Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni: Kyllästyimme kasvaviin koronakuolemiin, eivätkä ne tunnu meistä enää miltään

Vierailija
20.02.2022 |

Kun vaakakupissa oli keskiluokkainen elämäntapamme ja vanhusten henki, kuolema muuttui suhteelliseksi, kirjoittaa toimittaja Katja Martelius kolumnissaan.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008516174.html

"Tiedetään, että ikäihmiset suojautuvat yhä suurin joukoin. Enkä ihmettele. Yli 80-vuotiaista on epidemian aikana kuollut enemmän kuin joka kymmenes tartunnan saanut. Heillä on varmasti hyvin turvaton olo.

Julkisuudessa kovimmalla äänellä kärsimyksistä olemme kuitenkin huutaneet me, urbaani, työikäinen keskiluokka. Miten paljon suurempi tuska on ollut se, että lapset mekastavat, kun pitäisi tehdä etätöitä, eikä pääse teatteriin, vaikka liput vanhenevat.

Entä hiihtolomani sukellellen ja auringossa Thaimaassa. Temppukoulu suljettu – menetetty sukupolvi.

On ihmisiä, jotka oikeasti kärsivät rajoituksista, mutta sitä ei ole vaativasti änisevä keskiluokka, joka on kuin iso vauva."

Mitä mieltä?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten ei saisi enää kuolla vaan elää ikuisesti. Kyllä on pahasti vieraannuttu todellisuudesta. 90% koronaan kuolleista on yli 70 vuotiaita!

Niinistö on yli 70- vuotias. Joutaa kuolla? Sinun ajattelumaailma on sairas, jos ajattelet, että 70- vuotiailla ja sitä vanhemmilla ei ole oikeus elää.

Ne on suurin osa jo jatkoajalla, turha verrata vireisiin poikkeusyksilöihin jotka on hirveän pieni vähemmistö.

Vierailija
22/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono.

Tässä vaiheessa tuollainen syyllistäminen tuntuu yksinomaan irvokkaalle. Kun oma jaksaminen ja mielenterveys alkaa olla jo kiikun kaakun.

Kiinnostaako ketään jaksanko juuri minä vai en? Kiinnostaako ketään juoksenko juuri minä junan alle vai en?

Toisia nämä rajoitukset on kurittaneet niin paljon enemmän kuin toisia, että ei paljon sieltä norsunluutornista kannattais huudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten ei saisi enää kuolla vaan elää ikuisesti. Kyllä on pahasti vieraannuttu todellisuudesta. 90% koronaan kuolleista on yli 70 vuotiaita!

Niinistö on yli 70- vuotias. Joutaa kuolla? Sinun ajattelumaailma on sairas, jos ajattelet, että 70- vuotiailla ja sitä vanhemmilla ei ole oikeus elää.

Ne on suurin osa jo jatkoajalla, turha verrata vireisiin poikkeusyksilöihin jotka on hirveän pieni vähemmistö.

Aletaanpa puhua siitä jatkoajasta vasta +95 ikäisinä....tuon ikäinen pudotti ok-talon katoltaan lumet, hakkasi halot, siirsi pakastimen ulos kun odotteli uuden tuojia ym. Asuu yksin, tekee ruuat, hoitaa saunareissut alakertaan itse ja päivittäiset askareet kaikki.

Tytär käy kaupassa autolla.Muutoin kaikki itsenäisesti ja on vihainen jos joku yrittää auttaa.

Vierailija
24/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs nyt jos kaikki rajoitukset ja maskisuositukset poistetaan? Uskallatteko sen jälkeen mennä ihan entiseen malliin? Itse en ainakaan mene vielä elokuviin tai ravintolaan. Jos tauti ensin tukahdutettaisiin kunnolla niin sitten voisi uskaltaakin.

En kuulu riskiryhmään mutta lähipiirissäni on henkilöitä jotka kuuluvat.

