Laskeeko e-pillerit verenpainetta?
Olen tosin ymmärtänyt päinvastaista, mutta kunhan mietin.
Mulla on aina ollut matalahko verenpaine (viimeksi n. kk sitten 102/60), mutta se ei ole tuntunut kuin ihan vain toisinaan nopeasti noustessa.
Aloin syömään e-pillereitä noin kaksi viikkoa sitten ja jotenkin tänä aikana lähes joka kerta kun nousen seisomaan (hitaastikin), silmissä mustenee ja sumenee ja joskus jopa korvissa suhisee. Ennen tällaista ollut vain harvakseltaan.
Kommentit (4)
Varmaan kuumat ilmat voivat aiheuttaa tuollaista. Minulla on myös verenpaine sinun lukemissasi ja syön pillereitä, ja viimeaikoina on heikot olot olleet.
Minulla aiempi suht alhainen verenpaine nousi todella korkealle e-pillereitä käyttäessä, mutta tuollaisia samanlaisia tuntemuksia oli itsellänikin. Heikotus ja pyörrytys meni toisinaan niin pahaksi, että saatoin pyörtyä, jos oli liian kuuma. Myöskään ruokailuvälejä ei saanut jättää kovin pitkäksi tai silmissä alkoi sumeta. Joskus pyörryin töissä (ravintolan keittiö) ja työkaverit luuli, että minulla on krapula kun olin niin kalpea naamasta. Siellä oli vain niin kuuma ja hiostava, enkä ollut vielä syönyt kunnon ateriaa. Ei ole nuo oireet enää vaivanneet, kun lopetin e-pillerit ja verenpainekin on ajan kanssa tasaantunut.
Hormonaalisen ehkäisyn pitäisi nostaa verenpainetta, muttei sekään mikään fakta ole etttä kaikilla nousisi.