Palkkaisitko ihmisen, joka ei ole saanut opintojaan loppuun?
Itse en. Mun kokemuksen mukaan eivät saa töissäkään mitään valmiiksi..
Kommentit (41)
Ennen vanhaan ihmiset opiskelivat työn ohessa.
Miksi pitäisi olla loppututkinto? Eihän ulkoministerimmekään ole kuin kauppatieteiden yo.
Ennen olin sitä mieltä että mitä väliä. Mutta nykyään kyllä olen sitä mieltä että esimerkiksi maisterin tai dippainssin tutkinto on ihan saavutettavissa ja siten en palkkaa mitään ikuisuusopiskelijoita.
Isäni teki töitä 25 vuotta ennen kuin suoritti maisterin opintonsa loppuun
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ihan nykyäänkin. Itsekin juuri suoritin AMK-tutkinnon töiden ohella. Niin kuin moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilöllä on useita opintoja jäänyt kesken niin en palkkaisi. Jos vain yksi niin ei se haittaa. Olen huomannut, että usein ne ns. loistavat opiskelijat ovat kaikkein kehnompia työntekijöitä.
Meillä töissä on yksi aivan kädetön työntekijä ja hänellä on hienot paperit. Eräällä toisella työntekijällä on tutkinto jäänyt suorittamatta mutta hän on aivan kymppi henkilöstön joukossa. Nämä molemmat tekevät määräaikaista työtä ja nyt kun siihen saadaan virka perustettua niin on aivan varma, että molemmat hakevat. Ikävä kyllä se, jolta tutkinto puuttuu ei voi saada virkaa. Luultavasti se tutkinnon suorittanut tollo on pakko valita virkaan.
Ei niitä töitä pelkästään tutkinnoilla ja ansioluetteloilla tehdä.
Miksi et valitse tutkinnon suorittanutta talon ulkopuolelta?
Vähän tapauskohtaista, kyllähän opintojen venymiseen voi olla syynä se, että työelämä on vetänyt mukaansa, joka on ihan hyvä syy. Toisaalta omiin amk-kokemuksiin perustuen voisin sanoa, etten palkkaisi niitä tyyppejä, jotka omasta vuosiryhmästä jäivät vuosien varrella pois, heillä oli erinäisiä ongelmia jo ennen opintojen keskeyttämistä.
Jos henkilö vaikuttaa muuten pätevältä.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilöllä on useita opintoja jäänyt kesken niin en palkkaisi. Jos vain yksi niin ei se haittaa. Olen huomannut, että usein ne ns. loistavat opiskelijat ovat kaikkein kehnompia työntekijöitä.
Meillä töissä on yksi aivan kädetön työntekijä ja hänellä on hienot paperit. Eräällä toisella työntekijällä on tutkinto jäänyt suorittamatta mutta hän on aivan kymppi henkilöstön joukossa. Nämä molemmat tekevät määräaikaista työtä ja nyt kun siihen saadaan virka perustettua niin on aivan varma, että molemmat hakevat. Ikävä kyllä se, jolta tutkinto puuttuu ei voi saada virkaa. Luultavasti se tutkinnon suorittanut tollo on pakko valita virkaan.
En nyt ihan ymmärrä. Jos haku on auki, niin kai sitä voi jonkun muunkin palkata kuin sen kädettömän määräaikaisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ihan nykyäänkin. Itsekin juuri suoritin AMK-tutkinnon töiden ohella. Niin kuin moni muukin.
Tarkoitin gradua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin gradua.
No kyllä niitäkin varmasti on, opiskelua sekin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen olin sitä mieltä että mitä väliä. Mutta nykyään kyllä olen sitä mieltä että esimerkiksi maisterin tai dippainssin tutkinto on ihan saavutettavissa ja siten en palkkaa mitään ikuisuusopiskelijoita.
Ikiopiskelijat ovat töissä ja ura vetää niin hyvin, että tarvetta papereille ei ole. Lääkäritkään eivät valmistuisi, ellei olisi pakko.
Kyllä ne paperit sit vikassa tutkinnonuudistuksessa rykäistään.
Koulujen kesken jättäneistä tuoksuu elämän kova koulu ja kantapääopisto. White trash you name it. Me Kokoomuksessa emme arvosta persuja, mutta ovathan ne symppiksiä oikeistolaisuuskuvitelmissaan.
Ei pidä tehdä jekkua, jos ei kestä kakkua. Vai miten se oli?
No yksi nuori lähipiirissä ei saanut, kun lähti töihin. Hänellä on kyllä lukio+amis samaan aikaan käytynä, eli ammatti jo ennen yliopisto-opintoja, mutta tienaa jo enemmän kuin minä. Aikoo joskus jatkaa, mutta nyt ei kuulemma ole o poika on fiksumpi ja aikaansaavampi kuin moni muu ikäisensä silti, ne valmistuneetkin mukaan lukien. Hän teki toistakin työtä päivätyön lisänä etänä asunnoltaan käsin ja se vei ajan opiskelulta, kuulin tästä äskettäin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tapauskohtaista, kyllähän opintojen venymiseen voi olla syynä se, että työelämä on vetänyt mukaansa, joka on ihan hyvä syy. Toisaalta omiin amk-kokemuksiin perustuen voisin sanoa, etten palkkaisi niitä tyyppejä, jotka omasta vuosiryhmästä jäivät vuosien varrella pois, heillä oli erinäisiä ongelmia jo ennen opintojen keskeyttämistä.
Että jos joutuu onnettomuuteen, niin ei koskaan pääse töihin? Kivat sulle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin gradua.
No kyllä niitäkin varmasti on, opiskelua sekin.
En jaksa tyhmille selittää.
Sehän riippuu ihan alasta ja työmarkkinatilanteesta. Sä palkkaat parhaan minkä saat. Työnantajan markkinat alkaa monin paikoin väistymään. Voi käydä niin, että se keskeyttänyt on silti paras, jos muut ei edes yrittäneet ikinä mitään.
Jos loppututkinto on kiinni enää virkamiesruotsista, niin palkkaisin.
Jollain ei ole papereilla väliä, jos osaa hommansa.