Minä kuulun riskiryhmään. Asun Tanskassa, jossa kaikki rajoitukset on poistettu. Todellakin olen mennyt ihan entiseen malliin, aina kun on voinut. Meillähän on avattu ja suljettu maata sen mukaan, mikä kulloinenkin virustilanne on ollut. Olen käynyt ravintoloissa useaan otteeseen, olen lentänyt pandemian aikana maasta toiseen lukuisia kertoja ja syönyt ravintoloissa myös ulkomailla. Käytän maskia siellä, missä se on pakollinen, muuten en.

Ei tämä tauti mihinkään enää tukahdu, sen kanssa on osattava elää.

Vierailija
25/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talous ei kestä jos kaikki kököttävät kotona. Rokotekaan ei toiminut kun se ei estä tartuntoja. Mitä pitäisi tehdä? Suomi on sairaalloinen maa jonka kansalaisista varmaan puolet on riskiryhmää. On päätetty hyväksyä että osa menehtyy, se on osa uutta koronastrategiaa (josta ollaan toki valtamediassa hissukseen). Toinen painopiste eli rokotteet osoittautuivat torsoksi ja virus muuntui ei-riskityhmäläisille lieväksi joten yhteiskunta "avautuu". Itävalta on luopumassa pakkorokotuksista, Israel luopunut koronapassista....järki palautuu pikkuhiljaa. Korona ei ole ebola. Kahdessa vuodessa korona tappoi 5 miljoonaa ihmistä mutta samassa ajassa 20 miljoonaa kuoli nälkään + 10 miljoonaa ripuliin ym parannettavissa oleviin tauteihin. Suhteellisuudentaju tämän taudin suhteen katosi ihmisiltä totaalisesti (koska jonkun kaukaisen henkilön kuolema nälkään on ihan se ja sama mutta kun oma perse on tulilinjalla niin se on täysin eri juttu ja tärkein asia koko maailmassa; ihmisluonteen perusmekanismi).

Lievemmäksi muuttumisesta puheenollen taitaa tämä seuraava jo leviämässä oleva BA.2-variantti yllättää:

Japanese study reveals that Omicron BA.2 is a major health threat as it’s more fusogenic, pathogenic and causes severe outcomes!

Study: Evidence of major differences between Omicron BA.2 and BA.1:

BA.2 has

1. Higher R 1.4X (growing around the world)

2. More vaccine evading

3. Resistant to BA.1 induced immunity.

4. Higher severity (pathogenicity): More rapid and more extensive lung damage in hamsters

Virological characteristics of SARS-CoV-2 BA.2 variant

Soon after the emergence and global spread of a new severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) Omicron lineage, BA.1 (ref1, 2), another Omicron lineage, BA.2, has initiated outcompeting BA.1. Statistical analysis shows that the effective reproduction number of BA.2 is 1.4-fold higher than that of BA.1. Neutralisation experiments show that the vaccine-induced humoral immunity fails to function against BA.2 like BA.1, and notably, the antigenicity of BA.2 is different from BA.1. Cell culture experiments show that BA.2 is more replicative in human nasal epithelial cells and more fusogenic than BA.1. Furthermore, infection experiments using hamsters show that BA.2 is more pathogenic than BA.1. Our multiscale investigations suggest that the risk of BA.2 for global health is potentially higher than that of BA.1. https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.02.14.480335v1

WHO:kin varoittelee jo tosissaan BA.2:sta

WHO is getting very concerned about #BA2 variant outcompeting and displacing old #Omicron. WHO’s COVID lead@mvankerkhove now warns about a likely BA2 related surge. https://twitter.com/DrEricDing/status/1495389684167548936?cxt=HHwWkIC52…

Vierailija
26/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa kuoli koronaan 10 ihmistä päivässä.

Helmikuussa kuolee koronaan 20 ihmistä päivässä.

Maaliskuussa ....

Vaiko kuoli johonkin muuhun, mutta kuolleen elimistöstä löytyi myös koronavirus?

Juuri näin. Tästä oli juuri artikkeli, että vasta nyt jatkossa aletaan tilastoida kuolemia "oikein". Kun tähän asti koronakuolleeksi on merkitty ihminen, joka on kuollut liikenneonnettomuudessa ja jolla on kuukauden sisällä ollut todettu koronavirus. Tämän takia todelliset luvut ovat huomattavasti pienemmät.

Nuoremmat sinnittelevät yleensä pidempään ennen menehtymistään, mutta meillä ei yli 30 vrk kuluttua tapahtuvia koronakuolemia tilastoida THL:n päätöksellä lainkaan koronakuolemiksi. THL on myös  päättänyt, että koronatartunnan voi saada ainoastaan kerran kalenterivuodessa, joten vuoden sisällä saamaansa toiseen koronatartuntaan kuolleet kuolevat myös ilmeisesti sitten johonkin muuhun.  Koronaviruksesta johtuvien pitkäaikaisten seurausten (esim. tukokset, sydäntapahtumat) vuoksi tapahtuneet kuolemat eivät myöskään mene koronaviruksen piikkiin. 

Vierailija
27/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs nyt jos kaikki rajoitukset ja maskisuositukset poistetaan? Uskallatteko sen jälkeen mennä ihan entiseen malliin? Itse en ainakaan mene vielä elokuviin tai ravintolaan. Jos tauti ensin tukahdutettaisiin kunnolla niin sitten voisi uskaltaakin.

Minä kuulun riskiryhmään. Asun Tanskassa, jossa kaikki rajoitukset on poistettu. Todellakin olen mennyt ihan entiseen malliin, aina kun on voinut. Meillähän on avattu ja suljettu maata sen mukaan, mikä kulloinenkin virustilanne on ollut. Olen käynyt ravintoloissa useaan otteeseen, olen lentänyt pandemian aikana maasta toiseen lukuisia kertoja ja syönyt ravintoloissa myös ulkomailla. Käytän maskia siellä, missä se on pakollinen, muuten en.

Jos ei kuolemantapausten raju lisääntyminen haittaa

Deaths continuing to increase in Denmark, no matter how you count them.

New data shows both Danish excess deaths & deaths “due to (caused by) COVID” increasing—surging by +34% for total COVID deaths, & +26.6% for deaths “caused by COVID” in one week. Most COVID+ deaths due to COVID. (This is 🇩🇰CDC own table) https://twitter.com/DrEricDing/status/1494700102904131586

Vierailija
28/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatkaa itse itsenne. En enää jaksa stressata ja murehtia koko koronaa. Enkä muutenkaan kaipaa ketään alle 2 metrin päähän itsestäni, joten pitäkää etäisyytenne te ketkä niistä stressaatte. Minä en teidän ihollenne ole tulossa, en nyt enkä ennen koronaa.

Vierailija
29/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

New data shows both Danish excess deaths & deaths “due to (caused by) COVID” increasing—surging by +34% for total COVID deaths, & +26.6% for deaths “caused by COVID” in one week. Most COVID+ deaths due to COVID. (This is 🇩🇰CDC own table) https://twitter.com/DrEricDing/status/1494700102904131586

Ko. herralle on jo vastattu viralliselta taholta ja pyydetty opettelemaan tilastonlukutaito, hänen väitteensä on jo kumottu.

Tanskan päivittäiset koronakuolemantapausten määrät ovat nousseet korona-ajan huippulukemiin muidenkin lähteiden mukaan https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Vierailija
30/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolumni unohtaa sen että kaikki riskiryhmäläiset eivät ole vanhuksia. Vaikkapa ylipaino, astma, uniapnea ja diabetes ovat riskitekijöitä joita esiintyy monilla nuoremmillakin.

No tämäpä, ja viikon päästä täytyy vaikeana riskiryhmäisenä mennä taas työpaikalle läsnäolotöihin missä korona on kiertänyt paikalla olevilla ihan urakalla. Jotenkin täysin kohtuutonta, ettei edes riskiryhmäläisten etätyösuositus jatku. Kaikki riskiryhmäläiset eivät tosiaan ole vanhuksia, vaan meitä on paljon ihan töissäkäyviäkin vaikeasta sairaudesta huolimatta. Koronatartunta tarkoittaa itselleni melko varmasti pitkää sairaalajaksoa, joten kyllä tuo työpaikalle lähityöhön palaaminen ahdistaa aika reippaasti.

Tsemppiä Sinulle! Ymmärrän huolesi. On väärin että riskiryhmäläinen pakotetaan lähitöihin tässä epidemia tilanteessa. Koko etätyösuositus pitäisi muutenkin jatkaa, kovat tartuntaluvut. Uusi variantti BA.2 leviää luultavasti myös, ja viitteitä on siitä että se on vaikeampi variantti ( ulkomailta tullut tieto).

Ei ole oikein että omaa terveyttä , sekä fyysistä että psyykkistä pitää vaarantaa työn takia. Olisiko sinulla mahdollusuus kääntyä työterveyden puoleen, jos ei etätyötä voi järjestää niin voisit ehkä päästä sairauslomalle? Kirjoitit että tilanne ahdistaa sinua paljon, se jo oikeuttaa sairauslomaan. Kaikkea hyvää sinulle, ja toivon että asia järjestyy!

Vierailija
31/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä, että emme voi pitää erilaisia rajoituksia ehkä seuraavat 20 vuotta. Koronavirus ei ole lähivuosina katoamassa minnekään. Emmekä voi edes tietää, mitä muita viruksia tulee ennenkuin koronavirus on kadonnut. Meidän riskiryhmäläistenkin on pakko hyväksyä, että on olemassa erilaisia viruksia. Nytkin - olikohan Imatralla??? - jossain hoivakodissa on noin 100:lla asukkaalla ja henkilökuntaan kuuluvalla todettu norovirus. Myös norovirus tappaa huonokuntoisia vanhuksia.

Vierailija
32/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolumni unohtaa sen että kaikki riskiryhmäläiset eivät ole vanhuksia. Vaikkapa ylipaino, astma, uniapnea ja diabetes ovat riskitekijöitä joita esiintyy monilla nuoremmillakin.

Miksi ylipainoiset ovat niin itsekkäitä, että eivät laihduta? Diabetes 2 on lähes poikkeuksetta itse hankittu ylipainolla. Miksi koko yhteiskunnan pitäisi jatkaa vielä rajoituksia, jotta eräät saisi mässäillä?

Nuorilla voi myös olla vakavia sairauksia jotka eivät ole " itse aiheutettuja", oletko ajatellut sitä?

Vaikka ei ole omalle kohdalle osunut niin voisi vähän ajatella pidemmälle.

Vierailija
33/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen keskitie tässä pitää löytää, sillä korona ei katoa minnekään ja homma jatkuu epävarmana, tässä tilanteessa on pakko oppia elämään. Jos vuosi tiukilla rajoituksilla olisi auttanut ja korona olisi sillä poistettu, niin ilman muuta äärimmäisen tiukat rajoitukset olisivat olleet hyväksyttävä keino. Nyt on kuitenkin nähty, ettei homma mene niin. Jossain vaiheessa täytyy miettiä kokonaistilannetta niin riskiryhmien kuin myös muiden kannalta, loputtomiin noita rajoituksia ei voi jatkaa ja sanoisin, että riskiryhmäläisiltä on itsekästä sellaista vaatia. Itseänikin on ärsyttänyt ihmisten valittaminen rajoituksista, sillä usein se on ollut tosi pinnallista ja turhaa, mutta jos rajoitukset jatkuvat vuosikausia, niin silloin mielestäni homma menee yli. 1-2 vuotta rajoituksia on ok, mutta sitten on pakko alkaa miettimään muita vaihtoehtoja. 

Vierailija
34/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko. herralle on jo vastattu viralliselta taholta ja pyydetty opettelemaan tilastonlukutaito, hänen väitteensä on jo kumottu.

Tanskan päivittäiset koronakuolemantapausten määrät ovat nousseet korona-ajan huippulukemiin muidenkin lähteiden mukaan https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Tämä sama pätee kaikkiin tilastoihin. Ihmiset eivät vaan osaa lukea niitä.

Eric Feigl-Ding levittää jatkuvasti misinformaatiota omaan todellisuutensa perustuen. Ja itä enemmän skeptikot lukevat näitä kirjoituksia, sitä skeptisemmiksi he tulevat ja sitä enemmän he levittävät misinformaatiota omilla kanavillaan.

Kyseinen herra mm. kauhistelee lapsipotilaiden tai psykiatriselle joutuneiden koronapotilaiden määrää Tanskassa, ja jättää sujuvasti kertomatta, että suurin osa näistä lähtee myös pois sairaalasta alle 12 h.

Omikron on tehnyt vaikeaksi ymmärtää, mitä juuri nyt tapahtuu. Tartuntaluvut ovat korkeat ja sairaalan joutuvien määrät lisääntyvät, kun taas tehohoidon määrä vähenee. Ja on ihmisiä, joilla on tietyt näkemykset pandemiasta ja tietyt tavoitteet, jotka levittävät väärää tietoa. He tekevät tämän sulkemalla pois osia tiedosta tai tulkitsemalla joitain näkökohtia väärin, Michael Bang Petersen sanoo.

Kaiken tämän tiedon voi jokainen lukea Statens Seruminstituutin sivuilta, jotka nyt on käännetty myös englanniksi misinformaation vuoksi.

Mutta olen ennenkin todennut, että Suomessa tykätään kaikenlaisesta hysteriasta ja pelkopandemian levittämisestä, joten jatkakaa vaan. Onneksi en asu Suomessa.

Vaikka en Tengeliä ihan sympatiseeraa, niin Ruotsissa ja Tanskassa ilmapiiri ei ole ollut hysteerinen Suomen tapaan missään vaiheessa. Ruotsissa maskeja ei ole käytetty delta eikä omikron-vaiheissa missään.

Vierailija
35/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan luonnollista sinänsä. Ihmiset sopeutuu, eivät jaksa enää stressata ja panikoida. Maailmassa on monia tauteja joihin voi menehtyä, pitää vain toivoa että ei osu omalle kohdalle tai jos osuu, on lievä. Koskee myös koronaa. Itse olen ottanut kaikki rokotteet, nyt on sitten tuurissa miten käy. En mieti koko asiaa, koska ei sille enää mitään voi jos se tulee. En yksinkertaisesti jaksa enää miettiä. Monilla kavereilla on se jo ollut, ovat onneksi selvinneet. Toivon tietysti, ettei osu vanhempiin sukulaisiin, mutta en minä sitäkään voi miettiä koko ajan.

Vierailija
36/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia ihmisiä pelottaa enemmän paluu normaaliin. Kun on vatvonut kaksi vuotta tätä tautia ja elänyt sen kautta, on vaikea palata takaisin entiseen. Minä en tätä koronaa vähättele tai ole koskaan vähätellyt, mutta asian vatvomisellekin on rajansa. Ennustin jo pandemian alussa, että kolme vuotta ottaa. Ensi syksynä tulee vielä iso aalto, sitten alkaa laantua ja muuttuu influenssamaiseksi kiusaksi. Osalle se on kohtalokas, osalle ei. Usein valitettavasti vanhemmille ja sairaille. Se on valitettavaa, mutta näin se luonto näyttää toimivan.

Vierailija
37/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä, ja viikon päästä täytyy vaikeana riskiryhmäisenä mennä taas työpaikalle läsnäolotöihin missä korona on kiertänyt paikalla olevilla ihan urakalla. Jotenkin täysin kohtuutonta, ettei edes riskiryhmäläisten etätyösuositus jatku. Kaikki riskiryhmäläiset eivät tosiaan ole vanhuksia, vaan meitä on paljon ihan töissäkäyviäkin vaikeasta sairaudesta huolimatta. Koronatartunta tarkoittaa itselleni melko varmasti pitkää sairaalajaksoa, joten kyllä tuo työpaikalle lähityöhön palaaminen ahdistaa aika reippaasti.

Juuri sinun kaltaistesi panikoivien ihmisten takia emme koskaan palaa normaaliin. Omikron lievä flunssa. Itse riskiryhmäläisenä sen sairastan ja täytyy sanoa että lievin nuha mitä koskaan ollut.

Tiedoksi sinullekin: Omikron ei aina oireile lievänä. Se on edelleen yleisvaarallisten tautien listalla. Millä oikeudella määräät kuka " saa " olla huolestunut asiasta? Alkuperäisellä kirjoittajalla on täysi oikeus tuntea niin kun tuntee. Maaima ei pyöri vain sinun ympärillä. Onpa joillakin kylmä ja välinpitämätön suhtautuminen muihin ihmisiin!

Vierailija
38/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenkiertosairaudet: n. 18 000

Kasvaimet: n. 13000

Muistisairaudet: 10700

Alkoholikuolemat 2020: 1700 henkeä

Itsemu r h at 2020: 717

Ja koronaan 558, keski-ikänä 84 vuotta. 

Eri asia siinä mielessä, että mikään noista luettelemistasi ei tartu ihmisestä toiseen, eikä niiltä voi suojautua rokotteella (ja suojata samalla muita).

Vierailija
39/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sinun kaltaistesi panikoivien ihmisten takia emme koskaan palaa normaaliin. Omikron lievä flunssa. Itse riskiryhmäläisenä sen sairastan ja täytyy sanoa että lievin nuha mitä koskaan ollut.

Tiedoksi sinullekin: Omikron ei aina oireile lievänä. Se on edelleen yleisvaarallisten tautien listalla. Millä oikeudella määräät kuka " saa " olla huolestunut asiasta? Alkuperäisellä kirjoittajalla on täysi oikeus tuntea niin kun tuntee. Maaima ei pyöri vain sinun ympärillä. Onpa joillakin kylmä ja välinpitämätön suhtautuminen muihin ihmisiin!

Me riskiryhmäläiset saamme käyttää ffp2/ffp3-hengityssuojaimia vielä senkin jälkeen, kun maskisuositus poistuu. 

Vierailija
40/76 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenkiertosairaudet: n. 18 000

Kasvaimet: n. 13000

Muistisairaudet: 10700

Alkoholikuolemat 2020: 1700 henkeä

Itsemu r h at 2020: 717

Ja koronaan 558, keski-ikänä 84 vuotta. 

On äärettömän kyynistä ja tunnekylmää pitää koronakuolemia ihan ok juttuna koska vanhemmat ihmiset ovat siihen enimmäkseen kuolleet. Isäni on 85 vuotta. Hän on aktiivinen, harrastaa liikuntaa, nauttii mökillä nikkaroinnista ja on lapsenlapsilleen rakas, ihana ukki joka jaksaa touhuta, viedä kalastamaan, pelata lautapelejä, kuunnella lasten asioita ja jutella heidän kanssaan. Hän nauttii elämästään. Ja minulle hän on rakas, tärkeä ihminen jonka haluan pysyvän luonamme mahdollisimman kauan, meillä voi ihan hyvin olla vielä vaikka kuinka monta yhteistä vuotta edessä. Eivät kaikki 84-vuotiaat ole pois pääsyä odottavia kehäraakkeja kuten moni tuntuu ajattelevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä