain nouse sängystä? Tai nilkkansa nyrjäyttänyt vain kävele, vaikka sitten vähän nilkuttaen? Tai burnoutin partaalla keikkuva vain tee hommia vähän rennommalla asenteella?

Kyllä minä nuo muut esimerkit ymmärrän - koska minulla on kaikesta kokemusta. Aloittamisen vaikeutta en ymmärrä, koska olen halkipoikkipinoon-ihminen.

Yritin vastata aloitukseen: ihminen ymmärtää vain, kun itsellä on jostan kokemusta. Siksi.

Sanoit että pojallasi on add. Luulisi sinulla olevan asiasta päivittäistä kokemusta.

Vierailija
31/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Myöhästelemätön adhd

Miksi hoet tuota vetoamisasiaa? Minä en ainakaan vetoa yhtään mihinkään, enemmänkin koko vaiva hävettää enkä mainitse siitä mielelläni muille.

Se on tietenkin hienoa, että pärjäät ADHD:si kanssa. Kaikilta se ei onnistu, vaikka olisikin löytänyt sen oman "jutun". Minun huippumusikaalisuudestani ei esimerkiksi ole kovin paljon hyötyä arjen perusaskareista selviämiseen. Mitä nyt lauleskelemalla kykenen säätelemään jonkin verran tunteitani.

Tyydytkö ajattelemaan, että asiat ei suju ja tällaista tämä vain on? Kärsit, koska pidät sitä normaalina sinulle? Vai oletko ratkaisukeskeinen ihminen, joka hakee ratkaisuja ongelmiin tyytymisen sijaan?

Adhd:t, jotka pärjäävät ominaisuutensa kanssa tuntuvat olevan usein jälkimmäiseen ryhmään sopivia.

On kuntoutuksia, lääkityksiä ja sitten oman lukemisen ja opiskelun tuomaa tietoa.

Lue tai kuuntele esimerkiksi sellainen kirja kuin Supervoimani ADHD. Hirveän hyvä kirja liittyen juuri elämässä pärjäämiseen.

Vierailija
32/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset, joilla ei ole mitään mt- tai nepsyhaastetta kuuluvat vähemmistöön. Tästä syystä on ainoa toimiva strategia, että jokainen yrittää keksiä ne omat selviytymiskeinonsa. Jos olisit harvinainen poikkeus, niin sitten ymmärrystä varmaan riittäisi.

Vierailija
33/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne aivot eivät anna käskyä, kääriä niitä hihoja ja alkaa tekemään, vaan harhailevat muualla, ihan samalla tavalla kuin joillakin "taviksella" aivot eivät anna käskyä neuloa villasukan kantapäätä, säveltää musiikkia tai maalata taulua.

ADD on aivojen toimintahäiriö, jotka poikkeavat tavisten keskim. aivojen toiminnasta, joita mahtuu tusinaan 13, eikä ole sattumaan, että Matti Nykynen on edelleen paras mäkihyppääjä maailmassa tai Jean Sibelius arvostettu säveltäjä, juuri heidän aivojen toimintojen vuoksi.

Suomessa Adhd/ADD nähnään kielteisenä, kun ihmiset halutaan laittaa samaan muottiin, vaikka muualla sitä pidetään voimavarana

https://yle.fi/uutiset/3-10437254

Vierailija
34/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole diagnoosia mutta voisin kuvitella ettei ne adhd-aivot toimi samalla tavalla kun normaalit aivot.

Joo sehän on tutkittu juttu. ADHD-potilaiden aivoissa on huomattavia rakenteellisia poikkeavuuksia. Esimerkiksi vuonna 2017 julkaisun aivokuvantamistutkimuksia käsittelevän mega-analyysin mukaan ADHD potilaiden aivot poikkeavat 0.1 efektikoolla verrokeistaan. Tutkijat ovat pitäneet tätä "vakuutavana näyttönä siitä,e että ADHD on aivotason häiriö" Vain 96 % ADHD potilaista on rakenteellisesti täysin normaalit aivot ilman minkäänlaista tilastollita poikkeamaa. Näyttö siitä, siitä että ADHD:n aivoissa olisi poikkeamaa mm. dopaminergisessä järjestelmässä on niin heikkoa, että siitä on käytännössä luovuttu. Osin ehkä tämänkin takia stimulantit eivät ole tutkimusten mukaan kovinkaan tehokkaita ADHDn hoidossa: lääkeyhtiöiden rahoittaminen lyhyen aikavälin tutkimusten mukaan niiden efektikoko SMD vaihteli heikosta kohtuulliseen, näytön laatu oli surkea tai erittäin surkea ja harhan riski korkea tai epäselvä. Nykyään kaikenmaailman perähikiän lukiosta kymppejä saaneet tunnetasolla lapsen tasolle jääneet höppänät, jotka eivät kestä sitä, että korkeakoulussa heidän numeronsa eivät olekaan enää kiitettäviä, voivat saada aikuisena ADHD diagnoosin.  Tämä siksi, että kyseinen diagnoosi annetaan suhteellisten subjektiivisten ja kulttuurisidonnaisten kriteerien perusteella. 

https://www.madinamerica.com/2022/02/medicating-preschoolers-for-adhd-l…

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wps.20941

Vierailija
35/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että vaikka aloitat, et aloita. Jos yritän tehdä jotain pakolla koko vartaloni tuntuu lyövän tyhjää. Kirjoittaessa päähän ei vaan tule yhtään ajatusta ja parin tunnin yrittämisen tuloksena on pari riviä, tai tiskatessa katseesi kohdistuminen katoaa minuutin välein ja joudut väkisin palauttamaan sen takaisin siihen mitä teit. Unohdat jatkuvasti mitä olitkaan tekemässä. Tuossa tilassa maailma on jotenkin sumuinen ja kontrastiton, katselet jossain muualla väsyneenä kun vartalosi yrittää liikkua. Et ole ihan varma mitä tapahtuu, yrität kai tehdä jotain. Ajantaju hämärtyy.

Tuolta se ainakin itsestäni tuntuu.

Vierailija
36/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole diagnoosia mutta voisin kuvitella ettei ne adhd-aivot toimi samalla tavalla kun normaalit aivot.

Joo sehän on tutkittu juttu. ADHD-potilaiden aivoissa on huomattavia rakenteellisia poikkeavuuksia. Esimerkiksi vuonna 2017 julkaisun aivokuvantamistutkimuksia käsittelevän mega-analyysin mukaan ADHD potilaiden aivot poikkeavat 0.1 efektikoolla verrokeistaan. Tutkijat ovat pitäneet tätä "vakuutavana näyttönä siitä,e että ADHD on aivotason häiriö" Vain 96 % ADHD potilaista on rakenteellisesti täysin normaalit aivot ilman minkäänlaista tilastollita poikkeamaa. Näyttö siitä, siitä että ADHD:n aivoissa olisi poikkeamaa mm. dopaminergisessä järjestelmässä on niin heikkoa, että siitä on käytännössä luovuttu. Osin ehkä tämänkin takia stimulantit eivät ole tutkimusten mukaan kovinkaan tehokkaita ADHDn hoidossa: lääkeyhtiöiden rahoittaminen lyhyen aikavälin tutkimusten mukaan niiden efektikoko SMD vaihteli heikosta kohtuulliseen, näytön laatu oli surkea tai erittäin surkea ja harhan riski korkea tai epäselvä. Nykyään kaikenmaailman perähikiän lukiosta kymppejä saaneet tunnetasolla lapsen tasolle jääneet höppänät, jotka eivät kestä sitä, että korkeakoulussa heidän numeronsa eivät olekaan enää kiitettäviä, voivat saada aikuisena ADHD diagnoosin.  Tämä siksi, että kyseinen diagnoosi annetaan suhteellisten subjektiivisten ja kulttuurisidonnaisten kriteerien perusteella. 

Tutkittu tuttu? Mutta missä se tutkimusaines on? Liitteenä oleva juttu, ei ole tutkimus vaan mielipide. Ja täynnä arvailuja. Ja hörhöilyä.

Vierailija
37/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Myöhästelemätön adhd

Tyydytkö ajattelemaan, että asiat ei suju ja tällaista tämä vain on? Kärsit, koska pidät sitä normaalina sinulle? Vai oletko ratkaisukeskeinen ihminen, joka hakee ratkaisuja ongelmiin tyytymisen sijaan?

Adhd:t, jotka pärjäävät ominaisuutensa kanssa tuntuvat olevan usein jälkimmäiseen ryhmään sopivia.

On kuntoutuksia, lääkityksiä ja sitten oman lukemisen ja opiskelun tuomaa tietoa.

Lue tai kuuntele esimerkiksi sellainen kirja kuin Supervoimani ADHD. Hirveän hyvä kirja liittyen juuri elämässä pärjäämiseen.

Olenko ratkaisukeskeinen? Ei, en ole erityisen ratkaisukeskeinen, vaan pikemminkin ns. teoriaihminen ja hullu rohvessori. Olen kyllä lukenut paljonkin ADHD:hen liittyen, terapeuteille tarkoitetuista oppaista tieteelliseen tutkimuskirjallisuuteen. Näihin verrattuna Supervoimani ADHD kuulostaa nimensä perusteella joltain tsemppikirjaselta, mutta voin toki olla väärässäkin. Oli miten oli, tietoa ADHD:sta minulta ei puutu .

Vierailija
38/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkittu tuttu? Mutta missä se tutkimusaines on? Liitteenä oleva juttu, ei ole tutkimus vaan mielipide. Ja täynnä arvailuja. Ja hörhöilyä.

Kyseinen mielipide oli rakennettu tutkimuksille, joiden pohjalta väitteet ADHD:n neurobiologisesta pohjasta on pääosin tehty. Se siteeraa aivan suoraan a)tutkimuksen tuloksia (ne voit itsekin tarkastaa tutkimuksista itsessään esim. efektikoko, jos epäilet että jutun kirjoittaja valehtelee -niissä on asianmukaiset lähteet ) b) niistä tehtyjä johtopäätöksiä. Toinen lähde oli tutkimuskatsaus, joka tarkasteli psykoaktiivisten lääkkeiden efektikokoa.  Kun olet nuo tarkastanut eli lukenut nuo lähteinä käytetyt tutkimukset ja ymmärtänyt ne, niin voit kirjoittaa mielipiteesi siitä, onko mielipide hörhöilyä.  Sitä ennen sinun mielipiteesi on vain tyypillisen tieteestä mitään ymmmärtämättömän kehitysvammaisen vauvapalstalaisen heitto vailla mitään perusteluja.

Vierailija
39/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd:sta huolimatta olen pikku lapsesta saakka ollut hyvin huolissani, ettei vain myöhästytä. Olen tunnettu siitä, että ehdin joka paikkaan ensimmäisenä ja liiankin ajoissa. En myöskään katsele hyvällä muiden myöhästymisiä olipa mikä tahansa syy sellaiseen.

Adhd ei poista ihmisen yksilöllisyyttä. Usein mielletään, että adhd olisi formaatti ja johon jokainen sen diagnoosin saanut väkisinkin survotaan turvallisessa tasapäistämisen nimissä. Niinpä uskon vakaasti, että jokainen meistä voi kunnioittaa lähimmäisiään ja olla varastamatta muiden aikaa myöhästelyillään. 

Vierailija
40/56 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ei tiedä mistä aloittaa

- ajatukset siirtyvät kaikkeen muuhun ja koko asia unohtuu

- aloittamisesta ei tule mitään kun menee paniikkiin tai tulee joku dissosiaatio kohtaus

- motivaatio ei riitä (esim. Masennuksen takia)

Siinä muutama.

Kaksi viimeistä ei sovi ADHD:n.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän